A kínai autó, amely meghódítaná Európát
Úgy tűnik, itt az ideje, hogy elfelejtsük, amit eddig a kínai autókról gondoltunk. Többször előfordult már az elmúlt évtizedben, hogy egy-egy távol-keleti gyártó komoly fogadkozások közepette mozdult rá az európai piacra, de ilyen-olyan okból mindig visszapattantak. A Chery lehet az első, akinek tényleg sikerül.

A kínaiak persze nem hülyék, és ha már Európát akarják meghódítani, akkor olyan műfajban próbálkoznak, ami errefelé (is) nagyon megy. Hobbiterepjárót lepleztek le Frankfurtban, méghozzá olyan érdeklődés közepette, amit az öreg kontinens tradicionális gyártói is megirigyelhetnek: az Exeed TX a márka első olyan modellje, amit ezen a földrészen is piacra dobnak. És van benne fantázia, nem is kevés.
Eddig ha kínai autóról volt szó, többnyire vagy a pofátlan nyúlás, vagy a borzasztó töréstesztek jutottak először az eszünkbe. Esetleg az agyoncsicsázott dizájn. Az Exeeden viszont ebből a három tényezőből minimum kettőnek nyoma sem jelentkezik. Azt, hogy hogyan törik, nyilván nem tudhatjuk még (csak annyit, hogy a ChinaNCAP szerint ötcsillagos), viszont európai szemmel is teljesen korrekt a formaterv, amelyről ráadásul nem is ordít, hogy valakiről arcátlanul lemásolták volna.
Oké, az első lökhárító alján azt a krómot nem igazán tudom értelmezni. Nem a krómsága miatt, hanem azért, mert két olyan kamubeömlőt rittyentettek oda, amit mások hátul, kipufogó gyanánt szoktak alkalmazni. Egyébként teljesen harmonikus a forma. Bár jó nagy arca van, ezt a keskeny fényszórók és az őket egymással és a Chery-jelvénnyel is összekötő krómcsík, valamint a ködlámpa befoglaló formája jól tagolja. A farrész talán egy kicsit a Kia SUV-jaira emlékeztet, de nincs betegesen tolakodó hasonlóság. A hátsó lámpatestek formája is rendben, a lámpák a csomagtérajtón keresztül egybe is futnak.
A kínaiak két különböző kivitelű Exeedet hoztak el Frankfurtba. Mivel a sorban előttem álló kollégára kedvesen ráripakodott egy hosztesz, hogy csak a másik autót szabad kinyitni, egy határozott szökkenéssel be is előztem, és már markoltam is a piros Chery kilincsét. Nekem dorgálás helyett csak figyelmeztetés jutott a manőverért: ez még nem szériaautó, tartsam távol az üléstől a fenekemet. Kinyitni, nézni, fotózni szabad, beülni nem.
Amennyire a forma ellentmondott a kínai autókról bennem élő képnek, legalább annyira erősítette a sztereotípiákat az ajtónyitás élménye. A kilinccsel határozottan bánok, de kattanás után sem pattan ki az ajtó oly könnyedén, bizony meg kell azt húzni rendesen. A záródás is kicsit darabos, hátul kellemetlen kongó hang is kíséri. Úgy látszik, itt azért van még mit gyakorolni. A helykínálat - amennyire szemrevételezéssel meg lehet állapítani az ilyesmit - bőséges.
A belső aztán megint kellemes meglepetés, igaz, talán soha nem tudom meg, milyen Cheryben ülni. Műanyagból nem rücskös-kopogósat, de nem is a jól ismert puha habosítottat használták, hanem egy matt felületű, egészen normális tapintású, bár kopogós fajtával találkozunk. De sokkal több van alcantarából, vagy legalábbis arra hasonlító bevonatokból. Sem az ajtókárpiton, sem az üléseken, sem pedig a műszerfalon nem spóroltak vele. Középre tízcolos érintőképernyő került, és a műszeregység is virtuális. Ezeken kívül is igyekeztek beletolni a lehető legtöbb és legmodernebb extrákat. Van 360 fokos kamera, parkolóasszisztens, hangfelismerés és -vezérlés, továbbá piros vagy kék LED jelzi, hogy milyen minőségű az utastérbe áramló levegő.
A teljesen új, M3X névre keresztelt platformon nyugvó Chery Exeed TX háromféle hajtáslánccal lesz kapható Európában: elsőként a plug-in hibrid érkezik, de lesz sima hibrid és teljesen elektromos is (BEV - battery electric vehicle). Részleteket még csak az elsőről árultak el: a PHEV-be 150 lovas 1,5-ös benzinmotor és 85 kilowattos (115 lóerős) villanymotor kerül, de rendszerteljesítményt egyelőre nem adtak meg. A nulla-százat mindenesetre hat másodperc alatt futja, végsebessége pedig 200 km/h. Az NEDC ciklus szerint mérve 1,8 litert fogyaszt, de ez persze nem reális érték valós körülmények között. Tisztán villannyal állítólag 70 kilométert tud elmenni, maximum 120 km/h-s sebességre képes. Akkucsomagja gyorstöltéssel fél óra alatt éri el a 80 százalékos töltöttséget, míg háztartási áramról négy óra alatt tölthető fullra.
A hibridet hétsebességes automata váltóval kínálják, intelligens összkerékhajtással - utóbbi fejlesztésében a Dana és a BorgWarner is részt vett. Egyébként is több európai partnerrel, beszállítóval dolgoztak együtt, köztük a Valeóval, a Continental Automotive-val és a Bentelerrel. A futómű elöl MacPherson, hátul multilink.
Elsőre úgy tűnik, a Chery próbálkozása igenis komolyan vehető lesz az európai piacon. Ugyanakkor nehéz megjósolni, milyen fogadtatásban részesül a vásárlók részéről - ebben nyilván az árnak is döntő szerepe lesz. Egyelőre kérdéses, hogy egyáltalán mely szegmensbe akarják bedobni a kínaiak. Az egyik út, hogy prémium temékként a BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Audi Q5 és Volvo XC60 riválisa lesz, a másik pedig hogy a mennyiségre gyúrnak rá, és az Opel Grandland X, a Ford Kuga, a Seat Ateca és a Nissan Qashqai fémjelezte mezőnyben küldik harcba.
Persze nem az Exeed az egyetlen modell a kínaiak standján. Elhozták a Tiggo Coupé Conceptet is, amelynek nem elsősorban a SUV-kupé formája a nagy durranás, hanem az, hogy moduláris platformra épül. Kormánya autonóm üzemmódban videójáték-vezérlőként is használható. Különlegessége még, hogy a hátsó ajtók a megszokottal ellentétes irányban nyílnak.
A tanulmányautó tisztán elektromos hajtású, 120 kilowattos villanymotorjának köszönhetően hét másodperc alatt gyorsul százra, a végsebesség valahol 200 fölött van. Egyetlen töltéssel ideális esetben ötszáz kilométert tesz meg. A teljes töltés két óráig tart, a gyorstöltés 80%-ra húsz percet vesz igénybe.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
Az eredmény egészen szórakoztató lett.
- Tesztek
Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential
A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
- Hírek
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Közélet
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei
A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.
- Hírek
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.
- Hírek
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.
- Hírek
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.
- Hírek
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.
- Hírek
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.
- Hírek
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.
- Szerelem
Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)
Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.
- Hírek
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
A Toyota is helyet kérhet magának.
- Hírek
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.
- Közélet
Több százezres árajánlatot adott a márkaszerviz egy hibátlan alkatrészre? – Segítség, átvertek!
Olvasónk vásárolt egy dízel Volvót és már az egyik első szervizelés alkalmával több százezres hibát találtak az autóban.
- Hírek
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.
- Hírek
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
Több okból is jól jönne ez a gyártónak.
- Hírek
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.
- Hírek
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.
- Hírek
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
A cél a balesetek megelőzése.
