Mitől gyanús az új német luxusautó?
Borgward-Backwargd, Borgwartburg, Orkward – ahogy a frankfurti szalonon ülünk az Alfa-stand kanapéján, gépeinkkel az ölünkben, és a szomszédos, valamiért sokkal kevésbé frekventált Lancia-standról lopjuk a wifit (az Alfánál teljes a reménytelenség), kínunkban efféle szójátékok hagyják el a szánkat, persze velünk van a folyamatosan röhögő Dani, aki mellett nehéz megúszni az efféle agytornát.

Amikor a cég ereje teljében volt, még senki nem poénkodott így a brémai névvel, mert sokak szerint a kor legjobb minőségű német autói és teherautói készültek nála. De 1961-ben, elsősorban a költséges fejlesztések, valamint a minőségmániás Carl F. Borgward cégalapítónak a modern autógyártási ritmusra való átállási képtelensége miatt 1961-ben a Hansa és Goggomobil márkákat is birtokló vállalat lehúzta a rolót, a megmaradt készlet utolsó autói 1962-ben találtak gazdára. Az argentin gyáregység még egy darabig tovább gyártotta a fő Borgward-modellt, az Isabellát, de a futószalagok ott is leálltak 1963-ban, míg a vállalat késői óráiban kifejlesztett, hathengeres P100 limuzin Meccano-készlet darabjai Mexikóban landoltak, ahol még abból is elkészült pár száz darab.

Akárhogy is nézzük, minimum ötven év telt el azóta, hogy a veterántalálkozókat leszámítva bárhol érdemben beszéltek volna a Borgwardról. Genfben volt ugyan egy stand, rajta egy csodás Isabella kupéval, de sehol egy új autó, csak a nagy szándékok. Honnan a pénz? Miből lesz egy teljesen új autó? Kik állnak mögötte? Oké, ott volt Carl F. unokája, egy szőke, német ember, bizonyos Christian Borgward, aki nagyon lelkesen és felettébb homályosan nyilatkozott a körvonalak nélküli cég szándékairól. Most, fél évvel később Frankfurtban megismertük. A hátteret is, az autót is. És kicsit pingvinezünk, mert nehéz ezt az egészet hova tenni.
Benelli motorok, Ferretti luxushajók, Cerruti divatház – pár név, amit európaiak hoztak létre és tettek naggyá, majd a gazdaság zűrzavarában a márka kínai tulajdonba került a brand értékessége miatt. Talán ezt a receptet akarja felhasználni a kínai Foton autógyár, hogy megvesse a lábát Európában, ugyanis ez a cég adta az anyagi és technikai löketet a Borgward név feltámasztásához.

Ezek után nem csoda, hogy az első új-Borgwardnak nincs igazi neve, csak kódszáma: a BX7 felirat lehetne egyformán amerikai vagy kínai autón is. Maga a kocsi is Pekingben készül, ott is dobják piacra még az idén, s csak némi spéttel éri el Németországot. Harmincezer euró a tervezett ára, és Borgwardék 2020-ra évi 800 ezerre akarják növelni a darabszámot, bár addigra nyilván lennének újabb modellek is. A következő állítólag már jövőre érkezik. Hűha, merész elgondolás, jegyzem meg halkan a BX7 testközelből való, ámbár felületes megismerése után.

Németországban tervezve és tesztelve – szól a mottó, melynek súlyát csak az autó kipróbálása után, a vezetését megérezve érezhetjük majd. Így, statikusan, a szokásos autószalonos ajtócsapkodás-műszerfalnyomkodás-kapcsolóböködés-fedélrecsegtetés-szigetelésgyűrögetés után csak annyit mondok – felettébb vegyes a kép.

Vastag, steppelt, bőrdzsekiszerű bőrök borítják az üléseket, nem az a gagyi, sima, nyúlós, darált bőrbevonat, amit manapság adnak az autógyártók, ez határozottan elegáns, s ugyanebből jutott a műszerfalra és az ajtókra is. Már kérdés, hogy a vastag, fehér cérnavarrás erősen kilóg az európai ízlésspektrumból, az efféle kontrasztok hatékony eladásához az olaszok kellenek.

Van nagy monitor középen, mindenféle csatlakoztathatóság, a kocsi alatt pedig állítólag egy 225 lóerős, kétliteres, benzines turbómotorból, duplakuplungos váltóból és összkerekes gépészetből álló hajtáslánc van, amelyet később a Siemensszel közösen fejlesztett, az összteljesítményt 400 lóerőre felnyomó hibrid rendszer is kiegészít majd. Külön a hibridet láttam kibontva a kiállított autók mellett, csak azt nem érzem, hova tömik majd be azt a sok elektronikát és gépelemet.

Mindenesetre alátoltam a fényképezőgépet, s igazolhatom: ez már nem prototípus, hanem autó, igaz, valami korai szériás dolog, mert minden fontosabb alkatrészen zsírkrétával felírt számsorok virítottak. Eddig még nyugodtak is lehetnénk.

De ami nem bőr az utastérben, az az a fajta műanyag, amit komoly gyárak csak az elő-előszériás, nem közhasználatra tervezett, álcázott tesztautóikon használnak – fényes, gyanús minden. Olyasfajta T alakú automata kart, mint amilyen a BX7 középkonzolján dülleszt, nagyjából tizenöt éve nem használ az autóipar kultúrszekciója (s ráadásul recseg, a tetőkárpit is – bár szép anyagú – az illesztéseknél girbegurba, uram bocsá', szinte kifesleni készül.

Aztán magamra csuktam az ajtót. Kár volt. Bár nehéz és óriásit döccen, ezt nagyon máshogy teszi, mint a luxuskocsik. Valami irdatlan vastag vaslemez megmoccan odabent a csapódásnál, s ahogy hentereg, csúnyát ránt a hitvány ajtózárakon – nem is olyan az élmény, mint a kínai gagyikon, de nagyon nem olyan, mint amit manapság megszoktunk európai-japán-koreai autóktól. Rettentő gyanús, azt hiszem, ez a jó megfogalmazás. A középkonzol rettenet fautánzata, elálló fedelei sem növelik a bizalmat, a beltéri formák pedig határozottan kétezres évek legeleji stílusban pompáznak. Jaj.

Kívülről egészen jó, szinte németes, vannak olyan szögek, amikből kifejezetten csinos, s olyan 3D-kiképzéses maszkrácsa van, mint a Kia Sorentónak. Szép a fényezés, tűrhetők az illesztések, a méret pedig valahol a BMW X3 környékére sorolja a Borgwardot. De az ügyetlenül előrelógó, gömbölyítéssel rövidebbnek látszóra csalt, az első kerekek fölött régi Sportage-esen magas és húsos lemezelésű orr-rész mutatja – a telefonvonalak nem izzottak forrón a Pininfarina stúdió és Peking között, amikor megálmodták. Vagy lehet Bréma is, tökmindegy, de tény, hogy az izzás elmaradt.

Hogy 30 ezer eurót ki ad majd egy régen elfeledett európai logós, némileg kibőrözött kínai SUV-ért a kontinensünkön, nem tudom. De hogy nem lesz évente 800 ezer ilyen balek, az hótziher.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
