Tamás, a csapatfőnök félresöpör pár drótdarabot az asztalán, és egy időre félrerakja a plakátot, amit éppen csinált. A másik teremből flexelés zaja szűrődik át, be kell csuknunk az ajtót, ha hallani akarjuk egymást. A műhelyben egyébként feltűnően nagy a nyugalom. Egy-egy csipkelődő megjegyzés azért elhangzik, de semmi kapkodás, kiabálás vagy fejvesztett rohanás. A srácok egy része a laptopok előtt ül a prezentációkkal és kötelező tervdokumentációkkal bíbelődve, a többiek az autót bütykölik. Mintha nem is három nap múlva lenne a verseny.

A győri Arrabona Racing Team huszonnégy főből áll, de a sikerességüket figyelembe véve az őszi tagtoborzó után ez biztosan változni fog. Nem is akármilyen sikerekről beszélünk, hiszen tavaly, az első szezonjukban 44 csapatból a 14. helyen végeztek a hazai versenyen. Aztán Oroszországban tizenkét együttest legyőzve szerezték meg az összetett első helyezést. Az Arrabona Racing Team alapvetően két részre bontható.
A menedzsment részleg többek közt biztosítja a megfelelő hátteret, arculatot épít és megszervezi a rendezvényeket. A konstrukciós részleg a tervezésért, a műszaki megoldásokért felel. Ezért a csapat nem csupán járműmérnökökből és gépészekből áll, szükség van közlekedésmérnökre, elektronikai tervezőre, marketingesre, informatikusra, modellezőre, és gazdasági szakot hallgató munkaerőre egyaránt. A tervezők még további kategóriákba sorolhatók, mint például elektronika, futómű, hajtáslánc, fék és kormányzás részleg.

Hőlégfúvó hangja akasztja meg a beszélgetést, az egyik kolléga szénszál erősítésű kompozitból gyárt pótalkatrészt. A vákuumos eljárást saját maguk végzik, hosszas kísérletezés útján jutottak el a megfelelő összetételhez. A végén lassan kell lehűteni az alkatrészt, ezt profi cégek kamrában csinálják. A diákcsapatnak azonban nincs lehetősége ilyesmire, ezért kartondobozba helyezik a munkadarabot, majd az oldalról bedugott hősugárzóval és hőmérőkkel tartják ellenőrzés alatt a lehűlési folyamatot. És a módszer működik. Nem kell mindig bonyolult dolgokra gondolni, a megoldás sokszor egyszerűbb, mint gondolnánk. A burkolatokat Attila tervezi, aki nagy hangsúlyt fektetett az autó kinézetére, hiszen a versenybíráknál jó pont a szép és egységes megjelenés. A tavalyi autójuk olyan rövid idő alatt készült el, hogy ezzel már nem tudtak foglalkozni.

Jól össze kell hangolni a közös munkát, hiszen több karról és évfolyamról valók a csapattagok. Az idősebbek megpróbálják felépíteni az utánpótlást, átadni a tudást és a tapasztalatot. Bárki lehet csapattag, aki nappali tagozatos egyetemista, és kellően elhivatott. A csapat két lány tagja, Anasztázia és Dominika például nemrég csatlakozott. Elmondásuk szerint nem okoz gondot huszonkét férfival együtt dolgozni, hamar megtalálták a feladatukat. A csapat menedzsmentjével foglalkoznak, ám eközben sokat tanulnak a srácoktól. Egyre gyakorlatiasabban gondolkodnak, és ritkábban vesznek el a részletekben.
A szezon változatosan épül fel. Januárban kell jelentkezni a versenyekre, nagy a túljelentkezés. Csak az a csapat juthat be, amelyik helyesen tölt ki egy, a mérnöki munkával kapcsolatos, kreativitást igénylő kérdéssort. Minden csapat elkészíti saját versenynaptárát, összeállítja, mely versenyeken szeretne részt venni. A győriek idén a hazain kívül Csehországban és Olaszországban szerepelnek. A versenyszezon nyár végén lezárul. Szeptemberben a Concept Freeze nevű eseménnyel kezdődik a tervezési és fejlesztési időszak, december végén fejeződik be. Ekkor kezdik legyártani az alkatrészeket, majd összeszerelik az autót. Nyár elején bemutatják az új járművet, és elkezdődik a tesztelés.

Márk, az elektromos ember vágódik be közénk a szakadó esőből. Minden részegységért, amiben elektronika dolgozik, ő a felelős. A szenzorok és a biztonsági berendezések fontos részei az ART02 kódjelű autónak. Ha bármi probléma adódik, a vészkapcsoló megnyomásával le kell állnia az járműnek. Megszűnik a gyújtás, a befecskendezés, és a pedálok beesnek. A pilóták szerepe sem elhanyagolható. Ezt a mérnöki munkán felül plusz feladatként kapja a hat kiválasztott. A versenyszezont megelőzően öt-hat hónapos erőnléti felkészülést végeznek, hiszen egy versenyautó vezetése elég megterhelő. De édes a teher, hiszen ki ne akarna vezetni egy ilyen gépet.
Máté, a főkonstruktőr egy kerékagyat tart a kezében. Rosszul esztergálta ki a beszállító, így a csapágy nem illeszkedik megfelelően. Persze aggodalomra semmi ok, ez még egy régebbi darab, azóta már kierőszakoltak a cégből egy használhatót. A dolgot így sem érti: aki ebből él, miért engedheti meg magának, hogy csak úgy lehagyjon egy rádiuszt? És nem csak ezzel az egy alkatrésszel voltak ilyen gondjaik.

Aztán bemutatja az új autót. A tavalyi ART01-esből megtartották a jó dolgokat. Egyszerű, megbízható és könnyen szerelhető lett az ART02. Fontos, hogy a cockpit kényelmesebb legyen. Az acél csővázas, hátsókerekes járműben egy KTM 500 EXC-ből származó egyhengeres blokk van. A versenyszabályoknak megfelelően a szívórendszer elejére 20 mm-es szűkítőt kellett rakniuk. Áttervezték az egész szívó- és kipufogórendszert. Egy új motorvezérlő program megírása után a gyári 58 lóerőből 50-et sikerült megtartani. A 175 kg-os menetkész tömeg függvényében ez nem is kevés. A maximális forgatónyomaték 43 Nm, mely 3000-es fordulattól a 9500-as tiltásig rendelkezésre áll.
Mi az a Formula Student?
Versenysorozat egyetemistáknak. A résztvevők feladata a jármű tervezésén és megépítésén túl az autó köré felépített teljes üzleti koncepció kidolgozása, prezentálása és a projekt működéséhez szükséges anyagi háttér biztosítása. A világszerte megrendezett eseményekre az autókat úgy kell megtervezni, mintha egy fiktív vállalat sorozatgyártásra szánt terméke lenne. A statikus versenyszámokban a bírák ellenőrzik a csapat műszaki, gazdasági és üzleti felkészültségét. A dinamikus rész pedig négy versenyszámból áll. A Skid Padben nyolcas alakú pályán kell bizonyítani az autó kanyarodási képességeit. AzAutocrosson egy hosszabb, egyeneseket és kanyarokat egyaránt tartalmazó pályán kell menni.
Az Endurance versenyszámban az autó strapabírását ellenőrzik, itt összesen 22 kmt kell megtenni a csapatoknak. A gyorsulási szakaszt pedig egy 75 méteres aszfaltcsíkon teljesítik.
A tavalyi autó tapadási gondjait új futómű tervezésével orvosolták, így Máté szerint „most már nem csak kilinccsel előre tudunk közlekedni”. Mivel a szabályzat nem köti ki, milyen motort kell használni, minden csapat a szerinte legjobb konstrukciót választja. A győriek a kis össztömegre esküsznek, ezért választottak egyhengerest. Mint minden motorsportban, a Formula Studentben is nagyon sokat számít 30 kiló súlytöbblet. Ezért is tervezték át a tavalyi autót, és faragtak le 35 kg-ot. Csak a váz 18,5 kilóval lett könnyebb, míg a merevségét 30%-kal növelték. Jelenleg az autó 65%-a egyedi alkatrész, a többit készen rendelték, némelyiket a tengeren túlról. Próbálnak egyre több egyedi és saját maguk által gyártott elemet használni.

A tesztelések során egyre többet tudnak meg az autó karakteréről. Miután összerakják a gépet, először az alapfunkciókat vizsgálják. A motorindítás és az elektromost berendezések ellenőrzése után kiviszik a pályára, és egyre hosszabb ideig mennek vele. Eleinte öt, tíz perceket, a végső stádiumban pedig tizenöt percig járatják egyhuzamban. Ennél hosszabb tesztre nincs szükség, hiszen a leghosszabb futam is nagyjából ennyi. Jól érzik magukat együtt, sokat tanulnak egymástól. Nehéz elszakadni a műhelytől, de ki-ki a maga módján megpróbál kikapcsolódni. Van, aki futni jár vagy fotóz, van, aki a téli sportok szerelmese. De teljesen sosem feledkeznek meg a közös célokról. Jövőre például egy monocoque (héjelemekből felépülő és önhordó) vázat és egy aero-csomagot szeretnének kifejleszteni.
11. lett a győri csapat
Véget ért az idei Formula Student Hungary a győrgönyűi kikötőben. A 14 ország érkező 43 csapatának közel 1000 versenyzője küzdött meg egymással. A három magyar együttes is mindent megtett, a győriek a 11., a budapestiek a 30., a miskolciak pedig a 43. helyen végeztek.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
