Rendesen felmérgesítette az állam a Renault-t
Az állam célja az volt, hogy megakadályozza a francia munkahelyek leépítését, és ennek érdekében semmitől sem riadt vissza. Törvényt alkottak és részvényt vásároltak 880 millió euróért, annak érdekében, hogy megtarthassák befolyásukat a Renault-Nissan szövetségben.

Aki nem ismerné a helyzetet: egy új keletű törvény szerint a részvénytársaságokban a két évnél régebben egy kézben levő részvények szavazati joga megduplázódik. Az adott vállalat részvényesi közgyűlése azonban dönthet úgy, hogy marad a régi, egy részvény-egy szavazat rendszernél. Ghosn, a Renault-Nissan Napoleonja ez utóbbit igyekezett keresztülvinni a részvényesek éves közgyűlésén április végén, de az állam közbeszólt: gyorsan vásároltak nagy mennyiségű részvényt, annyit, amennyivel már keresztbe fekhettek a vezérigazgató törekvéseinek. „Amikor meghallottam, hogy mire készülnek, dühöngtem” - mondta Ghosn, és ez valószínűleg nem is túlzás.
Az egész ügy mögött az a tény áll, hogy lassan és csendben, de a Renault is igyekszik olyan országokba költöztetni a gyártást, ahol a munkaerő költsége alacsony, és az adózási környezet kedvező. Franciaország viszont egyre kevésbé kedvező ország ilyen szempontból, ezért van, hogy a népszerűbb modelleket Spanyolországban, Szlovéniában és Romániában állítják elő, Franciaországban pedig csak néhány drágább, és kisebb mennyiségben eladható modell készül. A Renault-Nissanon belül zajló erős szabványosítás ezt a folyamatot ráadásul tovább erősítheti: az új, közös padlólemezekre épített típusok gyártása minimális idő- és pénz-ráfordítással költöztethető egyik gyárból a másikba. És itt jön képbe a mindenkori kormány, amely pártállástól függetlenül a gyártás elköltöztetésével járó elbocsátások akadályozásában érdekelt.
Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy a Renault-Nissan szövetség tavalyi 8,47 millió autójából csupán 2,7 milliót gyártott a Renault, a Dacia és a Samsung, a maradékot a Nissan állította elő, amelyben a Renault 44%-os tulajdonos. A Renault népszerűbb modelljeit azonban már most sem Franciaországban gyártja: az új sláger, a Captur, és nagyobb testvére, a Kadjar is Spanyolországban készül, és már a Mégane sem hazai gyártás, csak a Scénic, az Espace és a Laguna maradt francia gyártmány, de a két utóbbiból mostanság egyre kisebb mennyiség fogy. A francia kormány célja nyilván nem csak az lesz, most, hogy 20%-ra növelték a részesedésüket, hogy akadályozzák a gyártás elköltöztetését Franciaországból, hanem az is, hogy a népszerűbb típusok egy részének előállítása is ismét otthon folyjon. Ezzel viszont összességében rontják a cég nyereségességét, ami hosszú távon érezhető versenyhátrányhoz vezethet.
A Ghosn-nak persze nagy szerencséje, hogy a birodalomnak most már bő kétharmadát kitevő Nissant ez nemigen érinti, márpedig úgy tűnik, a Renault mára jelentéktelenné törpült volna japán partnere nélkül. Így van rá esély, hogy még a francia állam visszahúzó hatásával együtt is az autógyártók élmezőnyében maradjon a cég,

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
