Rendesen felmérgesítette az állam a Renault-t
Az állam célja az volt, hogy megakadályozza a francia munkahelyek leépítését, és ennek érdekében semmitől sem riadt vissza. Törvényt alkottak és részvényt vásároltak 880 millió euróért, annak érdekében, hogy megtarthassák befolyásukat a Renault-Nissan szövetségben.

Aki nem ismerné a helyzetet: egy új keletű törvény szerint a részvénytársaságokban a két évnél régebben egy kézben levő részvények szavazati joga megduplázódik. Az adott vállalat részvényesi közgyűlése azonban dönthet úgy, hogy marad a régi, egy részvény-egy szavazat rendszernél. Ghosn, a Renault-Nissan Napoleonja ez utóbbit igyekezett keresztülvinni a részvényesek éves közgyűlésén április végén, de az állam közbeszólt: gyorsan vásároltak nagy mennyiségű részvényt, annyit, amennyivel már keresztbe fekhettek a vezérigazgató törekvéseinek. „Amikor meghallottam, hogy mire készülnek, dühöngtem” - mondta Ghosn, és ez valószínűleg nem is túlzás.
Az egész ügy mögött az a tény áll, hogy lassan és csendben, de a Renault is igyekszik olyan országokba költöztetni a gyártást, ahol a munkaerő költsége alacsony, és az adózási környezet kedvező. Franciaország viszont egyre kevésbé kedvező ország ilyen szempontból, ezért van, hogy a népszerűbb modelleket Spanyolországban, Szlovéniában és Romániában állítják elő, Franciaországban pedig csak néhány drágább, és kisebb mennyiségben eladható modell készül. A Renault-Nissanon belül zajló erős szabványosítás ezt a folyamatot ráadásul tovább erősítheti: az új, közös padlólemezekre épített típusok gyártása minimális idő- és pénz-ráfordítással költöztethető egyik gyárból a másikba. És itt jön képbe a mindenkori kormány, amely pártállástól függetlenül a gyártás elköltöztetésével járó elbocsátások akadályozásában érdekelt.
Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy a Renault-Nissan szövetség tavalyi 8,47 millió autójából csupán 2,7 milliót gyártott a Renault, a Dacia és a Samsung, a maradékot a Nissan állította elő, amelyben a Renault 44%-os tulajdonos. A Renault népszerűbb modelljeit azonban már most sem Franciaországban gyártja: az új sláger, a Captur, és nagyobb testvére, a Kadjar is Spanyolországban készül, és már a Mégane sem hazai gyártás, csak a Scénic, az Espace és a Laguna maradt francia gyártmány, de a két utóbbiból mostanság egyre kisebb mennyiség fogy. A francia kormány célja nyilván nem csak az lesz, most, hogy 20%-ra növelték a részesedésüket, hogy akadályozzák a gyártás elköltöztetését Franciaországból, hanem az is, hogy a népszerűbb típusok egy részének előállítása is ismét otthon folyjon. Ezzel viszont összességében rontják a cég nyereségességét, ami hosszú távon érezhető versenyhátrányhoz vezethet.
A Ghosn-nak persze nagy szerencséje, hogy a birodalomnak most már bő kétharmadát kitevő Nissant ez nemigen érinti, márpedig úgy tűnik, a Renault mára jelentéktelenné törpült volna japán partnere nélkül. Így van rá esély, hogy még a francia állam visszahúzó hatásával együtt is az autógyártók élmezőnyében maradjon a cég,

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.
- Hírek
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.
- Hírek
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.
- Brand and Content
Minden körülmények között
Na nem az Operában voltunk - by Hyppolit, a lakáj -, hanem menekültünk a dugóból. Az emberek jelentős részének ma már a napi "rutin" része a dugóban araszolás és menekülő útvonal keresés. Mi meg is találtuk, mutatjuk!
- Technika
Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!MűhelyPRN: Mercedes-Benz Sprinter 2,2 CDI – 2012.
Minden autónak megvan a maga sorsa, de ennek a Sprinternek különleges életet szánt a sors: rendőrségi kisbuszból lett segélykocsi.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Belsőség
Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből
Négy millió forint sok pénz, főleg 25 évesen. Logikusnak tűnhet, hogy valaki ezt használt autóra költené, így mi is eljátszottunk ennek gondolatával.
- Hírek
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.
- Hírek
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba
Az egyik legkisebb és a legnagyobb Tiggo modellt hozzák Magyarországra.
- Hírek
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
Több okból is jól jönne ez a gyártónak.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
