A régi General Motors a világ legnagyobb autógyártója volt, de a csődeljárás előtt, amelyből jóval karcsúbban jött ki, valószínűleg a leglehetetlenebb és legtehetetlenebb szervezet is az egész iparágban. A Pontiac Aztek talán ennek a korszaknak a legkiválóbb példája, de eddig nem sokat tudtunk róla, hogy hogyan jöhetett létre egy olyan típus, amelyet aztán a kutya sem akart megvásárolni, és végül csak mélyen áron alul lehetett megszabadulni a legyártott mennyiségtől.
Az esetről Bob Lutz írt az amerikai Road and Track hasábjain, ahová rendszeresen ír, most, hogy már nem alkalmazza egyik detroiti autógyár sem. Lutz szerint nagyrészt az Azteknek köszönhette, hogy annak idején, már bőven nyugdíjas korban felvették a GM-hez – hogy több hasonló típus véletlenül se jöhessen létre. De ehhez a kétségtelenül alkalmatlan típusnak létre kellett jönnie, és át kellett jutnia számos akadályon a cégen belül, mielőtt a közönség szabályosan körberöhögte érte a teljes General Motorst.

Lutz szerint elsősorban a GM korabeli vállalati kultúrája tehet róla, hogy az Aztekről csak azután derfült ki, mekkora bukás is, miután már gyártani kezdték. A legfelső vezetők arra a kritikára, hogy a GM régimódi, egy egyszerű döntéssel reagált: a jövőben a kínálat 40%-át innovatív típusoknak kell kitenniük, bármit is jelentsen ez. Így aztán olyan modellek is zöld utat kaptak, amelyeknek soha nem kellett volna túljutniuk a vázlat-fázison. Emellett az Aztek fejlesztését egy olyan régimódi középvezető irányította, aki az első pillanatban leszögezte: aki kritizál, és ezzel hátráltatja a munkát, az repül. Így aztán egyetlen ember ízlése – illetve annak hiánya – határozta meg, hogy milyen legyen az autó. Meglepő módon még az sem változtatott semmit a helyzeten, hogy a közönségteszteken orbitálisat bukott a típus. A céltudatos, de szemellenzős és tekintélyelvű hozzáállás arrogáns magabiztosságba torkollt: az Aztek fejlesztői elhitték, hogy ők maguk jobban tudják, mi kell a közönségnek, mint a közönség maga.
Egyébként az az érdekes, hogy az Aztek a jó pillanatban érkezett, és érdekes ötleteket valósítottak meg benne, például a hűtött középkonzol-rekeszt, vagy a kigurítható csomagtérpadlót, amelyek vonzóvá tehették volna. Lutz azt mondja, ha odafigyelnek, és időben változtatnak a típus arculatán, hatalmas siker lehetett volna. De a fejlesztők egy része észre sem vette, hogy baj van. „Egy csomó autóiparban dolgozó ember egyszerűen nem érti, hogy egy autó több, mint néhány tulajdonság együtt. A feladat az ő fejükben annyiból áll, hogy az általuk készített modell meghatározott tulajdonságaiban felülmúlja a konkurenseket, és akkor megnyerték a versenyt. De nem értik, milyen lényeges az arculat” - mondja Lutz.
Az egykori termékfejlesztési vezető azt mondja, maga is meglepődött rajta, hogy az Aztek program vezetői milyen elkötelezettek voltak. Felidézi az egyikkel való beszélgetést: az illető azt mondta, egyenesen büszke az Aztekra, hisz minden kitűzött célt elértek vele, minden határidőt betartottak. Nyilván így is volt – csak a kitűzött céloknak nem volt semmi közük a valós piaci igényekhez.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
