Évi 140 ezerbe kerül nekünk az autógyártók csalása
Egy lobbista csoport számításai szerint egyre nagyobb az eltérés az európai személyautók elméleti és valós fogyasztása, illetve szén-dioxid-kibocsátása közt. A jelenséget és az okait is ismerjük, de így is meglepő, hogy az alkalmatlan mérési szabványok és az EU nyomása milyen mértékű eltérést okoz a katalógusban olvasható, és a valódi fogyasztás között.

Az eltérés most 38%, azaz ugyanazon a távon, ahol az adott autónak 100 liter üzemanyagot kellene elfogyasztania a katalógus-értékek szerint, a valóságban 138 liter fogy el. Ez pedig kimutatható költség: a becslések szerint autónként és évente durván 450 euró – napi árfolyamon átszámítva közel 140 ezer forint – az eltérés az üzemanyag-költségben. Ez persze nem igazi veszteség, hisz a mai autók valójában soha nem voltak olyan takarékosak, ahogy a gyártók megadják, viszont ez az eltérés azt jelzi, hogy a fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatokkal való csalás ma már ipari méreteket öltött.
Jellemző, hogy 2001-ben az eltérés az elvi és a valódi fogyasztási adatok közt átlagosan úgy 8% volt. Pedig a fogyasztásmérési szabvány már akkor is ugyanez volt, az autógyárak viszont nem is próbálták kihasználni a gyenge pontjait, mivel nem álltak ilyen mértékű nyomás alatt a törvényhozók részéről. A probléma ugyanis abból ered, hogy a szén-dioxid-kibocsátási határérték túllépését az EU drasztikus bírságokkal bünteti, és a következő években ez a határérték egyre alacsonyabb lesz. Az autógyárak erre válaszul, hogy elfogadható költségekkel tudják adni a terméküket, olyan járműveket kezdtek gyártani, amelyek papíron ugyan igen alacsony fogyasztásúak, de ez csak a szabvány mérési ciklusban igaz: nagyobb fordulatszámokon, ahol a motornak ereje is van, és ahol ezért a legtöbben használják, ugyanolyan nagy fogyasztású, mint az elődei, ha nem nagyobb.
Így tulajdonképp az EU is megkapta amit akar – a népszerű összeesküvés-elmélet szerint hatalmas pénzért el lehet adni a megspórolt szén-dioxid-kibocsátási kvótát az unión kívüli, korszerűtlen iparú országoknak – és az autógyárak is, hisz tizedannyi költségből megúszhatják a fejlesztést, mintha minden autójuk hajtását valamiféle hibrid rendszerre kellene cserélni, amivel tényleg elmegy a közel kéttonnás szabadidő-autó 7 literből száz kilométert. Az egyetlen vesztes a felhasználó, aki többet költ üzemanyagra, mint amennyit ígértek neki.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A BMW megcsinálja, amit 20 éve ígér
Az M részleg vezetője nyilatkozott az AutoExpressnek.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
