Meghökkentő Volvo motorok
Fehérre festették a kiállított motorokat a frankfurti Volvo-standon, ami nagyon menő. Többféle szimbolikát lehet belelátni, az üres, fehér papírlaptól kezdve a hibrid Volvókig, amelyek mindig fehérben parádéznak, de nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy ez a négyhengeres lesz a következő évtized összes Volvójában, vagyis muszáj jónak lennie.

Mellé állítottak egy mérnököt, akiből percek alatt érdekes infók bugyognak elő. Például az, hogy a dízel és a benzines motorblokkja lényegében ugyanaz, amivel egy ilyen, viszonylag kis gyártó esetén valamit javítani tudnak a méretgazdaságossági mutatón. Mert ez a motorcsalád bizony kizárólagos Volvo-fejlesztés, és házon belül is gyártják. A kínai gazda ugyanis számukra nem egy újabb kényszerházasságot, hanem az önállóságot jelenti.
Az eddig használt Ford-motorokat záros határidőn belül le kell váltaniuk, és a jelenlegi széndioxid-mániás időkben erre szerintük egyetlen megoldás van: a downsizing. Ennek megfelelően a többhengeres motorokat súlyosan feltöltött négyhengeresek váltják. A benzinesnél elővettek egy olyan megoldást, amellyel már többen próbálkoztak, több-kevesebb sikerrel. A kombinált feltöltést, turbóval, kompresszorral.

Először a Lancia Delta S4-esen jelent meg ez a feltöltési mód a B csoportos raliautójukban. Ott is ugyanaz volt a cél, mint ma a Volvónál: alacsony fordulaton késedelemmentes kraft, amit a kompresszor tud szállítani, magason pedig egy szép nagy turbó, ami jó nagyot tud tolni - fent már könnyebb gyorsan felpörgetni.
A Volvo is onnan veszi a mechanikus feltöltőt, ahonnan a Mercitől Miniig a legtöbben az elmúlt évtizedekben: az Eatontól. Ez viszont egy egészen apró Roots-fúvó, amit 24 ezres fordulatig pörgetnek, és le is kell kapcsolni 3500-as főtengelyfordulatszámnál, különben miszlikbe hullana. Efölött veszi át az levegőtolás feladatát a turbófeltöltő, amely 306 lóerőt fúj ki a kétliteres négyhengeresből a teljesítménygörbe csúcsán.

A kétliteres dízelnél sem kevésbé lenyűgözőek a számok: a D4-es jelű laza 181 lóerőt tol két sorba kötött turbóval, amelyek hasonlóképpen osztják meg a feladatokat, mint a benzinesnél a kompresszor és a turbó. A spéci befecskendezőrendszerről már mindent leírtunk a beharangozásakor - az éhezőművész dízelek legerősebbike 230 lóerős lesz, ami elég szép literteljesítmény.

Amikor Peter Mertens, a Volvo kutatási-fejlesztési igazgatója beült az interjúszékbe, azonnal meg kellett kérdeznem, mit gondol arról, hogy a minden bizonnyal remek új négyhengeresek kiszorítják a többhengeres Volvo-motorokat.
PM: A hengerek számolgatása a múlté. Ami ma számít, az a széndioxid-kibocsátás és az üzemanyagfogyasztás, ebben pedig sokkal jobbak tudnak lenni a kisebb, feltöltött motorok. Biztos vagyok benne, hogy nem fogjuk hiányolni az öt- és hathengeres motorokat, sőt, észre sem lehet majd venni, hogy az új motorjaink négyhengeresek. Ugyanazt a teljesítményt tudják, sőt nyomatékból még jóval többet is, és rengeteg energiát fektettünk az NVH-ba, borzasztó sokat foglalkoztunk a rezgésekkel, illetve a hangdizájnnal. Nem állítom, hogy úgy fognak szólni az új motorok, mint egy öt- vagy hathengeres, de gyönyörű négyhengeres hangjuk lesz.

SA: Mi a jövő, az elektromos autó, a hibrid vagy a downsizing?
PM: Az biztos, hogy a Volvónál nem akarunk másképpen kinéző elektromos autókat. Viszont minden autóba szeretnénk opcióként elérhetővé tenni a plug-in rendszert. Egy Volvo legyen szép, mint itt a standon, ha körülnézünk, és a vásárló választhasson, hogy milyen hajtást szeretne. A hátsó tengelyre épített elektromos rendszerünk erre tökéletesen alkalmas.
SA: Mit gondol az autonóm autózásról, megvalósulhat a következő öt-tíz évben?
PM: Három szempont játszik szerepet az autonóm autózásnál: a biztonság, az üzemanyag-fogyasztás és az infrastruktúra. Mi úgy gondoljuk, szükség van a sofőrre a szabályozási körben, de részfeladatokat le szeretnénk venni a válláról. Különben is úgy gondoljuk, vezetni jó, főleg egy Volvót, miért kellene kivenni a sofőr kezéből a kormányt?

A mostani autóinkban az önálló hosszirányú mozgást, a gyorsítást, lassítást tudjuk automatizálni. Hamarosan hozzájön ehhez a keresztirányú mozgás, vagyis a kormányzás is, de az autó sofőr nélküli mozgását a közeljövőben csak dugókban, araszoló forgalomban tudjuk elképzelni.
Az autonóm autózással az a baj, hogy a világot nem lehet lemodellezni. Egészen váratlan dolgok történhetnek. Az ember pedig nagyon jól felismeri a veszélyeket: bármilyen apró eseményt észrevesz, amit egy kamera lehet, hogy meg sem lát. Viszont sajnos általában rosszul reagál. Ezért érdemes segédrendszerekkel foglalkozni, mert ezek - ahogy a nevükből is kiderül - segítenek a sofőrnek. Segítenek fékezni, kormányozni, kitalálni és tökéletesen végrehajtani azt, amit a sofőr szeretne.
Ami a robotpilóta jellegű rendszereket illeti, azon dolgozunk, hogy egymáshoz kapcsolódó autóláncolatokat tudjunk alkotni. Elöl megy egy tapasztalt sofőr, mögé pedig be tudnak csatlakozni potyautasok. Ezzel az üzemanyag-fogyasztást is lehet csökkenteni, nem csak arról szól, hogy ne kelljen vezetni az autót.

SA: Mit gondol az NEDC-ciklusról? Örülnének annak, ha leváltanák egy új, más jellegű ciklussal?
PM: Jelenleg többféle emissziómérési ciklus van a világon, és mind különböző. Ez a legnagyobb baj. Kívülállóként talán nem is lehet elképzelni, milyen nehéz mindegyiknek megfelelni. Mi most például kifejlesztettük ezt a motorcsaládot, nyilván a jelenlegi szabályozásokat szem előtt tartva. Ezt szeretnénk gyártani a következő években, ezért természetesen nem szeretnénk, hogy megváltozzon a ciklus. Viszont ha egyszer majd megszületik a döntés egy új mérési szabványról, akkor nagyon-nagyon szeretnénk, hogy az már az egész világra érvényes legyen.

A Volvo-stand nagy sztárja egyébként a Concept Coupé volt, amely élőben is olyan ütős, mint az előre kiadott fotókon. Azt hiszem, nem vagyok egyedül a véleménnyel, hogy lenne helye a Volvók között egy ilyesmi kupénak, de ha csak az óvatos hivatalos álláspont igazolódik be, amely szerint stíluselemeket vesznek majd át róla a jövőbeli modellekhez, akkor is jó iránymutatónaknak tűnik a tanulmány.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Ez lett a taplóságból: a Tesla lényegében kiesik a kanadai piacról
Túl drágák a kanadai Teslák. Ráadásul ott van a bojkott is.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
