2013.09.13. 18:15

Fehérre festették a kiállított motorokat a frankfurti Volvo-standon, ami nagyon menő. Többféle szimbolikát lehet belelátni, az üres, fehér papírlaptól kezdve a hibrid Volvókig, amelyek mindig fehérben parádéznak, de nem is ez a lényeg. Hanem az, hogy ez a négyhengeres lesz a következő évtized összes Volvójában, vagyis muszáj jónak lennie.

Mellé állítottak egy mérnököt, akiből percek alatt érdekes infók bugyognak elő. Például az, hogy a dízel és a benzines motorblokkja lényegében ugyanaz, amivel egy ilyen, viszonylag kis gyártó esetén valamit javítani tudnak a méretgazdaságossági mutatón. Mert ez a motorcsalád bizony kizárólagos Volvo-fejlesztés, és házon belül is gyártják. A kínai gazda ugyanis számukra nem egy újabb kényszerházasságot, hanem az önállóságot jelenti.

Az eddig használt Ford-motorokat záros határidőn belül le kell váltaniuk, és a jelenlegi széndioxid-mániás időkben erre szerintük egyetlen megoldás van: a downsizing. Ennek megfelelően a többhengeres motorokat súlyosan feltöltött négyhengeresek váltják. A benzinesnél elővettek egy olyan megoldást, amellyel már többen próbálkoztak, több-kevesebb sikerrel. A kombinált feltöltést, turbóval, kompresszorral.

Először a Lancia Delta S4-esen jelent meg ez a feltöltési mód a B csoportos raliautójukban. Ott is ugyanaz volt a cél, mint ma a Volvónál: alacsony fordulaton késedelemmentes kraft, amit a kompresszor tud szállítani, magason pedig egy szép nagy turbó, ami jó nagyot tud tolni - fent már könnyebb gyorsan felpörgetni.

A Volvo is onnan veszi a mechanikus feltöltőt, ahonnan a Mercitől Miniig a legtöbben az elmúlt évtizedekben: az Eatontól. Ez viszont egy egészen apró Roots-fúvó, amit 24 ezres fordulatig pörgetnek, és le is kell kapcsolni 3500-as főtengelyfordulatszámnál, különben miszlikbe hullana. Efölött veszi át az levegőtolás feladatát a turbófeltöltő, amely 306 lóerőt fúj ki a kétliteres négyhengeresből a teljesítménygörbe csúcsán.

A kétliteres dízelnél sem kevésbé lenyűgözőek a számok: a D4-es jelű laza 181 lóerőt tol két sorba kötött turbóval, amelyek hasonlóképpen osztják meg a feladatokat, mint a benzinesnél a kompresszor és a turbó. A spéci befecskendezőrendszerről már mindent leírtunk a beharangozásakor - az éhezőművész dízelek legerősebbike 230 lóerős lesz, ami elég szép literteljesítmény.

Amikor Peter Mertens, a Volvo kutatási-fejlesztési igazgatója beült az interjúszékbe, azonnal meg kellett kérdeznem, mit gondol arról, hogy a minden bizonnyal remek új négyhengeresek kiszorítják a többhengeres Volvo-motorokat.

PM: A hengerek számolgatása a múlté. Ami ma számít, az a széndioxid-kibocsátás és az üzemanyagfogyasztás, ebben pedig sokkal jobbak tudnak lenni a kisebb, feltöltött motorok. Biztos vagyok benne, hogy nem fogjuk hiányolni az öt- és hathengeres motorokat, sőt, észre sem lehet majd venni, hogy az új motorjaink négyhengeresek. Ugyanazt a teljesítményt tudják, sőt nyomatékból még jóval többet is, és rengeteg energiát fektettünk az NVH-ba, borzasztó sokat foglalkoztunk a rezgésekkel, illetve a hangdizájnnal. Nem állítom, hogy úgy fognak szólni az új motorok, mint egy öt- vagy hathengeres, de gyönyörű négyhengeres hangjuk lesz.

SA: Mi a jövő, az elektromos autó, a hibrid vagy a downsizing?

PM: Az biztos, hogy a Volvónál nem akarunk másképpen kinéző elektromos autókat. Viszont minden autóba szeretnénk opcióként elérhetővé tenni a plug-in rendszert. Egy Volvo legyen szép, mint itt a standon, ha körülnézünk, és a vásárló választhasson, hogy milyen hajtást szeretne. A hátsó tengelyre épített elektromos rendszerünk erre tökéletesen alkalmas.

SA: Mit gondol az autonóm autózásról, megvalósulhat a következő öt-tíz évben?

PM: Három szempont játszik szerepet az autonóm autózásnál: a biztonság, az üzemanyag-fogyasztás és az infrastruktúra. Mi úgy gondoljuk, szükség van a sofőrre a szabályozási körben, de részfeladatokat le szeretnénk venni a válláról. Különben is úgy gondoljuk, vezetni jó, főleg egy Volvót, miért kellene kivenni a sofőr kezéből a kormányt?

A mostani autóinkban az önálló hosszirányú mozgást, a gyorsítást, lassítást tudjuk automatizálni. Hamarosan hozzájön ehhez a keresztirányú mozgás, vagyis a kormányzás is, de az autó sofőr nélküli mozgását a közeljövőben csak dugókban, araszoló forgalomban tudjuk elképzelni.

Az autonóm autózással az a baj, hogy a világot nem lehet lemodellezni. Egészen váratlan dolgok történhetnek. Az ember pedig nagyon jól felismeri a veszélyeket: bármilyen apró eseményt észrevesz, amit egy kamera lehet, hogy meg sem lát. Viszont sajnos általában rosszul reagál. Ezért érdemes segédrendszerekkel foglalkozni, mert ezek - ahogy a nevükből is kiderül - segítenek a sofőrnek. Segítenek fékezni, kormányozni, kitalálni és tökéletesen végrehajtani azt, amit a sofőr szeretne.

Ami a robotpilóta jellegű rendszereket illeti, azon dolgozunk, hogy egymáshoz kapcsolódó autóláncolatokat tudjunk alkotni. Elöl megy egy tapasztalt sofőr, mögé pedig be tudnak csatlakozni potyautasok. Ezzel az üzemanyag-fogyasztást is lehet csökkenteni, nem csak arról szól, hogy ne kelljen vezetni az autót.

SA: Mit gondol az NEDC-ciklusról? Örülnének annak, ha leváltanák egy új, más jellegű ciklussal?

PM: Jelenleg többféle emissziómérési ciklus van a világon, és mind különböző. Ez a legnagyobb baj. Kívülállóként talán nem is lehet elképzelni, milyen nehéz mindegyiknek megfelelni. Mi most például kifejlesztettük ezt a motorcsaládot, nyilván a jelenlegi szabályozásokat szem előtt tartva. Ezt szeretnénk gyártani a következő években, ezért természetesen nem szeretnénk, hogy megváltozzon a ciklus. Viszont ha egyszer majd megszületik a döntés egy új mérési szabványról, akkor nagyon-nagyon szeretnénk, hogy az már az egész világra érvényes legyen.

A Volvo-stand nagy sztárja egyébként a Concept Coupé volt, amely élőben is olyan ütős, mint az előre kiadott fotókon. Azt hiszem, nem vagyok egyedül a véleménnyel, hogy lenne helye a Volvók között egy ilyesmi kupénak, de ha csak az óvatos hivatalos álláspont igazolódik be, amely szerint stíluselemeket vesznek majd át róla a jövőbeli modellekhez, akkor is jó iránymutatónaknak tűnik a tanulmány.

Az oldalról ajánljuk

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Ez lett a taplóságból: a Tesla lényegében kiesik a kanadai piacról
  • Hírek

Ez lett a taplóságból: a Tesla lényegében kiesik a kanadai piacról

Túl drágák a kanadai Teslák. Ráadásul ott van a bojkott is.

2 órája
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47