Lamborghini Aventador: a vadiúj legenda
Kívülről, de még az adatokat nézve is olyan, mint az elődei, pedig a felszín alatt fényéveket ugrott előre a technika.
A Lamborghini a Countach óta kínálja ugyanezt az elrendezést. Ékforma, középmotoros sportkocsi, elképesztő erejű V12-es hosszmotorral, 300 km/h-t meghaladó végsebességgel. És ez a változatlan recept évtizedek óta működik: évente néhány százan megveszik maguknak az aktuális csúcsmodellt, és évente százmilliók álmodnak róla, hogy egyszer majd nekik is jut egy. Nem csoda, hogy a Lamborghini, illetve új gazdája, az Audi nem akart látványos változtatásokat, viszont a régi lomokat már ideje volt kikukázni.
Eddig viszonylag régimódi megoldásokból építkeztek a legerősebb Lamborghinik: a vázat acélcsövekből hegesztették, és a V12-es motorblokkot is csak csiszolgatták évtizedek óta. Nem mintha így nem lett volna elég vevő a legendára – akár a Diablót, akár a Murcielagót nézzük – de a konkurencia időközben messze elhúzott műszaki téren. Jól látszott ez a versenypályákon: a Murcielago eredmények nélkül járta meg az FIA GT sorozatot, ami nagyrész a fél évszázados technika számlájára írható. Az új modell, az Aventador tervezésekor így mindent kicseréltek, amit lehetett, de úgy, hogy a karakter közben mit sem változott.
Kívülről talán nem is igazítottak eleget a formán: az Aventadoron számos részlet épp olyan, mint a Murcielagóból kialakított Reventónon. Az orr-rész kettős ékformája, a légbeömlők jellegzetes kerete, sőt, még a hátsó lámpákban felbukkanó nyílmintázat is megmaradt. Az autó arányain is csak finoman változtattak: mintha hátrébb került volna a forma súlypontja, és az övvonal erőteljesebb hullámai mintha izgalmasabbá tennék az autót, de még mindig minden gyerek számára egyértelmű, hogy ez egy Lamborghini.
Ugyanakkor a felszín alatt minden kicserélődött. A csőváz helyett könnyű, szénszálas vázszerkezetet használnak, amelyhez alumíniumből készült ütközéselnyelő blokkok csatlakoznak elöl és hátul. A motort is áttervezték az utolsó csavarig, bár ez elsősorban a karakterén változtatott, hisz az új V12-es is 6,5 literes, és csupán 30 lóerővel erősebb, mint az elődje – azaz kerek 700 lovas. A különbség azonban így is jelentős: vagy 20%-kal takarékosabb az új, közvetlen befecskendezéses motor, és a tervezők szerint jóval nyomatékosabb is az alsó fordulatszám-tartományokban. A sebességváltót is kicserélték, méghozzá nem a manapság divatos dupla kuplungos szerkezetre: a Graziano szimpla kuplungos, villámgyors, hétfokozatú szekvenciális váltóját alakították saját igényeikhez. Ez egyrészt könnyebb, mint a DSG-szerű rendszerek, másrészt elképesztő, öt századmásodperces kapcsolási időt produkál. A változtatások révén az autó vagy 90 kilogrammal könnyebb lett, és jóval merevebb is, így mind egyenesben, mind kanyarban sokat fejlődött. Az útfogást javítja az új Haldex IV négykerék-hajtás is, amely több nyomatékot ad hátra, mint eddig.
Az Aventador papíron nem gyorsult sokat az elődjéhez képest. A végsebessége 350 km/h – ez 8 km/h plusz a Murcielago 670 lovas változatához képest – és 2,9 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-t. Ezek szinte érzékelhetetlen változások, de a készítők szerint az új Lambo minden szempontból sokkal jobb autó az elődjénél. Hajlamosak vagyunk hinni nekik, egyrészt mert ennyi fejlesztést nyilván nem véletlen vállaltak fel ennyire kevéssé látványos eredményért, másrészt mert kevéssé valószínű, hogy valaha megtapasztalhatjuk, milyen autó is az Aventador.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
