Masszív és egyedi

2002.03.19. 09:00

A feladat: erősen maximalista hifiőrült jazz-t akar hallgatni az autójában. A kellékek? Alpine fejegység és DSP, MacAudio erősítők és hangszórók. Mérések tucatjai, munkaórák százai vannak a Mégane-ban. És ami a legfontosabb: ízlés. Mert hiába hord valaki össze pénzkötegeket és szakmai ismeretket, vezérlő elv híján ez is csak holt tömeg marad.

 
   
   

Az emberiség jelentős része megkérdőjelezi, hogy autóban lehetne zenét hallgatni. A zajra hivatkoznak, az akusztika tökéletlenségére, a hangszórók lehetetlen elhelyezkedésére. Érveik közt felbukkannak Newton mozgástörvényei, Maxwell és hullámai, esetleg Planck-állandó. Érvelésük tudományos alapon nyugszik, véleményük sziklaszilárd. Akadnak jó páran, akik szerint zenét lehet reprodukálni az autóban, de JÓL zenélni már nem. A zajra hivatkoznak_ lásd fenn.

Nos, ezek az emberek biztosan nem ültek még ebben a Mégane kombiban. Zene szól, jazz, és nem más. Nem csúcshifi. Nem High-End. Zene. Úgy, ahogy a tulaj szeretné. Nem lehet úgy összehangolni egy háromutas szettet, hogy ne hallanál lyukakat a frekvenciaátvitelben? Nem lehet olyan szubládát csinálni, ami ne késne legalább egy szösszenetnyit? Nem lehet igazi háromdimenziós térhatást elérni egy autóban? Nekem ugyan még nem sikerült, de íme, itt a bizonyíték.

 
   
 

A fejegység egy Alpine 7944-es. Gyuri nem mindegyik Alpine modellt kedveli, de ez szerinte kifejezetten jó hangú típus. A végeredmény ismeretében készséggel elhiszem neki. Na meg persze tud kommunikálni, méghozzá optikai kábelen a PXA H600-as DSP-vel. Ez utóbbi kijelző-matató panelje a belső visszapillantó tükör fölé került.

A DSP-ket megjelenésükkor sokan úgy fogadták, mint a végső megoldást mindenféle akusztikai problémára. Fázisgond? Girbegurba frekvenciaátvitel? Oda se neki, majd a szép új digitális világ csudagyors processzorai megoldják a gondokat. Csúnya rossz jel be, némi digitális varázslat, és szép okos jel ki. Hát nem. Ezeknek az elektronikáknak is megvannak a bajai. Például zajosak. Dinamikai felbontásuk véges. Felettébb drágák, és igencsak érteni kell a használatukhoz.

 
   
   

A Mégane-ban Mészáros Gyuri két dologra használja az Alpine DSP-t. Itt vágja a mély frekvenciákat a szubláda számára, és késleltetéseket alkalmaz a többi hangszóróra küldött jelekben. Finomam, okosan, módjával, és rengeteg türelemmel készültek a beállítások. Persze a tulaj nem állta meg, hogy bele ne nézzen az elektronikába, és némi feljavítást ne végezzen az Alpine processzoron.

Az erősítők a MacAudio Mac Sonic családjából származnak. A tükörfényes külső változatlan, a belső, hm, hogy is mondjam, némi tuningon esett át. Pont úgy, mint amikor bemegy egy Mitsubishi Lancer Evo VII a versenyműhelybe, és kijön, mint egy N csoportos fenevad.

 
   
 

A szubláda, az nagyon fura. Első ránézésre mintha egy Mac Absolute 250 lenne becsavarozva a hátsó üléstámlába, membránnal előre. Persze ez így, ebben a formában nem igaz, mert van ott láda. Pontosabban egy jó 100 kilós beton doboz, némi fa burkolattal, belül 40 literes üreggel.

A tervező védjegye: passzív keresztváltó a csomagtartó bal oldalában. Ne arra a tenyérbe simuló apró dobozkára tessék gondolni, amit a drága szettekhez adnak. Első ránézésre a Paksi Atomerőmű áramelosztója egy darabjának gondolnánk. Masszív, mint egy harckocsihadosztály. Egyedi, mint Mona Lisa mosolya. Annyira precíz és zenei, mint Reiner Frigyes a Chichago-i szimfonikusok élén, kedvenc Bartók lemezemen.

 
   
   

A kedves monstrum kifejezetten ezekhez az erősítőkhöz, hangszórórendszerhez és autóhoz készült. A részletek, hát azok hétpecsétes titokhoz közeli állapotban leledzenek. Házi gyártmányú kis veszteségű tekercsek, és papír-olaj kondenzátorok biztos vannak benne, meg rengeteg munka, tudás, ízlés. Gyuri jó pár éve kísérletezik az egyedi építésű keresztváltókkal, és mára azt érte el, hogy divatot teremtett. Idén egyre több helyről hallani, hogy egyedi passzív váltókat próbálnak ki versenyzésre szánt autókban, és a tavalyi Autóhifi EB -n is csodájára jártak a versenyzők. Nagyobb összegben mernék fogadni, hogy az idei versenyen Katovicében lesz már 2-3 lelkes követője.

Hogy mindez megszólaljon, persze hangszórók is kellenek. 16-os mélyközép az ajtópanelben, 10-es közép a műszerfal tetején az üveg irányában, és egy csipogó az A-oszlopban. Persze ezek is MacAudio gyártmányok. Íme egy 3 utas szett, ahány hangszóró, annyifelé szól, mind más távolságban van tőlünk, és ezért általában rosszabbul szólnak, mint a kétutas rendszerek. Itt is ez lenne, ha a csomagtartóban nem figyelne egy DSP meg az a keresztváltó.

 
   
 

A beépítés minősége persze első osztályú. Mészáros Gyuri a Humma, a nemzetközi autóhifi versenyszövetség magyar tagozatának alapítója és fő mozgatórugója. Persze indul a versenyeken is. Itt igen szigorú követelményeknek kell megfelelni, és ez a Mégane alapjában meg is felel.

A rendszer úgy szól, mintha egyetlen pár, szélessávú hangszóró lenne beépítve a kocsiba. Megdöbbentően reális térhatás párosul lineáris frekvenciaátvitellel. Nagyon hihető a hangzás, minden gondosan kiegyensúlyozott. A virtuális színpad nem a műszerfal alatt tanyázik, hanem valóban a horizonton. Ha mindenáron kötekedni akarok, akkor kicsit "vékonyan" szól a rendszer.

Erősen szuperlatívisztikus leírásomból azt lehetne hinni, hogy itt a pózna teteje, tovább mászni nem lehet, ennél jobb hifirendszer autóba nem kellhet. Egy ilyen ötlet persze csak földhözragadt elmében üthet tanyát. Mészáros Gyuri már dolgozik a jobbításon. A háromutas hangszórórendszer 2+1 utassá alakul, ehhez persze új keresztváltó dukál, az ezzel járó elképesztően sok kísérletezéssel, méréssel és beállítással. A távlati célok között pedig egy olyan erősítő szerepel, amiben a vákuum lesz a fő hangadó.

 
 

Az oldalról ajánljuk

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

7 órája
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Neked ajánlott