Lada Tuning 1.6-ról 1.7-re

Lada 2106 Fantasy 1.7GT

2000.07.25. 12:03

Tavaly tavasszal kezdtem. A lakatoltatás és a fényeztetés után biztonsági okokból szétkaptam az addig félretámasztva várakozó motort. Amikor kitoltam a dugattyúkat, apró darabkák hulltak ki az oldalaiból. Ezek voltak a dugattyúgyűrűk, hosszuk 1 és 5 cm között változott. Bepánikoltam: van egy jó kasztnim, de nincs bele motor. A helyzetet rontotta, hogy 180.000 km után fel lett fúrva, de elsőre máris a legnagyobb túlméretet választották.

 
   

Az egész úgy indult, hogy volt egy húsz éves szétrohadt családi 21060-as Ladánk. A család már nem tudta fenntartani, nekem viszont autó kellett. Két lehetőségem maradt: kidobom vagy rendbe teszem. Az utóbbinál maradtam, mert nem volna szívem megválni imádott, hűséges autómtól.

Elkeseredetten keresgéltem a tuningcégeket, gépműhelyeket. Mindenki ellenem volt, azt mondták, nincs megoldás, a blokk használhatatlan, mehet a kukába. Néhányan felajánlották a perselyezés lehetőségét, bizonygatva, hogy a magyar kisipar jó kis 80,4 mm-es dugót önt. Nekem mindenképpen ez a blokk kellett, mert idegennek érezném a másik blokkot - és többletköltséget okozott volna az átírás is.

Nagy nehezen megfűztem egyik haverom, hogy kapjuk le a hengerfejet az 1.5-ös, elég friss kocka Ladájáról, elemzés céljából. Meglepődve tapasztaltam, a blokkban (21030) a hengerek falvastagsága igen csekély.

Ekkor jött egy végiggondolatlan, hirtelen, őrült ötlet: legyen a motorom 1.7-es.

 
   

Újra telefonvégre kaptam majd mindenkit az országban, aki Ladát tuningol vagy felújít. Újabb kérdést tettem fel nekik, most már konkrét elképzeléssel: 1.7. Az eredmény megint elkeserítő volt: csak azt mondták, hogy nem lehet, mert ... És különben is hülye vagyok, ne akarjak okos lenni, mert nem értek hozzá. Okos ötletek megint: perselyezés kisipari dugóval. Persze azért azzal vigasztaltak, hatszámjegyű magyar forintokért csinálnak ebből jó mocit, de nem mondanak semmiféle adatot a hogyanjáról. Mondanom sem kell, hogy ezektől égnek állt a hajam.

A rendelkezésemre álló Lada dokumentációk alapján elkezdtem vizsgálni a dugattyúkat. Eldöntöttem, mindenáron az 1.7 rulez, legfeljebb bukok az egészen néhány tízezrest. Valamint rádöbbenek, hogy tényleg nem értek hozzá. Azért is az 1.7 mellett szólt, hogy akkor legalább gyári Lada alkatrészekkel építhetem a mocit, így szervizelhető maradhat és nincs gond az alkatrészellátással sem.

 
   

Hazavittem egy laptopot és nekikezdtem számolgatni. Végül arra jutottam, ha nagyon kell, bele lehet szerelni a 82-es átmérőjű dugókat. A következőkben kitűztem a célokat: kis fogyasztás, nagy nyomaték és teljesítmény, hosszú élettartam kis karbantartási igényességgel és nem utolsósorban alacsony szennyezőanyag-kibocsátás. A gépmunka akkor is annyi, ha kicsi a sűrítés, meg akkor is, ha nagy. A blokkig meg volt tervezve minden, de utána kellett számolni a sűrítésnek. Olyan alacsony lett volna a sűrítés, mint a 71-es variánsé (Kínai Népköztársaság, 76 oktános benzinhez).

Nagy sűrítést akartam, hogy lehetőleg optimálisak legyenek motor paraméterei. A hengerfejnél adódtak a hibalehetőségek: a szelepek bele fognak érni a dugókba. Végül kiszámoltam, hogy gyári vezérműtengellyel (9,72 mm-es szelepemelés) még "éppen" nem érnek össze. Ez viszont az jelenti, hogy a vezérműlánc nyúlására nagyon oda kell figyelni, de nem veszélyes a helyzet. Mire mindent kiszámolgattam, kereshettem olyan gépműhelyt, ahol nem okoskodnak sokat és úgy csinálják meg, ahogy kérem.

 
   

Találtam egy címet, ahová végül elvittem a motort. Átnyújtottam az ötoldalas megmunkálási útmutatót a pontos méretekkel. A pasinak hullámzott a homloka az adatok láttán. Azonnal íratott a kolléganőjével egy nyilatkozatot, aminek az volt a lényege, hogy megcsinálják, de felelősséget nem vállalnak, csak a megmunkálás pontosságáért. Nem tehettem mást, aláírtam. Egyébként úgyis mindenhol a felhasználóra fogják, ha mégis rosszul csinálják meg a motort, és besül. Ezért úgy érzeztem, az aláírással nem vesztek semmit.

Ez a papír maga után vonta, hogy nekem kell még átvétel előtt nagyon szigorúan ellenőriznem a vasakat. Összeraktam a blokkot, megforgatva nagyon tetszett. Helyére került a motor. Aztán akkor emelkedett fel az adrenalinszintem, amikor a frissen beszerzett automata szívatós 21053-1107010-61-es Solex karbival megtettem első indítási kísérletemet.

Beindult!!!

Szépen járt az 1.7-es, egyenletesen, csendesen, semmi rendellenesség, semmi fémes hang, semmi kopogás. Megnyugodtan vettem tudomásul, ezek után már nem lehet rossz.

Az autó megkapta fantázianevét: Lada 106 Fantasy 1.7GT. A Fantasy név talán érthető azok után, hogy az egészet - rajtam kívül - mindenki csak halott fantáziálásnak ítélte.

A motorról: 1689 cm3, 82 mm furat, 80 mm löket, 10,6:1 sűrítés, a teljesítmény és nyomatékadatokról csak számított adataim vannak, de jóval meghaladják az eredeti 21060 értékeit. Az illesztésekről annyit, hogy 0W-40-es olajra lett tervezve.
Tapasztalatok: szépen húz, már 50 km/h-tól használható az 5. fokozat. Bejáratás alatti városi fogyasztás 7,5 l/100 km-re adódik.

A pontos megmunkálási adatokat négy fő ok miatt még publikálom:
-a motor még csak alig ment (650 km), ebből adódóan a motor jósága még nem állapítható meg egyértelműen,
-jó sok időt töltöttem a motorral kapcsolatos rajzokkal és számításokkal, ezért egyelőre nem szeretném, ha valaki ilyen mocit csinálhatna töredék időráfordításból,
-nem szeretném, ha mostanában bárkinek is ilyen motor dohogna az autójában, elvégre ettől egyedi az autóm,
-nem szeretném, ha bármely tuningműhely, ahol engem lekoptattak az ötletemmel, 1.6-ról 1.7-re való átalakításról szóló hirdetését olvashatnám a publikálásom alapján.

Bocsi, ha valakit megbántanak ezen utolsó mondataim, de nekem fontosabb az őszinteség, mint mindenféle kamuval előállni.

Az oldalról ajánljuk

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11