Futóműre gyúrás
Az élményautózáshoz a lóerőkön kívül (sőt, részben azok helyett is) dögös futóműre van szükség: az élményautókban az autó pontos irányíthatósága fontosabb, mint a komfortérzet. A kiálló csatornafedelek ugyan össze-összekoccantják a fogakat, de a Lágymányosi híd budai lehajtóját be lehet venni ezerrel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
fotó: Tuning & Stereo |
Minden tuning lényege a meglevő rendszer
teljesítményre történő optimalizálása. A motoroknál a jobb
teljesítményt eredményező megoldások egy részét (pl. sportlégszűrő,
sport kipufogórendszer) azért nem alkalmazzák a gyárak a
szériamodellekben, mert azoknak
az átlagautós számára negatív tulajdonságaik is vannak (az
említett példákban ilyen a magasabb zaj). Drágább előállításuk is
csökkentené a modell piacképességét. Ha azonban nekünk megfelel,
illetve mit megfelel, egyenesen tetszik az érces kipufogóhang vagy
a szívózaj, némi felárért kihozhatjuk a motorból a maximumot.
![]() |
|
![]() |
![]() |
fotó: Tuning & Stereo |
A futóművek tervezésénél ugyanezeket a
szempontokat veszik figyelembe a gyárak: egyrészt igyekeznek
költségtakarékos megoldásokat és alkatrészeket használni, másrészt
az átlagvásárló átlagigényéhez hangolják a futóművet.
Márpedig az átlagvásárló is szereti ugyan, ha az autója precízen
követi a kormánymozdulatokat, de fontos elvárás, hogy a Kőbányai
úton végig tudjon menni anélkül, hogy a kalaptartón elhelyezett
bólogató kutya feje lerepülne az állandó pattogástól. A futómű
hangolása a gyári stabilitás/kényelem kompromisszum felülbírálása.
![]() |
|
![]() |
![]() |
fotó: Tuning & Stereo |
Ahogy a motortuningnak is vannak fokozatai a
direktszűrőtől a módosított vezérműtengelyen keresztül mondjuk az
utólag beépített turbóig, a futóműtuning is megvalósítható
lépésenként. Ha valaki csak kicsit nagyobb kanyarsebességre
törekszik, de a menetkomfortból nem akar sokat feláldozni,
viszonylag veszélytelen és olcsó megoldással operálhat: elég a
gumikat
egy mérettel szélesebbre és egy mérettel peresebbre
cserélnie, máris bátrabban vághat neki a mátrai kanyaroknak.
Ha viszont valaki ugyanezen az útvonalon új pályacsúcsot akar felállítani, szélesebbre kell nyitni a pénztárcát. A nagyobb átmérőjű, extra széles és peres gumi csak a kezdet: a gyárinál jobb minőségű, keményebb hangolású lengéscsillapítóra, rövidebbre és keményebbre vett rugókra, esetleg toronymerevítő(k)re, nyomtávszélesítőre, módosított stabilizátorrúdra is szüksége van. Az ilyen autó várhatóan tényleg sínautóként viselkedik a kanyarokban, de máskülönben iszonyú kényelmetlen: városi utakon a "pattogás", és "rázás" szavak összes szinonimáját könnyen lehet vele demonstrálni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
fotó: Tuning & Stereo |
A fullos futóműtuningot nemcsak kifizetni
drágább, de fenntartani is: a lényegesen merevebb felfüggesztés
kevésbé nyeli el az autót érő erőhatásokat, azokat csillapítatlanul
közvetíti a futómű utáni alkatrészeknek. Az még hagyján, hogy a
(módosítatlan) kerékcsapágyak, toronycsapágyak és más, kopásnak
kitett alkatrészek árából fogja a kedvenc alkatrész-kereskedőnk
végrehajtani a bolt teljes felújítását, de szélsőséges esetekben
egészen váratlan dolgok történhetnek: hallottunk már
járdázás közben végigrepedt műszerfalról, éles kanyarban berobbant
szélvédőről, dobbantó után kiszakadt felfüggesztésről. A sima
futóműállítást sem tudja többé megcsinálni a sarki futóműves.
![]() |
|
![]() |
![]() |
fotó: Tuning & Stereo |
A futóműtuningnál azt is illik figyelembe
venni, hogy az autó futóműve önálló rendszer, amit nem lehet
tetszőlegesen módosítani, mert felborulhat a rendszer
kiegyensúlyozottsága. Az egy-két számmal méretesebb gumik
használatának még kicsi a kockázata, de a komolyabb beavatkozást
mindenképp szakemberrel kell megterveztetnünk és elvégeztetnünk. A
futómű sufnituningja szó szerint életveszélyes, hiszen a futómű
nemcsak az autó stabilitásáért felel, de a fékezésben is szerepet
játszik.
Az ízlésünknek megfelelően hangolt, profi módon
kivitelezett futómű viszont
egészségesen serkentheti az adrenalin-áramlást,
bizseregtetheti a megfelelő receptorokat. A sorozat következő
részeiben a futóműtuning különböző fogásairól osztjuk majd az észt.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
