Folyamatos hátszélben

2003.02.14. 09:53

A feltaláló által kiötlött elektrolitból pár gyűszűnyi két liter csapvíz áramfelvételét a tízszeresére emeli. A vízbontással fejlesztett gázt szilikoncsövön keresztül a légszűrőházba vezetik, a motor pedig elnyeli. Körülbelül ebből áll a Burn-R gázfejlesztő kütyü, amelyet a Totalcar tartós tesztelésnek vetett alá.

 
 

A teszt 15+15 ezer kilométerén rá kellett jönnünk, hogy az elv tényleg működik, minden fordulaton jobban húz az autó, csak a megvalósítás döcög kissé. A 6,5 (városban 7,5) literes fogyasztást kellett a készüléknek még lejjebb rugdosnia. Fénykorában ez sikerült is.

 
   
   

Állítólag dízelekhez és taxikhoz nagyon viszik, amúgy pedig kerül belőle mindenféle rendű és rangú járműbe. Kétüteműeknél a szennyezés csökkenését, más autóknál a teljesítmény javulását várják a csapvizet lassan lebontó szerkezettől. Köbcentitől függően növekszik az alkalmazott elektróda mérete és a készülék ára.

Az általunk tesztelt példány - valljuk be őszintén - rémesen fest. Leánykorában valami mikrohullámú sütővel dacoló tárolóedény, vagy mosóporos doboz lehetett, de az inkognitóját előttünk is megőrző feltaláló kezei között acéllemezből hajlított elektródák kerültek bele, majd olvasztott műanyaggal körben leforrasztotta.

 
   
 

A doboz egyik sarka felnyitható, ott megy bele a víz. Ragaszkodtunk hozzá, hogy erről a darabról készült fényképekkel díszítsük a beszámolót, bár időközben elkészült egy tetszetősebb és gáztömörebb fémdobozos kivitel. A teszt alanya fél év után is ideiglenesen kijelölt helyén, az ötliteres ablakmosó tartály helyére pántolva tartózkodik. A készülékkel még nem kellett műszaki vizsgán megjelenni, de állítólag nem számít engedélykötelesnek, mert a beszerelése nem jár a motor megbontásával.

Beszerelné a járművébe?

A Burn-R (a továbbiakban: készülék) gyújtást ráadva mindenféle elektronika mellőzésével közvetlenül kapja 12V-ot. Az ismeretlen összetételű elektrolit (a továbbiakban: vegyszer) néhány ampernyi áram hatására durranógázt fejleszt. A doboz belsejében műanyag távtartóval egymásra tekert fémlemezek sejlenek. A víz a gyújtás ráadása után meggyőző erővel kezd pezsegni . Az se árt meg neki, ha mínusz 20 fokban befagy az egész. A vízmelegítő elvét hasznosító elektródák az elindulást követően gyorsan lebeszélik erről az ostobaságról.

 
   
   

Kiszáradni viszont a doboz nem szeret, tudtuk meg tavaly májusban, amikor a készülék bekerült a tesztelésre használt autóba. Utóbbiról legyen elég annyi, hogy 1986-os Lada 2107, széria motor MM vezérműtengellyel, teljesen síkba burkolt fenéklemezzel, kiegyenlített benzinszállítással, utánporlasztóval (UIS), és a teszt hónapjai alatt egyre hatékonyabbá váló gyújtással. A 6,5 (városban 7,5) literes fogyasztást kellett a készüléknek még lejjebb vinnie. Fénykorában ez sikerült is.

A beszerelés előtti hétvégén Berlinben jártunk, 2500 kilométeren 6,5 liter alatti átlagfogyasztás jött ki, részben több száz kiló teherrel. Utána városban 7,2-7,3 litert evett, de amikor nem volt benne a naponta teljesített hegymenet, 7 alatt maradt. Innen nyitott a Burn-R.

A feltöltés-beállításnál a sima csapvízhez néhány csepp (anya)tejszerű, sárgásfehér vegyszert (a kép bal szélén) tettek, amitől az áramfelvétel nyomban felment 0,36A -ról 4A fölé. Utána nem sokkal kicsit zavarossá vált (romlott zöldségleves színű, fehéressárga alapon zöld pöttyökkel), néhány nap alatt pedig leült az aljára egy néhány mm vastag vörös zaccréteg. Ezen kívül az elektróda rozsdaszerű réteget növesztett, mint utóbb kiderült, a vegyszer rozsdásodást gátló alkotórésze nem muzsikált jól.

 
   
 

Menet közben az első kilométereken tényleg meglepően élénkült tőle az autó. Az első hétvégén aztán szelephézagot állítottam, kitisztítottam a gyorsítófúvókát, sőt kipakoltam a csomagtartóból, így tényleg jobb lett. A gumicsőben 3 centis vízdugó keletkezett a párától, a gáz ezt emelgette keservesen, hogy átjusson. Érdemes egy irányban folyamatosan emelkednie a csőnek.

Az első időben nyomban belekerült egy 1300 km-es németországi út. Rögtön 6 literes fogyasztást vártam, de kifelé szembeszél volt (7 liter), hazafelé pedig 100 kiló plusz csomaggal, osztrák benzinnel és hátszéllel 6,1 liter jött ki.

A visszaúton derült ki, hogy nem működött a cucc végig (besokallhatott az egy nap alatt 1300 km-től). Azt vettem észre, hogy nem bugyog a készülék, és nem akar fogyni a víz. A 20 amperes biztosíték volt kilazulva. Utána ugyanazon az úton (A1 autópálya Bécs felé) továbbmenve tényleg élénkebb lett. Az győzött meg végképp, ahogy a kocka Lada széria Econ műszerén világosan látszott: kisebb gázadás mellett kezd el húzni. Mintha a pár perccel korábbihoz képesz valami plusz erő kezdte volna tolni (100 kmh tartós, a műszer mutatója a sárga határán - remember hátszél).

 
   
   

Ezt követően városban naponta 50 km került bele, de a bugyogás teljesen lehalkult. A beszerelésnél figyelmeztettek, hogy a bejáratás ezzel jár, és meg kell megint nézetnem, hogy kicsit rádúsítsanak a vegyszerrel. Az egyik elektródáról csillogó lapokban lepergett, és a doboz aljába hullott a külső felszín, ezért teljesen kimosták az egészet.

Az oldalról ajánljuk

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

3 perce
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44