Ezt köszönheti nekünk a Ferrari

2021.06.19. 06:40

Magyar, de legalábbis osztrák-magyar közreműködés nélkül nem az ágaskodó lovacska lenne a Ferrari emblémája. Az esemény 103 évvel ezelőtt épp a mai napon, június 19-én történt

1918 nyarán még tombolt a háború Európa nyugati és déli frontjain. Délen az Osztrák-Magyar Monarchia erői néztek farkasszemet az akkor már angol csapatokkal megerősített olasz királyi hadsereggel. A monarchia hadvezetése úgy döntött, június 15-én a Piave folyó mentén, 170 kilométeres szakaszon döntő támadást indít az antant csapatai ellen . Az offenzíva megindult. A legnagyobb előretörést a Montello domb körüli térségben sikerült elérni, ahol Szabó László: Doberdo, Isonzo, Tirol című könyve alapján (130. o.) a 13. osztrák lövész hadosztály osztrák ezredei mellett csupa magyar ezredek harcoltak. Név szerint: „a 31. hadosztály 32. budapesti, 69. székesfehérvári, 44. kaposvári ezredei, valamint a 17. nagyváradi hadosztály 39. debreceni, 61. temesvári, 43. bánáti és 46. szegedi gyalogezredei.”

Az olaszok magától értetődően nem nézték jó szemmel az előrenyomulást, és tüzérségi tűzzel, valamint repülőgépekről támadták az osztrák-magyar erőket. A repülők között ott volt az olaszok legeredményesebb első világháborús pilótája, Francesco Baracca is. Baracca 1910-ben Modenában végezte a katonai akadémiát, majd a 2. Piemonti Lovassági Ezred szolgálatába állt. Az évszázados múltra visszatekintő, 1692-ben alapított alakulatnak saját címere volt (és van, mert ma is létezik). A címerpajzson piros mezőben egy ezüstszínű ló ágaskodik.

Amikor a múlt század tízes éveiben a katonák felfigyeltek a repülésre, Baracca is átváltott a modern fegyvernemre. Repülőgépére az akkori divatnak megfelelően szinte minden pilóta egyéni azonosító jelet festett. Baracca korábbi ezredének jelét tette gépére, de kissé átalakította. Az ágaskodó lovacska (olaszul: cavallino rampante) piros színt kapott, és mellé – a második lovasezredre utalóan – egy kettes számot is rajzolt. Később, amikor vásárolt magának egy fekete lovat, a gép jelzésében is feketére változtatta a ló színét, elhagyta a kettes számot, és a ló alapja fehér felhőre változott, mintha azt akarta volna üzenni, hogy az égi lovagja.

A megnevezés egyébként nem túlzás, Baracca lovagias katonaként és ellenfélként maradt meg az emlékezetben. A kor pilótaszokásának megfelelően, ha tehette, meglátogatta sebesült áldozatait a kórházban, az elesettek sírját pedig megkoszorúzta. Összesen 34 győzelmet aratott, ebből kettőt az offenzíva megindulásának napján, 1918. június 15-én. Azon kevesek közé tartozott, akik ászpilótákat is legyőztek, köztük két magyart. Az egyformán öt-öt légi győzelmet elért Busa Gyulát és Szepessy-Sokoll Rudolfot.

Baracca 1918. június 19-én ismét felszállt francia gyártmányú SPAD S.XIII-asával, hogy alacsonyrepülésben támadja az előrenyomuló osztrák-magyar erőket, de bevetéséről soha nem tért vissza. Holttestét és gépének roncsait négy nappal később találták meg Montello közelében. Halála körülményei máig sem teljesen tisztázottak. Felmerült, hogy egy osztrák-magyar felderítőgép lőtte le, ám ennek valószínűségét csökkenti, hogy ez az esetek túlnyomó többségében fordítva történt meg. A fordulékonyabb, gyorsabb vadászgép szedte le a lomhább és termetesebb felderítőt. Történészek szerint Baracca végzetét szinte biztosan a földről érkező elhárítótűz okozta, s mivel a térségben osztrák-magyar, de azon belül is főként magyar egységek harcoltak, legvalószínűbb, hogy utóbbiaknak sikerült Baraccát végleg földre kényszeríteniük. (Egyes források kimondottan a 31. Honvéd hadosztály légvédelmi tüzéreinek tulajdonítják Baracca lelövését.) Ezután az ágaskodó lovacska, mint jel, néhány évre eltűnt a szemek elől.

A következő esztendőben, 1919-ben történt, hogy egy Enzo Ferrari nevű, ambiciózus, a modern technika iránt érdeklődő 21 éves fiatalember először tesztpilótának, majd versenyzőnek állt a CMN nevű, rövid életű (1919-1923) autógyárhoz. Egy évvel később átállt az Alfa Romeóhoz, első igazi sikerére azonban még várnia kellett. Először 1923. június 17-én, a Ravenna melletti Savio nevű pályán nyert versenyt. Győzelme felhívta rá a környék előkelőségeinek figyelmét, így kötött ismeretséget Enrico Baraccával, Francesco Baracca édesapjával. Az ő révén közeli kapcsolatba került a családdal, így hamarosan megismerte Baracca édesanyját is. Enzo Ferrari az 1985. július 3-án adott interjúja során így mesélte el a későbbi eseményeket: „Paolina asszony azzal fordult hozzám, hogy: Ferrari, tegye a fiam ágaskodó lovacskáját az autójára. Szerencsét fog hozni.” Az adományozás bizonyítékául a szülők Francesco Baraccát a gépével ábrázoló, aláírt fényképet adtak Ferrarinak.

Ferrari azonban még évekig nem festette autóira az ágaskodó lovacskát. Amikor 1929-ben megalapította saját versenyistállóját, a Scuderia Ferrarit, annak ugyan ez lett a címere, azzal a módosítással, hogy az alapszínt Modena város színére, kanárisárgára változtatta. Ámde autóin, amelyek még mindig a magyar származású Vittorio Jano (János Viktor) által tervezett Alfa Romeók voltak, nem alkalmazta. Ez első ízben csak 1932. július 9-én, a Spa-i 24 órás verseny alkalmával történt meg. És Paolina asszony jóslata bevált! Addig nem sikerült nyerni, de az ágaskodó lovacskát viselő autó elsőként száguldott át a célvonalon. Az Alfa Rómeóval folytatott együttműködés 1937-ig működött, amikor a milánói márka anyagi gondokra hivatkozva visszalépett. Időközben történt, hogy Az akkor már 73 éves Enrico Baracca (Francesco apja) 1927. március 17-én őrgrófi címet és ehhez tartozó címert kapott III. Vittorio Emanuele királytól. A címerpajzson – talán nem meglepő módon - ezüst mezőben egy fekete lovacska ágaskodik.

Két évre rá Ferrari saját autógyárat alapított Modenában Auto Avio Costruzioni néven. A lovacskát ezen sem használták, azt először az 1947-ben bemutatott Ferrari Tipo 125 S-en tüntették fel, ami az első Ferrari is volt egyben. A gyár 1943-ban átköltözött mai helyére, Maranellóba, de a neve csak 1957-ben változott Auto Costruzione Ferrari-ra, és végül 1960-ban a mai nevére, Ferrari S.p.A-ra. Azóta a világ tíz legismertebb emblémájának egyikévé vált a sárga mezőben ágaskodó fekete lovacska, felette az olasz trikolórral.

Ahogy mondják, a történelemben nincs olyan, hogy mi lett volna ha. Kérdés azonban, hogy ha Francesco Baracca nem veszti életét a háborúban, akkor is így zajlottak-e volna az események. Lehet, hogy akkor Ferrari emblémája valami más, talán egy gólya, fogaskerék, vagy dugattyú lett volna? Minden elképzelhető, de végül történt, ami történt.

Az oldalról ajánljuk

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

36 perce
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Neked ajánlott