Megmentené a Földet az e-SUV verseny

2020.10.29. 11:00

Jövő márciusban rajtol az Extreme E, ami a hagyományos motorsportokkal összevetve valóban extrém (elektromos is, terepjárós is, ilyen még nem volt is, spéci hajón járják a katasztrófa sújtotta világot, nők és férfiak vállt vállnak vetve egy ligában tolják), ha viszont a világ mai állását nézzük, egyáltalán nem extrém, sőt. Semmi nem simul bele jobban a politikai korrektség síkjába, mint az Extreme E.

A minapi virtuális bemutató egy olyan termékről szólt, amiről az összes olyan sarkot, élet és sallangot lerágták a jogi- és píszí-szakértők, amibe a fanyalgók és klímaszorongók beleköthetnek. Így viszont a hangsúlyok magáról a versenyről ezekre a gömbölyű, sima felületekre helyeződtek át, amikért egyelőre nehéz rajongani.

Egy férfi és egy nő alkot egy csapatot - Kövér László sistergőset pödörint a hagyományos családmodellen érlelt bajuszán -, ami ránézésre idilli ugyan, de a megkérdezett férfi-pilóták közül többen azt nyilatkozták, hogy a versenyek valószínűleg a nőkön fognak eldőlni. Hmm... ha feminista volna a hallásom, érthetném ezt úgy is, ahogy. Az ötlet viszont üdvös, hisz Danika Patricken és Susie Wolffon kívül nem nagyon ismerünk női autóversenyzőket (korai drift-szcénából esetleg Szántó Nikit), most itt a lehetőség.

Kapcsolódó
Durva csaták gumiszakadásig!

Durva csaták gumiszakadásig!

Hétvégén Máriapócson drift Eb! Beleadunk mindent, és éjszakai csatára hívjuk Európa driftereit.

A körítés természetesen nem merül ki az egyenjogúskodásban (autokorrekt: egyenjogú skodásban), a legnagyobb selling point itt a vagyonát és progresszivitását a környezetbarát techben kiélő közönséget megszólító vezérelv: a fenntarthatóság. Ha a tőke lassan, de biztosan kivándorol a múló technológiák mögül, a szórakoztatóipar hű csatlósként követi - ez hívta életre anno a Formula E-t, és most az Extreme E-t is. A széria krédója szerint a fenntarthatóság a cél, ami gyakorlatban azt jelenti, hogy több szén-dioxidot akarnak kivonni a légkörből, mint amennyit belepöfögnek.

Ez egy merész kijelentés rengeteg rejtett buktatóval, de ezek kiküszöbölésére valók a szakértők: az autók nyilván tudják a nullkibocsátást, de a nagyobb trükk az, hogy hogyan fogják az isten háta mögötti versenyhelyszíneken nem dízel aggregátorokkal fejleszteni a szükséges delejt. Ehhez az AFC Energy hidrogénes, napelemes generátorait használják majd, így elvileg az egész sorozat kizárólagos mellékterméke a színtiszta víz lesz. Még arra is gondoltak, mi legyen a nézőkkel, akik az utazásukkal és a jelenlétükkel egyaránt szennyeznek: nem lesznek. Legalábbis élőben nem, mert kizárólag online lesz közvetítés, ehhez az e-sportban jártas figurákkal biztosítják a szakértelmet, plusz, dedikált Extreme E játék is lesz. Ok.

Az egész versenyt tokkal-vonóval egy felújított, 30 éves hajó fogja hurcibálni, ő a St. Helena névre hallgat (a hinterkopfban Boaty McBoatface neve visszhangzik). A felújítás legnagyobb tétele az volt, hogy a hajómotor elbírja a kevésbé szennyező, alacsony kéntartalmú dízelt (becenevén pezsgőt), ami gesztusnak szép ugyan, de hogy egy Hamilton-szintű hópehely, vagy mondjuk Rosberg nem egy csökkentett sebességű lélekvesztőn fogja szeletelni az óceánt heteken át, az egészen biztos.

Ezek mellett a Legacynek keresztelt mellékprojektnek is fontos szerepet szánnak. Az ENSZ-szel, és civil szervezetekkel együttműködve, azokat támogatva helyi problémákat helyeznek fókuszba: műanyag szemetet gyűjtenek elhagyott partszakaszokon, Braziliában a kiirtott erdők területén ültetnek fákat, Szenegálban egymillió mangróvét telepítenek, közben a fenntartható agráriumról és a körkörös gazdaságról fogják okítani az ifjakat.

Hogy a versenyről, mintegy mellékesen, csak most esik szó, azt azért intéztem így, hogy tükrözze a súlypontokat. A CEO szerint a Star Wars fogatversenyébe oltott Dakar-raliként kell elképzelni a versenyt, de ennél bonyolultabb a helyzet. A két napig tartó rendezvény öt versenyből áll: két kvalifikáció, két elődöntő és egy döntő. A kvalifikáció négy legjobbja kerül az Egyes Elődöntőbe, a többiek a Kettes Elődöntőbe, utóbbi a kissé bárgyú crazy race nevet kapta. A döntőbe az Egyes Elődöntő három legjobbja, és a crazy race legjobbja kerül. Minden versenyben két kört (~30 km) kell megtenniük a csapatoknak, az egyiket a férfinak, a másikat a nőnek, miközben a másik navigál.

Olyan területeken folynak majd a versenyek, ahol az éghajlatváltozás már eleve szétdíbolta a vidéket: a Szaúdi sivatagon mondjuk nem rontott sokat a felmelegedés, Szenegálban, az Atlanti-óceán partján a megemelkedett tengerszint miatt elköltöző tömegekre hívják fel a figyelmet, Brazíliában a kiirtott esőerdő, Grönlandon a Russell-gleccser hűlt helyén versenyeznek majd, végül (Nepál helyett) Argentínában, a Tierra del Fuego alsó csücskében szintén az olvadó gleccser lesz a setting.

Erre a rengeteg ígéretre az emberben nyilván felhorkan a szkepticizmus, hogy az egész egy Patyomkin-falu, ami mögött titokban tényleg ott pöfögnek majd az aggregátorok, de mindegy, azokat is a dízel teherautókkal és a földmunkagépekkel együtt ráfogják a helyiekre. Ám ha megnézzük, milyen neveket sikerült megnyerni, valamelyest alábbhagy a gyanakvás: Ekkström, Hamilton, Rosberg, Adrian Newey, Vergne, Chip Ganassi, Andretti - mintha a Jurassic Park ősz, szakállas fazonja csinálta volna az egészet: nem spóroltam semmin! Ez a szervező elme maga az Attenborough-bőrbe bújt Ecclestone: Alejandro Agag, a motorsport-bizniszben erősen benne lévő, spanyol üzletember, tapasztalatát elnézve nem kell félteni a sorozatot. Végső soron mindegy, hogy tényleg extrém-e az Extreme E, a kérdés, hogy érdekel-e.

Az oldalról ajánljuk

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt
  • Hírek

Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt

Az egyszerű közlekedési szabálysértők után a bűnözők is rákaptak, ezért a szigorítás.

1 órája
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47