Ordas kamu a plug-in hibridek fogyasztása
A perspektíva kedvéért: a belső égésű motorok hivatalos fogyasztási adatairól mindenki tudja, hogy gyakorlatilag reprodukálhatatlan, idilli adatok (mi is próbáltuk replodukálni ezeket pontos méréssel, nem sok sikerrel). A plug-in hibridek abból a szempontból vannak különleges helyzetben, hogy noha a katalógusban szintén hihetetlen, egy-két literes fogyasztások szerepelnek, jellegükből következően ezeket elvileg képesek is teljesíteni. Sőt, van a tényezőknek olyan konstellációja, amiben a plug-in hibrid néhány deci üzemanyaggal is elvan. Még jó, ezért találták ki: gyereket az iskolába, embert a munkába, családot a hétvégén a nagymamai házba - az átlag európai autós hozzávetőleg 50 kilométert utazik egy nap, erre a csekélyebb elektromos hatótáv is elég, Horvátba meg levisz a benzinmotor, esetleg a magánrepülő.
Miért zabál ennyit az autóm?
Úgy mértük meg a fogyasztást, ahogy a nagykönyvben meg van írva. Most már tudjuk, hogy jön össze két liter különbség.
Az ICCT (A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa) friss kutatásából viszont az derül ki, hogy ez a képesség a legtöbb sofőrnél kiaknázatlan marad: végfelhasználói kezek és lábak alatt az NEDC (tehát az optimistább) fogyasztási értékek kettő-négyszeresét, cégautó esetében három-négyszeresét fogyasztják a hibridek. És ez csak az átlag. A kutatásban 202 különböző modellvariánsból több, mint százezret vizsgáltak, az eredmény kínai, észak-amerikai és nyugat-európai adatokból állt össze, de közelebbi, saját tesztjeink is vannak a témában itt és itt.
Tényleg ennyit fogyasztanak a zöld rendszámos SUV-ok?
Kipróbáltuk a BMW és a Range Rover tölthető hibridjével, tényleg elmennek-e 100 kilométert pár liter benzinnel és némi árammal.

Az okok összetettek. Az elektromos és a belső égésű használat arányát UF-fel (utility factor - kihasználtsági faktor) jelölik, ez az NEDC-mérések esetén 69 százalék, tehát a használat majdnem kétharmadában elektromos használatra apellál a teszt, miközben a valós érték 37% körül alakul. A cégautók esetében még rosszabb az arány: 63 % helyett 20 %, vagyis a megtett út alig ötöde történik elektromos módban.

Ez újabb megerősítése annak, hogy az ember az esetek többségében előnyben részesíti a kisebb, de rövidtávú és biztos hasznot a távoli, nem kézzelfoghatóval szemben. Ha lemerült az akkumulátor, de kezdődik a szórakoztató tévéműsor, amiben emberek főznek, munkálni kezd az emberben a Pató Pál úr. A cégautó tankolása meg egy olyan all you can eat szcenárió, amiben a főnök mindent fizet, kivéve a salátát: ahogy korábban egy olvasónk rávilágított, a német munkáltatók adnak ugyan benzinkártyát a hibridekhez, de áramkártyát nem. Úgy néz ki, saját zsebből környezetvédeni még nyugaton is dummheit.
Halkan jegyezzük meg, hogy ezek az adatok szolgálnak a emisszió-flottaátlagok és az adók alapjául, így senkinek nem érdeke elbagatellizálni a dolgot. A helyzet szerencsére nem menthetetlen: a kisebb akkumulátorral szerelt modellek még így is évi 5-10000 környezetbarát kilométert tesznek meg, a nagyobb hatótávúak 12-20000-et is. Az ICCT pedig nem csak megállapította a problémát, lehetséges megoldásokat is ajánl:
- uniós szinten a környezetbarát járművekre vonatkozó támogatásokat valós körülmények között mért értékek alapján ítélnék meg, a WLTP mérési ciklusban alacsonyabb UF-fel számolnák a fogyasztást,
- országos szinten azt javasolják, hogy inkább azok a járművek kapjanak támogatást, amiknek az elektromos és belső égésű teljesítménye közötti aránya kedvezőbb, emellett segítsék elő az otthoni és a munkahelyi töltők telepítését és használatát,
- mivel a hatótávval együtt az UF is növekszik, az autógyártóknak azt javasolják, hogy növeljék az elektromos hatótávot minimum 90 km-re, ezzel párhuzamosan pedig csökkentsék a belső égésű motorok teljesítményét,
- a flottakezelők monitorozzák az autóhasználatot, és azok számára biztosítsanak hibrideket, akiknél az valóban előnyös, a cégek üzemanyagra vonatkozó büdzséjét limitálják, az e-töltést pedig tegyék ingyenessé.

A fentebbi felsorolás nagy része korlátozásokból és tiltásokból áll, ám egy valamivel puhább (és sokkal idealistább) megoldást jelentene, ha az emberek irányából közelítenék a problémát, azaz olyasmi szokássá tennék a tudatos autóhasználatot, mint amilyen a szelektív hulladékgyűjtés.

Az oldalról ajánljuk
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

