A jó időben jött válság mentette meg Koreát

Recesszió és autóipar III.

2020.01.22. 11:18

Dél-Korea már sokkal korábban átélte a maga válságát, majd jól gatyába rázta magát, és amikor az igazi világégés jött, megrázták magukat és lenyomtak szinte mindenkit.

Könnyű megfeledkezni arról, hogy a dél-koreai autóipar milyen rettentően fiatal: az első, helyben készült modell, a Hyundai Pony 1975-ben került piacra, és valójában  egy Mitsubishi-motoros, visszafejtett Ford Marina volt. A mára átlagosan évi 40 milliárd dollár értékben exportáló iparág pedig először 1976-ban adott el a határain túlra autót - Ecuadorba, hat darabot, banánért. A Pony előtt csak összeszereltek, meg licenszeltek dosztig, röhögtek is rajtuk a pöffeszkedők kevélyen. 20 év, mondták erre ők, 20 év, és behozzuk, srácok, istenuccse behozzuk a lemaradást, és lám, a Genesis mára olyan minőséget produkál, hogy megpróbálsz összenézni az ázsiai csajoddal, de megint csukva van a szeme, úgyhogy csak magadnak mormolod, hogy behozták, istenuccse behozták.

De miért téma Dél-Korea egy válságos cikksorozatban, ha egyszer ennyire virágos és szép ott minden? Hát... éppen azért.

A 2008-as válság idején járunk. A japánok alig összevart hashártyáját épp megint cibálni kezdte az a nyomorult világgazdasági gólem. Nyugat-Európa tisztességben megőszült gyártói is az anyjuk karjaiból kitépett csecsemőkként kuporogtak a hideg kövezeten. Az Egyesült Államok pedig letérdelt, és a vadkapitalizmus citadelláján, Detroitban a Big Three hóna alá nyúlva kellett úgy megmenteni az egész kibaszott amerikai társadalmat a szociális katasztrófától, hogy öröm volt kommunistának lenni. Ekkor Dél-Korea volt az egyetlen olyan épkézláb gazdaság, ami érezte ugyan a pofont, de leporolta magán az öltönyt, a szája csücskébe csavart egy cigarettát, és lenyomott mindenkit a francba.

Na jó, picit elragadtattam magam. De valahogy csak át kell hidalni a téma közgazdasági mivoltából fakadó hót unalmat, amit csak tetéz, hogy a koreai autóiparból hiányzik az a fajta wangan-romantika, ami a Bubble-t teszi szerethetővé, nincs mögötte a Roaring Twenties dögös-szipkás szubsztanciája se, nem áll mögötte más, csak egy számunkra többé-kevésbé ismeretlen gazdasági fogalom, a chaebol.

A chaebol az egész dél-koreai gazdaság központi eleme, hisz chaebol a Samsung, chaebol a Hyundai, chaebol az LG, és valószínűleg bármelyik koreai illetőségű cég, amit magyar ember csak ismerhet, az chaebol: a GDP 80%-át ezek a vállalatcsoportok adják. Unokatestvére a múltkor megismert keiretsunak, közös ősük a birodalmi Japán gazdasági konglomerátuma, a zaibatsu, ám ami az előbbitől megkülönbözteti, az az, hogy míg amazt több, különböző hátterű csoport birtokolja, a chaebol szigorúan családi alapítású és igazgatású.

Ha valami, hát ez kapaszkodót jelenthet nekünk a távol-keleti ismeretlenben, mert ezek az erősen familiáris-centralizált vállalatok szimbiotikus viszonyt ápoltak/ápolnak a politikával, azaz hajt bennük a korrupció, mint Mészáros-micélium az új magyar keltetőközegben. További sajátosságuk, hogy előszeretettel alapítanak leányvállalatokat ahelyett, hogy külső alvállalkozókra támaszkodnának, ami többek között azt eredményezte, hogy az ezredforduló előtt egy-egy család irányítása alatt egészen kezelhetetlen méretű és összetételű vállalatcsoportok nőttek fel: '97 végére átlagosan 27 leányvállalat per chaebol. Fontos különbség ezeken felül, hogy a chaebolok híján vannak a saját pénzintézeteknek, így leginkább állami kölcsönökre támaszkodva fejlesztettek, és éppen ez az, ami miatt olyannyira beágyazódhattak, hogy változatlan formában voltak képesek átvészelni a legtöbb politikai vihart, ami Dél-Korea éghajlatától egyébként nem túl idegen.

Miután a járműpark 1995-re rövid idő alatt nyolcmilliósra dagadt, az elharapódzó dugók és a légszennyezés miatt a kormány példátlanul súlyos jövedéki adóval terhelte a személyautókat és az üzemanyagot, ami lépéskényszerbe hozta a gyártókat: a minőségen javítani kellett, az árakon csökkenteni, valamint a problémás belföldi piac helyett az export felé kellett fordulni. Elsőként 1985-ben a Hyundai lépett be az Észak-Amerikai piacra a Pony-t leváltó Excellel: 5-6000 dollárért kínálták az elsőkerekes kisautót, amit nem mellesleg bizonyos Giorgetto Giugiaro tervezett. Érdekességképp megjegyzendő, hogy a KIA kivételével mindhárom közismert koreai márkával dolgozott Giorgetto: a Daewoo-k nagy része, a nyolcvanas évek Hyundai-jai, meg még néhány Ssangyong is a nevéhez fűződik - ki hitte volna, hogy egyazon életműben megfér egy Iso Grifo és egy Hyundai Stellar.

Két évvel később a Daewoo és a KIA is követte a Hyundait Amerikában. Utóbbi egészen 1992-ig licenszelt (főleg Mazdákat), sőt még a Sephiát, az első saját fejlesztésüket is B-szériás Mazda motorokkal szerelték. Látszólag zavartalanul kezdtek tehát saját lábra állni a koreai gyártók, csakhogy a chaebol immanens, lappangó problémáit 1997-ben felszínre hozta az ázsiai pénzügyi válság, ami keveseket hagyott érintetlenül az országban/a kontinensen: a 30 legnagyobb chaebol közül két év alatt 11 ment csődbe. A KIA is a csőd szélére került, '98-ban a részvényeinek 51%-át felvásárolta a Hyundai, de ennél sokkal zaftosabb sztori a Daewoo összeomlása, amiből tuti, hogy egyszer majd forgatnak egy The Outlaws-szintű gengszterfilmet, és amiben egészen biztos, hogy Kang-ho Song lesz a főszereplő. Meg egy Matiz.

Volt honnan leesni: mivel a Hyundai után a Daewoo volt Dél-Korea második legnagyobb vállalata, nem volt nehéz összehozni az addigi történelem legnagyobb gazdasági bukását. Kim Woo-choongot, a cég alapítóját végül 41 billió won (43 milliárd dollár) értékű csalásért, 9,8 billió won (10 milliárd dollár) illegális hitelfelvételért és 3,2 milliárd dollár Koreából való kicsempészéséért ítéltek 10 évre, de sikerült átszöknie Vietnámba, és ott is élt 6 évig, amíg el nem kapták. Gyönyörű!

A válság után a Daewoo-t persze széttépték a keselyűk, amiből nekünk leginkább az fontos, hogy a személyautó-részleget a GM vette meg - és folytatta előbb GM Daewoo, később pedig GM Korea néven -, a haszongépjármű-brancsot pedig a Tata. Kim másfél év után amnesztiát kapott Roh Moo-hyun elnöktől, aki egy évvel később egy 45 méter mély vízmosásba ugrott meghalni. Mondom én, hogy film lesz belőle.

A Daewoo-ügyben megvolt mindaz a rossz, ami közvetve 2008-ban kiemelte Koreát és az autóiparát a szennyvízből. Ugyanis '97-ben a chaebolokkal együtt megrogyott Dél-Korea gazdaságának egésze is, amire választ kellett adni. Két irányból érkezett újító direktíva: elsőként az IMF várt el monetáris, és a chaebolt érintő reformokat a 60 milliárd dollárnyi hitelért cserébe, majd az akkori kormányzat vezetett be új vállalatirányítási alapelveket: feltételezvén, hogy kevesebb dologra koncentrálva jobb minőség érhető el, felosztotta a nagyvállalatokat; megkövetelte a transzparenciát, ami a hamis könyveléseket volt hivatott megakadályozni; valamint 200%-ban határozták meg a tőke-hitel arány maximumát, amit általában kormányzati ismeretség révén elnyert, indokolatlan hitelekből fedeztek/halmoztak fel (ld. Hanbo Steel-botrány).

A '97-es válság tehát azáltal, hogy felszínre hozta a rendszer gyengeségeit, lehetőséget biztosított a kormányzatnak arra, hogy kijavítsa azokat. Ennek köszönhető, hogy a tíz évvel későbbi, 2008-ban érkező Kurvanagy Recesszió a dél-koreai gazdaságnak már egy erős, továbbfejlesztett, hogymástnemondjak Aufhebung-verziójával találkozott.

A válság első évében a Hyundai globális eladásai 2%-kal, a bevételei 5%-kal, piaci részesedése pedig 0,7%-kal nőtt annak ellenére, hogy a kezdetben sikeres Excel minőségbeli, khm, hát... hiányosságai erős foltot ejtettek a márka USA-beli megítélésén. Erre válaszul az ezredfordulótól kezdve nagy hangsúlyt – értsd: pénztpénztpénzt – fektettek a kutatás-fejlesztésre, de főleg a gyártástechnológiára, s ennek eredményeképpen a Hyundai, hah, a Hyundai a Genesisszel 2009-ben Év Autója-díjat tudott nyerni az USA-ban, Kanadában és Kínában, sőt az iparági sztenderd 3 év/30 000 mérföld garancia helyett 10 év/100 000 mérföldet merészeltek kínálni.

Ám az igazi mesterhúzás inkább a Hyundai Assurance program volt, melynek keretében a gyártó vállalta, hogy amennyiben a vevő a válság következtében elveszíti a munkáját, visszavásárolja a lízingelt autót. A program bizalmat ébresztett az emberekben, akik így a bizonytalan körülmények között is meg merték kockáztatni az autóvásárlást. A program sikeresnek bizonyult, a Hyundai eladásai 2009 januárjában 14%-kal voltak magasabbak az egy évvel korábbihoz képest, miközben a piac egésze 37%-ot esett.

A chaebol családi-paternalista jellege, és a felülről lefelé irányuló kezdeményezés központi szerepet játszott e tőkeigényes stratégiai lépések véghezvitelében.

Ezeken kívül nehéz bármi kirívót, vagy különlegeset találni a Hyundai-Kia Group 2008-as válság alatti tevékenységében: terv szerint megnyitották az új gyárat Brazíliában, terv szerint bemutatták a Genesis Coupét, ami lévén egy hátsókerekes sportkupé, a recesszió kellős közepén mondjuk merésznek tűnhetett, de bejött: 2009-ben 8285-at, 2010-ben 12 674-at adtak el, még a közvetlen konkurens 370Z-t is simán lenyomta az ő 9298, majd 10 215-as észak-amerikai eladásaival. Persze nem egy rétegmodell fogja megfordítani a sorsot, hanem a Sportage, meg a Sorento-féle SUV-ok, amik ha behozni nem is tudták a sláger Honda CR-V-t, a Pilotot, a Satöbbit, mégis sikerült stabil bázisra szert tenniük, és lassanként csökkenteni a hátrányukat. Európában eközben tarolt az európaiak által európaiaknak tervezett Ceed, le is hagyta az olyan, hagyományos konkurenseit, mint a Civic és 3-as Mazda. Biznisz ez júzsuöl.

Persze sebezhetetlen rendszer nincs, Korea sem maradt immunis 2008-ra: ahogy az USA-ban a SUV-okon, és egyéb disznófejű gargantuákon kapitalizáló gyártók buktak a legnagyobbat, úgy a terepjáró-profilú Ssangyong eladásai is estek vagy 63%-ot egy év alatt. A gyár többszöri leállás után is, négy negyedéven keresztül maradt veszteséges, így kénytelen volt elfogadni a kínai anyavállalat (SAIC) szerkezetátalakítást célzó ultimátumát. Még a piacvezető Hyundai-nak is valamelyest vissza kellett fognia a gyártást, valamint ideiglenesen befagyasztotta az adminisztrációs dolgozói bérét, mert kik koplaljanak, ha nem a papírtologató kutyák.

Mindezt egybevetve az látszik, hogy a 2008-as válságot Dél-Korea tekintetében együtt kell tárgyalni a '97-es ázsiai pénzügyi válsággal, amiből már absztrahálhatunk is valami merészet, olyasmi nagy szavakat, hogy a globális recesszió adott körülmények között olyaténféleképpen is hathat, mint a jeges vízbe mártózás előtt a csupasz test megcsapkodása fűzfavesszővel. Fáj, de javítja a vérkeringést, felkészít. Ezek után pedig ha megvizsgáljuk, hogy a válság révén a koreai autóipar egésze számszerűsíthetően tudott-e profitálni, akkor azt találjuk, hogy nagyon is tudott, hisz 2008-ban előbb a Hondát, 2009-ben pedig a Fordot előzte meg a globális autógyártás tekintetében.

Dél-Korea a keleti sikertörténet. Noha 2012-től fogva folyamatosan csökkennek az autóeladásaik, a gazdaság stabil, a K-pop ezerszámra csábítja a félszigetre a világ rajongásra képes lányait, a koreai film pedig fogalom, olyan mérföldkövekkel, mint az Oldboy, az A taxi driver, vagy a friss Golden Globe-díjas Parasite, meg majd az én Daewoo-filmem, ugyebár. Mégis, ha az autóipar kerül szóba, kétes fényű fintor jelenik meg Dél-Korea büszkére műtött arcán. Mert lehet a Hyundai-Kia Group a Toyota és a Volkswagen után ma már a világ harmadik legnagyobb autóipari csoportosulása, ha a JDM-buzik, német prémium-hajlamúak, 'murica izom-fetisiszták, francia-olasz-brit veterán-perverzek mellett nagyítóval kell keresni a megveszekedett, őrült, de tényleg beteges koreai-megszállottakat. Merthogy amazokhoz képest nem nagyon vannak.

Az sem véletlen, hogy az ellenpéldákhoz hozzávetőleges természetességgel idomulnak a szexuális szavak, ugyanakkor nehéz elképzelnem egy olyan bőrtangás, winkler-bajszú fickót a Kék Osztrigában, akinek a BDSM-barlangja Hyundai Elantrákkal meg Ssangyongokkal van kiplakátolva. Mindenesetre van már egy Stinger, az utcán hemzsegnek a tök jó Ceedek, a Hyundainál valami középmotorosról suttognak: lesz itt talaj rajongani, csak meg kell várni a patinát.

A sorozat korábbi epizódjait itt találod.

Az oldalról ajánljuk

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Műszaki vizsgáztatás: teljesen új korszak jön
  • Hírek

Műszaki vizsgáztatás: teljesen új korszak jön

Nagyon más lesz a forgatókönyv.

40 perce
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38