Gyűlölöm. Ahogyan az oroszlános hűtőmaszkjával és narancsos indexeivel vigyorog, mintha csak kárörvendően annyit mondana, úgysem bírsz velem. A GTI nem ereszt minket, és most már hivatalosan is ez a Rulettkerék történetében az a gép, amellyel a legtöbb célt NEM sikerült teljesíteni.

Már csak egy kicsi. Nemsokára kész. Még ezt megcsináljuk, és indulhatunk. Leginkább ezek a mondatok jellemezték a Rulettkerék-GTI elmúlt két hetét. Amikor az Autódokival ott éjszakáztunk a Peugeot fölött a százhalombattai műhelyben, egyre jobban bizakodtunk, és már láttuk a fényt az alagút végén. Csak éppen, mint a viccben is, azok a vonat fényszórói voltak. Az eredeti terv szerint a Pünkösd utáni kedden vizsgázott volna, és még aznap, kicsit késve, de indultunk volna világgá. Persze megint ránk vicsorgott, és beleharapott abba a kézbe, amiből enni kap.
Összeszedtem az alkatrészeket Márk listája alapján, de nem volt könnyű dolgom. Ott volt mindjárt a lengéscsillapító. Amit először megrendeltünk, nem stimmelt, mert nem volt meg rajta a stabilizátor bekötési pontja. Ez baj, hiszen nyilván nem hagyhatjuk ki a stabilizátort, a gátlóra hegeszteni meg megint csak nem akartunk. Felmerült a felújítás, de mivel akkor még a kettővel ezelőtti szoros határidőt akartuk tartani, ez nem játszott. Az egész világot feltúrva végül úgy tűnt, Ádám és Tomi barátaim tudnak segíteni, ők egyszer már kihúztak a sárból a 205-össel. Bécsből jött a mondás szerint kifejezetten GTI-hez való cucc, de mire ideért, kiderült, hogy ebbe sem kötünk stabilizátort.

Aztán a Dokinak sikerült egy Monroe szettet találnia – ez a kálvária szűk egy napon belül játszódott le. Nem sokkal később a klubosok, pontosabban Viktor világosított fel, hogy van ám a piacon egy teljesen passzoló AL-KO gátló, miért nem tesszük bele azt? Szóval az úgy volt, hogy a mindenféle alváz-, motorszám, évjárat, anyja neve és vércsoportja alapján keresve nekem olyat egyáltalán nem dobott fel a katalógus. Amint átállítottam az évjáratot 1991-ről 1988-ra, hoppá, ott is volt.
Azon már igazán meg sem lepődtünk, hogy a rugók sem stimmeltek elsőre. A régi egyértelműen nem maradhatott, amikor megemeltük az autót, azok úgy lógtak a helyükön, hogy arra a felnőttfilmek legtapasztaltabb dívái is eltátották volna a szájukat. Nyilván GTI-rugót nem sikerült találni, a piacon elérhető, menetemelkedésben és minden más tulajdonságában passzoló darabok pedig két menettel voltak hosszabbak a vágottnál. Mutatom, ez mit jelentett a gyakorlatban - ezért kapta a kocsi a Szürke Varangy becenevet:

Ebben az egész 205-ösözésben eddig egyetlen dolog van, amire egyetlen rossz szót sem tudok mondani, az pedig a klubélet. A vonatkozó fészbukcsoportban bármikor tettem fel kérdést, legkésőbb fél órán belül érkezett válasz, ami az esetek döntő többségében közelebb vezetett a megoldáshoz. Náluk ott a tapasztalat, aminek mi híján vagyunk, világos, ha a botladozásaim láttán a fejüket fogják, vagy megmosolyognak, én még csak most tanulok valamit, ami nekik már sok éve a zsigereikben van. Így hát ott próbáltam meg gyári, vágatlan, bontott GTI-rugót is szerezni. Délután fél ötkor kérdeztem meg, van-e valakinek, hatkor pedig már a kezemben volt egy hibátlan pár, Viktor jóvoltából.

Másnap még munka előtt autóba ültem, és a rugókat elvittem az Autódokinak, hogy ők is tudjanak haladni. Ekkor aztán kitörő örömmel hallottam, hogy reggelre az elektromos rendszerben is berosált valami, így a műszerfalról hirtelen minden eltűnt, aminek valaha is meg kellett ott jelennie. A jó hír, hogy megvan a hiba forrása, és szépen kifésülnek mindent, már majdnem kész is. Megszüntették a szivárgásokat mindenhol, volt egy kicsi a féltengelyeknél, volt a termosztátnál is. A Doki és munkatársai is nagyon lelkesen álltak, illetve állnak most is az autóhoz, a nehézségek ellenére is, amit őszintén csodálok. Annyi azért Márk száját is elhagyta, hogy következő Rulettkerék-autónak nyugodt szívvel ajánlana egy Lexust, és olyan rettenetes dilemmákkal szembesülhetünk, hogy sima szivaccsal vagy szarvasbőrrel mossuk-e le.
Csütörtökre aztán minden összeállt, végre egy rendes próbakörre mehetett a Peugeot, hogy aztán finoman jelezze: halasztást kér a vizsgabizottságtól. Egész biztos vagyok benne, hogy amikor érettségiztem, nem nyávogtam ennyit, elmentem, lefeleltem, aztán vártam az eredményt. A 205-ösön viszont úrrá lett a vizsgadrukk, és inkább lázasnak tettette magát. Vagyis sántának, hiszen a féltengely kattogása, rázása volt a tünet.
Mivel ezt korábban Sturcz Antival ketten szereltük, megkérdőjelezhető szakértelemmel, ezért kézenfekvő volt, hogy a Doki is ellenőrizze, minden rendben van-e. Sovány vigasz, hogy az összeszerelésnél nem rontottunk el semmit, így viszont lehetett tovább keresgélni. Végül meglett a diagnózis: ez a féltengely bizony 1-2 centivel hosszabb a kelleténél, így feszül, emiatt rázkódik terhelésen az autó. Zseniális! Hova fordulhattam volna máshova, mint megint a klubhoz: érkezett is a válasz, a GTI jobbos, tehát hosszabb féltengelye 845 milliméter. Hohó, hát itt a hiba, a miénk nem ekkora.
Levadásztam hát Nyegleót, akinél éppen volt egy pickup, hogy ugyan menjünk már alkatrészért. A katalógusból a Dokival konzultálva kinéztük a megfelelő, 845 milliméteres féltengelyt, a budapesti dugót végigszenvedve kiharcoltuk magunkat Százhalombattára, kibontottuk a dobozból az alkatrészt, összehasonlítottuk a régivel, és összeomlottunk. Ez történt pénteken délután, a végső nagy hajrában, a vizsgaállomás zárása, és az újabb kitűzött időpontunk előtt tíz perccel. Buktuk ezt is, és nem leszek vidámabb, ha ízlelgetem, ez bizony a Rulettkerék fogalmát kimeríti.
Pedig komolyan gondoltuk, annyira komolyan, hogy közben beneveztünk a vasárnapi (igen, ez ma van) lajosmizsei szlalomversenyre, ahol a GTI-t egy meglepetésszerű csapatással állítottuk volna vissza méltó helyére, a pályára. Szűz kézzel, az esélytelenek nyugalmával készültem, soha nem versenyeztem még sem így, sem máshogyan, a gokartnál kifújt a tapasztalatom. A tűzkeresztségen azonban nem most fogok átesni. Ha már tűzkeresztség, a következő alkatrész, amit beszerzek, egy öngyújtó lesz, ha ez így folytatódik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
