Szó szerint: nincs lejjebb!

2016.06.11. 09:26

Meggyőződésem, hogy az autózás csúcsa, mikor funkció és forma egyensúlyba kerül. Mikor egy autó egyszerre szép és jó, pláne ha valami olyan teszi jóvá, ami alapvetően szép is. Elismerem, nemcsak a szép, de a jó is alapvetően szubjektív kategória, de azért a többség a fő csapásirányokban egyet tud érteni.

Ez a gondolat tombolt a fejemben, miközben a 2016-os Stancefest autói között bóklásztam. Simán elintézhetném annyival, hogy nem értem, és egyébként is hülyék ezek a rómaiak. De csak érdekelt, hogy az ember életéhez, és nem mellesleg a közlekedéséhez, milyen értéket ad hozzá az aszfalt ennyire extrém közelsége. Az autózás élménye milyen formában valósul meg, ha forma és funkció nemhogy nincs egyensúlyban, de az előbbi a földre küldte az utóbbit. Képletesen és szó szerint.

Persze letudhatnám azzal, hogy az Y-generáció BUDAFCKNPEST sapkában, Nike Air Force One csukában, crew-ba, garage-ba, company-ba tömörülve, a korszellemhez hűen ebben az extrovertált műfajban látja lénye kiteljesedését. Azonkívül, hogy még nem süllyedtem morgásban statler-waldorfi mélységbe, objektíven nézve is igazságtalan volna ennyivel elintéznem. Ez a műfaj nem most született, de még csak nem is az ezredfordulón. Már a harmincas években előszeretettel tették le az autókat, tüntették el a kilincseket, hebrákoltak fel nagyobb kerekeket a fiatalok. Légrugós ültetésről itt még szó sincs, és az ólomszánkó kifejezés se véletlenül született meg: a behegesztett hátsó sárvédők illesztéseit, de néhol szinte az összes többi illesztést is ólommal öntötték ki. Nesze neked add lightness, bár Colin Chapman ekkoriban még csak írni tanult. A negyvenes-ötvenes évek Kaliforniájában az ólom szerepét aztán átvette a homokzsák, elsősorban a latino fiatalok körében. Megszületett a lowrider-szcéna. A porig ültetett übertepsikkel való, őrjítően lassú krúzolás politikai üzenetet hordozott, fricska volt a konzervatív autógyártásnak, és ezen keresztül a merev értékrendnek.  

1958-ban a kaliforniai kormányzat hozott végül egy rendeletet, ami alapján szabálytalannak minősült, ha egy autónak bármije mélyebben van, mint a felni alja. A tuner persze élelmes jószág. Egy évvel később Ron Aguirre kifejlesztett egy hidraulikus rendszert, és beépítette egy 1957-es Corvette-be, ezzel nyitva új fejezetet a lowriderek történetében, hisz a rendszer tökéletes volt a latinók körében nagyon népszerű Impalák alá. A hatvanas évek aztán hoztak egy újabb vadhajtást, amit ma már hellaflush néven emleget mindenki: az agresszív hátsó kerékdőlést. Vannak mindenféle irányzatok ezen belül is, mint a hellafail, flush meg mexi, de ennyire már nem mennék bele.  

Teszem hozzá, az amit ma stance néven látunk, feltéve ha kellően mélyre hajolunk, az nem kizárólag az amerikaiak kétes érdeme. Két japán ’találmány’ is komoly hatással volt rá. A széles felnire feszített keskeny gumi központi eleme a bippu, shakotan, bosozoku és kaido autóknak. A másik irányzat, ahol bármilyen meglepő, igazából funkcióról is lehet beszélni, az a VIP. Japánban státusszimbólum a balkormányos, sofőrös, német prémiumautó, és hát ki szeretne jobban villogni egy maffiózónál? Mivel a helyi rendvédelem egy idő után már kilométerekről kiszúrta, hogy melyik autó visz tofut és melyik yakuzát, a helyi alvilág a japán ipart támogatta inkább, nem-annyira-prémium szedánok átépítésével, felextrázásával.

A fenti stílusok egyvelegét gyakorlatba helyezve lett aztán félmilliós Golfokból, néhány százezer vagy millió elköltésével, találkozóra járós önkifejezés, amivel akár még füvet is lehet nyírni vagy éppen égetni. Persze nem csak Golffal, hisz állólámpás Mercitől Matizig volt minden az 819 Company szervezte, tényleg kellemes és barátságos rendezvényen. De bármennyire is jó volt néhány aranyos emberbe belebotlani, osúli hiphopot hallgatni, minden malícia nélkül csak egy kérdés foglalkoztatott: ez miért jó? Tényleg a kíváncsiság és nem a cinizmus hajtott, de amikor az ötödik ember is azt mondta, hogy ez egy életérzés, feladtam.

Aztán az egyik srác bedobta, hogy lázadás. Azt pontosan nem értettem, hogy mi ellen, de az amúgy rendkívül merev, és biztonságra játszó magyar szabályozás valahogy benne van az egyenletben. Mindenesetre többen is mondták, hogy nagyon sokat költenek fék- és futóműtuningra, és arcpirító, hogy porrá rohadt, korábban kiflibe tört romoknak van műszakijuk, nekik meg elvileg nem lehet (gyakorlatban persze igen). Pedig, ahogy mondják, olyan módosításokat végeznek, ami legtöbbször a gyárinál is jobbá és biztonságosabbá varázsolja az autót. Tény, hogy a Pinto-tankok, Takata-légzsákok és Prius-pedálok fényében a gyári nem feltétlen jelenti azt, hogy biztonságos. Mégis, valahogy nagyobb a bizalom sok ezer tesztkilométerben és mérnökök munkájában, mint ismeretlenek fórumbejegyzéseiben. Pláne, ha az utóbbinak az az eredménye, hogy Csepelről csak útvonaltervvel érdemes elindulni, hogy a terpesztő hátsó kerekek által közrefogott tuningkipufogó ne akadjon fent egy ötcentis padkán.  

A szabályozás merev, az azt betartó szervek pedig gyakran pecáznak dinamittal, és járnak ki ilyen találkozókra, rendszámokat gyűjteni. Akikkel beszéltem többen is felvetetették, hogy ezek igényes, minőségi átépítések, szakemberek által, nem holmi háztáji stupekolás. Arra viszont nem kaptam választ, hogy a kettő között hol tudnának meghúzni egy, a jog által könnyen definiálható határt. Be kell látnom, ezt a kérdést sem én fogom megválaszolni. Pedig jó dolog az egyedi autó, még akkor is, ha nem értem, miért jó a funkciót a kukába dobva csak a formára koncentrálni, és közel használhatatlanná tenni egy autót. Ez kicsit olyan lehet, mint az élet másik nagy talánya, a tűsarkú cipő: persze, pozőrködni jó benne, mert másnak tetszik, ezáltal annak is, aki hordja, de azért megkönnyebbülve sóhajt fel, mikor otthon lerúgja, és nyuszis mamuszt húz.

Az oldalról ajánljuk

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

5 órája
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25