Mekkora kereket tehetek az autóra?

2016.03.08. 06:13

Gumivásárlásnál gyakran merül fel a kérdés, mekkora gumit kell az autóra tenni. Ilyenkor van, hogy még a gyár is több méretet ajánl. Mekkora eltérések férnek bele? Milyen paramétereknek kell megfelelni? Ezeket a kérdéseket jártuk körbe.

Hogyan határozzuk meg a gumi méretét?

A gumi méretét három érték alapján határozzuk meg. Vegyünk egy gyakori példát: 185/65 R14. Az számsor első értéke, a 185 a gumi szélességére utal, a perjel után következő 65 pedig egy viszonyszám. A gumi szélességéhez viszonyítva mutatja meg ugyanis az oldalfal magasságát. A R a radiál felépítést takarja, a 14 pedig a gumihoz tartozó felni méretét adja meg colban.

Mekkora gumit javasol a gyártó?

A magyar forgalmiba nincs bejegyezve, hogy mekkora gumival kéne szerelni az adott autót. Biztosan tehát csak a kocsi gyári könyvéből vagy a keréknyomás matricáról tájékozódhatunk a megfelelő méretről, ennek hiányában marad az internetes kutakodás. Előfordulhat, hogy ha a gyártó előírása alapján választanánk gumit, akkor is több méret közül kell választanunk. Vegyük példának a második szériás Renault Cliót. A gyártó a következő gumikkal szerelte a típust: 175/70 R13, 165/65 R14, 175/65 R14, 185/60 R14, 195/50 R15, 185/55 R15, 195/55 R15, 195/45 R16. Ez nyolcféle gumiméret, de ezeket tovább szűkíthetjük a motorváltozattól, és az autón lévő, gyári lemezfelni méretétől függően. Vannak olyan motorváltozatok, ahol még ezután is több választási lehetőségünk van, de ezek a méretek már jellemzően egymás váltóméretei, így igényeinknek megfelelően választhatunk közülük.

A szélesebb vagy a keskenyebb gumi a jó?

Street Legal, a Totalcar tuningautós sorozata

Tényleg levehetik az autóm rendszámát, ha a gyárinál nagyobb alufelnivel járok? Valóban öli a motort és a váltót a chiptuning? És mi a helyzet a műszaki vizsgán? Nem hagyhatom fent az egyedi légterelőket? Íme néhány a magyar autósok gyakori kérdései közül. Rengetegen változtatnának ezt-azt az autójukon, de sokan nem ismerik a pontos szabályokat. Még többen állítják: ebben az országban lehetetlen legálisan tuningolni. Mi már tudjuk a válaszokat, ezért cikksorozatunkban részletesen bemutatjuk a lehetőségeket, a korlátozásokat és a leggyakoribb tévedéseket.

Akciónk a március 18. és 20. közt a budapesti Hungexpón zajló Autó- Motor és Tuning Show idején izgalmas előadásokkal folytatódik. Mások mellett eljön hozzánk a motorfejlesztő mérnök, aki tudja, milyen a jó Lada versenyautó, mit bír a VR6, miért pusztul felhúzott turbódízel, és akinek a 1001 lóerős Bugatti Veyron motorját köszönhetjük. Itt lesz a közlekedési hatóság szakértője is, hogy megtudjuk, mi kell a biztonságos átépítésekhez és eljön egy többszörösen díjnyertes tuning autó tulajdonosa is. Ő már végigjárta a legális tuninghoz vezető ösvényt, és utat mutat, hogy ez másoknak is sikerüljön.

Ez a Totalcar Street Legal, tartsanak velünk! 

A széles kerék sokat dob egy autó kiállásán, de a nagyobb felületen való tapadás kényelmetlenségeket is okozhat, például megnehezítheti a kormányzást és így kínszenvedés lehet a parkolás. Vannak akik a széles, vannak akik a keskeny gumira esküsznek. Egyértemű jó válasz a kérdésre nincs, de arról dönhetünk, hogy a gumink milyen tulajdonságaiban lesz jobb vagy rosszabb, mintha egy szélesebbet vagy egy keskenyebbet tettünk volna fel. A témát korábban már alaposan körbejárta Stump András kollégánk Tegyé' rá nagy kereket, jó lesz! című cikkében.

Kapcsolódó
Tegyé’ rá nagy kereket, jó lesz!

Tegyé’ rá nagy kereket, jó lesz!

Minél menőbb egy autó, annál nagyobb kerék van rajta. Vagyis ha nagyobb kereket rakok az enyémre, menő leszek. Vagy jól ráfázok?

Gumivásárlás előtt tisztázandó fogalom még a váltóméret. Azokat a gumiméreteket tekintjük váltóméretnek, amelyeknél bár változhat a gumi szélessége és oldalfalmagasság aránya is, de az abroncs teljes átmérőjében +/- 2,5%-nál nagyobb eltérés nem következik be. Ennél nagyobb eltérés esetén nem ajánlott feltenni a gumit, mert megváltozhatnak az autó menettulajdonságai, valamint a megváltozott kerékátmérő miatt a kilométeróra is torz értéket mutathat. Manapság már vannak olyan típusok, amelyek szoftveresen utána tudnak menni a megváltozott felni- és gumiméretnek, de ez még nem terjedt el igazán. Több váltóméret-kalkulátor is van az interneten, érdemes ezekben ellenőrizni a felszerelni kívánt gumi méretének megfelelőségét. Érdemes viszont figyelni, mert ezekben a kalkulátorokban sokszor olyan méretet is beállíthatunk, amelyek a valóságban nem léteznek.

Arról, hogy milyen előnyei illetve hátrányai vannak a peresebb vagy a ballosabb gumiknak, Karotta írt egy cikket a saját tapasztalatai alapján. A Tömegek, rugózzatok! című cikket ide kattintva olvashatják el.

Kapcsolódó
Tömegek, rugózzatok!

Tömegek, rugózzatok!

A nagy kerék szép, a peres gumi sportos, mostanában mégis gyűlölöm mindkettőt. Bámulatos, hogy egy kis optikai és futóműtuninggal mennyit árthatunk az autónknak - renegeteg pénzért.

 Mit mond a KRESZ?

A gumiabroncsokra vonatkozó szabályokat a KRESZ, illetve a 6/1990. Köhém rendelet tartalmazza. Ezek alapján a következő feltételeknek kell megfelelniük az autóra szerelt gumiknak: a gumiabroncsok méretének, terhelhetőségének és sebességhatárának meg kell felelnie a gyári előírásnak. A megadottnál magasabb, azaz jobb súly- és sebességindexet természetesen enged a szabályozás. Téli abroncsnál lefelé is el lehet térni a gyári értékekről, de ilyenkor az utazási sebességet ennek megfelelően kell megválasztani, valamint erről feliratot kell elhelyezni a vezető környezetében. Ezen kívül még azonos tengelyeken lévő kerekekre csak azonos márkájú, méretű, mintázatú, felhasználási területű, teherbírású és mintázatú gumikat szerelhetünk fel, valamint személyautónál a gumik szerkezetének (radiál vagy diagonál) az összes tengelyen meg kell egyeznie.

Akkor mehet más méretű gumi előre és hátra?

Mivel a KRESZ csak tengelyenként határozza meg, hogy azonos gumikat kell használnunk, valamint a gyári előírásból is tudunk akár két, igencsak eltérő méretű gumit választani, azt gondolhatnánk, hogy rakhatunk különböző méretű gumikat a különböző tengelyekre, de ezt csak akkor tehetjük meg, ha ez a gyártói leírásban is tengelyenként különböző méretek szerepelnek. Jellemzően a nagyobb teljesítményű, hátsókerék-hajtású autóknál szoktak a jobb tapadás érdekében hátra szélesebb felni-gumi párost előírni a márkák. Ilyenek például az M-es BMW-k, az AMG Mercedesek, a Porschék, de a Smartok is.

Mit mond a műszaki állomás?

Megkerestünk a kérdéssel egy budapesti műszaki vizsgáztató állomást is. Tőlük azt a választ kaptuk, hogy amennyiben különböző szélességű gumi van a különböző tengelyeken, akkor nem kaphat vizsgát a személyautó. Kivételt képeznek ezek közül a már korábban említett olyan típusok, amelyeknél ilyen a gyári koncepció.

Mit mond a gumis?

Megkerestünk egy fővárosi gumiszervizt is, hogy elmondják a véleményüket a tengelyenként eltérő méretű gumikról. Az abroncs átmérőjét illetően, a váltóméret kalkulátorokkal egyetemben +/- 2,5%-os értékig hajlandóak eltérni a másik tengelytől. Szélességben maximum két mérettel, azaz 10 milliméterrel eltérő gumit szerelnek fel, mivel ennél nagyobb különbség esetén megváltozhat az autó viselkedése. Ez természetesen nem általános hozzáállás.

Miért büntethet a rendőr?

Ha nem a gyári előírásnak megfelelő méretű gumi van az autón, a rendőr büntethet a feljebb bemutatott szabályok értelmében. Azonban, mivel itthon a jármű hivatalos irataiban nem szerepel a gyár által előírt gumimérete, ezért a rendőrök kezében nincs viszonyítása érték egy igazoltatás alkalmával. Természetesen, ha a kerék kilóg oldara a kaszni alól, az nyilvánvalóan szabálytalan, így azonnal ugorhat a forgalmi.

Milyen felnit tehetek az autóra?

Több olyan módszer is létezik, amivel lecserélhetjük az autónk gyári felnijét, ezeket Buzás István, az Alcar Kft. vezetője magyarázta el nekünk . Az első,  és egyben legegyszerűbb eset, ha E-jeles (vagyis európai jóváhagyással ellátott) felnit veszünk, a gyárinak megfelelő méretben a megadott típusra. Minden további eljárás nélkül használhatjuk vele az autót, ezek a felnik ugyanis megfelelnek a gyári paramétereknek. Sőt, sokszor még jobbak is bizonyos tulajdonságaikban. A másik lehetőség, hogy olyan kerekeket veszünk, amelyek rendelkeznek az autónk típusához TÜV (német minősítő intézet) engedéllyel.

A TÜV-ös felnik közt akár már olyat is találhatunk, amely nem szerepel az autónkhoz gyárilag megadott méretek között, a TÜV ugyanis teljes körűen kivizsgálja ezeket a felniket. Az ilyen kerekek nagy részében található egy KBA (német közlekedési hatóság) szám is, aminek köszönhetően Németországban ezeket a felniket nem kell bejegyeztetni a forgalmiba. Mivel nálunk semmilyen felnicsere nem kerül a forgalmiba, a TÜV magyar szervezetén keresztül kérhetünk magyar kiegészítést a német dokumentumhoz, hogy utána a magyar hatóság adminisztrációs díjért cserébe H (magyar jóváhagyás) engedélyt adjon, amit a műszaki vizsgák alkalmával be kell mutatni. Sok esetben nincs szükség a magyar formalizálásra sem, akár a német papírokból is kaphatunk egyből H engedélyt. Itt természetesen nagy hatáskörrel rendelkezik az elbíráló személye, nem árt tehát előre érdeklődni és csak utána felnit vásárolni, illetve beszerezni a szükséges igazolást.

Ha a választott felni nem rendelkezik KBA számmal, akkor sem kell kétségbe esni. A felnihez tartozó TÜV papírok alapján készíttethetünk műbizonylatot a kerekek legalizálására. Ezt szintén a műszaki vizsgák alkalmával kell bemutatnunk, mivel nincs a felni és a gumi megfelelőségére kialakított szabályrendszer. A gyáritól eltérő méretű felnik esetében mindig meghatározza a kiállított engedély a felszerelhető gumik méretét is. A rendszer visszafelé is működik, a felnik bevizsgáltathatók a TÜV-fel, hogy utána műbizonylatot kaphassanak.

Ne maradjon le semmiről!

Kövesse a Totalcart a Facebookon is!

A cikksorozat létrejöttét támogatta az NKH.
NKH

Az oldalról ajánljuk

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

29 perce
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14