Mennyei 30. futam Bianchi emlékére

F1 Hungaroring

2015.07.28. 13:49

Hollywoodi forgatókönyvírók sem színezhették volna jobban ki a 30. Magyar Nagydíj történetét, ami hullámvasútra emlékeztetően lüktetett és totális meglepetést hozott, miközben a versenyzők fejében még kedden eltemetett pilótatársuk, Jules Bianchi járt.

Amennyiben ez valóban egy mozifilm lett volna, elsőre még az életszerűtlen megjegyzéssel dobták volna vissza a szinopszisát, ám még mindig az élet a legnagyobb rendező. A Jules Bianchi halála jelentette megdöbbenés mellé egy extrém meleghullám is érkezett, majd ahogy kell, a versenynapon hagyott alább, részben megváltoztatva az addigi erőviszonyokat. A megszokottól érezhetően eltérő hangulatban készült a paddock a vasárnapi futamra, és talán most volt először tetten érhető egyfajta szorosabb, már-már családi kötelék a versenyzők között. Ugyan a veszély minden pillanatban jelen van, a halállal ennek a pilótagenerációnak soha nem kellett szembenéznie a pályán, ám most bennük is tudatosult. A futam előtti összekapaszkodás, a körben egymás mellé rakott sisakok látványa megdöbbentő és felemelő búcsú is volt egy tényleg különleges, sokra hivatott társuktól.

Negyedórával később ebből hogy kerekedett az év futama, azon én  is csodálkoztam, de minden olyan összetevő megvolt hozzá, ami a mi előzésre általában alkalmatlan pályánkat egy csapásra egy NASCAR-futam akciósűrűségével spékelte meg. A hirtelen jött lehűlés, a DRS hatékonyságát feljavító nagy szembeszél, a második felvezető kör okozta extra stressz, a Ferrarik parádés rajtja, Hamilton zavarodottsága, az éppen a második kiállások előtt érkező biztonsági autó már önmagukban is beleszóltak volna a futam képébe, így meg egy olyan kiszámíthatatlan versenyt produkáltak, ami után még a legnagyobb szkeptikusok is elégedetten csettinthettek, a statisztikusok meg egyenesen sírtak örömükben.

Újabb Ferrari-győzelem és Vettel először nyert nálunk, két Red Bull a dobogón, cserébe hosszú idő után egyetlen Mercedes sem, a McLaren dupla pontszerző, rekordszámú büntetés egy versenyen belül és egy pilótára kiszabva, a legjobb orosz F1 eredmény, Kvjat első dobogója és négy Red Bull kötődésű pilóta az első négyben. Biztos kihagytam valamit, de nincs is jelentősége, a lényeg az, hogy vasárnap minden egyben volt, ami az autósport és az F1 sava-borsa, amit másfél órát tűkön ülve lehet végignézni. Kevés ilyen fordulatos verseny van egy évtizedben, ám most épp a jubileumra megkaptuk. Mesterségesen ugyan nehéz ilyen körülményeket teremteni minden hétvégére, de az tökéletesen látszik, hogy pusztán a rajtok kiszámíthatatlanabbá tétele milyen mértékben változtathat egy futam összképén. Belgiumtól remélem gyakrabban lesz így.

Ami a futamot illeti, a Mercedes már péntektől mellényúlt Rosberg autójával, amikor véletlenül rossz konfigurációban futtatták a 6-os rajtszámú ezüstnyilat, majd abból már nem is találtak visszautat beállítások szempontjából, Rosberg pedig teljesen elvesztette csütörtökön még láthatóan meglévő önbizalmát. A fél másodperces időmérős hátrány után is csak bízott benne, hogy versenyen jobb lesz az autója, ám a verseny ennek az ellenkezőjét igazolta.

Pedig óriási lehetőséget kapott a sorstól az addig lubickoló, majd a rossz rajttól lefagyó zöldfülűként vezető Hamiltonnal, aki olyan volt, mint bármelyik Pierre Richard film szerencsétlenkedő főhőse, ahogy menteni próbálta volna a szituációkat, csak tovább tetézte a bajt. Nem forgatom túl sokat Lewis-ban a kést, egyszerűen mindent rosszul csinált vasárnap és óriási mázlijának köszönheti, hogy ennek ellenére is növelni tudta előnyét összetettben.

Nico Rosberg garázsfele viszont nem a balszerencsének, sokkal inkább a pocsékul beállított autónak és a csapat taktikai töketlenségének köszönheti a történteket. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Mercedes legnagyobb gyengesége a teszetosza stratégiai döntéshozatala, aminél lassan már a pénzfeldobás is jobban működne. Alaposan meggondolják a dolgokat, majd a remegő kezű szerencsejátékosok legrosszabb típusának megfelelően végül a tutira tesznek – és buknak. Hogy Rosberg közepes keverékű középső etapját követően, a 21 körös, lágy gumis nyitó etapot és a pálya gumizódását figyelembe véve 27 körrel a vége előtt nem a sokkal gyorsabb lágyakat teszik vissza, hanem a lassabb közepest? Még akkor is, ha először a virtuális SC került bevetésre, de a vak is láthatta, hogy másodperceken belül jön a valódi biztonsági autó is, annyi volt a törmelék a pályán.

Még akkor is, ha kizárólag Lewis Hamiltonra figyeltek és hozzá képest szerettek volna kisebb kockázatot vállalni. Ez mind észszerűnek is hangzik, amikor az ember élen áll összetettben és óvni akarja az előnyét, de nem akkor, amikor 17 pontos hátrányban van. Ekkora lehetőség ritkán adódik, és az első hely jelentette 25 pont az pontosan tízzel több, mint a biztos harmadik helyre utazás, ami akkor kinézett neki. Kockázat-megtérülés alapon azonnal le kellett volna csapni rá, nem Lewist keresni a visszapillantóban. Toto Wolff gumimelegítős magyarázata meg jobb lett volna ha elő sem kerül, annyira érthetetlen. Ha a világbajnok csapat csak egyetlen garnitúra gumit tud melegen tartani a kiállások előtt – merthogy erre hivatkozott a csapatfőnök – az olyan, mintha kikötött bal cipővel állnának rajthoz egy futóversenyen.

Helyette jött a – helyesen – lágy gumikra váltó Red Bull vonat, és Ricciardo csak az első adandó alkalomra várt, amikor mélyről bevetődve megpróbálhatja kifékezni a Mercedest, ahogy már előtte kétszer sikeresen megcsinálta ugyanezt a manővert. Ezúttal nem sikerült, de az ausztrál a pályán maradt, és ezért minden joga megvolt a kerékvető mellett kigyorsítani, miközben Rosberg túlságosan keményre vette a figurát és kiengedte a Mercedest a kerékvetőig, teljesen szükségtelenül. Rajtavesztett és csak magát okolhatja a manőverért, mert abban a helyzetben neki sokkal több veszteni valója volt.

A Ferrari viszont újabb győzelemmel zárhatta az első félévet, Vettel tökéletes versenyzéssel tulajdonképpen zavartalanul nyerte az amúgy fergeteges futamot, és Raikkönen második helye is sanszosnak tűnt az MGU-K hibájáig. Váratlan, de nagy győzelem volt, ám ugyanolyan magabiztos, mint a tavaszi sepangi siker, azonban most a Ferrarit épp a lehűlés segítette, szemben az akkori hőséggel. Az égiek ezúttal a Ferrarit is segítették, és Vettel a végén odafentre is üzent, Bianchinak ajánlva a győzelmét ezen az elképesztő és fordulatokkal teli versenyen. Egy futamon, amely minden szónál méltóbb búcsú volt Jules Bianchitól.

A 2015-ös Magyar nagydíj végeredménye:

Hely. Versenyző Nemzet Csapat Idő Pont
1   Sebastian Vettel GER Ferrari 1:46:09.985 25
2   Danyiil Kvjat RUS Red Bull +15.748s 18
3   Daniel Ricciardo AUS Red Bull +25.084s 15
4   Max Verstappen NED Toro Rosso +44.251s 12
5   Fernando Alonso ESP McLaren +49.079s 10
6   Lewis Hamilton GBR Mercedes +52.025s 8
7   Romain Grosjean FRA Lotus +58.578s 6
8   Nico Rosberg GER Mercedes +58.876s 4
9   Jenson Button GBR McLaren +67.028s 2
10   Marcus Ericsson SWE Sauber +69.130s 1
11   Felipe Nasr BRA Sauber +73.458s 0
12   Felipe Massa BRA Williams +74.278s 0
13   Valtteri Bottas FIN Williams +80.228s 0
14   Pastor Maldonado VEN Lotus +85.142s 0
15   Roberto Merhi ESP Marussia +2 kör 0
16   Will Stevens GBR Marussia Kie. 0
Kie.   Carlos Sainz ESP Toro Rosso Kie. 0
  Kie.   Kimi Räikkönen FIN Ferrari Kie. 0
  Kie.   Sergio Perez MEX Force India Kie. 0
  Kie.   Nico Hulkenberg GER Force India Kie. 0

Az oldalról ajánljuk

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

tegnap, 16:47
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02