Őrült vagy próféta?

2012.10.02. 05:53

Bár sok alkatrésze és karosszériaeleme megegyezik a kettes Golffal (ajtók, tető, zárak, műszerfal stb.), vannak teljesen típusspecifikus dolgai, melyekhez nem létezik utángyártói piac, ennélfogva meglehetősen drágák. A rugóstagok teljesen mások, irdatlan hosszú gátlók (csak gyári, eredeti Boge létezik, darabáron 100 ezer forintért) és rugók, maga a segédkeret – mellyel nem szokott baj lenni, mert nagyon strapabíró –, a spéci sárvédőívek, kardáncsapágyak és differenciálművek. Az igazán húzós tétel azonban a váltó, melyért 600–1000 eurót is elkérnek, állapottól függően. A Syncro váltója jó ugyan, de abból sincs sok. Szerencsére javítható, feltéve, ha az először tönkremenő ötödik fokozat nem üt jókora lyukat a váltóöntvénybe. Ilyenkor már menthetetlen.

A hátsó vagy első difiért is elkérnek 2–300 eurót, ezzel a hibával leginkább a kevésbé – vagy sehogyan – karbantartott autók tulajdonosai szembesülnek. A gyártó ugyan nem írja elő az olajcserét a differenciálművekben, arra azonban nyomatékosan felhívja a figyelmet, hogy legyen benne, utóbbi esetben 200 ezer kilométert beavatkozás nélkül kibír, előbbi esetben ezer alatt tönkremegy. A kardáncsapágyak sem olcsók, ahogyan a viszkókuplung sem. Magától a viszkós összkerékhajtástól nem kell félni, ha tisztában vagyunk a korlátaival és nem nyakig érő homokban vagy mélyen elakadva WRC-zünk vele.

Ilyenkor a viszkókuplungban kavargó, babatakonyra emlékeztető trutymó annyira felmelegszik, hogy a jelentős fordulatszám-különbség miatt összesülnek az első és hátsó tengelyhez rendelt barázdált tárcsák (az ezekből származó fordulatszám-különbség, ill. a viszkózus folyadék által átvitt erő az első és hátsó tengely között a szerkezet lényege) és örökre úgy is maradnak. Így ugyan kijutunk a gödörből, de cserélhetjük a kuplungot. Nem kell azonban megijedni, ha néhanapján sárba kerülünk, azt bírja, de huzamosabb ideig nyelezve nyüstölni nem érdemes.

Külön érdemes odafigyelni a spéci ülésekre, melyek bal oldala kivétel nélkül bolyhos vagy szakadt, de legalábbis nagyon le van ülve. Magasabbra kell ülni, mint a Golfban, a kagylósított ülések bal oldalára kivétel nélkül mindenki rátámaszkodik vagy elakad bennük.

Mivel az alkatrész-ellátottság meglehetősen nehézkes, Árpád úgy döntött: saját kezébe veszi a dolgokat. Így lehet az, hogy Volkswagen gyári alkatrészek felhasználásával állítanak elő az eredetivel megegyező lengéscsillapítókat, de a méretpontosan, rádiuszra hajtott, gyárival megegyező anyagú, csőből készült gallytörőket is viszik, mint búcsúban a kakasos nyalókát. Pedig 700 eurót fizetnek darabjukért. A másik fogyó- és beszerezhetetlen alkatrész a köténylemez, ezt saját cége gyártja, valamint a matricák, melyek hiánya bosszantó, de legyártásuk macerás és darabáron nem éri meg.

De ha mindenből 10–20 darabot csináltatunk, akkor a sajátunkat lényegében ingyen kapjuk, a többi kitermeli az árát. Eltartott egy darabig, amíg kialakult az a mesterember- és szakembergárda, amelyik képes volt hozni a minőségi elvárást, de mára már Árpád lett a német Country-piac egyik legjobb hírű beszállítója.

És hol a csoda? – kérdezhetnék joggal. Nekünk már az gyanús volt, hogy minden autóról hiányoztak a gumikéderek és a külső gumi- és krómalkatrészek. Amelyiken bőrtető volt, azt egy gumilap védi a beázástól, a műszerfalak letakarva.

Egy komoly vihar volt, amelyik elvitte fejük felől a könnyűszerkezetes beállót, így lesz a legkevesebb bajuk addig, amíg rájuk kerül a sor. És kevés jobb dolog történhet egy ilyen Golffal, mint az, hogy bekerül a műhelybe.

Onnan eddig hat rendszámos autó került ki. Ezek közül az egyiket megcsodálhatták a 2010-es Oldtimer Expón, ahol meghívott vendégünkként volt jelen. A zöldet most viszontláttuk, a másik kettő pedig két Volkswagen-szalon dísze. A negyedik az átépített, PD-motoros, amellyel közlekedik, az első – amely annyira szép volt, hogy nem merte használni – új tulajdonosnál van, és ma készült el a hatodik újjáépített darab.

Hat hónap, de inkább több idő, amíg elkészül egy, kapkodásra semmi ok vagy indok nincs. A cél, hogy szép legyen, eredeti legyen. Nem olyan, hanem az, ami annak idején legördült a gyártósorról. Ezért ami menthető, az meg is lesz mentve. És teljesen mindegy, hogy egy gyári alátétről, műanyag bilincsről vagy ajtókéderről van szó, mert minden olyan makulátlan állapotba kerül, hogy nem hisszük el a tényt: ezek 20-21 éves alkatrészek.

Az újjáépítés ott kezdődik, hogy csavarra szednek mindent. A csupasz karosszéria marad csak és akkor, de csak akkor fényezik az egyes elemeket, ha lakatolni kellett, vagy ha nagyon muszáj. Árpád filozófiája szerint inkább legyen szépen polírozott és finoman karcos, mint telibefújt és ragyogó. Az eredetiség megőrzése abszolút prioritást élvez, ezért minden egyes csavart lepucol, galvanizál, majd kategorizálva rakja őket külön, hogy még véletlenül se az menjen vissza a helyére, ami nem oda való.

A díszléceket, gumitömítéseket, fényszórókat, lámpákat az utolsó sarokig lesikálja, kis kefével, műanyagápolóval megy nekik, majd cikkszámonként külön fellógatja egy helyiségben, ahol napfény nem éri őket. A sérülékeny elemeket fóliázzák mindaddig, amíg nem kerülnek beépítésre.

Ködlámpaházak, oldaldíszlécek, tetőkorlátok várnak a sorukra. A felniket is megpucolják, porfestik, amit kell, azt krómoznak. Négy patika minőségű Country Chrome felni ára 1000 euró, vigyázni kell rájuk. Az ülések kárpitjait lefejti, újraszivacsozza őket, majd ugyanazzal a kárpittal borítja úgy, hogy az esetleges kopásnyomok is ugyanoda essenek, ahol voltak.

Az igazán mániákus alaposság legékesebb bizonyítékai viszont azok az apró, műanyag és fém távtartók, bilincsek és más, hamar törő-elvesző dolgok voltak, amelyeket már az elkészült – szalonban álló – autókon mutatott. Műszercsavarhúzóval műtik le egyenként őket, majd seprűnyélre húzva homokszórják és/vagy csiszolják majd _azzal_ a gyári festékkel (gyártó és színkód alapján) festenek újra. Ezek természetesen ugyanoda kerülnek vissza, ahonnan levették őket.

Ha egy hidraulikacsövön barna műanyag bilincs volt, akkor ott barna műanyag bilincs lesz. Ha a T-elágazás szárain lévő szövetharisnya végei bolyhosak voltak eredetileg, akkor azok is maradnak. Beteges vagy alapos? Mi a nap folyamán 47-szer szedtük fel a földről leesett állunkat, de be kellett ismernünk, hogy újjáépíteni csak így érdemes ezt a típust. A szó kevés, beszéljenek a képek, Árpád munkásságát úgyis jobban bemutatják.

És hogy milyen egy Golf Country? Érződik rajta, hogy nem a véletlen műve, hanem egy átgondolt koncepció része, és nem csoda, hogy háromszor annyiba került, mint egy korabeli Golf. Árpád utcai gumis, malomkerekes autója gond nélkül felkapaszkodott a füves lejtőn, sőt, oda-vissza tolathattunk, kedvünkre közlekedhettünk olyan dzsindzsában, amelybe egy mai SUV-val is éppen vállalható még.

Ilyenkor oda kell figyelni a kartervédőre és a Country-specifikus takarólemezekre, melyek a gallytörő sarkában találhatóak, és a pótlásuk egy vagyonba kerül. De ezen kívül csak a magasabb üléspozíció utal arra, hogy nem egy hétköznapi Golfban ülünk.

A hosszú gátlók és rugók kellemesen veszik fel az úthibákat, pedig messze nem a szériafelni-gyári gumiméret-kombón gurult. Mivel ez a mindennapi közlekedőautó, így általunk soha nem látott extrákat kapott. Leginkább a három, különálló szegmensenként felfújható, fűthető deréktámaszos Recaro-üléseken ámultunk el, ilyet még ma sem tudnak sokan, természetesen az oldaltámasz is elektromosan állítható. Ilyen volt valaha Golfban? Igen.

A digitális klíma már utólagos, de szervesen illeszkedett a középkonzolba, néhol már zörgött egy-két kárpitelem, de rozsdának – természetesen – nyoma sem volt sehol. Úgy megy és úgy kanyarodik, mint bármelyik másik, de mégsem az. Ez Country. Nem egy Ferrari vagy Porsche, de még csak nem is hiperritka brit roadster.

Mégis keresik-szeretik, mert egyszerűen vagány és jópofa is egyben. A német-osztrák-svájci piacon 7–10 ezer eurót ér a szép állapot. Négy–ötezer euró az, amelyik szépnek csúnya, de szétszedni még szép. Ezért nagyon meg kell gondolni minden egyes vásárlást, hiszen ha csavarra szét lesz szedve és megépítve, akkor nem érdemes a mások által restaurált példányt megvenni.

Mert Árpád csak a saját magában (és pár kiválasztott szakemberében) bízik. És ennek minden egyes elkészült autón meg is látszik az eredménye, mert hibátlanok, olyannyira, hogy még a német találkozón is rácsodálkoznak a gyári emberek a Tiguan szellemi elődjére. Ilyet is tudunk, le a kalappal!

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

tegnap, 17:08
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31