2+1 versenyautó, ami megalapozta az autóbuzériámat

2022.08.01. 12:58
5 hozzászólás

Mindenkinek van legalább egy sztorija, ami arról szól, hogy miként lett belőle menthetetlen, súlyos autórajongó egy egész életre. Általában ezek konkrétan felidézhető pillanatok, amik tizensok év után is élénken élnek bennünk, és sok év távlatából is lankadatlanul lapátolják a szenet az autóbuzéria gőzmozdonyának a kazánjába. Legtöbbünkben már egészen pici gyerekként elkezdett sarjadni a rajongás az autók iránt, amihez nem gyerekkorunk utcai autói adták a táptalajt, hanem jó eséllyel különböző versenyautók. A színes és harsány gépek tulajdonképpen kapudrogként működnek, hiszen pillanatok alatt csinálnak egy pár éves gyerekből is csillogó szemű benzinvérűt, ha erre kicsit is fogékony. Ez itt az én szubjektív listám azokról a versenyautókról, amik valamilyen formában hatással voltak az életemre.

Land Rover Defender – Camel Trophy

Az első miatt kapásból lehet is sziszegni, hiszen nem is igazi versenyautóról van szó, mégis ezzel kell kezdenem. A Camel Trophy és a Land Rover Defender volt az első autókkal kapcsolatos élményem, amit fel tudok idézni. Azt hiszem, talán még kétéves se voltam, amikor édesanyámmal néztük a tévében, ahogy a sárga Defenderek és Discoveryk átszelik Észak-Amerikát. Csillogó szemű tökmagként lenyűgöző volt látni, ahogy ezek a boltban kapható(nak tűnő) terepjárók irreális akadályokat küzdenek le, miközben olyan helyeken járnak velük, amik már autók nélkül is lélegzetelállítóak.

Kapcsolódó
10 lecke a terepezés hőskorából

10 lecke a terepezés hőskorából

Egyórás oktatóvideón dőlnek, süllyednek és gyulladnak ki Defenderek. Kellemes szórakozás.

Utánajártam, és az 1992-es Guyanát, az 1993-as Malajziát – pontosabban Sabah-t – és az 1994-es Argentínát, Paraguayt és Chilét érintő részeket néztük. Ezekben az években az autók Discovery 200tdi-k és Defender 110 200tdi-k voltak. Ezeket egyébként a Land Rover Special Vehicles alakította át a versenyre, tehát innen nézve mégis nevezhetők igazi versenyautóknak.

Kapcsolódó
V8-as Land Rovert tessék, egy vagyonért

V8-as Land Rovert tessék, egy vagyonért

A Camel Trophy jellegzetes, sárga autóit idézik a 405 lóerős szuper-terepjárók.

Nem alibizték el az átalakításokat, mivel a terepviszonyok se voltak gyengék. Magától értetődő, de a versenyre felkészített Landyk alját teljesen beburkolták védőpanelekkel, illetve masszív gallyrácsot és külső bukókeretet is kaptak. A felszereltség részei voltak a csörlők és a megerősített vonószemek, illetve speciális Michelin és BF Goodrich terepgumikat is felszereltek. Minden autón módosították a váltót és a futóművet, sőt még kiegészítő tankot és állófűtést is beszereltek. A külsőt a sárga színen túl a masszív tetőcsomagtartó, a rengeteg fényszóró és a tetőig kivezetett légbeszívó vadította tovább.

Szóval talán nem meglepő, hogy gyerekként elvarázsoltak – gyanítom nem csak engem – a rikító sárga, golyóállónak tűnő, mindent leküzdő terepjárók. Még egy Camel Trophy dekoros modellautóm is volt – igazából van –, amit akkoriban pár doboz cigi mellé lehetett kapni.

Porsche 917K

A Porsche 917K-val már később találkoztam: azt a méltán népszerű Need for Speed – Porsche Unleashed című játékból ismerem, amit még a nagy, sötétszürke PlayStation 1-en játszottam. Ki lehetett választani, hogy milyen korból származó autókkal szeretnénk megfenni az íveket, így akadtam rá a Classic Erában a 917K-ra. Egészen megdöbbentően gyorsabb volt bármi másnál, ami a játékban szerepelt, és közben hihetetlen vadul nézett ki a csepp alakú kabinjával, a magasra ívelő, agresszív fenekével, a betonba könyörtelenül beleharapó, lapos orrával és furán nagy lámpáival.

Kapcsolódó
14 millió dollár egy autóért?

14 millió dollár egy autóért?

Oké, egy legendás Porschéról van szó, de 3,6 milliárd forintot sok más dologra is el lehet költeni.

Mint később kiderült számomra, a 917K nem csak a játékban volt pokolian durva szerkezet, hanem a valóságban is. A Porsche a 917-est 1969-ben indította először versenyen, de nem aratott zajos sikert, a pilóták szerint elképesztően instabil és túl erős volt. Ezután készült a K-változat, vagyis Kurzheck – angolul Short Tail –, ami az eredeti változathoz képest lerövidített hátsóra utal. A 917K-val a Porsche 1970-ben és 1971-ben is behúzta Le Mans-ban az abszolút első helyet.

Kapcsolódó
Elkészült a hibátlan Porsche 917-másolat

Elkészült a hibátlan Porsche 917-másolat

Kilenc év munka után állt össze az Icon Engineering utcai 917K-ja, amit elvben bárki megrendelhet magának.

Minden 917-esbe a Porsche Type-912-es, tizenkét hengeres, léghűtéses bokszermotorját építették, 4,5 literes, 4,9 literes és 5 literes hengerűrtartalommal. Pontos lóerőadatok nem ismertek, de állítólag az 1970-es változat 520 lóerő körül volt. Ez ma már nem hangzik soknak ezen a szinten, de mivel az autó váratlanul kicsi és könnyű volt – hihetetlen, de a tizenkét hengeres motorral is mindössze 820 kilós –, még ezzel a teljesítménnyel is kevesebb, mint 3 másodperc alatt gyorsult 100-ra. A 917K végsebességéről nincs konkrét adat, de az LH, vagyis Langheck változat végsebessége megközelítette a 390 km/h-t. Bő 50 évvel ezelőtt.

Kapcsolódó
Eladják a Le Mans-film egyik Porsche 917-esét

Eladják a Le Mans-film egyik Porsche 917-esét

Az 1970-es állapotára van újítva, gombnyomásra indul. Akár ötmilliárd forintnyi dollárt is érhet.

Sose gondoltam volna, hogy látok egy olyan autót élőben, amiből már sok évvel ezelőtt is 14 millió dollárért kelt el egy példány, és amiből mindössze 12 darabot gyártottak, de a Hungaroring Classicon ez mégis megtörtént. Sőt, egy méterre gurult el mellettem a letaglózóan alacsony – 94 centi magas – 917K. Maradandó élmény volt, na.

Audi Quattro

Volt még az Audi Quattro, ami nagyon érdekes módon ragadt meg az emlékeimben. A tévében ment valami összefoglaló egy itthoni raliról, valamikor a 90-es évek közepén, ami után bejátszottak egy montázst. Ebben a válogatásban nagyon sokat szerepelt a B csoportos Audi Quattro, amitől gyerekként szintén lehajigálta az agyam az ékszíjat. Ez mégis hogy megy? Meg hogy néz már ki? Meg hogy nem esik le az útról, miközben ennyire kenik neki? Kínzó kérdések, amikre sokkal később kaptam meg a választ. Az egészet masszívan hatványozta, hogy a válogatás alá a Yello – The Race című számát vágták, amit azóta akárhányszor meghallok, a rali jut eszembe róla, pedig azóta se fogyasztom aktívan a sportágat.

Kapcsolódó
Legenda épül-Audi Sport Quattro

Legenda épül-Audi Sport Quattro

Az Audi Sport Quattróból néhány száz darab készült a 80-as években. Most Magyarországon épül egy újabb, erről forgatott videót a Nepper.

Egyébként nyilván nem véletlen, hogy egy ilyen válogatásba bekerül egy Quattro, hiszen kevés olyan versenyautó létezik a világon, ami annyira jellegzetes, mint ez az Audi. A rali-világbajnokságra vonatkozó szabályrendszer ugyan lehetővé tette az összkerékhajtás alkalmazását, ezt a gyártók túl bonyolultnak gondolták ahhoz, hogy versenyen jól működjön. Nem úgy az Audi, ahol nem bonyolult feladatnak, hanem páratlan lehetőségnek látták ezt. Ennek a gondolatnak a fizikai manifesztációja lett a Quattro, és ahogy mondani szokták, a többi már történelem.

Kapcsolódó
Az ős-Quattro hóban még mindig tündököl

Az ős-Quattro hóban még mindig tündököl

Heroikus csatában le is nyomta a világ legerősebb, elektromos ralikrossz autóját, az FC1-X-et.

Először versenyen 1980-ban indítottak Quattrót és nem kellett sokáig várni az első nagy sikerre sem. 1981-ben például Michèle Mouton volt az első női pilóta, aki futamgyőzelmet tudott szerezni a világbajnokságon, méghozzá egy Quattróval. Az Audi Quattro első világbajnoki címét Hannu Mikkola szállította 1983-ban, amit Stig Blomqvist megismételt 1984-ben. A világbajnoki címeket már az 1982-ben bevezetett, lazán szabályzott B csoport keretein belül szerezhették meg a pilóták. Érdekes, hogy mindössze két B csoportos világbajnoki címet tudtak behúzni a Quattrókkal, pedig sokaknak az az első asszociációja, hogy a B csoportot az Audi dominálta.

Kapcsolódó
Mitől Sport Quattro a Sport Quattro?

Mitől Sport Quattro a Sport Quattro?

Az autó, amiből a gyári is darabokból volt összevágva.

Sokféle versenyváltozat készült, de egy részlet mindegyikben közös volt: a motor. A 2,1 literes, sorötös turbómotor annyira bevált, hogy az autó teljes pályafutását végigkísérte. Kezdetben körülbelül 300 lóerőt tudott, de ahogy a versenytársak is emelték a tétet, az Audinál is muszáj volt lépni, így a motor utolsó verziói állítólag már 500 lóerő körül tudtak. Az öthengeres vadul morgó üvöltése, a turbó hangos fütyülése és a lefújószelep brutális hangja legalább annyira jellegzetes volt, mint a fehér-sárga Audi külseje.

Kapcsolódó
Az S1 Quattro még mindig harap

Az S1 Quattro még mindig harap

Kipróbáltuk az autót, amitől a legnagyobbak is tartottak. Vertél már be szöget olyan kalapáccsal, aminek 10 kilós a feje, de 3 centis a nyele?

Kaszniból két változat készült: hosszú tengelytávú és rövid tengelytávú. A hosszú változatokat A1-nek és A2-nek hívták, míg a rövid volt a híres S1, aminek a későbbi, fejlesztett verziója lett az S1 E2. Egyébként a rövid tengelytávú, már a Sport Quattróból fejlesztett S1 volt a legmeredekebb változat, és általában erre – főleg a szélesített verziójára – gondolnak a legtöbben, amikor a B csoportos Audi Quattro szóba kerül.

Aki azt gondolta, hogy nem hagyok itt egy válogatást a Quattro földöntúli hangjáról, az nagyon téved. Íme:

A végére csak annyit, hogy ez itt egy szubjektív és rövid lista, egy személyes gyűjtés, tehát nem arról szól, hogy melyik versenyautó volt a leggyorsabb vagy a leginnovatívabb. Nem. Ezek itt az én személyes kedvenceim. Arra csak bátorítani tudlak, hogy egészítsd ki a listát te is, mert mindenkinek más a kedvence és mindenkinek másért. Meséld el a sztoridat!

Az oldalról ajánljuk

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

tegnap, 16:47
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Neked ajánlott