A Wankel-motor rossz. Lehet ezzel az állítással vitatkozni, de ha a szó praktikus értelmét nézzük, és azt várjuk, hogy bármikor, megbízhatóan elvigyen A-ból B-be, mindezt éveken át, csak olajat és kopó alkatrészeket cserélve, akkor csalódni fogunk. Viszont a Wankel-motor jó is. Csak be kell építeni egy versenyautóba, hagyni, hogy korlátlan mennyiségű üzemanyagot és olajat fogyasszon, majd meg kell verni vele a sokkal több pénzből dolgozó, nagyobb gyártókat. Mondjuk Le Mans-ban.
A Mazda 787B egy csoda volt, és pont azzal sikerült legyőznie a sokkal nagyobb csapatokat, hogy 24 órán át megbízhatóan működött. Állítólag a verseny utáni átvizsgáláson az derült ki, hogy a motor tökéletes állapotban van, akár rögtön újból rajthoz állhatott volna. Mert a Wankel-motor lényege valami ilyesmi: melegítsd be, taposd, amíg bírod, a végén szakszerűen hűtsd le, és örökké él. Járj vele 4,5 kilométerre dolgozni és pár tízezer alatt kifekszik, miközben anyagi romlásba dönt a fogyasztásával.

Sokan azt hiszik, hogy a Wankelt a borzasztó ereje miatt szeretik, pedig sokkal inkább a felépítése ér aranyat, ha gyorsan akarunk menni. A bolygódugattyús motor kicsi és könnyű, segédberendezések nélkül alig nagyobb, mint a mögé csavarozott váltómű, ezért mélyen az első tengely mögé lehet tolni, alacsonyra beépítve. Márpedig, ha gyorsan akarunk kanyarodni, minden súlyos tárgyat az autó középvonalához közel kell elhelyezni, így határ helyzetben is semleges, stabil autót lehet építeni. Nézzék csak meg a Formula-1-et, vagy a megbízhatósági versenyeket, ahol komoly sebesség van, a sofőr mögé kerül a motor. Persze utcán is kamatoztatható a tulajdonság, sőt nem is kell feltétlen a kabin mögé építeni a blokkot, hiszen ha eléggé hátra toljuk a motort, orrközépmotoros felépítéssel is ugyanazt a hatást érjük el. Ilyen volt az első szériás Mazda RX-7 is, amelyet Winkler ki is próbált:
És a videóban méltatott vezethetőség a versenyzőket is megihlette, ráadásul a félelmetes B csoportos raliban. A sorozat borzalmasan erős, összkerekes versenygépeivel szerzett kétes hírnevet 1982 és 1985 között. Sokat elmond a tempóról, hogy Henri Toivonen a Lancia Delta S4-essel Estorilban olyan kört futott, hogy a később ott tesztelő Formula-1-es mezőny top 10-es eredményeibe is befért volna.

Ebbe az őrült világba esett be a Mazda RX-7-es 1985-ben. A gyárnak nem volt sok köze a kocsihoz, egy német Mazda-kereskedő, Achim Warmbold építette Belgiumban. Japánban ugyan felfigyeltek az autóra, de nem álltak be mögé teljes mellszélességgel, a Mazda inkább a 323 4WD Turbóra koncentrált, ami szintén jó versenyautó volt, de az A csoportban versenyzett. Ennek ellenére 1985-ben, az Akropolisz ralin az RX-7-es elhozta a harmadik helyet, igaz, ezt Ingvar Carlsson terelte, Warmbold csak hatodik lett. Sokat elárul a viszonyokról, hogy az első Peugeot 205 T16-ost mindössze 4 másodperc választotta el a második Audi Quattrótól, de a harmadik, hátsókerekes Mazda RX-7 már 48 másodpercet kapott a Peugeot-tól.

A szívómotoros, hátsókerekes versenyautónak nem volt tehát érdemi esélye az egyre erősebbé váló turbós-összkerekes szörnyek ellen, de ettől függetlenül egy érdekes gép. Nyitott motorháztetőnél látszik igazán, hogy mennyire kicsi még ez a versenyzésre átépített motor is, ezt még tíz centivel hátrébb tolták, valamint száraz karteres kenésűre alakították. A gyári 13B kódú 1,3 literes, kéttárcsás motor utcai állapotában 135 lóerőt tudott, a versenypályán viszont több mint a dupláját, 300-at.

A motort egy erősen átalakított Weber 51 IDA karburátor etette, és például az airboxot is szénszálasra cserélték, hiszen már akkor is minden a súly faragásáról szólt. Az Rx-7 agyon sok üzemanyagot fogyasztott, nem nagyon sok idő alatt, a tankon három benzinpumpa dolgozott folyamatosan és hogy még tovább javítsák a súlyelosztást, ide hátra költöztették a száraz karteres rendszer olajtartályát és olajhűtőjét is. A többnyire üvegszálból épített kasznival az autó súlya 960 kilónál állt meg, ez megegyezett az összkerekes Peugeot 205 T16 súlyával, de ne feledjük, hogy az jóval messzebb volt az utcai autótól, mint az RX-7.

A motor 8500-nál adta le csúcsteljesítményét, Rhys Millen a saját autóján például 9000-es limitert állított be, de nem hiába skálázták 12 ezerig a fordulatszámmérőt. A váltó természetesen dogleg, vagyis a leggyakrabban használt 2. és 3. fokozat egy síkban van. Most pedig hallgassák meg, ahogy Jozef Béreš rommá hajtja a saját RX-7-esét, higgyék el, önöket sem fogja érdekelni, hogy sosem lett igazán sikeres. Hangerő fel:

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szia uram! Hat kijelző elég lesz ebbe a Hondába?
A Honda két új, nagyon hasonló elektromos autót mutatott be. Mindkét modell kínai gyártókkal közreműködve készül.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
