1368 lóerő kárpótol a V8 hiányáért?
Az elektromos autók megítélése az utóbbi években egyre inkább tolódik a satnya, rövid hatótávú tejfölös doboz felől a jövőbe mutató, gyors, menő tárgy felé. Ott a Tesla, ami például úgy gyorsul le egy Alfa 4C-t, hogy közben vontat is egy Alfa 4C-t, vagy az i3-as BMW, ami ígéretes városi pusztító. Kevesen tudják, hogy mielőtt a belsőégésű motor ekkora teret nyert, komolyan versenyben volt a villanyhajtás a tömegek kegyeiért.

Például az első autó, amely túllépte a lélektani 100 km/órát, elektromos volt. A La Jamais Contente neve annyit tesz, mint sosem elégedet , ezzel sofőr, Camille Jenatzy kedvesen a feleségére utalt. Az 1450 kilós autó kasznija torpedóra emlékeztet, amely ijesztően magasan, egy létravázon ült. A gép felépítését látva nem kevés bátorság kellett ahhoz, hogy valaki beleüljön, és rendesen odalépjen neki, már csak azért is, mert 1899-ben még nem nagyon létezett sem biztonsági öv, sem szilárd útburkolat. Volt viszont egy 200 voltos elektromos rendszer, két, egyenként 25 kW-os villanymotor, amelyek lánccal hajtották a kerekeket.
Jenatzy 1899 április 29-feszült neki a menetpedálnak – de furcsa ezt leírni -, és sikeresen gyorsított 105,88 km/óráig. A legnagyobb sebességre, amire akkor ember képes volt. Viszont nem telt bele három évtized, és Malcolm Campbel 280 fölé hajszolta a Blue Birdöt, persze ekkor már nem volt kérdés, hogy melyik megoldás lesz a legelterjedtebb.

Épp ezért volt érdekes az a videó, amibe pár napja futottam bele az Electric Fox nevű versenyautóról. Mielőtt belekattintottam, az tűnt fel, hogy a villany róka formára kiadja a brutális top-fuel dragstereket, de hiányzik a V8, ami miatt olyan vezetni ezeket a gépeket, mintha a pilóta egy atomvillanást lovagolna meg. A gyorsulási versenyek elektromos kategóriája persze még messze nem olyan elterjedt, mint a metanollal üzemeltett 6-7000 lóerős retteneteké, de potenciál ebben is a van.

Az Electric Foxot hat darab YASA gyártmányú villanymotor hajtja összesen több mint 1368 lóerővel és 2160 newtonméterrel. Ezt a teljesítményt egy 800 voltos lítium-ion akkucsomagból képes előállítani, mind a hat motornak saját vezérlője van, és a menetkész súly megáll 725 kiló alatt. A klasszikus, negyed mérföldes távot 7,631 másodperc alatt teszi meg, ami egy érdekes dolog: nézhetjük onnan, hogy a Bugatti Veyron Super Sportnak 9,7 másodperc kell ehhez, de onnan is, hogy egy jól beállított top-fuel gép egy jó sofőrrel megcsinálja 3,6 alatt.
Ettől függetlenül elképesztő látvány, ahogy a jellegzetes hanggal távolodik a villanydragster, és ami külön furcsa, hogy hallani a gumik nyikorgását, amit a metanolos gépeknél elnyom a gépzaj. Hogy ez-e a jövő? Az szinte biztos, hiszen a villanymotor minden paraméterében jobb tud lenni egy belső égésű motornál, a kérdés már csak az, hogy mikor készül majd elég kicsi, könnyű és gyorsan tölthető akkucsomag, ami kiszolgál egy hétköznapi autót is. És hogy akkor mi lesz az élménnyel? Az úgyis a mozgásból, a gyorsulásból, a csücskös kanyarokból és a szűkre vett féktávokból áll össze, hogy ehhez benzint égetünk-e, vagy ampert, szinte mindegy.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

