Egy ideje már elhatároztuk a párommal, hogy veszünk egy MX-5-öt, és most álltak úgy a csillagok, hogy eljött az idő. A Használtautó az utóbbi időben többet volt nyitva, mint a Google, de alkalmanként a Mobile.de-re is felnéztem, hátha kincset találok. A cél egy NB volt, lehetőleg ráncfelvarrott, de az állapot számított igazán, még a motorméret sem volt feltétel. Sokak szerint az 1,8-as, 140 lóerős az igazi bugi, de próbáltam 1,6-ost, és hát a 115 lóerejével sem szomorkodtam.
Így csinálhatsz vadállatot a Mazdádból
Direktszűrővel és sportdobbal kezded, majd egy ajtó nélküli, lecsupaszított versenyautóban végzed. De tehetsz V8-ast is az egytonnás autóba.
Hogy miért az MX-5? Annak, aki nem próbálta, elég nehéz elmagyarázni, hiszen számok és adatok szintjén nincs benne semmi különös. Szívómotor, kézi váltó, a menetdinamikáját pedig még egy IV-es Golf TDI-ből is lenézően körbe lehet röhögni, de egy hasonló árú, nagyobb motoros E36-os BMW tényleg űrhajó hozzá képest. A Mazda trükkje az, hogy nem megy gyorsan, de elhiteti az emberrel, hogy mégis: egyrészt ugye nyitott, így bever a szél és élénkebbek a hangok, másrészt könnyű, ami miatt elképesztően gyorsan reagál a kormányzásra, fékezésre meg a gyorsításra. Vagyis a lényeg, hogy kevés van köztünk, és a természet között, emiatt már 80-100-as tempónál annyira intenzív ingerek érnek, amihez egy bármilyen mai sportkocsiban 200 felett kéne menni. És a legfontosabb: az MX-5 eredendően roadsternek készült, vagyis nem egy létező autó tetejét vágták le, emiatt elképesztően jó, és nem csak szerintem.
Kendőt a nő fejére!
Húszpercnyi önfeledt autózás után nem voltam lelkileg felkészülve a rám váró irtózatra. Az irodaház parkolójában a tetőt becsukni 10 másodpercig tartott; épp elég hosszan ahhoz, hogy mindenre elszánt kollégák különítményei lecsaphassanak, és esdeklő tekinteteikkel az őrületbe kergessenek. Nem volt menekvés.

Mire teljessé érett az elhatározás, eljutottam a pillanatnyi józanság stádiumába, vagyis, hogy tényleg elég-e két ülés. Többnyire két ember fog utazni vele, ám csak vannak az embernek rokonai meg barátai, velük mi lesz? Elkezdtem más szóba jöhető autókat nézegetni, amiket jó vezetni, pár hónapja például jó sokáig szemeztem a Lexus IS 200-assal. Emlékszem rá egy Playstation-játékból, és ígéretesnek tűnt: két liter, 150 ló, hat henger, és egy elképesztően jó hatsebességes manuális váltó jár hozzá. Felmerült még az E36 kupé is, ami szerintem a legszebb modern BMW, egy kétliteres sorhattal már boldog lettem volna, és akárcsak a Lexusba, abba is be lehet ültetni négy embert. Vívódásaimnak aztán Assur vetett véget egy ebéd alatt a következő mondattal: Nem vagy abban a helyzetben, hogy ezt a kompromisszumot meg kelljen hoznod.

Ezek után ismét visszakanyarodtam az MX-5-höz, és azzal is tisztában voltam, hogy a keretből egy mechanikailag stabil, de itt-ott rozsdásodó autó fogja kifutni, amit majd aztán lehet helyreállítani az igények szerint. Az MX-5-ös fórumra is felregisztráltam, túrtam is becsülettel, itt is megerősítették, amit mindenki emlegetett, vagyis hogy az NB rohad. Nagyon. Megnéztem öt autót, voltak jobbak, voltak rosszabbak, de egyáltalán nem volt lelkesítő a helyzet, csendesebb helyeken hallani lehetett, ahogy a mohó vasoxid eszegeti az autókat. Aztán egyik nap átsétáltam az ürömi pizzériába ebédért, amikor aztán belebotlottam ebbe:

Nem is versenypályás bódé fogott meg, hanem az, hogy az egyik ködlámpa hiányzott, egy vastag cső futott fel benne, ugyanis ott vett levegőt a kompresszoros motor. Onnan tudtam a kompresszorról, hogy fél perc múlva megjelent a hátam mögött a tulaj, Péter, akit az MX-5 fórumon Gyéé-ként ismernek. Mint kiderült, a hetedik Mazda roadsterét gyűri, ez egy jobbkormányos gép, amit Angliából vett, így jól meg is beszéltük az MX-5 vásárlás nehézségeit, majd elköszöntünk.

Miután elvitték a Golfot, fel is hívtam egy MX-5 tulajt, hogy milyen az autója. Kicsit gyanúsan olcsón hirdette, de azt mondta küszöbök már javítva voltak – igaz nem szépen – és a hossznyúlványok rozsdamentesek. El akartam menni megnézni, de ugye nincs autóm, a Mazda Dunakeszin, én meg Ürömön voltam. Mivel elhanyagolható a távolság, abban egyeztünk meg, hogy a tulajdonosa elhozza, és ha tárgytalan a dolog, akkor állom az üzemanyagot.
Abban a percben, amikor letettem a telefont, eszembe jutott, hogy kivel találkoztam ebédidőben, és hogy hátha ráér autót nézni. Gyéé pedig ráért, így negyed órával később feszülten toporogtam a kapuban, hogy mikor ér már oda az autó. Ahogy befordult a sarkon, ledöbbentem, nem számítottam rá, hogy ennyire fekete lesz, de komolyan, még a felnik is feketére voltak fújva. Biztató volt, hogy a fényszóró burák nem mattultak be – NB betegség – és az 1,6-os motor is egészségesen járt, bár utóbbit mindegyik megnézett autó tudta. A hátsó sárvédőíveken tényleg volt egy-egy apró pörsenés, és a csomagtartó is csipállott a rendszámvilágítás foncsorai között, ellenben a beltér tényleg hibátlan volt.

Éppen szabad volt a szomszédom garázsa, ahol van akna, így felé is álltunk a kocsival. Ekkor érkezett Gyéé és bemásztunk alá, a küszöbökön tényleg nem volt nyoma rozsdának, viszont az egyik hossznyúlvány alján egy tízforintosnyi barna folt volt, a közepe pedig pergett is egy kicsit. Ez a legkisebb rohadás, amit az eddig megnézett autókon láttam ezeken az elemeken, így nem is érdekelne, de Gyéé szerint mivel itt egy zártszelvényről van szó, a külső rohadás azt jelenti, hogy belül rosszabb lehet a helyzet.

Soha nagyobb dilemmát nem kívánok senkinek, mint mikor ott álltunk, de bő órányi hömmügés, latolgatás és próbaút után, de végül rábólintottunk. A fő indok az volt, hogy ezért az autóért kétszázezerrel kevesebbet kérnek, mint azokért, amiken kétszer ennyi rozsda van, ráadásul ezt alulról is láttam. Szobor sosem lesz belőle, a cél egy műszakilag kifogástalan, napi használatra alkalmas autó, hiszen vezetni amúgy is hihetetlen élmény, most még úgy érzem, nem kell a tuning. Bár a bringa-építések is mindig így kezdődnek. Ha kicsit csipás a sárvédőív, nem fogok belehalni, de például a hossznyúlványt mindenképp megcsináltatom.

Egyelőre nehéz neki felhőtlenül örülni, hiszen folyamatosan attól rettegek, hogy mikor lesz valami olyan baja, ami anyagi romlásba dönt. Minden apró zörej vagy csörgés mögé gyorsan pergő bankókat vizionálok, pedig sokkal valószínűbb, hogy csak simán nem ismerem. Viszont vezetni tényleg olyan, mint emlékeztem, élénk, közvetlenül reagál, és nem megy különösebben jól, de a színház, hogy repesztünk, megvan. A kanyarokban, amik a Golfban fel sem tűntek, most vigyorgok, mint egy hülye, és közben nem nagyon megy 80 fölé a tű. És ennyiért ezt más autó nem hiszem, hogy tudja.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
