Aki tud ennél jobb autóversenyt az hazudik
Az FIA hónalja alatt keresi a minőségi autósportot? Rágja a körmét, mi lesz Austinban? Hogy lesz-e verseny egyáltalán, vagy mindenkit hazaküldenek, ha még kettőt villámlik? Nézze meg ezt a gifet, aztán folytassuk.

A tömegszórakoztatás őshazájában kezdettől máshogy értelmezik az autósportot. Amikor az óceán ezen felén már a Mille Migliáról és a közutakon rendezett grand prix-kről szólt minden, ott oválpályákon versenyeztek a legnagyobbak. A cél egyértelmű volt: minél többet mutatni a showból, ami a tévéközvetítések előtt azt jelentette: a lehető legtöbbet lásson a néző lelátóról. Így lett Le Mans helyett Daytonájuk, motokrossz helyett supercrossuk, és amit tudtak, beszorítottak lelátók közé, stadionokba. A huszadik század aztán - mint sok más területen - itt is a kísérletezésről szólt. Kipróbáltak mindent, míg ebből az evolúcióból sikerült összerakni néhány szériát, amikben az európai társakkal szemben hűek maradtak az egyik alapértékhez: szórakoztatás mindenekelőtt. Tömören ennyi, így születhetett meg a világ egyik legelborultabb motorsport-bajnoksága, a Stadium Super Trucks (SST) széria - teljes nevén SPEED Energy Formula Off-Road Presented By Traxxas - is. Itt egy videó, minden másodperce arany.
Az egész mögött Robby Gordon áll, a sivatag őrült hummerese, akit mifelénk se kell bemutatni senkinek. Pedig ha az ember végignézi hosszú pályafutását, nem sok szépet lát: 396 NASCAR-versenyére jutott három futamgyőzelem, a tíz Dakarjára egyetlen dobogó, és a különféle off-road futamokon kívül nem sok aranyat hozott neki az elmúlt 25 év. Mégis, egy élő motorsport-legenda a csávó. Ha őszinte magához, ő is tudja, kár volt a pályaversenyzésre az energia, de végülis mindegy, mert odaát nem első sorban győzelmekben és pontszámokban mérik a sikert. Megvan Ken Block munkássága? És Travis Pastranáé? Az USA-ban a céltalan kreténkedés kifizetődő, ha azt a legmagasabb szinten csinálják.

Szóval Robby Gordon állt egy vegyesnek mondható pályaautós karrier végén 2011-ben. Dakarból egy évben csak egy van, Baja versenyekkel sem lehet kitölteni a naptárat, így Gordon visszanyúlt a gyökereihez. Még a nyolcvanas évek végén megnyert egy különös off-road bajnokságot, amit extrémmagas pickupokkal, stadionokban rendeztek. Ez volt az MTEG, amihez hasonló széria azóta több született. Gordon nem akart még egyet a többi mellé, kellett valami extra, amivel Amerikán kívül is eladható, és a tévék kapkodnak a közvetítési jogokért. Így találta ki az SST-t, amiből itt van egy promóvideó.
Az alapötlet: megcsinálni azt nagyban, amit a gyerek az RC-autójával. Gordon és köre ennek úgy álltak neki, hogy összerántottak egy mezőnyt, akiket aztán ráküldtek mindenféle borítású pályákra a murvától a döngölt földön át az épített versenypályák aszfaltjáig. Ilyen pályákat szórnak meg kötelezően teljesítendő ugratókkal, amitől lesz az egésznek egy kretén, imádni való hangulata.

A magyarázat egyszerű: a sorozat nevében szereplő Traxxas egy RC-autókat gyártó cég. Nekik jelent reklámértéket (azt mondjuk nehezen hisszük el, hogy kifizetődő, de a cég tulajdonosa is itt csapatja), ha küllemében az ő autóik nagyított változatai köröznek a pályán, amikbe aztán 600 lóerős V8-as motorokat pakolnak. Az aszfaltos futamokon a hassal és a hosszú rugóúttal emiatt is egy állandó esetlen küzdelem minden méter, de a nézők zabálják, ahogy van. Az idei a harmadik szezon, és annyira kinőtte magát a széria, hogy ezévben már három földrészre viszik, és olyan események betét- és/vagy bemutatóversenyeként rendezik, mint a Long Beach-i IndyCar forduló, az X-Games, a Goodwood Festival of Speed, vagy a V8 Supercars Gold Coast-i versenye. A mezőny is egyre komolyabb, a sok kivénhedt NASCAR-os mellett van itt freestyle-motokrosszos, néha beugrik egy fordulóra Pastrana, de megfordul itt alkalmanként Sir Jack Brabham unokája, Matthew Brabham is.
Szóval ilyen lesz egy bajnokság, ha az első számú cél a szórakoztatás, és ha egy őrült kezébe adod a biankó szabálykönyvet. A Forma-1-ben meg nagy a pánik, mert megázott az aszfalt.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
