A magyar Goodwood*
* Na jó, kis jóindulattal, kicsit kosztümös és csak egynapos, de a mienk!
Jön a Maserati, négykerekű égiháború. A betonkatlan sokszorozva veri vissza a mennydörgést, ahogy Kurt Hasler öblít egy nagyot a kanyar előtt, recsegve-ropogva horkan fel a hosszú motor még hosszabb kipufogója, nincs ember, aki most ne a piros-fehér-zöld versenygépet figyelné.
A Maserati 8CM pedig szinte pökhendi módon száguld el orrunk előtt, karnyújtásnyira tán, idegesen pattog, látszik, nem erre született. A forró monzai aszfalt, vagy a Népliget sodrós kanyarjai, körötte Auto-Unionok, Mercedesek és Alfák, az a természetes közege. Ez semmi, tán negyed- vagy félgáz, mégis a tér és idő megdermed köröttünk, ez a Grand Prix-mátrix megrág, megemészt és kivet minket, tátogunk, mint hal a szatyorban. Milyen lehetett, amikor harminc-negyven ilyen gép rajtolt egyszerre, nyélgázon? Borzongunk a gondolattól is.
Alig egy tonna körüli súly, kétszáznyolcvan lóerő és bőven 220 feletti végsebesség. Öv nélkül, nyitott autóban, egyszerre négy kerékkel csúszva, annyi össz-tapadási felülettel, mint egy Chevy Sparknál.
Hartmann László, kinek nevét együtt említették Nino Farinával, Tazio Nuvolarival, Rudolf Caracciolával és Hans Stuckkal már nincs itt, csontjai csendben porladnak a rákoskeresztúri temetőben, de imádott Maseratija, az autó, mellyel kivívta magának a gyári nagymenők tiszteletét, mellyel hetedik lett a világ leghosszabb körpályáján Brno mellett, az autó itt van és őrzi emlékét. Csikós tán egyszer állít egy illő sírkövet neki ide is, az internet kellős közepébe. (Vagy gróf Festetics Ernő lesz az inkább, lásd. update a poszt végén.)
A Bugatti T43 hosszú, karcsú motorházfedele és csónakfeneke szinte csak tovalibben, ahogy félelem nélkül terelik a felső palánk mellett az OT Expót is megjárt osztrák úriemberek. Kiszakadt az egyik 70+ éves lengéscsillapító-befogatás? Na és? Autó ez is, javítható, csak nevetnek rajta.
Számolatlanul gurultak lábunk alatt a gyémántok, ahogy lassan aszalódó aggyal, kiguvadt szemekkel csodáltuk a másik tökéletes alkotást: Bugatti T43 Zagato.
Nem vagyunk méltók mi itt semmihez, sem géphez sem régmúlt szépséghez. Hiába öltöztettük magunkat díszbe, hiába érezzük úgy, hogy mindent tudunk 2011-ben az automobilról és a motorbicikliről, valójában gyökértelenül vergődünk ebben a plasztik-érában. A hőskor menthetetlenül elmúlt.
Elmúltak a Bugattik, az Austin-Healey-ket előző Triumph TR4-esek, a karburátorpumpálás, az alkarból tekert fakormányok kora. Manapság minden jobb, szebb, kényelmesebb, biztonságosabb. De olyan lapos, mint a képernyőkön derengő pixelek. Itt, a betonkarikán a színes-szagos gépek, odakint az arctalan massza. Egy kicsit jól is esik fátyolos tekintettel rácsodálkozni a múltra, nagyot szippantani a bőr-olaj-benzin parfümből.
Kosztümös cirkusz ez az egész, de milyen jó. Csikós 1957-es csomagolású angol inget vett elő (olyan a varrása, hogy megszólal - mondta), más kupakfejű Graham Hillnek, korabeli macsónak vagy szerelőnek, polgári családapának öltözött. Asszony, férfi és gyerek... volt itt minden.
Kicsit tán a ruha is tette az embert,hiszen mindenki érezte, itt nem lehet hangoskodni, itt most ünnep van és talán egy pici áhítat. Kisebbfajta csoda történt, a káeurópai lábszagot szinte kifújta a szél a katlanból, gyerekek, tényleg Magyarországon vagyunk?
Ez a két őrült tényleg itt zúzza magát halálra a talán nem is létező motorjával? Itt dohog egy Indian Prince és egy 350-es Benelli versenymotor? Kis híján áthajt a lábunkon egy csendben surranó Tatra 57 miközben francia csendőrök randalíroznak egy Mehariban? Mi van?
És tényleg. Így volt, így lesz. Kicsit több ez egyszerű veteránozásnál, erre rá kell érezni, íze van, bukéja van. És ez a veterán-esemény nem penészszagú, naftalinbűzös és jajneérjhozzá!
Ezek itt élnek, titkokat és csodákat rejtenek mérnöknek, laikusnak, szobrásznak és restaurátornak. Nincs olyan, aki ne lett volna elégedett azzal, amit kapott.
Ünnep volt ez a javából, öreg gépek ünnepelték az életet, mi pedig ezt a csodás kort, melyben élhetünk és láthatjuk még működni őket. Kicsit bánja most meg mindenki, aki nem volt ott, ígérje meg, hogy jövőre eljön és annyit mond majd nekünk: ez nagyon jó.
Addig pedig nézze át alaposan Árpád és Csikós képeinek zseniális galériáit a magyar Goodwoodról. Ami kicsi ugyan és rövid, de nem savanyú. És a mienk.
Bónuszként pedig még pár fotó Rézmányi kollégától, fogadják szeretettel.
UPDATE: A Maserati sztorija még érdekesebb, mint elsőre tűnik, hiszen több forrás is Hartmann-autóként említi, míg más, szintén hihető források gróf Festetics Ernő autójaként jelölik meg és hajlunk rá, hogy az utóbbi lesz igaz. Csikós után fog járni a dolognak, most már kíváncsiak vagyunk, hány ilyen autó volt az országban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
