2019.12.07. 07:17

Te tudod, hogy mennyibe kerül fenntartani az autódat? Na nem csak a tankolásra gondolunk, hanem az egy hónapra levetített kötelezőre, cascóra, értékvesztésre, szervizre, javításokra, cserékre. Ezek egy régi autó esetén számottevő költségként merülnek fel, és akár az a kérdés is felmerülhet benned, nem lenne-e jobb inkább egy újat venni. Ha a döntésben nem is, de a számolásban segít régi/új kalkulátorunk, melyet öt éve a Kiszámoló blog hozott létre, most a Totalcar frissítette.

Autóval közlekedni ugyan jó, de sajnos nem olcsó - főleg akkor, ha mindent, de tényleg mindent alaposan beleszámolunk. Hiszen a BKV bérlet mellé nem kell teremgarázst bérelni, ablakmosó folyadékot venni, tankolni meg aztán pláne.

Nyilván van, amikor a nemautózás egyszerűen nem opció,

de ilyenkor is jó tisztában lenni azzal, hogy mennyibe kerül jelenlegi autónk egy hónapban – és esetleg mennyibe kerülne egy fiatalabb vagy éppen egy vadonatúj. Pontosan ebben segít a lenti kalkulátor, ami a lehetőségekhez képest igyekszik a legtöbb tényezőt figyelembe venni a számoláshoz. Kalkulációra fel!

Elég nagy önbecsapás csak a benzinnel számolni

Nézzünk egy valódi esetet. A balesetmentesen vezető, tapasztalt tulajdonos 14 évvel ezelőtt cserélte le régi autóját egy újra. Népszerű kisautót választott, amit akkor önerőből vett meg, nagyjából 3,4 millió forintért, 1.2-es motorral a szalonból. Új autó vásárlásakor mindig jó érzés, hogy nem kell számítani váratlan plusz költségekre – van persze kötelező, meg casco meg gépjárműadó, és még egyéb kiadások – ezekkel viszont minden autó esetén számolni kell. Nézzük tehát a kötelező tételeket.

A kötelező biztosítás pontos összegét a sok opció miatt (besorolás, szolgáltatók eltérő díjai) gyakorlatilag lehetetlen, ennek a kisautónak a tulajdonosa most épp 29 ezer forintot fizet évente. Bár cascót nem mindenki fizetne a helyében egy 14 éves autóra (ennyi egyébként a magyar autók átlagéletkora), ő évi 45 ezer forintot költ erre is, a gépjárműadó pedig további 19 ezer forint.

Egy ilyen korú autót már kétévente kell műszaki vizsgára vinni, ami a kötelező szervizzel együtt neki 55 ezer forint körül van alkalmanként.

shutterstock 516598186

Évente olaj- és szűrőcserére is elviszi a tulajdonos, ami nagyjából 35 ezer forintjába kerül, a körülbelül 4-5 évente vásárolt téli- és nyári gumiszett pedig 70-70 ezer forintot kóstál. Mivel a tulajdonos az átlagnál több kilométert tesz a kocsiba (évente 15-20 ezer kilométert), ezért erre akár sűrűbben is sor kerülhetne. Kilométereinek nagyjából harmadát autózza el a városban, ugyanennyit országúton, és szintén ennyit autópályán. Az autó fogyasztása igen kedvező, ő 6,5/5,5/6,5 literrel szokott számolni.

Szerencséje volt, mert akkumulátort csak egyszer kellett eddig cserélni a kocsiban, és az sem volt több 25 ezernél. Mivel új autót vásárolt annak idején, később kezdtek jelentkezni a hibák, és azok is leginkább az autó korából fakadnak, de azért így is legalább 120-150 ezer forintot elköltött rá a fentieken felül, egyszer már kellett például kuplungtárcsát cserélni.

Mivel a lakása környékén nincs lehetőség garázst bérelni, a kocsi az utcán parkol, ez évente mindössze kétezer forintba kerül ebben a kerületben. Nem így a munkahelyi parkolás, ahol havi 5 ezerért tartanak fenn egy parkolót a tulajnak. Ezen kívül, amikor bemegy a belvárosba autóval, garantáltan elver kétezret a parkolásra.

Talán banálisnak tűnik, de számolni kell néha egy-egy autómosással, vagy épp ablakmosó folyadékkal, fagyállóval, elsősegély dobozzal és egyéb apróságokkal, amelyek szintén elengedhetetlenek a biztonságos autózáshoz.

A lenti kalkulátorba minden ilyesmit fel lehet vésni, ha kedvünk van, még a benzinkutasnak adott borravalót is beírhatjuk. Nagyobb tétel lehet még az autópálya-használat, ami persze rendkívül személyfüggő. A példánkban szereplő konkrét autós éves megyei matricát váltott, de vidéki munkái miatt legalább kéthavonta kell vennie országosat is – ezeket szintén gondosan számolja nekünk a kalkulátor.

shutterstock 241453678

A 14 éves autó a benne lévő majdnem 250 ezer kilométerrel ma nagyjából 800 ezer forintot ér, ez szintén fontos a számoláshoz. A tulajdonos egyébként pontosan tudja, hogyha megtartja az autót, illene rákölteni most már egy nagyobb összeget – az egyik ajtó alsó részén felütötte a fejét minimális mértékű rozsda, de egyéb tételeket is előrevetített a következő évre a szerelő.

Érdekes elem a kalkulátorban az elérhető banki kamat mező, ami azt mutatja, mennyi kamattól esünk el, ha autóban áll a pénzünk és nem bankban. Ez elég csalóka, hiszen nem biztos, hogy autó helyett állampapírt vettünk volna, ha pedig hitelből vásároltunk, akkor nem is lett volna befektetni való pénzünk. Ettől függetlenül persze megnézhetjük, mi történt volna, ha az autónk árát babakötvénybe rakjuk, de valószínűleg ez nem életszerű példa.

Száz szónak is egy a vége: a tulajdonos egyébként kedvezően fenntartható autója nagyjából havi 83 ezer forintjába kerül.

Ez az összeg nagyjából fele-fele arányban oszlik meg az alap fenntartási költségek és a benzin, illetve az adott kilométerre jutó olajköltség között.

REGISZTRÁCIÓSADÓ-KALKULÁTOR 2019

MOTOR TÍPUSA:

KÖRNYEZETVÉDELMI BESOROLÁS:

LÖKETTÉRFOGAT:

ELSŐ ÜZEMBEHELYEZÉS IDŐPONTJA:

REGISZTRÁCIÓS ADÓ:

Menjen vagy maradjon? Újat vagy használtat?

A kalkulátor arra is jó, hogy gyorsan lefuttassuk a lehetőségeinket: ha például a tulaj egy 4-5 éves használt autó vásárlásában gondolkodik, egyszerűen átírhatja a költségeket: ennél az autónál talán még nem kellene nagyobb egyszeri kiadással számolnia, elegendő lenne négyévente műszakiztatni vinni az autót és az értékcsökkenése is kevesebb lesz.

Autóköltség-kalkulátor. Forrás: kiszámoló.hu
éve
Ft
Ft
%
Ft
év
Ft
Ft
Ft
Ft
év
Ft
km
Ft
év
Ft
év
Ft
év
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
Ft
km
%
l/km
%
l/km
%
l/km
Ft
Havi állandó költsége az autódnak, a futott kilométertől függetlenül, benzin és olaj nélkül : 30 333 Ft
Havi benzinköltség az adott kilométerre jutó olajköltséggel együtt: 28 934 Ft
Teljes havi költségek az autódon: 59 267 Ft
Egy megtett kilométer teljes költsége: 77 Ft
Ebből az autó értékvesztéséből eredő költség havonta: 8 974 Ft
Elmaradt kamat havonta, amiért autóban áll a pénzed és nem bankban (része a havi költségnek): 1 517 Ft

Lehet, hogy még ennél is jobb ötlet azonban neki egy új autó vásárlása, amire nem csak garancia van, de vélhetően az első 5 évben a lehető legkevesebb idő, energia megy majd el a karbantartására – ennek értékét sajnos semmiféle kalkulátor nem tudja kiszámolni nekünk.

A példában szereplő autó új modellje alapfelszereltséggel, regisztrációs adóval együtt, listaáron nagyjából 4,7 millió forint most, amiből jó esetben kedvezményt is kapunk – ha pedig lízingeli, a költségek legalább nem egyetlen összegben merülnek fel.

Régi autónkat megtartani vagy épp lecserélni általában hosszabb döntési folyamat eredménye, azonban az alapos kalkuláció, a költségeink és igényeink végiggondolása mindenképp az első lépés.

 

Egy friss kutatás* szerint a magyarok 70 százalékénak gondot okozna, ha 300 ezer forintot két napon belül autószerelésre kellene költeni. Váratlan helyzetekben nyújthat kiszámítható megoldást a szabad felhasználású személyi kölcsön, amelyhez ma már fiókba sem feltétlen kell mennünk. Az OTP Bank fix kamatozású személyi kölcsöne átlagosan 1 óra alatt igényelhető online, vagy személyesen a bankfiókban, akár 8 millió forintig.

THM mértéke: 7,3 – 24,1%
(*Forrás: OTP Öngondoskodási Index kutatás, 2019)

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette az OTP Bank megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Az oldalról ajánljuk

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Chery Himla - Ákos
  • Hírek

Chery Himla - Ákos

2 órája
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14


Bezárás