Mennyiből autózunk egy hónapban?
Te tudod, hogy mennyibe kerül fenntartani az autódat? Na nem csak a tankolásra gondolunk, hanem az egy hónapra levetített kötelezőre, cascóra, értékvesztésre, szervizre, javításokra, cserékre. Ezek egy régi autó esetén számottevő költségként merülnek fel, és akár az a kérdés is felmerülhet benned, nem lenne-e jobb inkább egy újat venni. Ha a döntésben nem is, de a számolásban segít régi/új kalkulátorunk, melyet öt éve a Kiszámoló blog hozott létre, most a Totalcar frissítette.
Autóval közlekedni ugyan jó, de sajnos nem olcsó - főleg akkor, ha mindent, de tényleg mindent alaposan beleszámolunk. Hiszen a BKV bérlet mellé nem kell teremgarázst bérelni, ablakmosó folyadékot venni, tankolni meg aztán pláne.
Nyilván van, amikor a nemautózás egyszerűen nem opció,
de ilyenkor is jó tisztában lenni azzal, hogy mennyibe kerül jelenlegi autónk egy hónapban – és esetleg mennyibe kerülne egy fiatalabb vagy éppen egy vadonatúj. Pontosan ebben segít a lenti kalkulátor, ami a lehetőségekhez képest igyekszik a legtöbb tényezőt figyelembe venni a számoláshoz. Kalkulációra fel!
Elég nagy önbecsapás csak a benzinnel számolni
Nézzünk egy valódi esetet. A balesetmentesen vezető, tapasztalt tulajdonos 14 évvel ezelőtt cserélte le régi autóját egy újra. Népszerű kisautót választott, amit akkor önerőből vett meg, nagyjából 3,4 millió forintért, 1.2-es motorral a szalonból. Új autó vásárlásakor mindig jó érzés, hogy nem kell számítani váratlan plusz költségekre – van persze kötelező, meg casco meg gépjárműadó, és még egyéb kiadások – ezekkel viszont minden autó esetén számolni kell. Nézzük tehát a kötelező tételeket.
A kötelező biztosítás pontos összegét a sok opció miatt (besorolás, szolgáltatók eltérő díjai) gyakorlatilag lehetetlen, ennek a kisautónak a tulajdonosa most épp 29 ezer forintot fizet évente. Bár cascót nem mindenki fizetne a helyében egy 14 éves autóra (ennyi egyébként a magyar autók átlagéletkora), ő évi 45 ezer forintot költ erre is, a gépjárműadó pedig további 19 ezer forint.
Egy ilyen korú autót már kétévente kell műszaki vizsgára vinni, ami a kötelező szervizzel együtt neki 55 ezer forint körül van alkalmanként.

Évente olaj- és szűrőcserére is elviszi a tulajdonos, ami nagyjából 35 ezer forintjába kerül, a körülbelül 4-5 évente vásárolt téli- és nyári gumiszett pedig 70-70 ezer forintot kóstál. Mivel a tulajdonos az átlagnál több kilométert tesz a kocsiba (évente 15-20 ezer kilométert), ezért erre akár sűrűbben is sor kerülhetne. Kilométereinek nagyjából harmadát autózza el a városban, ugyanennyit országúton, és szintén ennyit autópályán. Az autó fogyasztása igen kedvező, ő 6,5/5,5/6,5 literrel szokott számolni.
Szerencséje volt, mert akkumulátort csak egyszer kellett eddig cserélni a kocsiban, és az sem volt több 25 ezernél. Mivel új autót vásárolt annak idején, később kezdtek jelentkezni a hibák, és azok is leginkább az autó korából fakadnak, de azért így is legalább 120-150 ezer forintot elköltött rá a fentieken felül, egyszer már kellett például kuplungtárcsát cserélni.
Mivel a lakása környékén nincs lehetőség garázst bérelni, a kocsi az utcán parkol, ez évente mindössze kétezer forintba kerül ebben a kerületben. Nem így a munkahelyi parkolás, ahol havi 5 ezerért tartanak fenn egy parkolót a tulajnak. Ezen kívül, amikor bemegy a belvárosba autóval, garantáltan elver kétezret a parkolásra.
Talán banálisnak tűnik, de számolni kell néha egy-egy autómosással, vagy épp ablakmosó folyadékkal, fagyállóval, elsősegély dobozzal és egyéb apróságokkal, amelyek szintén elengedhetetlenek a biztonságos autózáshoz.
A lenti kalkulátorba minden ilyesmit fel lehet vésni, ha kedvünk van, még a benzinkutasnak adott borravalót is beírhatjuk. Nagyobb tétel lehet még az autópálya-használat, ami persze rendkívül személyfüggő. A példánkban szereplő konkrét autós éves megyei matricát váltott, de vidéki munkái miatt legalább kéthavonta kell vennie országosat is – ezeket szintén gondosan számolja nekünk a kalkulátor.

A 14 éves autó a benne lévő majdnem 250 ezer kilométerrel ma nagyjából 800 ezer forintot ér, ez szintén fontos a számoláshoz. A tulajdonos egyébként pontosan tudja, hogyha megtartja az autót, illene rákölteni most már egy nagyobb összeget – az egyik ajtó alsó részén felütötte a fejét minimális mértékű rozsda, de egyéb tételeket is előrevetített a következő évre a szerelő.
Érdekes elem a kalkulátorban az elérhető banki kamat mező, ami azt mutatja, mennyi kamattól esünk el, ha autóban áll a pénzünk és nem bankban. Ez elég csalóka, hiszen nem biztos, hogy autó helyett állampapírt vettünk volna, ha pedig hitelből vásároltunk, akkor nem is lett volna befektetni való pénzünk. Ettől függetlenül persze megnézhetjük, mi történt volna, ha az autónk árát babakötvénybe rakjuk, de valószínűleg ez nem életszerű példa.
Száz szónak is egy a vége: a tulajdonos egyébként kedvezően fenntartható autója nagyjából havi 83 ezer forintjába kerül.
Ez az összeg nagyjából fele-fele arányban oszlik meg az alap fenntartási költségek és a benzin, illetve az adott kilométerre jutó olajköltség között.
Menjen vagy maradjon? Újat vagy használtat?
A kalkulátor arra is jó, hogy gyorsan lefuttassuk a lehetőségeinket: ha például a tulaj egy 4-5 éves használt autó vásárlásában gondolkodik, egyszerűen átírhatja a költségeket: ennél az autónál talán még nem kellene nagyobb egyszeri kiadással számolnia, elegendő lenne négyévente műszakiztatni vinni az autót és az értékcsökkenése is kevesebb lesz.
Autóköltség-kalkulátor. Forrás: kiszámoló.hu | ||
éve | ||
Ft | ||
Ft | ||
% | ||
Ft | ||
év | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
év | ||
Ft | ||
km | ||
Ft | ||
év | ||
Ft | ||
év | ||
Ft | ||
év | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
km | ||
% | ||
l/km | ||
% | ||
l/km | ||
% | ||
l/km | ||
Ft | ||
Havi állandó költsége az autódnak, a futott kilométertől függetlenül, benzin és olaj nélkül : | 30 333 | Ft |
Havi benzinköltség az adott kilométerre jutó olajköltséggel együtt: | 28 934 | Ft |
Teljes havi költségek az autódon: | 59 267 | Ft |
Egy megtett kilométer teljes költsége: | 77 | Ft |
Ebből az autó értékvesztéséből eredő költség havonta: | 8 974 | Ft |
Elmaradt kamat havonta, amiért autóban áll a pénzed és nem bankban (része a havi költségnek): | 1 517 | Ft |
Lehet, hogy még ennél is jobb ötlet azonban neki egy új autó vásárlása, amire nem csak garancia van, de vélhetően az első 5 évben a lehető legkevesebb idő, energia megy majd el a karbantartására – ennek értékét sajnos semmiféle kalkulátor nem tudja kiszámolni nekünk.
A példában szereplő autó új modellje alapfelszereltséggel, regisztrációs adóval együtt, listaáron nagyjából 4,7 millió forint most, amiből jó esetben kedvezményt is kapunk – ha pedig lízingeli, a költségek legalább nem egyetlen összegben merülnek fel.
Régi autónkat megtartani vagy épp lecserélni általában hosszabb döntési folyamat eredménye, azonban az alapos kalkuláció, a költségeink és igényeink végiggondolása mindenképp az első lépés.
Egy friss kutatás* szerint a magyarok 70 százalékénak gondot okozna, ha 300 ezer forintot két napon belül autószerelésre kellene költeni. Váratlan helyzetekben nyújthat kiszámítható megoldást a szabad felhasználású személyi kölcsön, amelyhez ma már fiókba sem feltétlen kell mennünk. Az OTP Bank fix kamatozású személyi kölcsöne átlagosan 1 óra alatt igényelhető online, vagy személyesen a bankfiókban, akár 8 millió forintig.
THM mértéke: 7,3 – 24,1%
(*Forrás: OTP Öngondoskodási Index kutatás, 2019)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
