Ha a Tesla lennék, most megijednék

Bemutató: Jaguar I-Pace - 2018.

2018.06.18. 07:08 Módosítva: 2018.06.18. 08:01

Az I-Pace orra már a patakot nézi. Ha most ugrana ki a bokorból egy jaguaros hosztesz azzal, hogy bevetted, fordulj vissza az aszfaltútra, venném a poént, nem haragudnék meg. De nem ugrott senki, mi pedig mentünk patakon, domboldalon át, 22-es, karbonbetétes felnikkel egy SUV-séget alulról néző villany-Jaguarral az éles sziklákon. És akkor a pályázástól még órákra voltunk.

Most, hogy sikerült írni egy leadet a Tesla említése nélkül, akár beszélhetünk a lényegről: az I-Pace egy Model X-konkurens. Bevallottan az. Saját szemmel láttam a kivetítőn, ahol az amerikai újságírókat igazgatták, hogy a sportcsomagos Porsche SUV-k és a BMW X4 M mellett naná, hogy a Teslával szemezgető vásárlókkal is számolnak a britek. Oké, a Tesla hazai cucc, de mi száz éve gyártunk autót, ezt tessék megértetni az olvasókkal. Valójában most sarkítok: ezt leszámítva a Jaguar dicséretesen nem vette nagypapásra első villanyautója bemutatóját, inkább csak jól odatették a programokat, hadd verjen félre egyet Elon Musk szíve, ha szembejön vele, mit írnak erről az amerikaiak.

Kapcsolódó
Tesla. Szárnnyal. Nem repül

Tesla. Szárnnyal. Nem repül

Nem az az érdekes ebben, hogy villannyal megy, heten férnek bele, lenyomja a Porschét és szárnyas az ajtaja. De mi az a 10 ezer dolláros gomb benne?

Hülye egy helyzet ez a Teslával. Nincs nekem bajom vele, se Muskkal (sőt), csak fura referenciaként beszélni egy gyártóról, ami - miközben egy lesajnált, undorral félretolt autóipari irányzatot tett menővé a semmiből - épp az autógyártáshoz ért a legkevésbé. Imádom a villanyautózást, de olyan érzésem van a közhangulattól, mintha Mick Jaggernek kéne beadnom, hogy tegyük félre a csipőriszát, meg az I Can't Get No-t, nézzünk meg egy Justin Bieber-klipet és gyúrjunk rá mi is a frizkóra, a bő pólóra meg a nyálzásra, aztán meglesz megint a Billboard UK Top 10. És tökmindegy, hogy az autógyártás nem népszerűségre, hanem eladásra megy, a márkaegónak akkor is fáj, ha olyan gyártó mutatja az utat a nagyfiúknak, aminél van öregebb szobanövényem. És aminek termelőkapacitása a KTM-ének nagyjából a fele.

Érdekes, de nem meglepő, hogy a Jaguar megy első európai prémiumként a Tesla után a villany-SUV-zásba. A Tata érkezése óta eltűnt a márkából minden, ami nagytatás. Lám, már nem csak a városi terepjárózás nem büdös, a brit konzervatív imidzsbe belefér egy elektromos városi terepjáró is, rögtön ezzel a formavilággal. Hiába a nagy rács az orrán, az I-Pace rendesen kilóg a márka kínálatából, ami mondjuk az egyes Leafnél még érthető szándék volt, hiszen ott a villanyautóság nagyobb szó volt a nissanságnál, de itt a jaguarság kéne legyen a mindennél erősebb selling point. Aztán látod: a Jaguar szerint mégsem.

Ian Callum veterán dizájner munkája ez is. Az öreg most kiélhette magát a sok évtizednyi britebbnél britebb autó után, bár a munka java már a tanulmányon el lett végezve. Jók lehettek a visszajelzések, mert onnantól csak egy picike méretszűkítés jött, végeredményben pedig összeállt ez: 468 centi hosszú, 201 centi széles, egy centi híján háromméteres tengelytávval. Akkorra kerékjárat ívekkel, hogy a 22-es felni se tűnik otrombának benne. Légellenállásban nem álltak le meccselni a Model X-szel, a Tesla óriása 0,24-es együtthatóját távolról nézik ezzel a 0,29-es értékkel, de itt nem áldoztak fel mindent a botoxolt orrért, a rács mindenhol rácsmintás, és gondoltak a hűtésre.

Az év eddigi legjópofább autóipari trollja magasan a Jaguar. Az még csak egy kis trollkodás, hogy igazából nem is SUV-t csináltak, mégis mindenki a legmenőbb városi terepjárókat sorolja, ha konkurenst kell mondani hozzá. Villanyautót eleve nem érdemes magas hassal építeni, de ez a 14 centi aztán tényleg semmi – azt mondják, nem akartak olyan formát csinálni, amitől a vevők fejében alkalmatlannak tűnne városi használatra. Én mondjuk sok aszfaltfóbiás X6-tulajról még nem hallottam. Az 50:50-es súlyelosztás viszont jó dolog, de ez a szabadon pakolható nehéz akksik miatt egy villanyautónál kábé akkora érdem, mint egyméteres lábakkal nem leesni a játszis libikókáról.

A légrugó választható opció. A bemutatós flottában persze van, a finom murva után kérik is, hogy emeljük fel szépen, mert kelleni fog a hely az autó alatt. E-Pace, F-Pace, most meg ez – talán csak a land roveres kötődés teszi, de a Jaguar erősen gyúrja a terepjárós imidzsét. Feljebb is kerül minden, alattunk a padlóba épített kábé hatszáz kilónyi 432 darab lítiumion cella is, de hiába, ha így is küszöbig ér majd a víz. Rövid instrukció, mielőtt a 90 kWh-s, most kábé még kétharmad töltöttségű akksicsomaggal együtt belehajtunk a patakba: ha fennakadunk egy éles kövön, defektünk lesz, vagy bármi, dudáljunk egyfolytában, míg oda nem ér a segítség. Pá, good luck! Brit humor in operation.

Ha az volt a cél, hogy meggyőzzenek, árvízben sem csapna agyon, vettem, de hogy is volt az a nem akarjuk, hogy ne városi autóként gondoljanak az I-Pace-re szöveg? Azért csak beraktak egy dombot is a patak után, mediterrán napsütésben edzett kövekkel. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul integral link a felfüggesztés az I-Pace-en. Nem mondom, hogy ez előre elvenné a kedvem a terepezéstől, de ezekért a darabja kábé egymillió forintos karbonbetétes felnikért még így is fáj a szívem, hogy nem én fizettem. Legalább a gumiból engedhettünk volna. 

Az I-Pace váltója egy fokozatban dolgozik, a nyomatékelosztás viszont teszi a dolgát. Talán kétszer pörög el a kerék felfelé, de akkor se annyira, hogy köpjük a köveket hátrafelé, inkább csak csoszog egy szolidat, pedig ez ugye villanyautó: ott van az egész teljesítmény egyből, ha úgy van. Néhol 500 kWh-s pillanatnyi fogyasztást írt a rendszer, de mindent megmászunk; az egész konvoj, pedig megnéztem volna, hogy ment itt a bekészített csörlős Discovery. A városi terepjáró buziság, max padkát mászni jó? Ezt mondják meg az I-Pace-nek is.    

Amiért viszont troll különdíjas lett az út, az csak ezután jött: versenypályázás az Autódromo Internacional do Algarvén. Hogy is állunk erővel? A Jaguar rögtön dual motorral száll be a műfajba, hiszen meg is mondta a nagyfőnök: az egymotoros villanyautó béna. Az első és a hátsó tengelyt külön hajtja egy-egy 200 lóerős mágneses szinkron villanymotor, azaz van 400 lóerőnk, és ehhez 696 Nm nyomaték. Alaphelyzetben 50-50 százalékban veszi ki a részét a hajtásból a két motor, de nem feltétlen kell murvás kaptató, hogy ezt épp másként ossza el a diffi. Ez idáig rohadt jó ajánló pályára, de még nem mondtam, milyen dögnehéz az I-Pace.

Kapcsolódó
TCTVS11EP02: Teslával a Magyar Time Attack bajnokságon

TCTVS11EP02: Teslával a Magyar Time Attack bajnokságon

Szegény, szegény Tesla. Annyira eszementen gyorsak a kétmotoros, összkerekes Model S-ek, hogy már senki fel se néz, ha éppen lenyomják a világ összes szupersportautóját.

Vehették volna szimplán odamondogatósra is a dolgot, és szólhatott volna az út arról, hogy a Jaguarnál is szaladnak felfelé az eladások, mégsincsenek sokéves várólisták. Vagy arról, hogy a Tata pénzével meg a JLR hátszelével csinálhatnának ötféle villanyautót, és bírnák gyártással. Sokféleképpen szúrhatott volna oda a Jag a Teslának és Musknak, aki nemrég képes volt Twitter-üzenetben elverni a BMW M3-at az autóval, amit akkor még nem is gyártottak, de a britek elegánsabbak ennél. Mit nem tud hírhedten a Tesla? Pályázni. Se akksihűtéssel, se fékkel nem bírják, nemhogy a Model X, de még a Model S se. Pedig az I-Pace se könnyű: 2,2 tonna, plusz én, plusz az instruktőr, mégis akkorát verettünk vele, hogy Colin Chapman megsiratta volna. És nem egy körön.

Nem mondom, hogy I-Pace-t vennék pályázni, de nem vetem meg, aki ilyet tesz vele. Két szolid körrel kezdünk az F-Type-pal. Hogy legyen összehasonlítás alapunk, mondja Stew, az instruktőr, de szerintem csak belénk akarták verni a pályát legalább annyira, hogy ne lángoló akkumulátorokon megsütött újságírók fotóival kezdje meg a menetelését a sajtóban az I-Pace. Az alumínium kaszni merev, állítólag a legmerevebb, amit valaha gyártott a Jaguar, és ezt a pályázás után el is hiszem neki. Kicsit szimulátoros a hangulat, annyira kevés jön át a kormányon, annyira nem akar sehol lemászni az útról, és annyira néma az egész, mintha a pad alatt nyomnám a Real Racing 3-at a suliban. Motorhang csak az a vicces blugyblugy, amit generál nekünk, a sisak meg letompítja azt a keveset is, amit a gumik meg a menetszél összehoznak.

Jó buli volt az F-Type is, de az I-Pace-es körök mégha sterilek is, sokkal fickósabbak lettek. Nem a 4,8 másodperces 0-100 a nagy szó, hanem ez az azonnaliság, hogy bárhol lépsz oda neki, ott van az erő. Három amibelefér és egy szolid kört kaptunk az I-Pace-szel a 4,6 kilométeren. A trollkodás csúcsa egyértelműen ez volt. Legurultunk, power off és ez a nagy Jaguar húsz széthajtós kilométer után nem liheg, nem csattog az ilyen-olyan hőleadástól, nem zajongnak benne ventilátorok, csak áll csendben a helyén, mintha nem most játszott volna vele egy amatőr pályázó padlógázas-padlófékest a forró aszfalton.

Valamiért erősen hangoztatott cél volt, hogy bírja a szélsőséges körülményeket, így az akksik hűtése is be van biztosítva extrém határokig. Elöl aktív beömlők nyílnak, ha szükség volna rájuk, emellett az akksik folyadékhűtést kaptak, ráadásul a klíma is temperál. Azt mondják, a Formula-E-ben megtanulták, hogyan kell ezt csinálni, ezért fér bele akár a versenypályázás.

Odabent amúgy nemhogy pályán, de se hegyen, se városban nem sok külső inger jön be, ami egy villanyautóban nem szokatlan. Leszámítva persze a vizuálisat, abból előre nincs hiány, jó nagy ez a szélvédő, az ötödik ajtón viszont nem kellett volna annyi kilátást beáldozni a dizájn oltárán. Oké, hogy egy szinte nullkilométeres autón bent még nincs nyikorgás, nyöszörgés, de vagy az aktív zajszűrő vagy a vastag üvegek miatt kábé semmi se jön be kintről sem; mindegy, hogy a 19 vagy a 22 colos felniszett van alattunk, az a kevés futászaj a minden. Ha ezt tudja majd a széria I-Pace úgy, ahogy ez a bemutatós tesztautó, akkor gratula, bár egy sajtós flottán mindig gyanús, hogy belecsalják a hangszigetelést. 

Ez a háromméteres tengelytáv kábé mindenre elég, az akksiknak sem kellett helyet csalni az utastérből, mondhatjuk rá nyugodt szívvel, hogy ötszemélyes. A csomagtér 656 liter, ülésdöntéssel 1453, plusz van elöl egy komikus, 27 literes lyuk. Ha valahol, utastérben azért bőven elveri a Model X, és egy kis geekség elég, hogy meglegyen a másik gyenge pontja.

A Tesla nagyon érzi, hogyan édesgesse magához a kütyübuzikat, érdemes lenne eltanulnia tőle mindenkinek a módszert, aki drága villanyautót árulna. Még jó, hogy egy autóba kerültem az Apple-fenegyerekből lett villanyvloggerrel, Andrással, aki addig mondogatta, hogy lassú ez a menü az I-Pace-ben, hogy a végére már én is átkozni tudtam. Pillanat töredéknyi ütemzavarok ezek, ami addig nem zavar, amíg eszedbe nem jut, milyen, amikor ennyi sincs a rendszerben. Mondjuk mint bármelyik Tesla nagy álló kijelzőjén vagy bármely random telefonban a középkategóriától felfelé. Olyan ügyesen szálltak be a meccsbe, pont egy processzorbeszerzésen véreznek el...

Ez a 90 kWh-s akksi ekkorra teljesítménnyel és tömeggel WLTP mérési szabvány szerint 480 kilométerre elég. A WLTP az új globális szabvány, azt mondják, sokkal közelebb áll a valósághoz, mint az eddigiek, és az I-Pace-nél tényleg nem lőtt mellé. Hülyegyerek módban, azaz szerpentinen veretve, gyorsulást tesztelgetve az első nap nem nagyon vittük 30 kWh/100 kilométer alá az átlagot, aztán másnapra, mikor már elmúlt a veretési kedv és átmentünk átlag autósba, simán levittük 17 kWh-ra. Ezen az autópályás 110-120-azás segített a legtöbbet, a pályára még 20-as fogyasztás fölött értünk. Ez a 480 tarthatónak tűnik, de tuti, hogy nagyobb kompromisszumok nélkül elmegy bármikor 400 kilométert. Mi például néha klímáztunk is. A regeneratív fék amúgy két fokozatban állítható, az erősebb szinte már egypedálos mód, annyira megfogja.

A Jaguarnak is elkéne egy Supercharger-féle töltőhálózat, mert tök jó ez a nagy hatótáv, csak bírni kell töltővel. Hiába tud az I-Pace 100 kW-os töltést, Magyarországon olyat nem nagyon találni, azaz a negyven perces gyorstöltés egyelőre felejtős. Az 50 kW-ossal másfél órán belül megvan az akksikímélő nyolcvan százalék, a sima otthoni 7 kWh-s töltőnek pedig szűk tizenhárom óra a teljes töltöttség. 

Nagyon fura egy piac a Jaguar I-Pace-é. Bár az is lehet, hogy épp tök egyszerű, csak még nem ismerjük eléggé. Kicsit SUV-nak kinéző, terepjárni és pályázni is képes középnagy prémium autó. Lassú menüvel, erős villanyhajtással, jól megcsinálva, relatív nagy hatótávval. Nekem ez így nem hangzik rosszul, kérdés, hogy a Jaguar konzervatívabb ügyfélköre, a német prémium SUV-sek vagy a Tesla-geekek kapják majd fel rá a fejüket. Az ára mindenesetre nem tűnik horrornak: húszon vége millió forintról indul majd nálunk, azaz az alapára egy hasonló tudású Model X-é alatt lesz.  

Az oldalról ajánljuk

A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

2 perce
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13