Francia a németek közt

Veterán-összehasonlító: Mercedes-Benz 230.4 (W115), BMW 518 (E12), Peugeot 504

2013.08.22. 07:27 Módosítva: 2013.08.22. 11:33

Volt idő, amikor egy Mercedes és egy BMW mellé simán oda lehetett állítani egy Peugeot-t anélkül, hogy almát dinnyével hasonlítottunk volna össze. Még az sem volt egyértelmű, hogy a német vagy a francia fogja jobban megrengetni a Benz trónját. Egyedül az tűnt biztosnak, hogy a Mercedes az etalon.

A hetvenes évek elején járunk. A Balatonnál találkoznak a keletnémet wartburgosok az NSZK-s mercisekkel, a magyarok jól megfejik mindkettőt a zimmer frei tábla árnyékában, a keletiekkel együtt éreznek, a nyugatiakat meg irigylik. Kinek lehetett akkoriban Magyarországon Mercije? Még egy BMW vagy Peugeot is csak ezerből egynek. Párttitkárnak, színésznek, esetleg külkeresnek.

Míg mi a vasfüggönyön innen sárgultunk, Münchenben az olimpia évében kihozták az 5-öst, az első olyan számozású BMW-t, mint a maiak. A bajorok felszívták magukat, és ezennel hivatalosan is megkezdték a Mercedes kóstolgatását. A Peugeot-család pedig már rég nem borsörlő-gyárasként ismert, hanem odáig küzdötték fel magukat, hogy maguk a németek kénytelenek voltak elismerni: 504-esük a francia Mercedes - igaz, ez a párhuzam már két generációval korábban, a 403-Ponton korszakában is megszületett a nép ajkán, és akkor, a kicsi Mercedes és nagy Peugeot idejében még talán igazabbnak is bizonyult. Mielőtt meghajolnánk a germán szerénység előtt, érezzük át, a hízelgő megállapításban azért benne volt, hogy Stuttgartban skálázták a colstokot, Sochaux legfeljebb méretkezhetett vele.

Amikor ma azt mondjuk a BMW-re, sportos, a Mercedesre, hogy konzervatív, a Peugeot-ra pedig talán, hogy kényelmes, a kollektív tudatalattinkban negyven éves megállapítások gyökereznek kiirthatatlanul. Még ha nem is éltünk, amikor a három zöld autót gyártották, ha sosem próbáltuk, vagy nem is láttuk őket, akkor is innen fakadnak a köztudatba beivódott, azóta márkaidentitássá vált jellemvonások. Szerencsés a márka, amely évtizedeken átívelve meg tudta őrizni karakterét, mert ahhoz vásárlóközönség is tartozik.

Azért vagyok ilyen biztos ebben, mert ismerem mindhárom márka aktuális, megfelelő termékét a kategóriában. Pontosabban azokat az autókat, amelyek három zöld szedánunk utódainak tekinthetők, bár jókorát nőttek azóta. A BMW azóta az ötödik 5-össel hasít, de már a 3-asuk is nagyobb tesztünk zöld E12-esénél. A Mercedesnél nehéz megkülönböztetni a fészliftet a modellváltástól, de négy nemzedék náluk is lepörgött az állólámpás óta. A Peugeot hánykolódását inkább ne firtassuk, de az 508-as is bő harminc centivel hosszabb, mint ez a pazar olajzöld 504-es.

De egymás után vezetve a 2013-as németeket és franciát, biztosan nem jutnánk arra a következtetésre, hogy itt a BMW mindenkinél keményebb, a Mercedes elpusztíthatatlan erődítményeket gyárt, a Peugeot pedig addig kényeztet, míg a gyönyörtől elgyengülve be nem valljuk minden bűnünket. Kellettek ezek a közel negyven évvel ezelőtt született lehengerlő karakterek, és a Tatortok, Derrickek, Belmondók, hogy a ma huszonévesek is ezt higgyék. Meg persze a marketingesek verejtékes munkája.

Ha a kétezer-tízes évek nagyszedánjai halkan a fülünkbe súgják, honnan jöttek, mit kell éreznünk, sportosságot, tartósságot vagy lezserséget, a három öreg vas nem csak emelt hangon vállalja, de transzparenseken skandálja, és testünket a langyos mából kirántva felráz, hogy megmutassa, mennyire más világ volt a hetvenes években a Mercedes, a BMW és a Peugeot.

Lehetnek ismerősek az arcok, de az autók ma már kikoptak a forgalomból. Rég abban a korban vannak, hogy csak őrültek használják őket járműként, valódi veterán lett a megmaradt kevés példány, amit nem gyilkoltak le egy természetes autóélet végén. Ezért fölösleges is lenne kőkemény hármas összehasonlítót írni róluk, sokkal érdekesebb, milyen reakciókat váltanak ki az emberből így közel negyven évesen, mégis közel gyári állapotban.

Cél: az örök élet

Ha másért nem is, illendőségből muszáj az állólámpással kezdeni. Hiszen a Mercedeshez csak felkapaszkodni lehet, fent lakik az Olümposzon, bálványozói száma a végtelen felé tart. Hobbiautóként is különleges a Benzek státusza, szinte minden második üzemképes magyar veterán Mercedes, és ennek nem csak a jónak hitt alkatrészellátás az oka. Egy bizonyos korszakig, amibe a mai klasszikus autók mindenképpen beleférnek még, Stuttgartban tényleg elképesztően tartós autókat gyártottak, ezzel kár is lenne vitatkozni. Az állólámpás pedig még az elpusztíthatatlan Mercedesek közül is kiemelkedik, sokan a valaha készült leghálásabb Benznek mondják.

Ezért félve merek csak magyarázkodni, hogy a három autó fotózására nem tudtuk elhozni azt az autót, amelyiket szerettük volna, mert a hosszú téli pihenő után nem sikerült életet lehelni bele. Így Csikós szobrának kellett dublőrködnie, ami a képek szempontjából még jobb is, hiszen így három zöld autót tudtunk fotózni. De a szobor dízel, a Peugeot meg a BMW pedig benzinesek, ezért csak pár nappal később ismerkedhettem meg a benzines állólámpa élményével egy második szériás 230.4-es formájában.

Már ránézésre süt a W115-ösről az archaizmus. Az ábrázatát uraló króm hűtőrács, ami ráadásul a motorháztetővel együtt nyílik, sokkal öregebbnek láttatja kihívóinál. Ha BMW-t tesszük mellé, nagyapja lehetne, ami nagyjából stimmel is, hiszen a Mercedest már 67-ben bemutatták, míg az 5-öst csak négy évvel később - egyébként mindkettő formájáért a francia Paul Bracq felelt. De a vele egyívású 504-es is sokkal fiatalosabbnak hat, mint a Fecske utáni, öreguras tekintetű állólámpa - naja, Pininfarináék már akkor is a jövőbe láttak.

Ez a pár év differencia mára eltörpül, és a Mercedes-élmény okát egyébként sem a konstrukció dátumában kell keresni. Stuttgartban, főleg akkor, nem lesték félő szemmel a konkurencia ügyeskedését, saját elveikhez ragaszkodtak - a konkurensekre épp az 5-ös BMW-től kezdett figyelni a Mercedes, így a 123-as lett az első igazodós Mercedes. És talán nem sértem meg nagyon a merciseket, ha azt mondom, hogy enyhén gőgös hozzáállásuk átjön nem csak az autóik kinézetén, de még inkább a vezetési élményükön.

Egy állólámpást nem lehet csak úgy beindítani, kérem. Csúzli és sószóró, ezek a dízel indítási szertartásának kellékei. A gyújtáskulccsal csak megkocogtatjuk a karmesteri pulpitust, aztán egy húzógombot, a csúzlit vonjuk magunk felé, amíg a lyuggatott lemezen, a sószórón át fel nem izzik egy drót. Ezután lehet megrántani a csúzlit, hogy beinduljon a kuruttyoló előkamrás zenekar, majd bal kézzel kioldjuk a műszerfal bal szélén levő gombbal a rögzítőféket, ami természetesen nem  hagyományos kar az ülések között, hanem egy negyedik pedál. Már útnak is indulhatunk az erődítménnyel. A benzinesnél némileg egyszerűbb a rituálé, de ez a különcködés jól jellemzi, mennyire más univerzumban él a mercedeses.

A 230-as, négyhengeres benzines, amit kipróbáltam, modern motorokhoz szokott érzékszerveink számára felfoghatatlanul bársonyosan jár. Egyébként mindhárom négyhengeres, karburátoros benzines, a BMW-é és a Peugeot-é is járáskultúrában szégyenpadra ülteti az összes mai közvetlen befecskendezéses kereplőt. A dízel állólámpások után a 230.4 pedig maga a Nirvána, hiszen van benne erő, ami merőben szokatlan a Magyarországon uralkodó előkamrások után. Nem mondom, hogy mi pörgetjük vele a földgolyót magunk alatt, de egy pillanatig nem érezzük magunkat akadálynak a mai pesti forgalomban, sőt, a többséget állva hagyjuk a lámpánál.

Ettől függetlenül egy erős, benzines állólámpást kommandírozni szaftos veterános élmény. Sublótot vezetünk a sezlonról, kezünkben vékony, már gumírozott, de malomkeréknyi kormánnyal (a csillogó bakelit még archaikusabbá teszi az élményt, de olyan csak az első szériásokba járt), az előttünk elterülő dombság ködbe vesző végén üldözzük a csillagot. Minden, amit közben fogdosunk, masszív, kikezdhetetlennek tűnik, kivéve az indexkart. Az hajlamos a lefittyedésre, máskülönben mindent annyi erővel kell mozgatni, ami sejteti, itt komoly gépészetet üzemeltetünk.

Határozottan kell nyomni a gázt, férfiasan kell mozgatni a váltót, és a válaszok is ugyanilyen feszesek. Kemény a rugózás, de úgy, hogy nem bánt, és az autó mozgása valami egészen szokatlan. Ahogy tekerjük a kormányt, mintha azt az irdatlan hosszú orrot görbítenénk rá a kanyarra egy óriási kurblival, szinte oldalirányban toljuk el nagy erővel, nem forgatjuk. A hajótest aztán kicsit németes, raccsolós akcentussal áll rá az ívre, de meglepően stabilan tartja magát. Aki megszokta, bátran dobálgatja, de a kezdőket elsőre inkább méltóságteljes vonulásra neveli.

Az epedás ülések, mint a nagyi fotelja, középről dobálják le a sofőrt a szélre, még akkor is, ha egy makulátlan, gyári állapotú, törött rugóktól mentes széken ülünk. Lehet vele gyorsan menni, ahogy meg lehet ülni a feldühödött bivalyt is, de nem erre találták ki. Ha békésen nyammogunk vele az úton, urasan kivasalja a hibákat, és a szigorú tekintettel előttünk tornyosuló szerelvényfallal szemben megélhetjük a Wirtschaftswunderben serdült, bakelitszemüveges német középvezető élére vasalt pantallóban megálmodott életcéljának beteljesülését.

Az oldalról ajánljuk

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
  • Események

Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!

Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.

7 órája
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47