Aligha tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, a Leon a Seat utolsó esélye. A márka az elmúlt tíz évben a megszűnés peremére sodródott, onnan pedig nem egyszerű visszakapaszkodni. A hetes Golf spanyol testvérének papíron mindene meg is van, de a gyakorlatban is tudja, amit kell? Kipróbáltuk, méghozzá az egyik legígéretesebb változatot.

A vaktesztre esett be hozzánk az új Leon, amelyet korábban még nemigen láthattunk közelebbről, így itt is fogtuk egy kicsit alaposabb vallatásra. A kis dízelmotoros, kéziváltós ötajtós pont az egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó változata, céges- és magánautónak is ilyesmit keres, aki manapság új alsó-közepes ötajtóst venne. Így eleve érdekes, mit kínál a Volkswagen Csoport azoknak, akik nem szeretnék megfizetni a Golf egyértelmű felárát, vagy csak valami másra vágynának. Ráadásul rég nem ültem Seatban, viszont az elmúlt években figyelemmel kísértem a márka küzdelmét a puszta létért, így kíváncsi voltam, mit is szánnak utolsó szalmaszálnak a spanyol márka számára.
Képen persze láttam már a Leont korábban is, de egy fotó sokat csalhat, előfordul, hogy az autó élőben sokkal mutatósabb a gyártók profi fényképészeinek minden igyekezete ellenére is. Itt azonban inkább az ellenkezőjét éreztem: az új Seat még semlegesebb így szemtől szemben. Nem csúnya, de nincs is benne semmi izgalmas. A sors úgy hozta, hogy valamelyik reggel egy Alfa Romeo Giulietta mellett találtam helyet a parkolóházban, és a kontraszt mellbevágó. Az Alfa mellett konzervatív, konfliktuskerülő formának tűnt a Leon, annak ellenére, hogy a Volkswagen világában a spanyol márka töltené be a latin szerető szerepét.
Ez a legnagyobb bajom az aktuális Seat-formavilággal. Mintha a Volkswagen csoportnál egyáltalán nem éreznék, hogy a spanyol autókat épp a külsejük különböztethetné meg a cég többi termékétől. Szándékosan ingerszegény autónak ott a Volkswagen paletta, praktikusan egyszerűnek a Skodák, aprólékosan kidolgozott sportzakó-eleganciát pedig az Audi kínál mindenféle méretben és fazonban. Ebben a kínálatban egy újabb visszafogott márkára semmi szükség, de mintha a formatervezők már megszokták volna a céges járom nyomását a nyakszirtjükön.
Persze a szándék azért látszik, ha máson nem is, a Leon hátsó fertályán, hiszen az kiköpött az Alfa Romeo Breráé, csak valamivel egyszerűbb előadásban. Lehet, hogy nem is véletlen az egybeesés, hisz az olasz sportkocsi terveit az Italdesign stúdió készítette annak idején, amelyet azóta bekebelezett a VW birodalom. Máshová viszont még ennyi sem jutott. Az autó kontúrja még mindig magán viseli azt az egyterű-jelleget, amely a Seatot néhány éve romlásba döntötte, a levél-forma oldalsó ablakvonal utoljára tíz éve hatott újdonságnak a Mazda 3-as első generációján, a Seat egyenorr pedig már akkor sem volt érdekes, amikor először láttuk az Exeón. Azt ezzel együtt sem állítanám, hogy a Leon kellemetlen jelenség lenne, egy VW Golfnál mindenképp jobban néz ki, de túl kevés benne a latinos temperamentum. Inkább olyan... német.
Belül nagyjából ugyanez a helyzet: látható a tervezők igyekezete, ha másutt nem is, a műszerfal trapéz-formáján, vagy az ajtók felső peremén végigfutó élen. Jól találták el a krómdíszítések és a zongoralakk-fekete arányát is, de nagyjából itt véget is ért a mozgásterük. Szabványelemeket kellett felhasználniuk, szabványos elrendezésben. Aki ült már bármilyen VW termékben, bekötött szemmel megtalál mindent, amit nyilván örömmel tapasztalnak majd a német autókhoz szokott tömegek, de a kreativitásnak nyilván nem tesz jót az egységesítésnek ez a foka.
A belső tér anyagait nézve egyáltalán nem egységes a kép. A műszefal például kellemes tapintású, puha műanyag, a kormányon és a váltógombon pedig bőr feszült a tesztautóban. Az ülések kárpitja viszont elpusztíthatatlannak tűnő, de kellemetlen tapintású gyöjngyvászon-féleség, és a váltó környékén, illetve annál lejjebb pedig egyre több a kemény műanyag elem. Az illesztések németesen precízek mindenütt, legfeljebb a mozgó kapcsolók működésén érezni, hogy ez mégsem Volkswagen.
Ha el akarnám helyezni a Leont pusztán a belső tér minősége alapján, valahová a japán és koreai autók közé kerülne. Egyáltalán nem rossz, sőt, de arra azért ügyeltek, hogy házon belül ne legyen ellenfele a drágább márkák modelljeinek.
Ami a használhatóságot illeti, a közepes Seat kellemes meglepetésnek bizonyult. Bár nem hat különösebben nagynak, öten kényelmesen lehúztunk benne több mint kétszáz kilométert egy huzamban, anélkül, hogy bárki fáradtságra panaszkodott volna, a 380 literes csomagtartó pedig épp elég volt a család összes holmijának.
Belül a legjobban talán az autó fedélzeti számítógépe tetszett. Az egyszerű megközelítés, ami a formatervben nem mindig szerencsés, itt igazi áldás: ízléses, áttekinthető grafika és azonnal érthető logika jellemzi. Az egyetlen idegesítő szolgáltatása a fogyasztási tippek nevű súgórendszer. Aki húzta már fel magát az MS Word átkozott Office Segéd szolgáltatásán, tudja, miről beszélek. A legváratlanabb pillanatokban felbukkanó kéretlen jótanácsok, például ilyesmik, hogy “válts magasabb fokozatba, hogy csökkentsd a fogyasztást”. A szoftver azonban annyira jó felépítésű, hogy első próbálkozásra, fél perc alatt megtaláltam, hol lehet kikapcsolni az idióta tanácsadót.
Menet közben mutatta meg a Leon az igazi arcát. Kíváncsi, milyen? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
