Imádunk vérig sértődni, ha kritizálnak. Például amikor meglátjuk a „NE LOPJ” feliratot a Mariahilferen. Pedig nekünk szól. Lehet, hogy nem pont önnek, de sokan közülünk lopnak, ez van. És az is van, hogy sokan közülünk nem hajlandóak elsőbbséget adni a gyalogosoknak a zebrán, és veszélyeztetik a testi épségüket. Többek között ezért is mondják ránk sokan, hogy balkáni ország vagyunk. Akinek nem inge, ne olvassa el.

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól
A közúti közlekedés biztonsága és
zavartalansága fontos társadalmi érdek. A biztonságos és zavartalan
közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat
mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is
megtartják. Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői
előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben.
Ez az a jogszabály, amit KRESZ-nek hívunk. Természetesen sokszor módosították, de a fenti néven és számon fut jelenleg is. Nem törvény, hanem rendelet, ami alacsonyabb szintű szabályozás, de akkor is jogszabály. Figyelmesen elolvasták? Rendelet kötelez minket, hogy legyünk „előzékenyek és türelmesek” egymással.
A közlekedési kultúránkkal rengeteg baj van . Ahogy minden volt szocialista állam, az ügyeskedők országa voltunk, és úgy tűnik, az is maradtunk. Húsz év nem sok egy ország életében, ennyi idő alatt lehetetlen megszabadulni a rossz beidegződésektől. Csak egy példa: a postán, gyógyszertárban mindenki tolakszik. Megnézzük, melyik sor a legrövidebb, odaszaladunk, ha véletlenül nyílik egy új ablak, a nénik Carl Lewist megszégyenítő gyorsasággal ugranak oda, hogy ők legyen az elsők; senkit sem érdekel, ki érkezett előbb.
Fejlettebb civilizációkban van, ahol sorszámot adnak, mint nálunk a bankban vagy egy-két modern patikában, és akkor minden megy magától. Van olyan intézmény is, ahol hiába a sok ablak, csak egy sor van, mindenkinek oda kell beállni - érdekes módon senki sem kiált, hogy nini, pont ott egy üres ablak, és szalad előre. Amikor egy ablaknál üresedés van, a legelső mehet ügyintézni, és így tovább. Nincs furakodás, ügyeskedés, mindenki akkor kerül sorra, amikor tényleg eljön az ideje. Senki sem próbál jobban járni, és ami még fontosabb, senki sem idegeskedik, senki sem veszekszik.
Megpróbáltam egyszer a solymári Auchan kicsiny patikájában rávenni az embereket, hogy hasonlóan cselekedjünk. Akik hallották, amit mondtam, egy csapásra megértették, hogy ez tényleg jó dolog, és szépen beálltak egy sorba. Akik viszont később érkeztek, mind megpróbálták kikerülni a 6-8 fősre duzzadt sort, és rövid gondolkodás után odaálltak az üres pénztárhoz.
Vagy szellemi fogyatékosok voltak egytől egyig, és nem látták át a rendszert, vagy azt gondolták, mi vagyunk szellemi fogyatékosok, hogy mind beállunk a nagy sorba, amikor ott az üres ablak. Vagy ügyeskedtek. Aztán amikor valaki felvilágosította őket, úgy tettek, mintha akkor esne le a húszfilléres. Frászkarikát! Az ilyen ember nem érett meg rá, hogy európainak, és ne balkáninak nevezzük.
Kicsit messzire kanyarodtam eredeti témámtól, de azt hiszem, a rossz beidegződéseknek nagyon sok közük van a közlekedési morálunkhoz is, hogy tolakszunk, szabálytalankodunk, anyázunk; fanyarul, rosszhiszeműen. És nem adjuk meg az elsőbbséget a kisebbnek, dögöljön meg, ahol van. Sokan például semmibe veszik a gyalogosokat.
Pedig gyalogost gázolni nagyon rossz érzés lehet, arról nem is beszélve, mennyire jogszerűtlen, és milyen szigorúan büntetik. Ha zebrán ütjük el, azzal – ezt mondanom sem kell - tetézzük a dolgot. Az ésszerűség elve azt diktálja, hogy minden helyzetben óvjam a gyalogosokat, hiszen könnyen megsérülhetnek, ha egy nagy, egy-két tonnás vasdarab csapódik a testüknek, én pedig nem szeretnék bántani senkit. Azt hiszem, ennyi magában is elég kéne, hogy legyen ahhoz, hogy ne dudálva, a gázon állva kerüljük ki szegény nénit, aki lassan vánszorog át a zebrán, hanem lassítsunk, és várjuk meg, míg békében átér.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
