Mindenki ismeri azt az agyforraló helyzetet, amikor a kétszer kétsávos autópályán két kamion versenyez egymással, szinte azonos tempóban. Élethosszig tartó perceken át élvezheti a futamot a többi autós és senki nem érti, miért történik mindez. Mit keresnek a kamionok a belső sávban? Szabályos ez így? Most kiderül.
Néhány ponton eltér egymástól az autókra és a nagyobb teherautókra vonatkozó szabályrendszer, amit elsősorban az utóbbiak, illetve menettulajdonságai indokolnak. Általában mindenki tudja, melyek azok a lakott területen kívüli sebességhatárok, amelyek például autópálya esetében 50 km/óra különbséget jelentenek egy személyautó és egy tehergépkocsi között, természetesen az előbbi javára. (Szgk: 130 km/óra – Tgk: 80 km/óra)
Felfedezhetünk különbségeket a párhuzamos közlekedésre alkalmas, azaz többsávos utakon történő közlekedés szabályaiban is, ahol a nagyobb méretű teherautók többek közt nem előzhetnek meg folyamatosan egyszerre több járművet. Ez nyilvánvalóan a közlekedés gyorsítása és a felesleges dugók elkerülése miatt fontos szabály.
2011-től ezen felül további szigorításokat vezettek be, elsősorban autópályákon és autóutakon.
Megjelent a KRESZ-ben a „Nehéztehergépkocsi” fogalma. Ez olyan tehergépkocsikat jelent, melyeknek megengedett legnagyobb össztömege a 7,5 tonnát meghaladja. Ezzel párhuzamosan került a szabályozásba ez a mondat:
Tilos előzni az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton - 6 és 22 óra között - a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel.
Ez alapján autópályáinkon és az a autóutakon nappal elvileg soha nem kéne végigszenvednünk a fentebb vázolt kamionversenyeket, a valóságban azonban ez nem egészen így van.
Járjunk utána, hogy ez miért is lehet így...

Amikor megérkezünk Magyarországra, hatalmas táblák figyelmeztetik az autósokat. A piktogramok egyértelműek még azoknak is, akik előre nem tájékozódtak az itteni KRESZ-szabályokról. Jól látható a táblán, hogy kétsávos autópályán és autóúton a 7.5 tonnánál nehezebb tehergépkocsik nem előzhetnek 6 és 22 óra között, azaz gyakorlatilag nappal.

Ha a szabályt alaposabban elemezzük, abból valóban egyértelműen kiderül, hogy az előzési tilalom éjszaka, azaz 22 és 6 óra között nincs érvényben, illetve háromsávos út esetén a második sávban egyáltalán nincs tiltás, vagyis ha ott a szélsőben cammog az egyik kamion, vagy nehézteherautó, a másik megelőzheti a középsőben, mert az autósok ilyenkor még elférnek a belsőben.
Az M0-ás déli szakaszán, illetve az M7-es főváros felé vezető utolsó 50 kilométerén így megengedett az előzés, igaz, kizárólag a második sávban. Ott azonban egyszerre akár több jármű mellett is elmehetnek a teherautók.
A KRESZ a nehéztehergépkocsik maximális sebességét autópályán 80 km/órában, autóúton 70 km/órában határozza meg. A tapasztalat az, hogy a kamionosok ezzel szemben általában 100-110 km/óra sebességgel haladnak. Aki ezt a magasabb tempót tartja, nyilván egy szabályos sebességgel közlekedőt utolérve máris komoly dilemmába kerül.
Vagy lelassít a szabályos sebességre, vagy belekezd a tiltott előzésbe. Nagyon sokan döntenek az utóbbi mellett, aminek az is az oka, hogy igen kicsi az esély, hogy éppen egy ellenőrzésbe szaladnak bele.
Bár a „VÉDA” vagyis a rendőrség által tavaly telepített intelligens kamerarendszer képes kiszűrni ezt a fajta szabálytalanságot, de az oszlopra szerelt kamerák csak néhány tucat méterre „látnak”, így gyakorlatilag egyetlen veszélyforrás a helytelenül előző kamionos számára az marad, ha éppen mögötte néhány autóval érkezik egy ellenőrzőjármű. Erre elég kicsi az esély.
Sokan jegyzik meg, hogy általában a külföldi nehéztehergépkocsikra jellemző mind a gyorshajtás, mind pedig a szabálytalan előzés. Ez a megfigyelés jogos, sőt, néha látni olyan kamiont is, amelynek hátuljára 90-es matricát ragasztottak. Jó tudni, hogy Magyarországon nincs olyan szabály, amely megengedné a tehergépkocsik részére, hogy ekkora sebességgel haladjanak.

Még egy érdekes dolgot érdemes megemlíteni, amelyet a jövőben jó volna felülvizsgálni. A KRESZ szerint:
Autópályán és autóúton csak olyan gépjárművel szabad közlekedni, amely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni.
Ez a szabály gyakorlatilag arról rendelkezik, hogy ezeken az utakon olyan gépjármű is közlekedhet, amely legfeljebb 60 km/óra sebességgel halad. És bár a szabályban az is szerepel, hogy nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza, mégis sokan jogot éreznek arra, hogy műszaki hibás, vagy túlterhelt autójukkal, teherautójukkal hatvannal döcögjenek az autópályán.
Ilyenkor egy ennél gyorsabb teherautó vezetője vagy bosszankodni fog, vagy belekezd a tiltott előzésbe. Sokakban felmerül az a kérdés is, hogy ha a mai korszerű kamionokat már ellátják sebességhatárolóval, illetve a tachográfok percre pontosan rögzítik a jármű sebességét is és az utólag, esetleg valós időben, a távolból ellenőrizhető, miért tudják mégis ilyen sokan megszegni a sebességre vonatkozó szabályokat.
Ezek az eszközök technikailag kijátszhatók, ahogy arról néhány éve a Totalcar is írt. Nemegyszer találkozom 120 km/óra körüli sebességgel száguldó nehéztehergépkocsikkal, kamionokkal, ők biztosan csaltak a tachográffal. Ez a sebesség pedig túl van egy 10%-os, még tolerálható határon és rossz belegondolni, mennyivel növekszik a fékútja egy 80 helyett 120-szal döngető kamionnak.
Rettegnek tőle a kamionosok
Horváth úr öt év alatt háromszáz óramanipulációt leplezett le, egyesek elkerülik, mások veréssel fenyegetik, vagy lesavazzák a kocsiját. Valószínűleg ő Európa leghírhedtebb közúti ellenőre. 100 milliót bírságolt már össze.
Szintén érdekes, hogy a szabály kimondottan a nehéztehergépkocsik előzését tiltja meg, tehát a 7,5 tonnánál kisebb járművekre, illetve tömeghatártól függetlenül az autóbuszokra nincs korlátozás. Mindamellett, hogy a sebességük szintén csak maximum 80 km/óra lehet, és a belső sávot használva kizárólag egy-egy járművet előzhetnek meg.
Autóbusszal az előzés megengedett, de 80-nál nem mehetnének közben gyorsabban, kivéve azok a buszok, melyeket ellátták az úgynevezett Tempo 100 minősítéssel, amely speciális műszaki feltételekhez kötött és csak autópályán érvényes.
Most talán már mindenki számára világos, mit keres a kamion a belső sávban, de ha nem, összefoglaljuk: szabálysértő módon előz, és lehet, hogy eközben még a számára kötelező sebességhatárt is átlépi.

A nagy teherautók és kamionok közlekedésével kapcsolatban a Bírságmegelőzési Kézikönyvben is sok hasznos tanácsot olvashatsz.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
