A Mercedes rohad, a kereskedés hárít

2016.04.13. 06:36 Módosítva: 2016.04.13. 07:37

Négy Mercedes Sprinter kisteherautót használ az olvasó cége, mindegyik folyamatosan termeli a pénzt, de viszik is: bestiálisan rohad az összes hat évnél idősebb példány. A Sprinterek 7-8 évesek, tehát még tart a gyár által ígért átrozsdásodás elleni garancia, a kereskedés (és a háttérben a gyártó) mégsem vállalja az ingyenes javítást. Izgalmas levelezés, változó ígéretek és megannyi vasoxid története.

Még egy héttel ezelőtt sem terveztem, hogy ilyen mélyen elmerülök a nemzetközi Mercedes-Benz Sprinter-közösség életében, most viszont a közös hívószavaikat is ismerem, mint amilyen a típusnév mögé írt rust (367 ezer Google találat) és corrosion (129 ezer Google találat).

Egy fórumhozzászólásban azt írják, a fehér fényezés biztos bukás, ennek rétegei védik legkevésbé a lemezeket. Egyéb megfejtések is léteznek a jelenségre, amikor az ép hajtáslánc és masszív alváz fölül lassan lebomlik a felépítmény. Aki a legolcsóbb fényezéssel választja, vagy választotta az utóbbi tizenkét évben a Sprinterét, akár fél év után számolgathatta a karosszéria rozsdapöttyeit. Más megúszta, látszólag semmi logika.

Ami az első barna pöttyök megjelenése után várható, arról sokkal többet tud mesélni egy nemzetközi autószállító cég tulajdonosa, Tamás. Együtt töltöttük a múlt vasárnap egy részét, miután Hajas József igazságügyi járműszakértő jelentése elkészült a négy autó közül arról, ami a legjobban rohad. A jelentés nem köntörfalaz, egy kicsit túl hosszú is ahhoz képest, mennyire egyértelműek a 2008-ban újként vásárolt, dupla kabinos Sprinter fotói. A Mercedes autószállító négyéves kora óta beteg. Néhány hete már a műszaki vizsgán sem engedték át, mert a fülkének nem maradt olyan szeglete, amely nem rozsdás legalább egy kicsit. A bukás másik két oka banális és könnyen elhárítható: kopott gumik és egy repedt lámpabura. 

A korróziós folyamat az ajtókon a leglátványosabb, de nézegethetjük a hátsó ablak keretét is, amelyből kis híján kiesett az üveg. Vagy akár a padlólemezt, amelynek kétharmada barna volt, amikor a feltárás érdekében kipakolták a teljes utasteret. Tamás a mai napig a vásárlás helyére, a Pappas Autóhoz hordja szervizbe a szóban forgó Sprintert, és már 2014-ben kérte a korróziós nyomok teljes és ingyenes eltüntetését, vagyis élni kívánt a rozsdagaranciával. A márkaszerviz továbbította a tulajdonosok igényét a gyártó felé, de az nemet mondott, ráadásul érveik is voltak. 

A Pappassal folytatott saját levelezésemben olyan dolgokra hivatkoznak, mint hogy az átrozsdásodás elleni gyári garancia alapesetben mindössze 2 évig tart, és ezt lehet legfeljebb 12 évre hosszabbítani. Az autót mindvégig márkaszervizbe kell hordani, az előírt karbantartásokat időben el kell rajta végeztetni, és időben jelezni kell a szerviznek a rohadást, majd haladéktalanul megkezdeni a javítást.

Az autószállítóként használt Sprinterben most több mint 1,7 millió kilométer van. Igen, nem elírás, ez egy rekorder Mercedes, de furcsa azt újabb és újabb levelekben érvként viszontlátni a futásteljesítményt, hiszen az átrozsdásodás elleni garancia feltételei közt nincs semmilyen kilométerkorlátozás. 

Átrozsdásodásról hivatalosan akkor beszélünk, ha a karosszéria lemeze nem csupán korrodált, de át is lyukadt. Ilyen lyukakból több is volt a szóban forgó példányon, azon is, amellyel Tamás a találkozónkra érkezett. Az előbbi autót a hosszas huzavona miatt időközben saját pénzből állíttatta helyre a tulajdonos, mert amíg az autó áll, nem termel. A második példány mostanában kerül igazán szomorú állapotba. Ezen is ott vannak az ajtórohadások, lassan kiesnek a kilincsek a zárral együtt, rohad a hátfal, az A és B oszlop, a lemezszakaszok összeeresztése a két ajtó közt, a hátsó ablak kerete csak azért nem, mert nincs hátsó ablak. 

A Pappassal folytatott levelezésben figyelmembe ajánlják, hogy gondos gazda ide, szuper gyakori szervizlátogatás oda, a Mercedes csak akkor vállal felelősséget az autói rohadásáért, ha a korrózió a lemez belső oldaláról és nem kívülről indul. Ezzel kapcsolatban a vállalkozás műszaki szakértője azt mondja, nagyon egyértelmű a helyzet, hiszen az első autón, és a még eredeti állapotú másodikon is több olyan rohadási folt van, amelyet elfed a gyári festékréteg, így nehéz volna arról beszélni, hogy először pattant le a fényezés és az alapozóréteg, például mert leverte egy felpattanó kavics, majd utána kezdett korrodálni a csupasz lemez. 

Hajas József 69 és 89 mikron (1 milliméter 1000 mikron) közti festékréteg-vastagságot mért mindkét Sprinteren. Ez nem túl vastag, hiszen bőven száz fölötti gyári fényezésvastagsággal is találkozunk, igaz, létezik vékonyabb gyári festés is. A vizsgálat megállapította, hogy belülről induló korrózióról van szó a Sprinter fülkéjén. Ez az elemzés értelemszerűen nem terjedhetett ki az acéllemez anyagösszetételének, például széntartalmának vizsgálatához, és a felületkezeléshez használt anyagok kémiai elemzésére sem. Ezek méregdrága dolgok, és eleve ott tartunk, hogy Tamás cégének van négy Sprintere, amelyek nyolc évesen kidőlnek a forgalomból.

A Pappas munkatársával folytatott levelezésemet még négyen követték az importőr és a kereskedés munkatársai közül, ezért könnyen elhiszem, amit az egyik levélben írnak: cégük kiemelten kezeli az ügyet. A Sprinterek eközben különböző állapotban, rohadó kasznival, javítás alatt, vagy már kilakatolva várják, hogy a tulajdonos és ügyvédje, illetve a Pappas autó a jövő héten ismét megbeszéljék az ügyeket. A szervizvezető szerint biztosan nem fogják kifizetni a teljes fülkecsere 5 millió forintos költségét, ebbe az importőr, és végső soron a Mercedes központja se menne bele. Korábban négy új ajtót kért Tamás, de kiderült, azokra sokat kellett volna várni, és még akkor is csak egy bomló fülkére szereltethette volna fel. A másik ajánlat a teljes javításból adott 20 százalékos árengedmény volt, ami egy kicsit még mindig távolinak tűnik a legendás 12 év átrozsdásodás elleni garancia eredeti ígéretétől. Akármire is jutnak, mi biztosan beszámolunk róla.

A profi lakatos és fényező megdöbbent

Kövesdi Dénes profi fényezéstechnikai szakember, egy 1971-óta létező vállalkozás munkatársa szerint a képek alapján úgy ítéli meg, hogy a Sprinter nem külső behatások miatt rohadt el. A rozsdásodás a lemezminőség és a nem megfelelő felületkezelés együttes hibájából adódik, állítja.

Lehetnek olyan rossz minőségű lemez-alapanyagok a gépkocsigyártás során, melyek már eleve magukban hordoznak olyan szennyeződéseket, amelyek által korrózió alakul ki a lemezben, függetlenül attól, hogy mennyire jól felületkezelt. Ezek a szennyeződések az évek során belülről indulva rohasztják el a karosszériaelemeket. Olcsó autóknál, valamint a haszonjárműveknél sokszor kihagyják a közbenső töltőalapozót, melynek az lenne a feladata, hogy az UV-védelmet biztosító és a korróziógátló alapozót védje. Ez egy szórási, szikkasztási valamint egy szárítási ütem kihagyását jelenti a gyártósoron, amiről el tudjuk képzelni, mekkora megtakarítást eredményez a gyártó számára. Akárhogy is számoljuk, az ideális rétegvastagság a festékbevonatok esetén 110-130 mikron lenne, ami az esetünkben 95 és 78 mikron között mozog a karosszéria külső felületein. Vagyis korrózióvédelem szempontjából a rétegvastagság nem elegendő, a belső részek pedig még ilyen bevonati réteggel sem rendelkeznek. A belső részek és a több lemez találkozásánál fokozottan veszélyes az is, hogy a hőkülönbségből adódóan kicsapódó pára folyamatosan nedvesen tartja a felületet, ezért ezeken a részeken hatványozottan megnő a korrózióveszély.


Kövesdi Dénes felteszi a kérdést, hogy vajon megfelelő üregvédelmet kapott-e a Mercedes karosszériája a gyártás folyamán? A karosszéria csavarodása, mozgása által keletkezett nyíró hatások miatt a két lemez találkozásánál ledörzsölődhet a festék, ami szintén rozsdásodáshoz vezet. Ezek persze minimális mozgások, mégis a szennyeződés (por) bekerültével károk keletkezhetnek. Ebben az esetben is a páraképződés vagy a tömítés megrepedése miatt bejutó szennyeződés okozhat rozsdásodást. 

"Mi is javítottunk ilyen dupla kabinos MB Sprintert, ami hasonlóan korrodált volt, de nem ennyire. Abban az esetben is komoly lakatos munka, üregvédelem és teljes fényezés oldotta meg átmenetileg a problémát. Azért írom, hogy átmenetileg, mert az a jármű, amely már közel ilyen mértékben kezd rozsdásodni, ott egy lutri, hogy mennyire lehet megállítani a korróziót."

A szakember egy Mercedes Vianóról is csatolt egy képet, amelyen szintén erős korrózió lépett fel úgy, hogy a tulaj elmondása szerint már a kocsi három éves korában a csomagtérajtót már le kellett cserélni. Akkor sem fogadták el a reklamációt, úgyhogy saját pénzén javíttatta a kocsit. A mostani javításnál is komoly lakatolás, és több elem cseréje volt a megoldás.

Tamás már rendelt két újabb Sprintert a vállalkozásnak, ezek nem a rohadó példányokkal azonos, második generációs modellek, hanem az újabb, harmadik generáció tagjai. A cég szereti a Mercedeseket, mert bár drága a szerviz, és a 220-as common rail dízelmotorok letérdelnek kevesebb mint 200 ezer kilométeren belül, egész Európában a Mercedesnek van a legtöbb szervize.

Így amikor az egyik autó éjjel lerobban Németországban, vagy Belgiumban, valóban jelentkezik az assistance a vonal végén, hamar jön a szerelő, és márkaszervizbe szállítják a lerobbant Sprintert. Ha a motor adta meg magát, villámgyorsan szereznek új, nullkilométeres blokkot, amelyre aztán bizonyos esetekben két újabb két év garanciát adnak, ha vásárolt motor durrant el. Eddig többnyire szerencséje volt Tamás cégének, mert bár a porrá rohadt fülkéjű Sprinter vállalhatatlanul néz ki, a minimum tíz motorcseréből csak kettőt kellett zsebből fizetniük (nettó 2,2 millió forint), a többi a garancia lejárta előtt adta fel.

Úgy tűnik, nem csupán a 2008 körül gyártott, és nem kizárólag a dupla fülkés Sprinterek rohadnak az utóbbi tizenöt évben gyártott Mercedesek közül. Ezért kérem, hogy akinek első tulajdonosként hasonló tapasztalatai vannak akár a Mercedes kisteherautójával vagy bármely személyautójával, írja meg, sikerült-e érvényesítenie az átrozsdásodás elleni garanciát, és ha igen, hogyan. Csak azoktól az olvasóktól várok, lehetőleg fényképekkel illusztrált levelet, akik mindvégig márkaszervizbe hordták autójukat. A többieknek eleve nincs esélyük a kártérítésre vagy az ingyenes javításra. A szabály az szabály, lássuk, mennyire játszik tisztán a Mercedes, ha rohadásról van szó. 

Felmerül a kérdés, Tamás miért nem tolja be a bontóba mind a négy Sprintert . Az autók nem régiek, és bár valóban sokat futottak, két javítás közt nagyon megbízhatóak, így ragaszkodik hozzájuk. Mindig márkaszervizbe hordja őket, ahol eddig összesen tízmillió forintot költött el a cikkben szereplő példány karbantartására és javítására a Pappasnál, és akkor még nem számoltuk a külföldi lerobbanások, és néha motorcserék összköltségét. Ő a hűséges ügyfél, aki most számon kéri a gyári ígéreteket. Szerintem erre nem számított, aki a Mercedesnél kitalálta a 12 év átrozsdásodás elleni garanciát.

Update: A Mercedes a cikk készítésének végén új egyeztetésre hívta Tamást és ügyvédjét. Ezen előkerült egy levél, amelyben állítólag a javítási költségek 80 százalékát átvállalta volna a cég, de ezt Tamásék nem fogadták el. Tamás viszont határozottan állítja, hogy a levél és az ajánlat 2014-ben nem létezett. Sőt, a Mercedes Maastrichtban található központjától egy 2014 decemberében érkezett válasz szerint a gyártó legfeljebb a javítások 20 százalékát vállalta volna át egy akkori kalkuláció szerint és nem nyolcvanat, mint ahogy a magyar forgalmazó most állítja. 

Az oldalról ajánljuk

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

7 perce
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49