Essen végre szó a mindennapos villanyautózás lényegéről, a töltési átlagsebességről

2019.10.26. 18:37

Az autós újságírásnak is szoknia kell a villanyautózást, még nálunk is formálódik a szempontrendszer, ami szerint egy-egy ilyen tesztautót megemésztünk a hol rövid, hol hosszabb tesztek alatt. A sokat és nagyokat villanyautózó Zoli szerint nemrég elmentünk egy fontos részlet mellett, ami pedig a töltési átlagsebesség, amit hiába keresünk a katalógusokban, ezt leginkább a gyakorlatban lehet csak kiismerni. Zoli pedig épp ezt teszi és abban a hosszú levélben ott a kép alatt összeszedte nekünk a tapasztalatait. 

DSC01076

Feladó Zoli

Címzett Totalcar, Bistei Péter

Dátum 2019. október 19.

Szia Peti!


először is szeretném hangsúlyozni, hogy nem okoskodni vagy kritizálni szeretném a tesztet, csak véleményem szerint 1-2 dolog vagy nagyon félreérthetően lett fogalmazva vagy pedig nem elég fontosnak tartotta a szerző a különbségeket hangsúlyozni. Természetesen ez a téma frissessége miatt érthető, viszont mivel többen erre fognak esetleg valamilyen döntést alapozni vagy mint alap információt tervezik használni, fontosnak tartom, hogy ez pontos legyen.


Magamról annyit, hogy megszállott autós vagyok, Karottán nevelkedtem és bar én közel nem tudok úgy vezetni, mint ő (vagy Te), de a technikát kifejezetten (még mérnökember létem ellenére is) jól fel tudom ismerni, miután olyan szerencsésen alakult az életem, hogy 40 évesen közel 40 különböző autó tulajdonosa lehettem. Ebben pedig volt illetve van is minden inyencség, ahogyan ezt Te is láttad. :) Ezek mellett pedig a munkám nagy részében is ezekkel foglalkozom, még akkor is ha ez jelenleg "csak" az IT területre terjed ki. Az információbázis viszont elég komoly, mert olyan rendszereket fejlesztünk a VW, Audi, Porsche, BMW és mostmár a Daimler számára is, amelyeken keresztül olyan dolgokat is látunk, amelyeket természetesen nem szabadna látunk. Mivel ráadásul még érdekelnek az is autók és a cégnél van két e-tron, amelyikből az egyiket én vezetem, így egy elég komplex kép jön össze.


A villanyautózás mint életforma engem is nagyon magával rántott, pedig korábban soha nem gondoltam volna, hogy ez engem vonzani fog. A témával az év eleje óta rengeteget foglalkoztam, mind privát, mind pedig céges szinten. Ami teljesen biztos és nem is lehet senkinek kérdés, hogy jelenleg a Tesla rengeteg témában körökkel a teljes mezőny előtt van, még akkor is, ha most egy nagyon erős résztvevővel (Porsche Taycan) bővült a piac. Csak erről illetve ezeknek az okairól tudnék órákat mesélni, hiszen ebben dolgozom napi szinten, ha jól emlékszem akkor Karotta is mesélt ezekről.


Ahogyan a telefonban is említettem Neked, erről a cikkről lenne szó: https://totalcar.hu/tesztek/2019/10/18/mercedes_eqc_400_4matic_2019/ Alapvetően kettő - véleményem szerint - rendkívül fontos dolog szorulna korrekcióra:


1. Az EQC valóban egy gyártósoron készül dízel és benzines GLC társaival, de ennek az igazi oka nem a praktikusság, hanem a technika hiánya: sajnos a mostani platform nem igazi elektro platform, hanem azért van, mert borzasztóan kellett, mind a konkurencia, mind a CO2-büntetés miatt. Csak összehasonlítás képpen, az e-tron az MLB Evo padlólemez alapjaira épül és az Audi egy külön gyárat alakított át Brüsszelben, ahol zéró emisszióval építik össze a tisztán elektromos Audikat. Nem gondolom, hogy a cikkben mindenképpen össze kell a két terméket hasonlítani, ha már van rá utalás, akkor fontos megemlíteni, hogy a padlólemez az e-tronban síkban van és valószínűleg az MLB Evo nagyobb flexibilitása miatt, az autó jóval tágasabb, mind hátul, mind pedig a csomagtérben, mint a stuttgarti kollégája.


2. A töltési átlagsebesség, amely a cégünknél megtett villanyos kilométereken szerzett tapasztalatokra épül, egy rendkívül fontos pont, amiről nem sokat hallani, pedig komoly jelentősége van. Valószínűleg azért, mert ennek a jelentősége csak akkor derül ki, ha naponta ilyen autót használsz. Akkor viszont hirtelen nagyon fontos tud lenni. A 7,4 kW AC valóban nem kimagasló érték, de az AC töltést az esetek 90 %-ban otthon használjuk, konkrétan a passzív időben. Jellemzően ez éjszaka történik. Ez azt jelenti, hogy szinte mindegy, hogy 5 vagy 7 óra lesz a töltési idő, mert úgyis alszunk, viszont a DC töltés már nagyon nem mindegy! Észrevettem, hogy a neten szinte mindenhol a katalógusban szereplő adatokat használják a tesztekben, ami azonban a gyakorlatban nagyon nem így néz ki. Mit jelent ez? Konkrétan azt, hogy a legtöbben csak a peak teljesítményt adjak meg, amelyet az autó csak nagyon rövid ideig tud, pl. 25 -50 % között, majd ezután elindul a töltési teljesítmény drasztikusan lefele. Rengeteg videó van erről a neten, hogy töltenek a különböző autók, érdekes látni, hogy a való életben mekkorák a különbségek! Konkrét példák a cikkből: a Tesla Model 3 190 kW is csak rövid ideig megy, de átlagban még így is kimagasló eredményt produkál - mint általában minden más területen is. Az e-tron gyakorlatilag az egyetlen, amit láttam, amely a 150 kW-os töltési sebességet 5 - 80 %-ig konstans tudja. A Taycannal is nagyon jók a számok, de sajnos a peak ott is csak korlátozott ideig van (sok egyéb tényezőtől is függ pl. akku hőmérséklete) és sajnos az EQC 110 kW-ja is csak peak és az átlag jó ha 90 kW-t eléri, az 5 - 80 % közötti töltés esetében, a Jaguarnál szintén ebben a tartományban mozognak, de ők már az eleje óta kűzdenek ezzel. Ettől függetlenül óriási pirospont a Jaugarnak, hogy ezt így össze tudták rakni! Az én szememben ez nagyobb eredmény, mint az e-tron vagy EQC!


Lehet, hogy most még nincs sok Ionity töltőoszlop, de például mi hosszú utakon, csak ott töltünk (Kecskemét - München/Ingolstadt). Na és itt jön ki a különbség a töltési sebességek között! Konkrétan egy EQC-vel ez az út 1 vagy adott esetben (pl. 90 vagy 100 %-ra töltve) akár 1,5 órával tovább fog tartani, mint egy Model 3-mal vagy egy e-tronnal, ami viszont már nem passzív idő, hanem tiszta várakozás. Az én tapasztalatom szerint az e-tronnal 5 töltés és kb. 70 - 80 perc pihenő, amiben a töltési idő is benne van. Ezt egy EQC-vel lehetetlen megcsinálni ennyi idő alatt. Egy Model 3-mal valamivel jobban ki lehet jönni, de már a Model S-sel, az alacsonyabb töltési átlagsebesség miatt már szinten nem. Sajnos kevés a tapasztalat a márkakereskedésekben és globálisan is kevesen is rendelkeznek ezekkel az infókkal, viszont azt mindenképpen tévesnek tartom, hogy 110 kW-t tud az EQC és a többiek is kb. ennyit, mert ez egy rendkívül fontos paraméter, amelyet még akkor is, ha most úgy gondolunk, hogy el lehet menni ilyen egyszerűen mellette, érezni fogunk, ha hosszú utakra megyünk a járművel.


Nem vagyok sem Audi, sem e-tron fan, hidd el, nagyon sokat tudnék és írnék is szívesen egyebek mellett az e-tron hibáiról (valamint ezek hátteréről is), amelyek egy része az EQC-ben is megtalálható, amelyek miatt nyáron 39 fokban Ausztriában egy kukoricaföld mellett gondolkoztam, hogy most szállok ki belőle és hagyom, hogy magától megsemmisüljön. Viszont ezek a hibák nem lepnek meg, ismerve ezeket a cégeket, de rendkívül bosszant, mert ez egyértelműen a saját hibájuk, hogy itt tartanak. A BMW számomra a legszégyenteljesebb, ami ott történik, az annak az iskolapéldaja, hogyan lesznek az elsőkből tökutolsók. Durva nem, hogy ezen a szinten is ilyen gyorsan meg tud történni? Látva azt belülről, hogyan működik a döntési mechanizmus ezeknél a német cégeknél, egyáltalán nem vagyok meglepődve azon, hogy most, amikor egy új korszak kezdetekor, amikor az előnyök nagy része elolvadt, ezek a cégek nem tudnak elég gyorsan és költséghatékonyan versenyben maradni az olyan versenyzőkkel, mint pl. a Tesla.


Udv, Zoli

Az oldalról ajánljuk

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

37 perce
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16