Kék villogóval Budapesten

2014.09.23. 17:59

15 tonna gyorsul akár százhúszra, a fékek néha elfogynak, de menni kell, ha jön a riasztás.

A nevük elhallgatását kérő olvasóinkat mostantól egységesen Lászlónak nevezem majd. Az alábbiakban egy olyan László levelét olvashatják, aki sok éve mentőzik és tűzoltóautót, hivatalos néven fecskendőt vezet. Amikor először olvastam az élménybeszámolót, annyira letaglózott a sok életszerű momentum, hogy észre sem vettem a lényeget. László azért jelentkezett szólásra, mert amikor a múlt héten a szerkesztőség közelében összeütközött két autó, és erről posztoltunk, sok téves komment született arról, hogyan kerülhetjük el a baleseteket, amikor ki kell térnünk egy szolgálatba igyekvő kék lámpás autó útjából. A posztom is okot adhatott némi félreértésre, ezért is jó, hogy olvas minket valaki, aki pontosan tudja, milyen egy magas építésű, nehéz és alapvetően lomha eszközzel sietni a birka autósok közt. És azt is, milyen állapotban van néhány magyar mentőautó. Annyira jó volna azt gondolni, hogy ezeket a hivatásos sofőröket, akiken életek és otthonok épsége múlik jól megfizetik, de a helyzet ezzel éppen ellentétes. Ettől függetlenül számomra eddig ez az év levele.

Dátum: 2014. szeptember 20. 12:27

Tárgy: tc

Címzett: Zách Dániel

Ez a történet csak kitalált, a képzelet műve, minden a valósággal egyező része csupán a véletlen műve lehet! Azért kezdem így, mert ha a vezetőség megtudná, hogy engedély nélkül nyilatkozom, csipkésre rugdalnák a seggem. Elöljáróban annyit, hogy körülbelül tíz éve vezetek tűzoltóautót és szabad napjaimon az Országos Mentő Szolgálat járműparkját amortizálom hivatásszerűen. És ha csinálunk valamit, akkor csináljuk is rendesen... Én nem szóvivő vagyok, aki azt mondja, amit mondani kell, és nem vízfejű főnök, aki az életét az íróasztala mögött töltötte, és onnan tudja jobban mi kell a dolgozóknak. Én egyszerűen használom a technikát, a felszerelést.

Hol is kezdjem?! Talán pár száraz műszaki adat, így éhgyomorra. Csak hogy a dimenziókat megismerjük: egy normál Fecskendő (így nevezik a gyerekek által tűzoltóautónak aposztrofált járműveket) 14-16 tonna. 300 lóerő. És 6 emberélet, aki bent ül vonulás közben. Ja azt mondtam már, hogy ezekben nincs limiter?! (A sebességlimiter azért van, hogy a nagy dög teherautók ne száguldozzanak kedvükre, mert komoly bajt csinálhatnak egy kicsit is nedves úton.) Szóval vidáman felgyorsulnak lakott területen is 120 km/h-ig.

Aki figyelt általános iskola fizika óráin, jó tudom, hogy senki se figyelt, de aki mégis, az tudná hogy a nagy tömeg és nagy sebesség nem jó barátok. Ekkora tömeget minden kereszteződés előtt majdnem állóra fékezni nem gyerekjáték, és mindezt azért, hogy újra felgyorsulhasson a következő lámpáig. Nyilván mindenki rájött, a fékeket nem az örökkévalóságnak tervezték, nem ritkán 15 ezer kilométert sem bír ki a tárcsa és a betét. De hátra van a fekete leves: egy-egy hosszabb vonulás alkalmával a huszadik ilyen satufék után bizony nullához közelít a fékhatás!

Most biztos mindenki úgy gondolja, ez amolyan barokkos túlzás, de nem. Olyan nagyon felizzanak a betétek, hogy hiába koppantja az ember a pedálszelepet a padlóra, hiába vezérli ki mind a féklevegőt, biza egy szem fékhatás sincs! Persze a gyakorlott pilóták tudják, mikor kell a kétsoros váltón visszadobni néhány fokozatot, hogy motorfékkel hűtsük a normál fékeket. Megtanulja azt is az ember, hogy ha kicsit változik a fék nyomáspontja, akkor vigyáz, mert a következő alkalommal nem lesz. Nem untatnék senkit a kamionversenyek szépségével, hogy mennyi vizet visznek magukkal, hogy hűtsék a fékeket. Az ott van, mi meg itt.

Többek közt ezért sem jó a "hopp még átférek előtte" közlekedői mentalitás, ami a múltkori cikkből kiérződött. És hogy mit kéne csinálni? Semmi extra. Ha több sávos az út, akkor a belső húzódjon a felezővonalhoz, a középső vagy szélső sávban autózó pedig a járda felé. Tipikus hiba amit az autósok elkövetnek, hogy a belsőből is jobbra húzódnak, ezzel a szembe sávba kényszerítik a szirénázót. Ez azért nem jó, mert aki szembe jön, az jó eséllyel látni fogja és bekapja a kormányt egy üres résbe a forgalomban, na de aki mögötte jön! Az csak azt veszi észre, hogy 50 méterre tőle szembe jön vele 120-szal valaki, és ideje sincs korrigálni.

A másik tipikus hiba, amit én magam is gyakran elkövetek: hogy nem érdekel a szirénahang. Nem keresem, honnan jön. És ez még súlyosabb kereszteződés közelében. Mindenkinek az a legjobb, ha jó előre látni az utat a megkülönböztető jelzéssel, és hamar el tudom hagyni a szituációt, minél kevesebb ideig föltartva az autóstársakat. Ma már nem kapjuk föl a fejünket egy sziréna hangra...

Na de beszéljünk kicsit vidámabb témáról. Legyen ez egy "Fiktív mentőautó" egy külföldi lezárt versenypályán és természetesen kaszkadőrökkel. Kérjük ne utánozza otthon. Szóval korán reggel, amikor sétáltam az autó felé, már kívülről is meglehetősen ramaty állapotban volt. Amolyan tisztességes szobafestő-Transporter benyomását keltette. Beülve se ragyogott föl a nap, de a kulcs mindig a helyén, és én reflexből fordítottam mindjárt kettőt, az izzítást meg se várva, és láss csodát, pöccintésre indult.

Amíg állítgattam az ülést, rápillantottam a km számlálóra: 790 000 km. Hinnye ez már szép, pedig hogy vigyáztak rá. (Sehogy, a dolgozó gyakran az autón bosszulja meg a kapott feladatok keltette sérelmet.) Na mindegy, az a mentő tisztességesen végigcsinálta az egész napot és éjszakára átadtam egy bajtársamnak, Ő se panaszkodott. Később, amikor már azt hittem, mindent láttam, egy az előzőnél is szakadtabb autót sikerült szerezni, az órája nem kevesebb mint 1 200 000 km-t mutatott, na azt lefényképeztem.

És a háttér, ahol a csodák nem születnek, készítik őket: a műhely igazából tiszta. Nem átlagos autószerelő műhely. A padlót műgyanta borítja, és ha olaj loccsan, ultrás vízzel fellocsolják és felporszívózzák. Átlagos szerszámok, normál villáskulcsok borítják a falat. Emitt egy szétfűzött blokk, amott egy hátsó híd. Itt kérem még mindig folyik a termelés. Nem privatizálták és nem változnak az arcok sem. 16 db csápos emelő zsúfolásig tele, pedig még csak reggel van.

Minden jó érzésű ember inkább kávézna, de itt nincs rá idő. Hogy is volna, ha kinéz az ember az udvarra, dugig tele javításra váró mentőautóval. Nagy a telek, mondhatni állami léptékű, mégis nehezen találni szabad parkolót. A várakozó mentők között némelyik csúnyán törött, mások támolygó futóművel. Az átlag kb 4-500 ezer az órákban nem vicc. Főleg ilyen körülmények között. Sok autó az utcán lakik és a téli hajnalban, amikor jéghideg a motor, akkor se kíméli a Gépész, sőt, ha őszinte akarok lenni igazából sohase kímélik.

Az az őrült nagy mázli, hogy 1990-ben bevásároltak Toyota és Mercedes autókból. Na ezek elpusztíthatatlanok. Pedig minden áldott nap megpróbálják. Ha fuvarozó lennék, csak ilyet vennék az tuti! A Mercedesek bőrkormánya - khhmm gumikormánya nem kopott, hanem porlik és mállik. A bal kéz érintésénél, ahol legtöbbet fogják, már centi mély a kráter. Toyota Szán ezt is az örökkévalóságnak tervezte, itt kemény műanyag a volán! Leginkább a régi fülkés telefon kagylójához tudnám hasonlítani az anyagát. A recézés rég lekopott, polírozott simaságú körben. Óóó és a Fordok. Új fiú a csapatban. A leköszönő "kőművesbrigádtransit" utáni ezredfordulós. Itt látszik igazán, hogy régen más futásteljesítményre tervezték a haszonjárműveket (is). Amin csúnya sebeket okozott a ridegtartás, az a beltér. A műszerfal soha semelyikben se ép. Kitört szellőzők, leszakadt burkolatok mindenütt. És mégis, van valami dac, valami gőg ezekben a járművekben. Az élni akarás, a kitartás, hogy még ezt a napot is kibírom. Még ezt is. És hogy a modern közös nyomócsöves motorok nem bírják? Tulajdonképpen csak máshoz viszonyítva nem bírják. Ha ezek az autók ilyen gyilkos üzemben félmillióval a mechanikában simán üzemelnek, vajon mennyiről tekerik vissza az órát az átlag fehér furgonokban a Hahun, ha azokkal gondok vannak?! Ugye a régi adagolós dízelek.

Fontos tényező a "megkülönböztetett üzem": ez a gyakorlatban jéghideg motorra egy izzítás és padlógáz! A jobb érzésű gépészek sem várják meg, hogy az olajnyomás felérjen a hengerfejbe, csak magukban sajnálják a technikát. Az emberélet fontosabb. Mondanám, hogy egy-egy hosszabb vonulás után, ha megérkeznek még visszahűtik a turbót, de nem. És mi ebből a tanulság? Hát az nincs. Talán csak az, hogy ha sziréna hangot hallunk, ne legyintsünk, hanem nézzük meg, honnan jön. Ők is, mi is gyorsabban túl leszünk rajta.

Az oldalról ajánljuk

Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
  • Hírek

Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség

A cél a balesetek megelőzése.

22 perce
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04