Korábbi cikkünkben, a Rezešova-per első fokú ítéletének kihirdetése után összefoglaltuk, amit a balesetről eddig tudni lehet, illetve felvázoltunk néhány lehetséges irányt a továbbiakra nézve. A BMW pontos sebességéről, a szlovák milliomosnő véralkohol-szintjéről, illetve a két autó ütközésének részleteiről jelenleg is zajlik a vita, és csak ezután jön a másodfokú eljárás. Senki, így Eva Rezešova sem tekinthető bűnösnek, amíg a bűnösségét a bíróság jogerősen nem állapította meg. Az igazságszolgáltatás a bíróság feladata, mi csupán tájékoztatunk. Az alábbiakban az egyik áldozat fiának levelét olvashatják, változatlan formában.
Feladó: M. György
Dátum: 2013. december 5. 20:41
Tárgy: Rezesova-cikk
Címzett: Papp Tibor
Az elhunytak hozzátartozói nevében szeretném megköszönni részletes tényfeltáró cikküket. Egyúttal szeretnék eljuttatni további információkat és fontos pontosításokat kiegészítésül a cikkükben megjelentekhez, kérem vegyék ezeket figyelembe.
Sebesség
„átlagsebessége 145 km/ó volt.”
A 145 km/h a legalacsonyabb becsülhető átlagsebesség.
Ez a benzinkúton kiadott blokk időpontjából kiindulva számítható, ha azonnal indult, a benzinkút után legalább 145 km/h átlaggal hajtott. A cellainformációk alapján is legalább ilyen átlagos sebességtúllépés becsülhető (a főúti szakaszon is).
A kamera által pontosabban mért szakaszon legalább 175,6 km/h volt az átlagsebessége a BMW-nek.
Autók ütközési szöge
„A szakértők azt kétséget kizáróan megállapították, hogy a két autó nem párhuzamosan haladt”
Hát nem.
Eredetileg három szakértő számolt párhuzamos, vagy legfeljebb 1 fokos ütközési szöggel. Végül Melegh Gábor 3, 4, 5 fokkal, míg Magyar Pál független szakértő továbbra is következetesen kb. 1 fokkal (ami valójában egy normál egyenes irányú vezetésnél természetes). Az 5 fokot a független szakértő biztosan kizárta (sőt a bírónő korábbi mondása szerint a Fiat sodródási nyomai is ellentétesek ezzel a szöggel, de az ítéletéből már hiányzott ez a gondolat). Másrészről a teljes kifutási pályás modellezést egyedül a független szakértő, Magyar Pál végezte el és az alapján nem látta műszaki realitását Melegh Gábor véleményének.
Végül a bíróság - érthetetlen okból - Melegh véleményét vette figyelembe ebben a kérdésben is, ami annyit jelent: nem zárható ki ez az ütközési szög.
Ha így is lenne, ez azonban nem jelentené azt, amit Önök is írnak (és Melegh Gábor is sugall), hogy ebből a szögből lehet következtetni az előzés befejezettségére. Ha az ütközés előtti pillanatban valamelyik vezető elrántja a kormányt (ami logikus reakció ilyen helyzetben), az ugyanúgy lehetne oka egy ilyen ütközési szögnek. Tehát ez a ,,szögszámmisztika'' valójában semmit sem bizonyítana.
Ütközési sebesség
„160 körüli tempó”
Érdekes ellentmondás, hogy Rezešová az utolsó két percben minimum 175,6 km/h átlagsebességgel haladt. Vallomása szerint a baleset előtt nem fékezett és nem lassított. Másrészről a független szakértők 175 km/h körüli sebességű ütközést becsültek számításaik alapján, míg Rezešová három magánszakértője 160-170 körülit. Közülük Melegh Gábor képviselte a legalacsonyabb becslést (és a bíróság lényegében itt is rá épített).
Kit láttak a tanúk BMW terepjáróval száguldani?
„Akár lehetett a milliomosnő volt élettársa is”
A szakértői vélemények szerint a kamerafelvételen nem sok minden látható, azonosításra nem alkalmas, de az az egy dolog igen, hogy csak egyetlen BMW X5 (vagy hasonló ledlámpás jármű) haladt el a releváns időszakban. Mivel Rezešová BMW X5-je elhaladt az adott időszakban, az emberi logika szabályai szerint csak ez az egyetlen autó lehetett a 6. számú és egy másik tanú vallomásában, akik látták villogtatni, ill. egyikük leszorítani is a BMW-t.
Amit a szakértők állítanak és a bíróság, egymást kizáró dolgok ebben a kérdésben.
Hogy Rezešová élettársa min (milyen autóval - a szerk.) érkezett, azt nem tudjuk, hiszen meg sem próbálták kihallgatni, de Rezešovánál is gyorsabban hajthatott a cellainformációk alapján, ahogy az a médiában megjelent.
Mennyit ivott Rezešová?
„véralkohol”
Negyedórával a baleset után a helyszínre érkező rendőr 1,9-es véralkoholnak megfelelő alkoholt mért szondával. Sőt, a baleset után 4 órával még mindig 1,22 ezreléket mértek a véréből. A baleset után bő két és fél órával 1,25-ös véralkoholt mértek, ill. vizeletből 2,39-et (ez minimum 2,0 körüli korábbi véralkoholt valószínűsít).
Ehhez képest a Bíróság szerint Rezešová csak 1 dl vodkát ivott és Prof. Emer. Dr. Varga Tibor magánszakértő véleményét figyelembe véve az is csak 0,5-0,8 alkoholszintet okozott. 1 dl vodka legfeljebb 1,1 ezrelék véralkoholt okozhatott, így a mért négy érték ennek kivétel nélkül ellentmond, viszont a 0,5-0,8-tól még az 1 dl vodka alkoholtartalma is jóval több. Hogy is van ez?
És ezen mi tartott ennyi ideig? miért volt ennyi szakértő?
Ezt mi sem értjük, én úgy tudom, hogy átlagos ügyekben két egyöntetűen egyező véleményt adó szakértő elegendő szokott lenni a bíróság számára. És ebben az ügyben a kirendelt független szakértők hozták is ezt minden kérdésben! Mégis, a bírósági szakaszban megjelentek a magánszakértők tömegével, a bírónő pedig sorra fogadta el a védői bevonási kérelmüket, pl. közlekedési kérdésben zsinórban hármat, miközben a vád oldalon az Ügyész Úr szakértő bevonási kéréseit elutasította.
A legmeglepőbb, hogy a lényeges kérdésekben a bíróság mindig a magánszakértők véleményeit vette alapul a kirendelt független szakértők véleményével szemben. Sőt, a magánszakértők véleményei közül is a vádlottra nézve leginkább kedvező, Melegh Gábortól és Varga Tibortól származó szakvéleményt találta a bíróság mérvadónak, hat másik szakértői véleménnyel szemben.
A baleset elkerülhetősége
„A bíróság szerint valószínűleg akkor is bekövetkezett volna a karambol, ha Rezešová egy kortyot sem iszik, és késlekedés nélkül, megfelelő erővel fékezett volna.”
A bíróság ilyet nem mondott. Ugyanis ehhez ezt bizonyítania kellene, de erre semmiféle bizonyíték nincs. A bíróság pusztán ,,nem tudta kizárni'', ami csak annyit jelent, hogy Melegh Gábor szerint ennek 0-nál nagyobb a valószínűsége. Hadd tegyem hozzá, annak is 0-nál nagyobb a valószínűsége, hogy a levegő részecskék entrópiája úgy alakul, hogy hirtelen teljesen elfogy a levegő a tárgyalóterem egy részéből, miközben a bíróságon erről a kérdésről tárgyalnak. Szakértői eszközökkel ez sem kizárható.
Enyhítő körülmények
Az „enyhítő körülmények” közül a pikkelysömörről nem esik szó a cikkükben, bár mint tudjuk, azt is ez indokolta, hogy börtön helyett fogházra enyhítették a büntetést.
http://index.hu/belfold/2013/11/25/rezesova_meg_a_pikkelysomoren_is_nyert/
Végezetül
Egy fontos dolgot nem vizsgált a bíróság: Miért váltott volna a Fiat sofőrje 1,5 sec alatt sávot, miközben a BMW már olyan közel volt hozzá, hogy visszapillantó nélkül is érzékelnie kellett a lámpafényét. Majd, ahogy megkezdte a sávváltást, még mindig nem visszakozott, hanem állítólagosan folytatta azt bő 1,5 másodpercig, amíg be nem következett a tragikus ütközés.
El lehet ezt hinni, hogy valaki így vezet autót?
A vádlott először azt vallotta a kiérkező rendőrnek, hogy a baleset azért következett be, mert elaludt. Rövid idővel később ezt arra módosította, hogy nem emlékszik a beleset körülményeire. Négy hónappal később a szakvélemények ismeretében hirtelen ,,eszébe jutott'' egy részletes, aprólékos leírás, melyben a Fiat hirtelen elé vágott...
Továbbá, mutassa be valaki, hogy 1,5 mp alatt sávot vált (ez 3,5-4 m oldalkitérés) egy 1.1-es Puntóval, miközben 90-ről 100 fölé gyorsít.
Az autót nem egy autóversenyző és nem egy forrófejű ember vezette, hanem Apám, aki egy óvatosan és figyelmesen vezető, szabálykövető ember volt és soha nem volt balesete ezt megelőzően. Bárki tanúsítja, aki ismerte.
Az ártatlanság vélelme őt miért nem illeti meg a Bíróság előtt?
Üdvözlettel,
M. György

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
