Érdemes-e Trabantot venni?

2010.04.07. 14:08

Feladó: Ny.K.

Dátum: 2010. március 27. 18:30:39

Tárgy: Érdemes?

Címzett: Autódoktor

Tisztelt Totalcar!

Olyan kérdéssel fordulok Önökhöz, hogy mennyire volna érdemes elutaznom használt autót venni az ország másik végébe látatlanul? Konkrétan a Tiszántúlon lakom és Keszthelyen van az autó.

A kocsi egy 1990-es évjáratú, "nagyon megkímélt állapotú, garázsban tartott, első tulajdonostól" való Trabant 1.1 Kombi. A vételár 90 000 Ft lenne.

limo elolrol

A kérdéseim a következőek:

- Vajon mennyire érdemes nekem átutaznom az országot ezért az autóért?

- Megéri-e a 90.000 Ft érte?

Megjegyzem, ilyen Trabit szeretnék már venni jó ideje, csak sajnos eddig "rozsdaboglyákat" találtam 130-150.000 Ft-ért. Ez az autó elég szép állapotúnak tűnik és - szerintem - korrekt az ára is. De mivel nagyon messze van, így elgondolkodtató, hogy megéri-e.

Szívesen fogadom jótanácsukat eme vétellel kapcsolatban, s akár konkrétan a márkára és típusra, mert nem volt még "négyütemű" Trabantom (pl.: típushiba).

Köszönöm megtisztelő válaszukat!

Ny.K.

Kedves leendő Trabant-tulajdonos!

Először is szögezzük le: egy használt autó megvásárlása minden esetben rizikós, mint ahogyan a megtekintése is. Keszthelyhez képest ráadásul a Tiszántúl legközelebbi pontja is erős 280 km távolság, oda-vissza tehát legalább 10-12 000 forintos kiruccanás lesz ez még egy kis fogyasztású autóval is. Alternatívaként szóba jöhet még a vonatozás is, azonban ez sem lesz sokkal olcsóbb, ellenben jóval lassabb.

Azt javaslom tehát, feltétlen egyeztessen többször, alaposan az eladóval az autó állapotáról. Ne röstelljen rákérdezni minden apróságra, hiszen egy teljes napot és sok ezer forintot fog a vásárlásra fordítani, ne tegye ezt feleslegesen! Ettől persze még mellé lehet lőni, de csökkenti valamelyest a rizikót.

Egy Trabant 1.1 birtoklása egyébként korlátlan örömforrás. Tudom, nekem is volt, van, lesz. Mindamellett folyamatos elfoglaltságot is jelent, legalábbis az alatt a néhány év alatt, ameddig az előző tulajdonos(ok) lazasága, kóklersége, pénztelensége által okozott károkat, barkácsmegoldásokat helyrehozza az új gazda. Fontos tudni, hogy ezt az autót összesen talán másfél éven át gyártották, nagyjából húszezer darab készülhetett összesen, alig kétszer több, mint mondjuk a DeLorean DMC-12-ből. Ennek köszönhetően azok az alkatrészek, amelyek nem a kétüteműből és nem is a Volkswagentől származnak, drágák, nehezen beszerezhetőek, és sokszor igen gyenge minőségűek. Sajnos ez így volt már húsz évvel ezelőtt is, ezért a négyütemű Trabantok javítása, karbantartása már akkor is komoly kihívás volt.

Belátható, hogy nehéz olyan darabot találni, amely az elmúlt két évtizedben gondos, alapos és hozzáértő kezekben volt. Az egyetlen tulajdonos persze jó kiindulási pont lehet ehhez, de nem jelent biztosítékot a fentiek ellen. Saját és nem kevés trabantos ismerősöm tapasztalatai alapján azt mondhatom, első és egyetlen autónak 2010-ben a négyütemű Trabant korántsem megfelelő választás, hobbi- és/vagy szerelemautónak azonban tökéletes. Utóbbi esetekben persze az érvek mit sem számítanak.

Ha tehát elszánja magát az útra, feltételezem, tényleg komolyan vágyik egy ilyen autóra. Megérkezés után a következőket kell számbavennie:

kombi elolrol

Trabantos jellegzetességek:

- Karosszériakorrózió: Meglepő módon a 20-22 éves Trabantok lényegesen könnyebben foszlanak, mint a korábbiak. Míg szerencsés esetben egy Trabant 500 még eredeti küszöbével vizsgázik, ez egy négyüteműnél már nagyon valószínűtlen. Érdemes tehát megböködni a küszöböket, különösen az emelőbakoknál és a végeket a kerékdobokban. Hasonlóan gyenge pont a hattyúnyak néven emlegetett főtartó elem, amely a tűzfal alatt a két küszöböt köti össze, valamint az efölötti padlólemez és a váltókart tartó lemez-konzol. Komoly rozsdásodásra hajlamos a négy doblemez külső pereme, ez felismerhető a sárvédők "libegéséről". Gyakran porrá lesz az első ülések alatti kereszttartó a küszöb felőli végén, néha a padlólemezzel együtt. Utóbbinak komoly gondjai lehetnek a csomagtérben is, valamint a hátsó futómű bekötési pontjai körül. Finom rozsdarügyek bújnak ki néha az első szélvédő keretgumija alól a külső alsó sarkokban is, az ilyen autó majdnem biztosan be is ázik, ebből szokott következni a fent említett hattyúnyak és padlólemez-javítás. Kombinál gyenge pont a csomagtérajtó alsó pereme is. Ezek bármelyike azonnali bukás lehet a következő vizsgán, és persze nem is jelent nagy biztonságot a közlekedésben. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a Trabant-karosszéria javítása alapjaiban különbözik egy átlagos autóétól - és itt nem csupán a műanyag elemek ragasztására gondolok. Emiatt igen nehéz olyan lakatost találni, aki egyszerre akarja és tudja javítani ezeket az autókat. Ha mégis sikerrel jár a tulajdonos, akkor viszont általában komoly óradíjjal számolhat, egységárban és végösszegben is.

- Hátsó futómű: Itt is főellenség a korrózió, de a sokáig elhanyagolt kerékcsapágyak felrágják a csapágyházat is. Új nincs (na jó van, de akinek van, nem adja senkinek!), a bontott pedig sokszor rosszabb, mint a leváltani kívánt darab. A dobfékek korrekt beállítása nem könnyű, komoly gyakorlatot igényel. Sok eladó Trabantnál a hátsó kerekek eltérő dőléséből tudható, hogy a lengőkar már a végét járja.

- Beázás: Aranyszabály, hogy tetőlemezt levenni tilos! Egy újraperemezett tető majdnem biztosan beázik, és gyakorlatilag sosem lehet korrektül javítani. Ha a tetődíszléc alól tömítőpaszta, rosszabb esetben sziloplaszt rojtjai lógnak ki, szinte biztosan bejut a víz. Az első szélvédőnél szintén nagy mennyiségű eső juthat a beltérbe, elsősorban a keret zsugorodása miatt. Ha a szélvédő tetején centis vagy nagyobb rés van a gumi két vége között, akkor bizony a sarkokban sem feszül be, tehát nem is tömít megfelelően.

- Duroplaszt-elemek: Eredetileg felül csavarozva, alul szegecselve, a függőleges felületen ragasztva vannak. Utóbbi alól kivétel az első fényszórók és indexek közötti terület, itt csavarok fogják. A ragasztás gyárilag kemény, fényezhető, kissé habosnak tűnő anyaggal történik, utólagos javításnál elfogadható még a szélvédőragasztó. Ha sziloplasztnyomok látszanak vagy a függőleges felületen csavarok fejei, az szakszerűtlen javításra utal. A sziloplaszt ráadásul komolyan korrozív anyag, gyönyörűen beeszi magát az alapozó alá is, komoly rozsdaforrássá válva.

kombi hatulrol

Trabant 1.1-jellegzetességek:

- Kuplung: Nem jó a kétüteműé és nem jó a négyüteműé. Az egyik leglidércesebb hiba, nem könnyű ugyanis megfelelőt beszerezni. A VW-kuplung beszerelésével kőkeménnyé válik a pedál, amelytől eleinte a bovden szakad, majd a pedál szeme nyílik ki, végül a megerősített pedállal és bovdennel széttapossa a gazda a kinyomóvillát.

- Vízhűtő: Szintén 1.1-specifikus darab, így drága és ritka. Ha kevés fagyálló-szivárgást látni a rézhűtő felső csövei mellett, az bizony repedéstől van, és igen hamar javítást igényel.

- Vízkő: Nem csupán Trabant-betegség, de itt komoly méreteket ölt. A klasszikus glykol-alapú fagyállók az évek alatt szép finoman megrágják az alu alkatrészeket, ennek hordalékát pedig behordják a legvékonyabb járatokba, ellehetetlenítve ezzel az automata szívató kikapcsolását vagy az utastér fűtését.

- Karburátor: Borzalmas lidérc. Alig akad szerelő, aki képben volna a működésével, beleértve az automata szívatót és az alapjárati rendszer vezérlését. Emellett, bár a négyütemű Wartburgok többsége eredeti Weber-karbit kapott, és a mai napig boldogan szippantja be a napi benzin-levegő adagját, addig a Trabantok licencben gyártott NDK karbikat nyertek meg, amelyek sajnos a legtöbbször pocsék minőségűek. A legtöbb esetben hosszú hónapok keserves munkájával sikerül emberi léptékkel fogyasztó, könnyen induló és nem torpanó autót faragni.

- Első futómű: Kicsit Polo-szerű, de annyira azért nem, hogy bármi is stimmeljen. A lengőkarok és lengéscsillapítók nem kaphatóak minden sarki autósboltban, és nem is kis tételek, így sok esetben egyszerűen nem cserélik le, ha szükségessé válna. Ugyanez igaz egyébként a hátsó, spirálrugós lengéscsillapítókra.

Nos, sorolhatom még bőven, nem beszéltem az öreg és relatíve olcsó autóknál szokásos elektromos tákolásokról, a nem megfelelő és ritkán cserélt motorolajról, a kevés vagy nem megfelelő olajjal futó váltókról, ezek azonban már inkább tulajdonos-, mint autóspecifikus betegségek. Hangsúlyozom, a fentiekkel nem akarom lebeszélni egy négyütemű Trabant birtoklásáról, csupán azt igyekszem megmutatni, mennyire nem lesz gond- és problémamentes egy ilyen autó birtoklása.

Ha azonban mégis egy ilyen autó mellett dönt, néhány év múlva, meglepően sok pénz és idő elpazarlása után egy egészen élvezhető, meglepően hálás autója lesz, amitől a szomszédság felének szája fintorba, a másik feléé pedig mosolyra húzódik.

Az oldalról ajánljuk

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

41 perce
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21