Előkerült a MAÚT
Megtörtént, amire egy pillanatig sem számítottunk: az ismeretlen, elérhetetlen hivatal használható választ adott a kérdéseinkre.
From: Magyar Útügyi Társaság - Titkárság
Date: 2010/2/1
Subject: Válasz a Parkolók - csak gumiembereknek című cikkre
To: Winkler Róbert
Tisztelt Winkler Róbert Úr!
A Magyar Útügyi Társaság immár több, mint 15 éve foglalkozik az útügy területére vonatkozó műszaki szabályozási anyagok kidolgozásával, terjesztésével. Erről Ön – ha ténylegesen belép a MAÚT honlapjára – a nyelv kiválasztása után – a kezdőlapot elolvasva azonnal tájékozódhatott volna. Kicsit tovább böngészve az Útügyi előírások menűpontban a listát választva kereshető – pl. parkolás címen, és a tervezés témakörben megtalálható az ÚT 2-1.210 számú, „A parkolási létesítmények geometriai tervezése” című előírás. Ennek tartalomjegyzéke elolvasható. Az előírást bárki megnézheti a MAÚT irodájában, nyitvatartási időben (8-16), és megvásárolható ugyanott.
Az útügyi műszaki előírásokat a közúthálózat hazai többszintű tulajdonosi és fenntartási rendszere miatt (állami utak, önkormányzati utak, magánutak) kötelező érvénnyel csak az országos közutakon kell alkalmazni, azonban műszaki tartalmuk, szakmai előírásaik miatt az önkormányzati és magánutakon is ajánlott az alkalmazásuk, mint ahogy az valamennyi előírás bevezetőjében szerepel.
Az épületekhez, építményekhez szükséges parkolóhelyet létesítési kötelezettségét az 1997. évi LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről (Étv.) és a 253/1997. (XII. 20.) Korm rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK) írja elő. Az abban rögzített normatívákhoz képest a települések, fővárosi kerületek saját rendeletei a települési, kerületi szabályozási tervekben és a helyi építési szabályzatban eltérő követelményeket is megállapíthatnak.
A parkolási előírásban szereplő „tervezési”, méretezési jármű 1,8 m széles és 4,8 m hosszú, az átlagos gépjárműparkot képviseli. Az könnyen belátható, hogy általános előírásokat sem a legnagyobb, sem a legkisebb járműre nem lehet megadni. Mozgáskorlátozottak számára kijelölt parkolóhelyek szélességi mérete legalább 3,5 m legyen, a kerekesszékbe átszállást lehetővé tevő módon.
Az előírás tartalmazza a jármű mellett biztosítandó térközök, távköz, biztonsági sáv méreteit is, különös tekintettel a falak, oszlopok, egyéb akadályok eseteire.
A parkolóhely létesítési kötelezettség teljesítése lakóépületek esetében - lakásonként egy parkolóhely telken belül (általában épületen belül) – a beruházó számára jelentős költséggel jár. Tekintettel arra, amit a cikk is említ, hogy a lakásokhoz a parkolóhelyeket nem kell megvenni a vásárlóknak, a beruházó általában abban érdekelt, hogy a lehető legkisebb méretekkel, a megközelíthetőség határán – a terven – biztosítsa a szükséges férőhelyszámot, hogy megkapja a használatbavételi engedélyt.
A jelenlegi norma felülvizsgálata és az „élethez” igazítása mindenképpen szükséges, elsősorban ott, ahol a beépítés, a vállalkozások gyakorisága, a közösségi közlekedési ellátottság, stb. miatt nem ritka a családonkénti 2-3 személygépkocsi (terepjáró, mikrobusz, stb.) A parkolási norma betartása esetén is ezek egy része mindenképpen közterületen parkol.
Persze sok esetben az is probléma, hogy az építésztervező osztja ki a parkolóhelyeket és nem ismerve a jármű mozgási jellemzőkre vonatkozó előírásokat, nem a szükséges méretű közlekedő utakat, lejtőket, lekerekítő sugarakat tervezi, a megközelítést szolgáló utak forgalomszabályozásáról nem is beszélve.
Amennyiben a lakásokhoz szükséges férőhelyeket az épületen belül lehet biztosítani, és az ott lakók ténylegesen azokat is használják, a közterületi parkolók felszabadulhatnának a látogató, ügyintéző, stb., általában rövid ideig parkoló forgalom számára.
A helyzet a kereskedelmi létesítmények parkolóinál némiképp eltérő, bár ott nem érdeke a beruházónak az éppen szükséges férőhelyszám létesítése, ott a lehető legtöbbet szeretnék kialakítani, ebből adódnak a néha szűkös méretek. Jól megfigyelhető, hogy probléma elsősorban a szűk, belvárosi beépítésű területeken van, ahol az egyidejű parkolási igény jelentkezése miatt (mozi, vásárlás, stb.) nagyobb a tervezettnél a parkolók foglaltsága. (West End, MOM Park). Még az a szerencse, hogy – kevés kivétellel - parkolóhely hiány ezeknél a kereskedelmi létesítményeknél a karácsonyi időszakon kívül nem szokott fellépni, ezért hosszabb, rövidebb gyaloglással a parkolóhelytől a kívánt szolgáltatás elérhető.
A hivatkozott előírás külön megemlíti, hogy szolgáltató létesítmények, bevásárlóközpontok parkolóhelyeinek méretezésénél a parkolás komfortjának emelése érdekében az átlagosnál nagyobb méretű járműveket és a berakodás, a bevásárlókocsik helyigényét is indokolt figyelembe venni.
A tálcás parkolóházzal kapcsolatos probléma súlyos üzemeltetési hiba, ilyen parkolókba az „úrvezetőknek” nem, csak az üzemeltető saját személyzetének szabad beállni a számára parkolásra átadott gépjárművel.
Remélem, hogy tudomást szerezve Társaságunk létéről és tevékenységéről, a későbbiekben különféle szakmai cikkek megjelenése előtt tájékozódik a Társaságnál, mely további szakmai kérdésekben készséggel áll rendelkezésre.
Üdvözlettel:
Dr. Csorja Zsuzsanna
koordinációs bizottság vezetője

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
