Porsche-vétel vajazott teflonon csusszanva

2009.11.24. 17:46

Tárgy: 44-es

Dátum: Fri, 9 Oct 2009 18:50:53 +0200

Feladó: M. Ferenc

Címzett: Csikós Zsolt

Sajnos rettenetesen szeretem az autókat. Korom előrehaladtával a medzsó-gyűjtés és anyagi lehetőségeim (ha nem is bővülésével, de egyáltalán) létrejöttével felnőttkori nagymedzsó-gyűjtésbe torkollott. Az előbbi nem is elsősorban anyagi, sokkal inkább helykérdés, ugyanis nem kizárólag drága autókra vágyom, hanem olyanokra, amiket valami miatt szeretni lehet, és amiket valamilyen tulajdonságuk miatt birtokolni érdemes. Ha a kívánt – őrzött – ipari csarnok mégis rendelkezésemre állna, nem csak drága cuccal tölteném meg: helyet kapna benne az I. generációs Panda – design-történeti mérföldkő, Japánban például rendkívüli tisztelet övezi, ha felbukkan egy-egy példány, 1M Ft-körüli yenért cserél gazdát –, vagy a krómlökhárítós Alfasud – mindegyiket megette a rozsda –, de persze végtelen anyagi eszközök birtokában én is kábé ide jutnék.

Ipari csarnok hiányában viszont marad a két lábbal a földön járás – ami ugye önmagában az autóbuziság tökéletes ellentéte. Tavalyi év végén már láttam az alagút végén a fényt, ugyanis tudtam, hogy a „céges” kocsim tavasszal 5 éves lesz, így nagyobb adóbukás nélkül eladhatom, hogy az árát valami őrültségre költsem. Garázshely csak a lakásomtól távolabb áll rendelkezésemre, így ha a mindennapi használatot fenn akartam tartani, akkor semmiképp sem lehetett semmi különösebben drága, vagy érzékeny. Szerencsére nem vezetek sokat (évi 9-10 ezer km), így legalább ez lehetővé tette számomra, hogy valami öregebb, de ennyit azért kibíró autót vegyek meg. Márka/típusválasztás-ügyében az olasz-francia vonalat rozsda és megbízhatatlanság miatt hamar kizártam, a japánnal pedig a nem létező alkatrészutánpótlás tette ugyanezt magától (20-25 éves kocsikhoz tudtommal elég nehéz már szerezni), ráadásul – megint csak tudtommal, rohadnak is, mint a lószar. Maradtak a németek (nem, az angolok eszembe se jutottak, nyilvánvalóan kizártnak tartom, hogy bármi, amit a szigetországban raktak össze, mindennapos, akár kímélő használatra is alkalmas lenne). Mercedes/BMW természetesen szóba jöhet, de az általam nagyra becsült zőccséges sajnos eléggé rozsdásodik, mire pedig az első 3-as kombiig eljutottam, már sajnos eldőlni látszott a dolog: 944-es Porsche kell. Interneten utána olvasva csak azt hallottam vissza, hogy a rendkívül robusztus autó nem rozsdásodik és – kellő karbantartás mellett – akár mindennapi használatra is alkalmas lehet. (Alkatrészellátás 100%-ig biztosított, ugyanis a Porsche már régen rájött arra, hogy hogyan lehet a hozzám hasonló sznobokat régi alkatrészek raktáron tartásával, illetve utángyártásával kajakra lehúzni.) A fura 80-as évekbeli dizájn pedig azon, Balatonföldváron eltöltött nyarakra emlékeztetett, amikor is a hasonló verdákkal hozzánk ellátogatott Jürgeneket és Ulfokat istencsászárnak gondoltuk, miközben orrunkat az ablakra tapasztva próbáltuk meglesni, hogy mennyi van – a kilométerórába – beleírva. Alternatívaként a 924s jöhetett szóba: a 24-es utolsó 3 évében beletették a 44-es motorját, amivel tuti tippé vált (könnyebb, áramvonalasabb, mint a 44-es, igazi, régi értelemben vett sportautó lett). Fentiek mellett ilyen autót vagy most veszek, vagy majd csak 15 év múlva: jelenlegi állás szerint 2-3 év múlva már családbarát autókban kell majd gondolkodnom, ami jó darabig tartani is fog.

Mivel a magyar választék fenti típusból – az aktív és igen lelkes klubélet – ellenére elég halovány (90-es évek elején „újgazdag” tulajok, majd fülbevalós boyracerek nyomták ki a szemüket, mielőtt – ha egyáltalán – értő tulajok kezébe kerültek), külföldi vásárlás jöhetett csak szóba (munkám miatt bécsi lakhellyel is rendelkezem, így a regadós-lehúzásos behozatal mellett szerencsére volt másik alternatíva is). Már február környékén elkezdett bizseregni a kezem: elkezdtem figyelni a mobilét, hogy nagyjából tisztába kerüljek, hogy mi a jó vétel, mi a lehúzás és nagyjából hol vannak az árak. Előbbiekből azon megnyugtató választ kaptam, hogy a projektre szánt (TCO) körülbelül 10 ezer euró tökéletesen alkalmas arra, hogy egy igen jó autó tulaja lehessek. Túlnyomóan németországi hirdetéseket néztem, így módomban állt az egész vállalkozás egyik legnagyobb tapasztalatát leszűrni: a vasfüggöny köszöni szépen, él is virul.


Az egyik Hannover mellett hirdetett kocsi (egyébként Japóból származik, fasza kandzsis szervizkönyvvel, amit tokiói barátommal le is ellenőriztettem, minden pecsét stimmolt benne, kivéve azt, hogy odakinn nem szakszervizbe, hanem európai autókkal foglalkozó dealershipekbe viszik őket karbantartani ömlesztve) ügyében kértem, hogy valaki hesszelje azért át a kocsit, mielőtt előleget utalnék és odamennék. Mire a tulaj – aki éppen Floridában volt 3 hónapra – a papájával elvitette egy közeli szakihoz.


Előrebocsátottam, hogy senkitől sem kérem, hogy ingyen nekem ilyet tegyen, kértem a szaki – aki egyébként a kinti Porsche-klub honlapján, mint ajánlott szerelő szerepel - számát, hogy hadd hívhassam fel előbb, hogy a részleteket (meg a fizetés módját) megbeszélhessem. Körülbelül négynapnyi eredménytelen hívogatás után feladtam, és jeleztem az eladónak, hogy ez az ember nem létezik. Mire a papája odament, átadta neki a számomat, kérve, hogy hívjon fel. Ezek után Herr Flimm nemcsak, hogy saját költségén többször is felhívott, de az autó részletes átvizsgálásáért egy vasat sem kért („majd megköszönöm, ha arra járok”).


A vasfüggönyön innen igencsak elképzelhetetlennek tartanám ugyanezt – autószerelőhöz befáradni, arra kérni, hogy hívjon vissza egy moldovai mobilszámot (semmit se hívna vissza soha), ahol arra kérik, hogy vizsgáljon át egy ismeretlen moldovainak egy autót, ezt megtenni, lejelenteni, majd kedvesen minden jót kívánni az ismeretlen megbízónak. Herr Flimm sajnos 4 ezer eurónyi javítanivalót talált a kocsin (semmi komoly, csak hát drága az alkatrész, meg a munka is), így végül is vásárlás nem lett a dologból. Internetes keresés során jutottam el végül oda is, hogy a megfelelő autót nem is biztos, hogy messze kell keresnem: a Bécs melletti Vösendorfban ugyanis a márka rajongóinak – egyik- Mekkája található, amelynek választékából – pénztárcától függően - gyakorlatilag vakon lehet választani. Ezek után nem maradt más, mint hogy a tulajjal – Herr Dr. Konradsheim – felvegyem a kapcsolatot és megkérjem arra, hogy szerezzen egy nekem való autót (vicces, időközben megtudtam, hogy tényleg így megy nála a vásárlás, a vevői túlnyomó többsége visszatérő, a beszerzései is főleg eladó oldali megkereséssel folynak). Körülbelül egy hónap várakozás után jelzi, hogy egy régi vevője most fog egy piros, 89-es 944-est egy 911-esre cserélni, ha érdekel a kocsi, látogassam meg. A próbaútnak viszonylag gyorsan szerét is ejtettem. Nyálcsorgatva láttam, hogy abból is meg lehet – ráadásul rendkívül jól – élni, hogy valaki kizárólag azzal foglalkozik, hogy Porschékat ad és vesz.


A pasi – ahogy időközben megtudtam – jogi egyetemről ugrott át egyenesen az autóbizniszbe. 17 éve Ausztriában ugyanis egyszerűen nem volt olyan hely, ahol átvizsgált és ellenőrzött használt (és régi) Porschékat lehetett volna venni. A hivatalos márkakereskedők rendkívül drágán árultak többnyire szart, magánembertől vásárolni pedig már akkor is azt jelentette, hogy az ember nem várhatott el profi kiszolgálást a pénzéért. Minden kisebb probléma megoldásáért maga loholhatott. Emberünk elég nagy szerencsével ficcent be ebbe a résbe és lett – feltehetően nem csak a szerencsének, hanem szorgalmának is köszönhetően – igen jómódú. A vasfüggöny túloldalán bizony az adminisztráció is olyan, mint a mesében: a kocsi átírása 5 perc, biztosításkötés 3 (éves díj 130 euró), az emberek kedvesek, szolgálatkészek és pénzért hajlandóak azt tenni, ami a dolguk (itthon pénzen kívül még többnyire valami más – pl. fenyegetőzés, kapcsolatok – is kell, ha megy egyáltalán), még a műszaki vizsga (összesen 50 euró – csont nélkül ment át rajta) alkalmával sincs az itthon hasonló ügyekben megszökött szívózás. Az elköltött 7500 euróért egy szervizkönyves, harmadik tulajos autót kaptam (mindhárom címe a forgalmiban, a legutóbbi 2 éve vette ugyanitt, most pedig egy drágábbra cserélte ugyaninnen), ami állapotában egy itthoni 3-4 éves kocsinak felelt meg (20 éves kora ellenére első festés, első kuplung és kipufogó, pedig télen is használták, csak rendesen cserélték, amit kellett, és vigyáztak rá).

Az eredetileg kért 9 ezer helyett azért lett végül is szerényebb az ár, mert a kocsi eladásra való felvételekor tartott átvizsgálásakor kisebb hibákat találtak rajta (tételes listával vettem át), amelyek javítására az akkor egyedül kapacitással rendelkező Wien-Liesing Porsche 4 ezer eurós ajánlatot adott. Herr Konradsheim saját csapata legközelebb 3 hónap múlva ért volna rá (ennél sokkal drágább autókon dolgozott épp), így az ajánlat szerint vagy várhattam volna három hónapot a tökéletessé tételre, vagy a hiányosságok ellenére megvehettem a kocsit olcsóbban (még szerelőt is ajánlottak). Így utólag – ha valaki hasonlóban töri a fejét – nem is javasolhatnék neki mást, mint hogy vegyen meg egy nagyon jó autót kis hibákkal, amiket csináltasson meg itthon (már ha be tud jutni egy szerelőhöz, ugyanis hónapos előjegyzéssel vállalnak munkát). Az enyémen a 4 ezer eurónyi munkát egy mikrokapcsoló (csomagtérnyitó), egy tömítés (olajszűrő), egy kerékcsapágy (bal első), egy ajtóborítás-csavar (pótlás) és belső kapcsoló (ventilátor-kapcsoló a szellőztetéshez) jelentette, ami az autóhoz nyúlt két kiváló szerelőnél (Hamar Ákos klubelnök Budapesten, illetve Moger Csaba Sopronban) olajcserével és nagyszervizzel együtt körülbelül 700 eurónyi pénzembe került.

A kocsi tulajdonlása azóta tiszta dizni, még az sem árnyékolhatja be, hogy – rossebbe, nem gondoltam volna, hogy ilyen még létezik, hogy rohadna le a keze, aki csinálta – az utcán parkolva, a múlt hétvégén éjszaka mind a négy felniből kilopták a Porsche-jelet. Köhintés nélkül ment el háromezer kilométert, miközben átlagban 10 litert fogyasztott (nem hajtom, nem igazán vonz, hogy üveghangon kínozzak egy 20 éves technikát). A sokat emlegetett vasfüggöny túloldalán már kúlnak és egyre inkább megbecsültnek számító autó idehaza inkább értelmezhetetlen (csak igazi autóbuzik veszik le, hogy milyen szép autó is ez, és mennyire ritka ilyen állapotban). Vidéken lakó szüleimet meglátogatva pedig azt kellett tapasztalnom, hogy a hasonló autóból kiszálló, ezresért tankoló, fülbevalós 18 évesek szemekbe beleégett képe miatt engem is hasonlónak gondoltak (miközben én igen stílusos, individualista és rendkívül pálya, 35 éves csávónak látom magam benne, lol).

A tél még hátra van, de eddigi tapasztalataim alapján mindenkinek csak azt tanácsolhatom, hogy, ha van ilyen ingerenciája, élje ki nyugodtan (megjegyzem, a regadós-szopatás sem annyira súlyos, mivel a német állomány nagy része már Euro 2-es, aminek a regadója – a kora miatt – már körülbelül csak 350 ezer forint).

A megvásárlás csupa nagyszerű és kedves emberrel (külön köszönet Hamar Ákosnak a tanácsokért és támogatásért, és Moger Csabának a profi szolgáltatásért) ismertetett össze (a kontaktált németek közül is mindenki talpig normálisnak bizonyult - még az a nyugdíjas levélkihordó is, akinek a fekete kocsiját elvitték előlem). Igazán ordas nagy barommal csak eggyel találkoztam, aki egy könnyfakasztóan szép 924s-t árult, saját elmondása szerint gyűjtőként, majd amikor kiderült, hogy joggal foglalkozom, meg hogy kicsit jobban is körüljárnám a témát, hirtelen nagyon barátságtalan és paraszt lett, még a hirdetést is megváltoztatta, az árat felnyomta. Utólag jöttem rá, hogy botcsinálta kereskedő, aki amerikaiaknak ad el német-nosztalgiát, viszont mivel kereskedőként Németországban szavatossági kötelezettsége lenne, csak úgy tudja elspórolni, ha a mobile-n magánszemélyként hirdet.


Egyelőre a gatyám még nem ment rá a fenntartásra és egy új Suzuki áráért olyan autóval járok, ami nem sokkal fogyaszt többet (tapasztalat) és kevesebbet veszít az értékéből, plusz – az újgazdag márkatársak találkozóinak kivételével – bárhol meg lehet vele jelenni.

Üdv
M. Feri

Az oldalról ajánljuk

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

1 órája
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02