Összehangolt biztonság — a nagy kihívás

Hirdetés
2015.06.23. 10:13 Módosítva: 2015.06.23. 13:15
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Nem új-keletűek azok a technológia fejlesztések, melyek célja, hogy a vezetést biztonságosabbá tegyék.

Az autóiparnak szintet kell lépnie, olyan területeken kell fejlődnie, mint amilyen a látótér javítás az ütközéses balesetek visszaszorítása érdekében, vagy a felhőszolgáltatások, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a járművek kommunikálni tudjanak egymással és környezetükkel is. A kérdés: hogyan tud az autóipar olyan összehangolt biztonsági megoldásokat nyújtani az autósoknak, amelyek nem veszélyeztetik a járművek biztonságát?

Világszerte több mint 600 ezer ember hal meg évente autóbalesetekben. Magyarországon, annak ellenére, hogy a számok folyamatosan csökkenek, továbbra is 500 felett halnak meg az utakon évente. Mondani sem kell, hogy a halálesetek bekövetkezte a legsúlyosabb ár, amit az autós közlekedés megvalósulásáért fizetünk, de a nem halálos kimenetelű balesetek is óriási gazdasági veszteséggé halmozódnak. Ennek összessége elveszett nyereségből, biztosítási- és javítási költségekből tevődik össze elsősorban. Kutatások bizonyítják, hogy a Németországban bekövetkezett olyan balesetek 28 százalékának, amelyek az autó hátsó részének ütközésével függenek össze, megelőzhetőek lettek volna viszonylag olcsó vezetést támogató rendszerekkel.

Az olyan fejlett vezetést támogató rendszerek biztonsági megoldásai, mint például amilyenek az első ütközést és a sávelhagyást jelző rendszerek, egyre elterjedtebbek azoknál az autóknál is, amelyek manapság gördülnek le a futószalagokról. Ezek a rendszerek figyelmeztetik a vezetőt, ha az autó elhagyja a sávját, vagy közvetlen veszélynek van kitéve, például, ha a holt terében közeledik valami. Ezeknek a viszonylag egyszerű képességeknek, amelyek az autó környezetét figyelő szenzorok segítségével működnek, komoly szerepük van a balesetek számának csökkentésében. Az euroFOT (European Field Operational Test) konzorcium által végzett kutatás, amely vezetést támogató rendszereket tesztelt, megállapította, hogy olyan megoldások alkalmazása, mint például amilyen az önálló tempomat (Autonomous Cruise Control - ACC) vagy az aktív ütközést megelőző rendszer (forward collisioning warning - FCW) évente 1,2 milliárd eurós megtakarítást eredményeznek. Ezek a rendszerek a közeljövőben szériafelszereltséggé válhatnak a legtöbb autóban. De ezek a rendszerek sem tökéletesek, nem tudnak ugyanis a látótávolságon túlterjeszkedni.

A látóhatáron túl terjeszkedő megoldás: a dolgok Internete és a biztonság

Az autógyártók és a beszállítóik azon dolgoznak, hogy hogyan tudnak a most meglévő biztonsági rendszereken túljutni, megteremtve egy úgynevezett elektronikus horizontot, amelyet az interneten keresztül összekötött tárgyak (car-to-X (C2X)) biztonsági rendszerei alkotnak. Annak érdekében, hogy a járművek letapogathassák ezt az elektronikus horizontot, felhasználják a más járművek által kibocsátott adatokat, amelyeket egy valósidejű navigációs adatbázis tartalmaz. Egy ilyen C2X környezetben a járművek nemcsak egymással, de útforgalmi infrastruktúrákkal vagy közlekedés-irányító központokkal is kapcsolatban vannak, hogy jeleket adjanak és fogadjanak a rájuk leselkedő veszélyekről. A legegyszerűbb példa, hogy egy jármű automatikusan értesíti a környezetében lévő járműveket arról, hogy egy adott úton leállt.

A C2X technológiának köszönhetően a nem túl távoli jövőben az önmagukat vezető járművek képesek lesznek előre nem látható helyzeteket megoldani anélkül, hogy az embernek közbe kelljen lépnie. A fejlett vezetést segítő rendszerek, amelyek már ma is léteznek, többé kevésbé már most is így működnek, de egyelőre alacsonyabb fejlettségi szinten: a navigációs rendszerek külső adatbázisokból származó valós forgalmi információkkal dolgoznak.

Az összekapcsolt biztonság területén a valódi újítás abból ered, hogy az autó a Globális Infrastruktúra (V2X/telematics) része lesz és rákapcsolódik a “dolgok internetére.”. Ebben az összekapcsolt világban egy mentőautó már azelőtt jelezhetné közeledtét, hogy valóban látható és hallható lenne, képessé téve a vezetőket arra, hogy biztos és szabad utat engedjenek neki.

Az autók egymással és a felhővel való összekapcsolása biztonságosabbá teheti a járműveket és megkönnyítheti az autógyártók számára az információgyűjtést, de egyben sokkal kiszolgáltatottabbá teheti a járműveket a hekkerekkel szemben. Amikor az autó irányítási információi vezeték nélküli hálózatokon keresztül futnak, akkor elkerülhetetlenül növekszik a rosszindulatú támadások esélye. Már egy feltört okostelefon vagy számítógép is bőven elég gondot okozhat, de amikor a feltört eszköz egy sebesen száguldó autó a német autópályán, akkor a támadás végzetes következményekkel járhat. Egyetlen támadás, melyben például meghamisítják az adatokat, tömegkarambolhoz vezethet, vagy csalók mentőnek álcázva béníthatják meg a forgalmat.

A vásárlók is egyre inkább elvárják a gépjárművekben található rendszerektől, hogy olyan eszközökkel kapcsolódjanak mint az okostelefonok és, hogy támogassák az alkalmazás- és szoftverletöltéseket. Az infotainment rendszerek tehát egyre nyitottabbak, ami azt is jelenti, hogy hamarosan a gépjárművek felhő rendszerekkel való kapcsolódási pontjává, és így biztonsági kockázattá is válnak.

Az infotainment rendszereknek persze van saját védelmi mechanizmusa, biztonsági rendszerük erősebb egy tipikus mobileszköznél. De mivel több interfészen keresztül kapcsolódnak külső és belső forrásokkal, mindig fennáll a rosszindulatú szoftverek általi fertőzés lehetősége. Ugyanakkor, a gépjármű biztonsági és kapcsolódási (V2X) funkcióinak különböző domaineken való különválasztásával a Harman által fejlesztett hypervisor technológia olyan infrastruktúrát alakít ki, melyben egyetlen rosszindulatú szoftver sem lesz képes hozzáférni a gépjármű hálózatához és a V2X hálózathoz. A HARMAN az autóiparhoz fűződő erős szálaival elláthatja az autógyártókat olyan technológiákkal és képességekkel, amikben megbízhatnak, hogy az autó biztonsága nincs veszélyeztetve.

Amióta az első autók kihajtottak az utakra, az alapmodell változatlan maradt: négy kerék, egy motor, fékek és kormányzás. Ahogy azonban a járművek több információt továbbítanak, mint kapnak, új korszak felé haladunk. A kapcsolódás és a biztonság egyre fontosabbá válnak, és miközben az autóipar megválaszolja ezeket a kihívásokat, lassan a vezetési szokásaink is átalakulnak. Néhány évtized múlva az emberek megdöbbenve fogják hallani, hogy egykoron úgy ültünk a kormány mögé, hogy nem kapcsolódtunk a dolgok internetére (Internet of Things), bíztunk saját és a mások vezetési képességeiben, hogy biztonságban célunkhoz érkezünk, anélkül, hogy okos kapcsolódó technológiákat használtunk volna, melyek képessé teszik a járműveket, hogy figyelmeztessék egymást és környezetüket a közelgő veszélyekre.

Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Az oldalról ajánljuk

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

41 perce
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38