Harc az autók ellen: példák három európai nagyvárosból

2023.12.31. 07:03

A legtöbb európai várost nem úgy tervezték, hogy kiszolgálja az autósokat. Utcáik valaha különféle emberi tevékenységeket szolgáltak. Piacozást, társalgást, játékokat, azt, hogy a lakók gyalog eljussanak A-ből B-be. Az autók az 1950-es évektől kezdték elárasztani a városokat radikális változásokat hozva nem csupán közlekedésükkel, hanem parkolásukkal is. Az elmúlt évek azonban részben arról szóltak, hogy a városlakóknak elegük van a lég- és zajszennyezésből, igyekeznek olyan hellyé tenni lakókörnyezetüket,ahol kellemes élni - írja a Guardian három európai nagyváros átalakulását összehasonlító cikkében.GettyImages-525480909

Ennek szellemében megjelentek a dugódíjak, a parkolási korlátozások, az autók számára tiltott zónák, illetve terjednek a biciklisávok és bővül a tömegközlekedés. Tapasztalatok szerint a tiltások és az alternatív utazás támogatása mint korbács és mézesmadzag egyszerre lehet hatásos a városok közlekedésének átalakításában. A változás híveinek legfőbb érve, hogy a közúti közlekedés okozza az EU-ban a károsanyag-kibocsátás ötödét és ennek 61 százalékáért az autók a felelősek. Egy autóra átlagosan mindössze 1,6 lakó jut és az autók parkolói a lehető legrosszabb formái a rendelkezésre álló hely kihasználásának.

Párizsból kiszorulnak az autók

Párizsban meglepő statisztika látott napvilágot novemberben. A reggeli és az esti csúcsforgalom fő közlekedési eszközei ma már nem az autók, hanem a kerékpárok. Majdnem kétszeres a különbség a két közlekedési eszköz között. A franciák egyébként tradicionálisan a bringaimádó nemzetek között vannak. A szocialista Anne Hidalgo főpolgármestert 2014-ben választották meg először, és azóta kőkemény autóellenes közlekedéspolitikát folytat. A város számos patinás útjáról egyszerűen kitiltották az autókat. Egy táguló zónából folyamatosan szorítják ki a régebbi, erősebben légszennyező járgányokat. Eközben ezer kilométernyi bicikliút épült és 350 kilométeren védett kerékpársávokat alakítottak ki. Miután ez az átalakulás már Hidalgo elődjei alatt megkezdődött, az autóhasználat az 1990-es évek óta 45 százalékkal csökkent, a közösségi közlekedés 30, a kerékpáros 1000 százalékkal nőtt a francia fővárosban. A következő lépés az átmenő forgalom kitiltása a városból 2024 tavaszától, a nyári olimpiai játékokat megelőzően. Szinte mindenütt 30 kilométeres sebességkorlátozást vezetnek be és felárat fognak kiszabni az SUV-k parkolására, mivel nagyobb helyet használnak az átlagosnál. Bár a városvezetés érdemei nagyok az átalakulásban, a párizsiak maguktól is változnak – mondja Pierre Zembri közlekedési szakember. Ma már csak 30 százalékuknak van autója, miközben Franciaország egészében 90 százalék ez az arány. Szerinte a fő kérdés az, hogyan lehet megoldani a különböző közlekedési formák koordinált együttélését.

Barcelonában "döntetlenre" áll a meccs

Újságírók nemrégiben egy nyolc kilométeres úton tesztelték a közlekedési eszközöket Barcelonában. Győzött a motorkerékpár, amellyel két és fél perccel gyorsabban lehetett megtenni ezt a távot a tömegközlekedés használatával szemben. A harmadik helyre a kerékpár futott be, negyedik lett az autó. Ugyanakkor az a szabadság, amit az autózás jelent, sok barcelonainak még mindig a legfontosabb szempont.

Erre játszott rá Jaume Collboni a 2022  tavaszi polgármester-választáson, amelyen „autóbarát” jelöltként indulva nyert. Elődje, Ada Colau híresen keményen bánt az autókkal. Nem tiltotta ki azokat a városból, ám különböző korlátozásokkal nagyon barátságtalan hellyé tette azt az autósok számára. Mielőtt leváltották a szavazók, egyebek mellett „gyalogosította” a város fő közlekedési útvonalait. El lehet képzelni mit jelentett ez az EU egyik legnagyobb autósűrűségű városában, ahol 6000 autó jut 1 négyzetkilométerre. Egyben Barcelona Európa egyik legzajosabb városa és a levegő nitrogén-dioxid-tartalma folyamatosan meghaladja az Egészségügyi Világszervezet egészségügyi határértékét.A város tömegközlekedését ugyan kiválónak és olcsónak tartják, ám az elővárosi vonatok lassúak és nem túl megbízhatóak. Részben ez magyarázhatja, hogy az autófogalom 85 százalékát az ingázók adják. Így sem a 4 ezer parkolóhely megszüntetése, sem az alacsony kibocsátású zónák növelése, sem a kerékpárút-hálózat bővítése 120 kilométerről 275 kilométerre nem tudta jelentősen mérsékelni a város közlekedésének zsúfoltságát.

Brüsszel még a múltban él

Brüsszel tartósan a nyolcadik legszennyezettebb európai város a nitrogén dioxid-kibocsátás szempontjából. Részben az európai uniós intézmények miatt állandóak a dugók. Az emberek 2017-ben az utazások 64 százalékára használtak autókat, ami 2021-re 50 százalékra csökkent – legalábbis a statisztikai adatok szerint. Közben a biciklihasználat nőtt, de nincs szó robbanásszerű bővülésről.. Az utazások 3 százalékát tették meg az emberek kerékpáron 2018-ban, ami 2022-re 10 százalékra ment fel. A város központjában csak az utcák egy részének egyirányúvá tételével sikerült csökkenteni a zsúfoltságot.

Brüsszel az egyik legrosszabb hírű város Európában az autóközlekedés túlsúlya miatt, de a helyzet jobb, mint öt évvel ezelőtt – mondta Leo Cendrowicz, a Brussels Times magazin szerkesztője. A város bonyolult önkormányzati szerkezete, a 19 önálló helyhatóság nem könnyíti meg a közlekedés egységes szervezését. Az autók 22 százaléka cégek tulajdonában van, ami nehezíti vezetőik leszoktatását a használatukról. A 2020 és 2030 közötti fejlesztési tervek mégis erősen autóellenesek. Egyebek mellett 50 olyan körzetet jelöltek ki a városban, ahol csökkenteni kell az autóforgalmat.

Az oldalról ajánljuk

Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

6 órája
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08