A legtöbb európai várost nem úgy tervezték, hogy kiszolgálja az autósokat. Utcáik valaha különféle emberi tevékenységeket szolgáltak. Piacozást, társalgást, játékokat, azt, hogy a lakók gyalog eljussanak A-ből B-be. Az autók az 1950-es évektől kezdték elárasztani a városokat radikális változásokat hozva nem csupán közlekedésükkel, hanem parkolásukkal is. Az elmúlt évek azonban részben arról szóltak, hogy a városlakóknak elegük van a lég- és zajszennyezésből, igyekeznek olyan hellyé tenni lakókörnyezetüket,ahol kellemes élni - írja a Guardian három európai nagyváros átalakulását összehasonlító cikkében.
Ennek szellemében megjelentek a dugódíjak, a parkolási korlátozások, az autók számára tiltott zónák, illetve terjednek a biciklisávok és bővül a tömegközlekedés. Tapasztalatok szerint a tiltások és az alternatív utazás támogatása mint korbács és mézesmadzag egyszerre lehet hatásos a városok közlekedésének átalakításában. A változás híveinek legfőbb érve, hogy a közúti közlekedés okozza az EU-ban a károsanyag-kibocsátás ötödét és ennek 61 százalékáért az autók a felelősek. Egy autóra átlagosan mindössze 1,6 lakó jut és az autók parkolói a lehető legrosszabb formái a rendelkezésre álló hely kihasználásának.
Párizsból kiszorulnak az autók
Párizsban meglepő statisztika látott napvilágot novemberben. A reggeli és az esti csúcsforgalom fő közlekedési eszközei ma már nem az autók, hanem a kerékpárok. Majdnem kétszeres a különbség a két közlekedési eszköz között. A franciák egyébként tradicionálisan a bringaimádó nemzetek között vannak. A szocialista Anne Hidalgo főpolgármestert 2014-ben választották meg először, és azóta kőkemény autóellenes közlekedéspolitikát folytat. A város számos patinás útjáról egyszerűen kitiltották az autókat. Egy táguló zónából folyamatosan szorítják ki a régebbi, erősebben légszennyező járgányokat. Eközben ezer kilométernyi bicikliút épült és 350 kilométeren védett kerékpársávokat alakítottak ki. Miután ez az átalakulás már Hidalgo elődjei alatt megkezdődött, az autóhasználat az 1990-es évek óta 45 százalékkal csökkent, a közösségi közlekedés 30, a kerékpáros 1000 százalékkal nőtt a francia fővárosban. A következő lépés az átmenő forgalom kitiltása a városból 2024 tavaszától, a nyári olimpiai játékokat megelőzően. Szinte mindenütt 30 kilométeres sebességkorlátozást vezetnek be és felárat fognak kiszabni az SUV-k parkolására, mivel nagyobb helyet használnak az átlagosnál. Bár a városvezetés érdemei nagyok az átalakulásban, a párizsiak maguktól is változnak – mondja Pierre Zembri közlekedési szakember. Ma már csak 30 százalékuknak van autója, miközben Franciaország egészében 90 százalék ez az arány. Szerinte a fő kérdés az, hogyan lehet megoldani a különböző közlekedési formák koordinált együttélését.
Barcelonában "döntetlenre" áll a meccs
Újságírók nemrégiben egy nyolc kilométeres úton tesztelték a közlekedési eszközöket Barcelonában. Győzött a motorkerékpár, amellyel két és fél perccel gyorsabban lehetett megtenni ezt a távot a tömegközlekedés használatával szemben. A harmadik helyre a kerékpár futott be, negyedik lett az autó. Ugyanakkor az a szabadság, amit az autózás jelent, sok barcelonainak még mindig a legfontosabb szempont.
Erre játszott rá Jaume Collboni a 2022 tavaszi polgármester-választáson, amelyen „autóbarát” jelöltként indulva nyert. Elődje, Ada Colau híresen keményen bánt az autókkal. Nem tiltotta ki azokat a városból, ám különböző korlátozásokkal nagyon barátságtalan hellyé tette azt az autósok számára. Mielőtt leváltották a szavazók, egyebek mellett „gyalogosította” a város fő közlekedési útvonalait. El lehet képzelni mit jelentett ez az EU egyik legnagyobb autósűrűségű városában, ahol 6000 autó jut 1 négyzetkilométerre. Egyben Barcelona Európa egyik legzajosabb városa és a levegő nitrogén-dioxid-tartalma folyamatosan meghaladja az Egészségügyi Világszervezet egészségügyi határértékét.A város tömegközlekedését ugyan kiválónak és olcsónak tartják, ám az elővárosi vonatok lassúak és nem túl megbízhatóak. Részben ez magyarázhatja, hogy az autófogalom 85 százalékát az ingázók adják. Így sem a 4 ezer parkolóhely megszüntetése, sem az alacsony kibocsátású zónák növelése, sem a kerékpárút-hálózat bővítése 120 kilométerről 275 kilométerre nem tudta jelentősen mérsékelni a város közlekedésének zsúfoltságát.
Brüsszel még a múltban él
Brüsszel tartósan a nyolcadik legszennyezettebb európai város a nitrogén dioxid-kibocsátás szempontjából. Részben az európai uniós intézmények miatt állandóak a dugók. Az emberek 2017-ben az utazások 64 százalékára használtak autókat, ami 2021-re 50 százalékra csökkent – legalábbis a statisztikai adatok szerint. Közben a biciklihasználat nőtt, de nincs szó robbanásszerű bővülésről.. Az utazások 3 százalékát tették meg az emberek kerékpáron 2018-ban, ami 2022-re 10 százalékra ment fel. A város központjában csak az utcák egy részének egyirányúvá tételével sikerült csökkenteni a zsúfoltságot.
Brüsszel az egyik legrosszabb hírű város Európában az autóközlekedés túlsúlya miatt, de a helyzet jobb, mint öt évvel ezelőtt – mondta Leo Cendrowicz, a Brussels Times magazin szerkesztője. A város bonyolult önkormányzati szerkezete, a 19 önálló helyhatóság nem könnyíti meg a közlekedés egységes szervezését. Az autók 22 százaléka cégek tulajdonában van, ami nehezíti vezetőik leszoktatását a használatukról. A 2020 és 2030 közötti fejlesztési tervek mégis erősen autóellenesek. Egyebek mellett 50 olyan körzetet jelöltek ki a városban, ahol csökkenteni kell az autóforgalmat.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Belsőség
Ez nem utcai autó, gyerekek...
Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Égéstér
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.
- Technika
Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.
Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Hírek
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Hírek
Teljesen új külsőt kap az új MG4
A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.
- Hírek
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.
- Hírek
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.
- Hírek
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.
- Hírek
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.
