Buta boyracerek betonplaccon bénáznak
A nap végére rettegtünk minden egyes letört gallytól, dilatációs hézagtól, a vasúti sínek esküdt ellenségeinkké váltak, az egész világ az életünkre tört, még az olyannyira szeretett kanyarok is a hátunkba döfték a tőrt. Pedig papíron minden tökéletesnek tűnt, a Mazda3 MPS és az O.CT Leon Cupra S is komoly játékszer, mindkettő sok pénzért, profin tuningolt, 280 lóerő fölötti teljesítménnyel, ugyanazzal a már-már versenyfutóművel. Ami a legszebb, hogy a tulajdonosok sem szívbajos királykisasszonyok, akik felszisszennek minden egyes guminyikkanásnál.
Nem gondolkoztam sokáig, amint lehetett, lecsaptam a Mazdára, a Leonba kényszerítve ezzel TéZét. Meg voltam győződve arról, hogy csakis ez lehet a jobb autó, hiszen motorja nagyobb, nyomatékosabb, ráadásul önzáró sperrdifi van benne, milyen jól odaver majd a spanyol németnek kanyarban, hehe. Igaz ugyan, hogy bemondásra gyengébb, hiszen a Supersprint rendszer és a némiképp módosított elektronika nem rak rá egy akkora lapáttal a már meglévő 260 lóerőre, mint a Seat esetében, de a 280 ló és – ami még jobb – a 416 newtonméter azért már elsőre szimpatikus.
A Mazda3 formatervéről nehéz lenne szakdolgozatot írni, egyáltalán nem rossz, de nem is mozdul rá az ember úgy, mint a Martini-matricás Leonra. Nippon Focus. Japánságát talán csak a horizontálisan húzott maszk és az azóta már lassan divatjamúlt hátsó lámpatestek mutatják. Az MPS ugyan kapott finom küszöbtoldatokat és spoilereket, ezek együttes hatása elegendő ahhoz, hogy érezzük, ez nem egy mezei hármas. Persze az utólagos masszív ültetés, a 19 colos felnik, valamint a tökéletesen a formához illő ovális kipufogóvég sokat javít az autó megjelenésén, így, gyöngyházfekete, csillogó fényezéssel látni benne az ordas állatot, akit nem érdemes piszkálni. Én pedig pontosan ezt akartam, porfelhőt húzva egy végtelent gyorsítani, brutális oldalgyorsulás mellett nagyot kanyarodni, miközben a gázpedál csak potméter az őrületgenerátoron. Mintha Dita von Teese jelentkezett volna be MSN-en, és egy pajzán hancúrra hívna a gigantikus pezsgőspohárban. Webkamerán keresztül.
Mert pár óra után kiderült, hogy a hajamra kenhetem a sperrdifit, könnyes búcsút inthetek a kanyarnak meg az élményautózásnak, és még csak nem is róhatom fel mindezt magának a terméknek, mert az alapjában véve jó, bár akadnak gyenge pontjai.
A gyilkos azonban máshol lapult. Valahol a kerekek és a karosszéria között. A KW Variante 3 futómű jelenleg 1589 eurót kóstál ehhez a típushoz, ami nagyon sok pénz. Ahhoz, hogy a létező legkeményebbre állítsuk a húzó- és nyomófokozati csillapítást, lényegében tökéletes szódásszekér-érzetet varázsolva, mindenképpen. Mert sajnos ez történt. Ez még önmagában nem is lenne gond, ha kizárólag tükörsima, jó minőségű utakon közlekedne az ember, de hogy-hogy nem, kis hazánk csak nagyon korlátozott mértékben rendelkezik ilyenekkel. Ezért aztán minden egyes megtett kilométer apró csaták százaiból áll össze. Harcolunk a hirtelen siratófalnyi csatornafedelekkel, a fák letört ágai méretes gerendákká lesznek, az útszéli apró kavicsok légkalapácsként ütnek hátba, rettegve hajtunk át a síneken, szemünkben az új olajteknő és kartervédő képével, borzasztó és fárasztó egyben. A kerekek kétségbeesetten keresik a tapadást az ide-oda pattogás közepette, egy apró törés vagy gödör is elég ahhoz, hogy azonnal leugorjunk az ívről. Feltéve, ha merünk és akarunk kanyarodni. Mert a rosszul beállított futómű ördöge mögött feltűnnek a 19 colos felnik, amiken nagyon alacsony profilú abroncsok feszülnek, hogy beférjenek a kerékjárati ívbe. Négy kerék, négy szög a kereszten. Nem kell nagy éleslátás ahhoz, hogy rájöjjünk, mi történik kanyarban. Ha mégsem sikerülne összeadni-kivonni, akkor majd a sárvédőn kicsit sem dallamos muzsikát reszelő Bridgestone Potenzák vázolják a helyzetet.
Kanyarban! Ott, ahol végre jól érezné magát ember és gép egyaránt. Nagy kár, hiszen érezni, hogy borzasztó potenciállal rendelkezünk. Ha néha akár csak pár méternyi jó minőségű felületet kapott maga alá az autó, és szándékosan fittyet hánytunk a dörzsölő hangra, akkor aztán úgy kanyarodott, mint az álom, pontosan, precízen, gyorsan.
Megfosztva a móka nagy részétől aztán nem maradt más, mint hogy a 2261 köbcentis DISI (Direct Injection Spark Ignition ) turbómotornak legalább egyenesben a körmére nézzek. Nincs csalódás, a motor remek. Alulról ugyan kéri a fordulatot, de szemvillanás alatt ugrik fel kétezerre, onnan pedig húz, mint az ökör. Számomra szubjektíve erősebbnek tűnt, mint a Seat. A Supersprint-rendszer hangja fémes, erős, kitűnően illik a motor karakterisztikájához. A nagy négyhengeres üvölt, a lefújószelep hangosan tüsszent minden váltáskor, maga az érzet impresszív, szerethető, de egyenesben minden hülye tudja tolni. Persze a kormánnyal harcolni kell egy kicsit, de ha észnél vagyunk és időben korrigálunk, nem vesz el sokat az élményből.
Ha a telepen keresztülfutó síneknél nem kellett volna állóra fékeznem, talán eszembe sem jut szétnézni a beltérben. Nem valami szívderítő látvány, lényegében akár egy harmadannyiba kerülő Hármasé is lehetne, a piros cérnával varrott bőrkormányon, váltószoknyán és sportüléseken kívül már csak az alu pedálsor emlékeztet arra, miben is ül az ember. És jaj, kemény és hideg a műanyag, kevés a puha, tapintásra kellemes felület. Reméltem, hogy TéZét szívathatom majd a Seat beltere miatt, de pofára estem, az a bél bizony jobb, minőségibb. Ellenben minden kényelmi extra rendelkezésünkre áll, ami csak ebbe a modellbe belefért klímától nagy audiorendszerig. Bocsánat, Mazda, de rúgnom kell beléd még egyet, pedig olyan jó kis autó lennél: a váltó. Bizony ám, a Mazda váltó, az egyedüli dolog, amit feltétel nélkül szeretek a saját, 12 éves autómban, itt egy erős hármas osztályzatot kapna csupán.
Hosszú úton jár, a filigrán kis kar nem túl bizalomkeltő, ráadásul síkváltáskor (mondjuk másodikból háromba kapcsoláskor) nem elég határozott a megvezetése, nem egyszer ezen múlt az ad-hoc gyorsulási verseny végeredménye. Márpedig az első három fokozat nagyon rövid, egy megközelítőleg 200 méteres szakaszon már kéri a harmadikat. Mindazonáltal bőven belefér, hogy bennem, vezetési stílusomban van a hiba, szeretem komoly tempónál egy határozott mozdulattal szúrni a hármast-ötöst, elvárom, hogy egy sportos autó váltójával ne kelljen finomkodva, csipkekesztyűben bánni, működjön észrevétlenül, gyorsan, pontosan. Mondjuk mint a Cuprában. Sajnálom.
Meglepő lehet, de ennek ellenére jó kis hot hatchnek tartom a Mazda 3MPS-t. Praktikumából mit sem veszített a gyengébben motorizált változatokkal szemben, ereje még tuning nélkül is elegendő, van benne vadság bőven. De ha az enyém lenne, azonnal visszaraknám a 18 colos szériafelniket, vennék egy short-shiftert, beállítanám a futóművet, és irány a Hungaroring. Az autó tulajdonosa tisztában van mindennel, sokat finomít még rajta, akkor lesz az igazi. Mert ebben a formában ott, a nagy telepen, simán körbeautóztam volna a kölcsönkapott H1-es kisbusszal.
De nem csak a Mazdát, ugye TéZé?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
