Ön- és közveszély
Teszt: Velorex
Mókás, szívmelengető látvány, örül is neki minden ember, merre jár. Arra azonban már nehéz felháborodás nélkül gondolni, hogy ilyesmibe egykor embereket kényszerítettek, főleg, hogy olyanokat, akiknek egyébként is megvolt a maguk baja: mozgáskorlátozottakat. A Velorex ma már szerencsére kizárólag hobbiautó.
![]() |
A Velorex gyárat 1938-ban "MOTO-Velo Sport" néven alapította Frantysek és Mojmir Stransky a csehországi Parník-ban. Eleinte kerékpárjavítással foglalkoztak, de a lelke mélyén minden ambíciózus biciklijavító sikeres autógyáros. A 30-as években még nem volt lefutott kérdés, hogy egy kisautónak okvetlenül négy kereke legyen - a Stransky testvéreket a ma is sikeres sportautógyár, a Morgan háromkerekűje ihlette meg.
![]() | |
![]() | ![]() |
Az első prototípus az 1943-ban elkészült Oskar volt - nem elírás, és nem az amerikai Filmakadémia díjára utal: csehül az "os" tengelyt, "káre" pedig kocsit jelent. A csővázat erős farmervászonnal burkolták, aztán ahogy egyre több motorkerékpár alkatrész váltotta fel a bicikli-fődarabokat, a burkolat is a szép, barna műbőrre cserélődött.
1950-ben államosították a Stransky-gyárat, és beolvasztották a Hradec Kralove-i Velo szövetkezetbe. Az alapítók közül Frantisek Stransky 1954-ben egy prototípussal megcsúszott a jeges úton, és belehalt fejsérüléseibe. 1955-ben öccsét, Mojmir Stranskyt elbocsátották, mert nem volt hajlandó belépni a pártba.
![]() | |
![]() | ![]() |
A Velorex-biznisz volumenéről sokat elárul, hogy amikor 1959-ben gyártási rekordot döntöttek, egy hónap alatt 120 autó készült. Kizártnak tartom, hogy a Stransky testvérek fikarcnyit is törődtek volna a formatervezéssel, épp elég volt a maguk anyagi lehetőségei közt összekalapálni valamit, ami egyáltalán működik.
A forma másik aspektusa az autó emberekre gyakorolt hatása, és ebben a Velorex talán még világbajnok is lehet: ennyi mosolygó embert egyetlen más autóból sem láttam. És mindenki udvarias: nemcsak az autósok és a kamionosok előzékenyek, de még a helyijáratú busz vezetője is lemondott az elsőbbségéről, ami pedig kifejezetten ellentétes a munkaköri leírásával.
![]() | |
![]() | ![]() |
És bár gondolom, nem szándékosan, de a Velorex erősen emlékeztet egy nagy barna varangyra, leginkább talán arra, amelyiket egy állatkereskedés terráriumában láttam, "NT varangy" címkével. Kérdésemre az eladó azt mondta, az NT a "Nem Tudjuk, miféle" rövidítése. Egyszóval a Velorex az úton olyan, mint egy vidám NT varangy, még akkor is, ha kabriósítottuk, és hátradobtuk a barna műbőrt, vagy a cseh tuningcég által gyártott elegáns, fehér szegélyes fekete ponyvát.
Azt hiszem, ennél már csak egy Forma 1-es autó beltere szűkösebb, lábtér végképp nincs, a többi tér is csak módjával. A Velorex a maga három kerekével kívül-belül az autó és a motorkerékpár közti evolúciós átmenet, de ha félretesszük a nosztalgiát, és pusztán a használati értéket nézzük, nem mondhatunk mást, mint hogy egyesíti az autók és a motorok valamennyi hátrányát.
![]() | |
![]() | ![]() |
Nem tudunk vele a dugóban az autósorok közt kígyózni, de még annyi rakodóhely sincs benne, mint egy oldalkocsis motorkerékpárban. Az úttartása is a lehető legrosszabb megoldásra, az oldalkocsis motoréra emlékeztet. A féket emberfeletti erővel kell taposni, a gázt állandóan tövig kell nyomni, ha akarunk tőle valamit.
Elsőre talán a három kerék-három keréknyom kérdése a leginkább zavaró, főleg rossz úton. A kátyút motorral kikerüljük, autóval pedig a két kerék közé vesszük, és áthajtunk felette. Velorex-szel mindez olyan, mint a hajtóvadászat: a kerekek csatárláncba fejlődnek, és átfésülik az útburkolatot. Meg is találnak minden hibát, melyek közül a legnehezebben megszokható, amikor a hátsó (középső) kerék zöttyen egyet-egyet.
< >
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
