Fényesebb a Lancer, akard!

2008.07.10. 07:00

Adatlap Mitsubishi Lancer Ralliart - 2008

  • 1998 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 241 LE @ 6000 rpm
  • 343 Nm @ 2500 rpm
  • 6 seb. kézzel kapcsolható automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.1 másodperc
  • Végsebesség:
    220 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    10.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    13.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    8.1 l/100km

Megérkezett a felmentő sereg: a szárnyas-ötajtós és a paraszt EVO, amik tényleg tátongó űrt tömnek be. A 35 éves Lancerra ismét jó ránézni... is.

Hamarosan nem kell majd elfordítani a fejünket, ha egy Mitsubishit látunk az utcán. Mert lássuk be, az elmúlt években a mezei személyautó kategóriában egyáltalán nem alkottak maradandót. Most az EVO-król ne beszéljünk, bár egy beltér-szépségversenyen azok is simán nyerhetnének citromdíjat.

De most itt egy újabb Lancergeneráció, amely mind külsőleg, mind belsőleg - és a motorokról még nem is beszélve - szakít a csúnyaság koncepciójával. A játékmotoros, négy ajtós szedánt már ismerjük, és a múlt héten megismerkedtünk az ötajtóssal (Sportbacknek hívják) és a Ralliart felszereltséggel. Ez lehet Sportback, vagy négyajtós is.

Kezdjük az izgalmasabbal, a kis EVO-val. A Mitsubishinél nagyon helyesen úgy gondolják, hogy szüksége van a piacnak egy EVÓhoz hasonló, de annál szerényebb teljesítményű, és persze olcsóbb Lancer változatra. Sajnos az árról még nem tudunk semmit - állítólag a Mitsubishinél sem tudnak, csak hogy a sima Subaru WRX (nem az STi!) környékére szeretnék belőni. Ezt a modellt még senki nem tudja mikortól lehet majd kapni, de a jövő évet célozták meg. Az EVO már most ősszel jön, egyelőre manuális váltóval. A Sportback január környékétől várható, de a Ralliartról még halványlila sincs.

A Ralliart név egyértelműen a gyártó legendás sportmúltjára utal, hiszen ez a gyári versenycsapat neve. 1984-ben a Mitsubishi Motors Corporation megalapította a Ralliart Inc. vállalatot, ami a versenysportos tevékenységek központja lett. Azóta a Ralliart áll a Mitsubishi versenytevékenysége mögött a hazai és a tengerentúli versenyeken egyaránt. Azt a részt most ugorjuk át, hány Dakart nyertek a Pajerókkal, és, hogy Tommi Mäkinen négyszer egymás után lett ralivilágbajnok még a WRC-korszak előtt. A lényeg, hogy a kocsi neve a sportra utal, ahogy manapság már az EVO szó is. Szintén a Mitsubishi miatt.

Szóval a Lancer Ralliart (ötajtós változatban Lancer Sportback Ralliart) egy kicsit butított EVO, mégis több annál. A motor ugyanaz az új fejlesztésű kocka 86x86-os (löket x furat), soros, négyhengeres, turbós, mint az EVO-ban, de ez nem tud 295 lóerőt, csak 230-at. A Ralliart is négykerékhajtású, és megmaradt a hajtási arány hármas választási lehetősége is (aszfalt, murva, hó), de... És ez a de teszi érdekessé a dolgot. Mert a Ralliartban hatfokozatú automata váltó van! Bizony ám, ilyet sem látott még a világ. De majd fog, mert a Ralliart megjelenéskor - állítólag - az EVO is rendelhető lesz a TC-SST váltóval, kétféle felszereltségben.

Az új EVO motor

Az újdonságok lényege, hogy a motor öntött alumínium blokkból és hengerfejből áll. A szívóoldal előre néz, a kipufogó hátrafelé megy. Így a leömlő nem megy át a motor alatt, ezért a motor lejjebb kerülhetett, így az egész kocsi súlypontja is lejjebb került.

Szerencsére nem a Mitsu CVT váltójáról van szó, melyet állítólag a Fiat 500-éval egy műhelyben fejlesztettek, és ezért nevezhetjük akár SZ.A.R.2.-nek is - erről még mesélek. A Ralliart váltója a TC-SST nevet kapta, és hihetetlenül együtt dolgozik a motorral és a hajtással. Ha van egyáltalán olyan része a karizmatikus megjelenésű autónak, amit gyenge pontnak nevezhetünk, az biztosan nem a váltó. És továbbgondolva az egész Ralliart-erős motor-négykerékhajtás-automataváltó-EVO-nál olcsóbb gondolatot egyértelműen a tuning jut eszembe.

Aki szereti az automatát (ami persze lehet kormányról kapcsolgatható szekis is), szereti az EVÓt, és szeret spórolni, biztosan Ralliartot vesz. Főleg ha a Sportback hátsó szárnya is annyira bejön neki, mint nekem. Tehát vesz egy Ralliartot. Kis csiptuning, vagy akár egy Motec és máris van egy brutális, duplakuplungos, automata (szerintem bírja a váltó, hiszen az EVO is megkapja) majdnem EVO-ja. És kész. Ja, és még jól is néz ki. Belül is.

A spéci automata váltó

A kettős tengelykapcsolós SST váltóműben két tengelykapcsoló végzi el a sima, finom és késedelem nélküli kapcsolásokat. Alapvetően úgy képzelhetjük el az egységet, mintha két háromfokozatú manuális váltómű együttese lenne.

A Twin Clutch SST szerkezete a páratlan (I., III. és V.) és a páros (II., IV. és VI.) fokozatokat külön bemeneti tengelyen kezeli, s mindkettőhöz saját kuplung tartozik. A többtengelyes megoldás helytakarékos, ezért rövidebb tengelyekre van szükség, illetve olyan szerkezet alkotható belőle, amely jobban ellenáll a rotációs sebességnek.

Összevetve a Lancer Evo váltóművét a Ralliartéval gyakorlatilag ugyanarról beszélünk, csak az ötödik és a hatodik fokozat áttétele más, illetve Auto üzemmódban nincsen Super Sport üzemmód. Ami a működést illeti, a duplakuplungos SST váltó használható szekvenciális manuális vagy teljesen automatikus váltóként is.

Manuális üzemmódban a vezető használhatja a kormányoszlopra telepített váltófüleket vagy a váltókart. A felkapcsolás a jobb, a visszakapcsolás a bal oldali váltófüllel lehetséges. Akkor is kapcsolhatók a fokozatok a váltófülekkel, ha a dupla kuplungos SST váltó automatikus üzemmódban működik. A rendszer figyelmeztető hangjelzést ad, és nem valósítja meg a kapcsolást, amennyiben a vezető kézi üzemmódban olyan fokozatba kapcsol, amelyben a motor fordulatszáma túl nagy.

Automatikus üzemmódban az előválasztó kart "D" állásba kell tolni, s ekkor kapcsolódik be az "Auto-shift" funkció, amely megfelel a hagyományos automatikus váltók "D" állásának. A vezető a váltókar tövében elhelyezett kapcsolóval választhat a két üzemmód (Normal és Sport) között:

A Normal üzemmód ideális a hétköznapi vezetési körülményekhez, s olyan váltási algoritmust alkalmaz, amely kerüli az erőátvitel nagy rántásait, vagyis elősegíti az automatikus váltóművektől elvárt stresszmentes és pihentető autóvezetést. Ez az üzemmód kedvező fogyasztási értékeket biztosít (több mint 10 százalékkal kedvezőbbet a hagyományos automatikus váltókénál), mert a dupla kuplungos SST váltóban nincs nyomatékátalakító.

Sport üzemmódban a váltási algoritmus jobban kipörgeti a motort a kapcsolások előtt, és gyorsabban vált. Ez azt jelenti, hogy a váltómű aktívabban kapcsol vissza, mint a Normal üzemmódban, és motorfékkel segíti a fékezést kanyargós utakon vagy lejtőkön.

Az oldalról ajánljuk

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

52 perce
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30