Gyalogosgyilkos 2., japán akció-sci-fi

2004.09.28. 10:13

"A torziós tér hatásán alapuló vízbontással működő autóké a jövő" - osztotta meg velem a titkot egy benzinkutas, miután elmagyaráztam neki a Prius működési elvét. "Ismertem olyan magyar mérnököt, aki megcsinálta. El is tették láb alól."

csik.jpg

A lényeg nem változott az előző Prius óta: az alsó-középkategóriát meghazudtoló szintű komfort, könnyed rugalmasság, űrhajó-fíling horribilis áron. Azért ez mégis egy nagyon más autó. Jócskán megnőtt a Prius, 13,5 centivel lett hosszabb az elődnél, így most 4450 mm hosszú, négy centivel hosszabb, mint a Corolla Sedan. Szélessége 1,71 méter, magassága 1,49, formája mégis sokkal több dinamikát és sportosságot sugall, mint picit nyomi elődje, ha szabad ezzel a kifejezéssel élnem.

Az új Prius már nem nyomi, mindenki szerint jól néz ki. A magas lökhárító mögött egy vonalban emelkedő motorháztető és szélvédő után a tetővonal szinte azonnal zuhanni kezd, hogy kupésan lejtsen egészen a hátfal síkjáig. Valahogy sokkal részletesebben kidolgozott az új forma, hogy mást ne mondjak, tizenegy ablak került az autóra. Bár általában nem kedvelem a púpos tetejű, látványosan áramvonalasra tervezett karosszériákat (cW=0,26!), a Priust első látásra megszerettem.

Belül már kevésbé sikerültek ilyen egyértelműen jól a változtatások. Bár sokkal több a lábtér, hátul pazar a hely és jobbak a székek, valahogy gyászosabb lett a hangulat. Az agynak jobban tetsző, a szívet kissé elfancsalító módosítások után a kezelőszervek jóval áttekinthetőbbek lettek, a központi érintőképernyő könnyebben, logikusabban kezelhető. Az új választókar már nem takar bele a műszerfalba - és könnyed kezelhetősége nem is emlékeztet a hagyományos automata váltók botjára. Több a pohártartó, nagyobbak a tárolórekeszek, jobb a hifi.

Miért panaszkodom mégis? Mert ugyanakkor sötétebb lett odabent és kellemetlenebb tapintásúak lettek a műanyagok (különösen az ajtókárpiton és a központi kijelző körül). Azt is mondhatnám, hogy a korábbi amerikaias puhasághoz képest sokat európaiasodott az autó. Sajnos. Mindezekkel együtt a Prius most is egy pihepuha lágy masszázsfotelnek hat, ha egy Golfból vagy Astrából ülünk át bele, és azt is elismerem, hogy a vagányabb külsőhöz kell is ennyivel több keménység, határozottság a kabinban.

Furcsa, hogy a Toyota nem zsúfolta tele az autót azokkal a látványos kis elektromos bigyókkal, amikkel a Prius sokkal attraktívabb hatást gyakorolhatna az emberekre. Se tolatóradar, se automata világítás, vagy ablaktörlő, nincs távirányító a gyári JBL-hifihez, kimaradt a xenonlámpa. A fedélzeti számítógép minden figyelmét leköti a környezetbarátság, még azt sem tudja, melyik ajtó van nyitva, vagy mennyi volt az átlagsebesség az elmúlt etapon. Viszont régi ismerősömet megpillantva a középkonzolon egyre erősebb bennem a bizonyosság, hogy ha a Toyota egyszer majd teleportációs kabint épít a Holdra, annak az irányítópultján is lesz egy kis zölden világító négyszámjegyes kvarcóra.

Alapáron az izgalmas hajtáslánc és az érintőképernyős kezelőegység mellé hathangszórós audiorendszert és álló benzinmotornál is működő automata elektromos légkondit kapunk, melyeknek néhány kezelőszervét zseniális módon a kormánykerékre vitték - nem is gondolná az ember, hogy így mennyivel jobb klímát állítani! Szintén alap a négy villanyablak (melyek közül csak a vezetőé automata), a szervokormány, a gombos indítás és még pár apróság. Aktív és passzív biztonsági felszerelésekben sincs hiány, van hegymenet-vezérléssel kombinált VSC+TRC, azaz menetbiztonsági elektronika, van nyolc légzsák, vezető- és utasoldali övet beköttető vérfagyasztóan visító lidérc - és van ISOFIX.

Most bruttó 6 975 000 forintnál járunk. A mi tesztautónk Sol felszereltségű volt, tiszta hangzású, bár kissé csendes természetű kilenchangszórós-hatlemezes JBL-hifivel, a Toyota kulcsnélküli nyitó- és indítórendszerével, tempomattal, és ami a fő: ködlámpával - 7 325 000! Létezik még Sol Navi felszereltség is hangvezérelt DVD-alapú navigációval és Bluetooth-szal, á 7 960 000 forint. A metálfény felára további százezer.

Ez persze horror ár egy hétköznapi Corolla-osztályú autóért. És hogy akkor mi kerül ennyibe? Hát egyértelműen a rövid orrba rejtett környezetbarát technika. A Toyota felfrissített hibridmotorját már bemutattuk korábban, csak emlékeztetőül: az elsőrendű erőforrás egy 1497 köbcentis, 16 szelepes, változó szelepvezérlésű VVT-i motor, aminek maximális fordulatszáma az elődmodelléhez hasonlóan 4500 min -1, de immár 70 helyett 77 lóerőt teljesít. A motorhoz, a kerekekhez és a hátul elhelyezett nikkel-metálhidrid akkuhoz kapcsolt villanymotor-generátor egység teljesítménye is megnőtt, 33 kW helyett már 50-et, azaz 68 lóerőt képes produkálni.

A benzinmotor négyezres fordulaton 115 Nm-t ad le, az elektromotor pedig a 0-1200-as fordulatszámtartományban 400 Nm-t képes kifejteni. " Nagyobb forgatónyomaték, mint a legtöbb V6-os dízelmotorban ", mondja erre a Toyota weblapja. 0-ról 100 km/h-ra 10,9 másodperc alatt gyorsul az üresen 1,3 tonnás, optimálisan 110 lóerős Prius. Azért ennyi, mert az elektromotor és a benzinmotor nem tud egyszerre csúcson járni, lévén a villanymotor a benzinmotor által termelt energiából él.

Az oldalról ajánljuk

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

2 órája
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38