Őszinte tekintet

Használt teszt: Mazda MX-5 NA - 1991

2004.09.23. 09:58

Nem túl eredeti és nem különösebben jellegzetes. Le is szedtem róla minden Mazda-emblémát, úgyhogy néha szadista örömmel figyelem az apukák kínlódását, amikor szeretnék megmondani az érdeklődő gyereknek, milyen autó is ez. Mert nem túl eredeti és jellegzetes, de ha le van mosva, elég jól néz ki, úgyhogy érdeklődés mindig van.

 
  TotalCar házon belül
 
  A tesztautók általában egy hétig vannak az autós szakíróknál. Lehet róluk véleményünk, de a hosszú távú együttélésről fogalmunk sincs, pedig aki autót vesz, több évre tervez. A TotalCar most régi adósságát törleszti: folytatjuk a szerkesztőség saját tulajdonú autóinak tartóstesztjeit. A mai műsor: Winkler Róbert főszerkesztőnk kabriója.

Eddig megjelent:
Nissan 200SX (S13) - 1992
Saab 900 Convertible - 1992
Alfa Romeo Alfetta - 1981
Renault Twingo -1999
Skoda Octavia 1.8T -
NA, mint bukólámpás, JMZ, mint Japan és MaZda
NA, mint bukólámpás, JMZ, mint Japan és MaZda

És különben is, kabrió. Az 1961-es Lotus Elan gátlástalanul lekoppintott Mazda-változatát 1989-ben mutatták be. Klasszikus roadster: két ülés, nem túl erős orrmotor, hátsókerék hajtás, ponyvatető. A bukólámpás, NA-kódnevű szériából (az NA az alvázszám utolsó betűiből származik, a fix lámpás MX-5-ösök alvázszáma NB-vel kezdődik) 1997-ig négyszázezret adtak el.

Az autó egyik fénypontja a futómű. Elöl-hátul kettős keresztlengőkar, ami a lehető legjobb úttartást és a vezető számára a legtöbb visszajelzést jelenti. Feltéve természetesen, hogy az egy jól összerakott kettős keresztlengőkar, de az MX-5-ösé olyan. Az eredeti, 14 collos felnikkel és 185/60-as, sportautó szinten virslinek nevezhető gumikkal kedvenc kompromisszumom kényelmes és sportos között. Még budapesti viszonylatban is kényelmes, de durva szerpentines állatkodás közben is sportos. Alacsony a súlypont, de maga az autó is nagyon alacsony, aki először ül bele, mindig elálmélkodik, hogy utoljára gokartozáskor kellett így leguggolni.

Gumiválasztásban két lehetőségem volt. A márka nem kérdés, sportos Mazdákon mindig Yokohama van, ebben a méretben kapható egy keményebb és egy puhább nyári abroncs. Én a keményebbet választottam, nem is annyira a lassúbb kopás miatt, hanem hogy azért egy kicsit csúszkálni is lehessen. Legközelebb persze lehet, hogy a puhábbik mellett döntök, mert vízen nagyon észnél kell vele lenni. Ha viszont megfelelő hozzáállással vezetünk, elszállni is nehéz, mert az MX-5-ös nagyon jóindulatú autó, azonnal érezzük, ha csúszni kezd, és ha a kormányt az életösztön által sugalmazott irányba fordítjuk, nagy baj nem történhet, akár a biztonság jegyében leszállunk a gázról, akár sportosan rajta hagyjuk a lábunkat.

Egyesek szerint érdemes leültetni, de minimum eggyel nagyobbra cserélni a keréktárcsákat. Mert - szerintük - jobban is néz ki peres, laposabb oldalfalú gumival. Szerintem épp ellenkezőleg: az MX-5-ös annyira jól kanyarodik tuning nélkül is, hogy teljesen felesleges feláldozni a kényelmet egy kis plusz stabilitásért. Ugyanakkor ez a ballonos, kövérebb gumi se áll neki rosszul, hasonlóan sok régi és újabb Alfához. Az első sajtófotókon ugyanezzel a felnivel szerepel, úgyhogy cserére nem vagyok hajlandó.

Azért is fontos a jó futómű, mert a karosszéria nem túl merev, főleg a második generációs MX-5-öshöz képest. Leginkább nyitott tetővel nyeklik-nyaklik; még a tető felcsukása is elég sokat merevít. Amíg csak olvastam róla, de nem próbáltam, szentül hittem, hogy teljesen hülyék az angol szakírók, akik épp azt szeretik az NA-ban, hogy mérsékeltebb merevsége miatt "intimebb" a vezetési élmény. Aztán ahogy megbarátkoztam vele, már én is jobban szeretem ezt, mint az NB merevségét; mintha repülő szőnyeget vezetnék. Kicsit hajlik, csavarodik, de ez nekem jó. Intim, bizonyára. Vettem bele első toronymerevítőt, hátha jobb lesz, legalábbis anno a Golf kanyarképességét radikálisan javította, de úgy látszik, az első toronymerevítő igazán az elsőkerekes autókon segít. Meg a Golf II. GTI, mint nem-kabrió talán nem is volt úgy kimerevítve. Száz szónak is egy a vége, a toronymerevítő eladó, a különbség alig érezhető, viszont szerintem rontja a motorház egyébként tökéletes összképét.

A motor először is szép, ez pedig fontos, mert egy sportautónál a motorházfedél nyitása is legyen örömforrás. Soros négyhengeres hosszában, ami egy hátsókerék-hajtású klasszikus roadsternél alap. Ma már ritka az ilyen szép motor, sajnos az újabb MX-5-ösé is nagy visszalépés. Jó, az Alfától lopták a szelepfedél kialakítását, de világéletemben támogattam az Alfától történő dizájnlopást. Kedvenceim az apró részletek, mint a krómozott kartercső és szelepfedél-csavarok, előbbi a fix lámpás MX-5-ösben gumivá változott, utóbbiak buta, fénytelen ötvözetté. Jó drága is, ha valaki ki szeretné cseréltetni.

Az MX-5-ös tuningolásának hatalmas szakirodalma és infrastruktúrája van. A Golf 139 lóereje után kevesellettem is a 110-et, úgyhogy körülnéztem a piacon. A legelterjedtebb feltöltéses megoldás a kompresszor, erősebbre cserélt alkatrészek mennyiségének függvényében röpködnek a forintszázezrek. Egy direktszűrőt viszonylag gyorsan beszereztem. Kell is rá, nem is annyira a teljesítmény, mint inkább a nagyon egyértelműen érezhető nyomaték miatt. Égő Ákos biatorbágyi műhelyében szerelte bele, és ugyanazon az úton visszafelé azonos stílusban vezetve igen gyakran kezdett táncba az autó hátulja a téli, sónedves úton, az erő (nyomaték) növekedése tehát egyértelmű bizonyítást nyert. Sokkal kényelmesebb így városban vezetni, négyesben 40-ről már csörgés nélkül megindul.

 
  Szerviz
 
  A Macudát Mazda Mester gyógyítja, aki autós pályafutásom első kifogástalan szakembere. Normális határidők, tiszta munka, szórakoztató alkalmazottak, megfelelő tömegközlekedés. Már pusztán emiatt se váltanék más márkára. Ráadásul gyakran van nála valamilyen különlegesség, limitált kiadású MX-5-ös, vagy második generációs RX-7-es, komoly tuninggal.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

2 órája
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14