Az egyik vezetett már Fiat Multiplát, a másik nem. Az előbbi már ismeri az autó titkát, az utóbbi csak aggasztó külsejű járművet lát. Azután persze vannak néhányan, akiknek tetszik a Multipla, és olyanok is akadnak, akik akkor sem ülnének a volánja mögé, ha fizetnének érte - velük most ne foglalkozzunk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Barbra Streisand első nyilvános fellépése sem
keltett akkora sokkot a közönségben, mint mikor a Fiat bemutatta
születendő családi van-jének (buszlimuzinjának, egyterűjének, ahogy
jólesik) protípusát.
Először mindenki átejtésre gyanakodott, a meghíváson
egybegyűlt újságírók keresték is a teremben a rejtett kamerát, de
amikor az olaszok már a működőképes verziót is bemutatták, le
kellett nyelnünk a békát -az idomtalan szerkezetet bizony rá fogják
szabadítani a jónépre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Azóta sok-sok Multipla lefolyt már a Dunán,
néhányat hiper-extrovertált egyedek, meglehetősen sokat pedig
a kocsit reklámfelületként használó médiaorgánumok
vásároltak meg. A mennyiség egy része pedig az importőr
tesztautóparkjában kötött ki, mely autó az újságírók gyilkos jobb
lábának, izzadó markának és szarkasztikus megjegyzéseinek estek
áldozatul.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nem véletlen, hiszen a tervezőgárda
feltehetőleg egy LSD-trip utáni nap rajzolta a formát, amit csak
nagyon kevesen tudtak elsőre megemészteni. A kezdeti prototípusnál
feltehetőleg túlságosan alacsonyra sikeredett karosszériát egy bő
húszcentis, deréktájt beillesztett magasítással tették
utaskompatibilissá, s így jutott hely
a tervezéskor kifelejtett távfényszóróknak is - a szélvédő
tövében.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Olyan mint ha vizes lenne belülrôl |
Egyéb tekintetben is ijesztő jelenség e Fiat,
hiszen olyan széles, mint egy bazi nagy Volvo S80-as, alig
hosszabb, mint egy Zsiguli, a magassága pedig a mikrobuszokéval
vetekszik - aki először látja szembejönni az úton, megfogadja, hogy
legközelebb csak alkoholmentes sört kér az ebéd mellé. A forma
további cifraságokat rejt, hiszen a kocsi oldalfalai kifelé dőlnek,
az eleje keskeny, a közepe terebélyes, a
hátsó lámpái igazi Pokémon-figurák, az utasok derekáig leérő
ablakok pedig kirakat-jelleget kölcsönöznek az oldalfalaknak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Szó, ami szó, a járművet
a humort nem ismerő magyar autósok kilencven százaléka
iszonyúan csúnyának, de legalábbis abszolút komolytalannak tartja,
ezért szerencsétlen autó sorsa nálunk már a megjelenésének első
napjaiban megpecsételődött. Magyar ember csak a németektől fogadja
szívesen az ötletességet - gondoljunk bele, milyen sikere lett
volna a Multiplának, ha Mercedes-csillag, vagy Audi-karikasor lett
volna az elején.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Aztán az ember tesz egy kört a modern
Fiat-lufival és úgy megtér, mint a KISZ-aktivistából lett Jehova
tanúja. A kocsinak első nekifutásra
semmi hibája nincs. Aztán másodikra se. Meg aztán harmadikra
se. Talán csak a negyedik rosszindulatú vizsgálódásra szúr csak
szemet, hogy teljes létszámmal -ami a Multipla esetében elöl
3/hátul 3 elrendezésben összesen 6 fő - a csomagtartó már
meglehetősen szűk. De még ez is orvosolható, hiszen a hátsó
üléseket egyenként előrébb lehet helyezni, ezáltal három lépcsőben
növelhető a raktér, ám a hátsó traktus ilyenkor egyre inkább a
kiskocsiknál megszokott lábzsugorítós méretet veszi fel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ha viszont 430 liternyi csomagtér - ami egy
ötszemélyes autónál már elfogadható - az utastér igazán tágas.
Mivel a kocsi széltében iszonyat nagy, hárman valóban elférnek
egymás mellett, különösen mert a középső ülés elöl hátrébb van,
hátul pedig hátrébb csúsztatható, mint a két szélső.
A könyökök tehát különböző síkokban kaszálnak, a középső
utasok pedig - bár kartámasz nem jut nekik - jobbra-balra kiváló,
párnázott fejtámaszra biccentenek, ha véletlenül elbóbiskolnak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A hátsó üléssort akár menetiránnyal szemben is be lehet rakni |
Amennyiben nincs szükség a hatszemélyes
kiépítésre, igazi LEGO-játék utazás előtt össze-vissza próbálgatni
a lehajtható, kivehető hátsó székeket, hogyan a legjobb az
elrendezés. Egy hátsó üléssel pedig
simán befér akár egy kisebb robogó, vagy több bringa is, ha
pedig az első középső ülés sem kell, a lehajtott háttámlában
kialakított tálcán enni, inni, de még sakkozni is lehet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Valódi Transzformerként viselkedik tehát a
Multipla, a hatalmas ablakok pedig garantálják, hogy senkinek ne
legyen klausztrofóbiája - belülről még
a kifelé dőlő oldalablakok is értelmet nyernek, hiszen a
vállak és a fejek körül óriási a tér.
Irgalmatlanul sok tárolórekesz van az első utasok keze ügyében, hiszen a tetőből mindkét oldalon napszemüvegtartó hajtható ki, a középen elhelyezett kezelőszerveknek köszönhetően a műszerfal tetejéből két hatalmas kesztyűtartó nyílik, s a burkolatokban egy jobb kocsmai társaság számára elegendő pohár- és üvegtartó-mennyiséget is kialakítottak - kár, hogy a hátsó utasok legfeljebb a lábukhoz dobálhatják le cókmókjaikat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ha már korábban elővettük a robotos hasonlatot,
ne szálljunk le róla ilyen könnyedén: a központi, kombinált
műszer-kezelő-szellőző-információs egység olyan, mint valami
Spielberg-filmbéli, űrutazásos táj makettje, de vitathatatlan, hogy
a hatalmas sebmérő, a
burjánzó, csigaszemekkel állítgatható szellőzőrostélyok,
valamint a logikusan csoportosított, Pirx-kapitányt is elismerő
füttyentésre késztető gombok rettenetesen jól használhatók.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Tegyük hozzá, a kocsi úgy, ahogy van,
rettenetesen jó. Minden ülése egyformán és nagyon, nagyon
kényelmes, a gyanús, bowdenes mechanizmussal működő műszerfali
váltóval az első kattintás után már öröm a kapcsolgatás, a
kormányzás, sőt
még a futómű is határozottan sportautós beállítottságot
sejtet. Persze emiatt kis terhelésnél a rugózás keményebb az
igazán kellemesnél - ha csak egy-két utas van a kocsiban, s a
csomagtartó üres, érdemes a raktérben elhelyezett néhány kisebb
betonlappal, rosszabb esetben pár tucat, vizes, bontott téglával
emelni a komfort színvonalát.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A fordulatszámmérôn nincs piros sáv |
Zaj viszont szinte nincs is, s ez olyannyira
igaz, hogy a csekélyke motormormogás mellett
még százhatvanas sebességnél is kulturáltan folyhat a
beszélgetés - ez talán a legmegdöbbentőbb tulajdonsága e kedves
droid-Fiatnak.
Néhány szót érdemel a motor is, ami a tesztautóban az a közös nyomócsöves, 1,9-es turbódízel blokk volt, amit a Fiat-konszern előszeretettel alkalmaz mindenféle márkájú és típusú egyéb járműveiben is. A Multiplához 105 lóerő jár, s ez, bár puskagolyóvá nem teszi az autót, elegendő ahhoz, hogy egy pillanatra se tűnjön lomhának - garancia erre a 170-es végsebesség és a 0-100-ra 13,3 másodperc alatt abszolválható gyorsulás.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motor elképesztően csendes, különlegessége,
hogy más turbódízelekkel szemben
már alig alapjárat fölött érezhetően kezd húzni, fogyasztás
dolgában pedig szinte verhetetlen: a Szaratov hűtőszekrény-szerű,
közel 1,4 tonnás kasztnit viccesnek mondható, hétliteres
átlagfogyasztással vitte a próba során, ehhez érdemes azt is tudni,
hogy a tesztelői láb mindig nehezebb néhány kilóval a privát
tulajdonosokénál.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Multipla tehát minden tekintetben AZ ideális
autó. Olyan evolúciós termék, mint a viszonylag kényelmes,
emelkedőn könnyen tekerhető, országúton szélsebesen hajtható,
úttalan utakon is helytálló, tönkretehetetlen mountain bike. Most,
hogy végezetül a Multipla seregnyi, vitathatatlan erényének
megtapasztalása után ájultan törölgetjük verejtékező homlokunkat,
visszaránt a józan valóságba egy kicsiny árcédula, amelyre
rosszindulatú marketingesek véletlenül valami 5,6 milliós számot
firkantottak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kézifék a bal oldalon |
Ez pedig
sokszázezerrel több, mint a konkurensek cetlijein - Citroen
Xsara Picasso, Mazda Premacy, Opel Zafira, Renault Scénic -
leolvasható elviteli ellenérték. Csak remélni tudjuk, hogy a
fiatosok tévedésből albán lekben tüntették fel az árat, de a hiba
kijavításáig a tesztünk által meggyőzött, a Multiplát bulldogként a
fogai között tartó, azt el nem eresztő, ám sajnos kisebb pénzű
olvasónknak nem marad más, mint az 1,6 literes benzinessel szerelt,
valamelyest gyengébb, jóval iszákosabb, meglepő módon kevésbé
kulturált működésű, benzines, ami viszont már alig 4,1 milkáért
elvihető.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az AirBag felirat hímezve van! |
A különbözetbe pedig
még Ray-Ban áron is belefér az a hat koromfekete
napszemüveg, amit a társaság feltesz, amikor a Multipla a
látóterébe ér, s csak az utastérben kapja le, amikor a mindenütt
textillel borított, otthonos hangulatú belsőben már kellemesebb a
látvány.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
