Két Alfa, két szív, egy szerelem
Összehasonlító teszt: Alfa Romeo Mito 1.4 T-Jet vs. Alfa Romeo 145 2.0 TS QV
Adatlap Alfa Romeo Mito Distinctive - 2008
Adatlap Alfa Romeo 145 2.0 Quadrifoglio - 1998
Ebben a munkában az a csodálatos, hogy a múltat és a jelent bármikor képesek vagyunk a tér-idő kontinuum ugyanazon pontjába sűríteni, majd egy kis szerelemmel megszórva hedonista módon felzabálni. Ami felböffent, azt itt olvashatják alant. Egyáltalán, Alfák ezek még?
A totalcaros kollégák többsége nem szereti a Mitót. Papp Tibi azért fanyalgott, mert túl puha. Rácz kollégának szimplán csak nem tetszett, ezért módszeres tortúrán kínozta: teljesítmény- és súlymérésre vitte. Majd megállapította, hogy erős, de nehéz és túl puha.
Vályi Pista meg, csókoltatom a hűlt helyét, ha csak meglátja vagy szóba kerül, dörmögő hangon fröcsögni kezd: „ezt á puhá kis cicáautót, mit ákarsz ezzel?” Amint a Papp Tibi az első menetpróbát megírta róla, Pista látatlanban hisztizni kezdett a blogján , hogy ma már semmi sem a régi, és eltunyultun, és eltunyultak az autóink is. Én meg próbáltam megvédeni − a mai autókat és a Mitót külön is. Mert nekem meg tetszik.
Elsősorban azért szeretem, mert minden idők legszebb autója, az Alfa 8C Competizione káprázatos formái általa lettek elérhetők földi halandók számára is. Ez meg jó.
Persze a Mitóra nézve pont a kis szériás, hátsókerekes és V8-as motorú kiállításkirálynő miatt fanyalognak sokan. Tény, meg sem közelíti a 8C szépségét, viszont az is tény, hogy ehhez elsősorban az arányok hiányoznak. A lapos, nyúlánk sziluett, a hosszú orr, tömzsi far és rövid kabin egy városi ecodoboz szempontjait, a használhatóságot, a gyalogosgázolási normákat és egyéb úri huncutságokat szem előtt tartva nem megvalósítható. De nem is szabad a 8C Compatizionéhez hasonlítani a Mitót.
Vegyük inkább a kategóriatársakat. Mondjuk az Opel Corsát, amivel ráadásul közös a padlólemezük. Ugye, hogy annál klasszisokkal szebb? Meg ott a másik testvér, a Grande Punto. Annak meg lehet bocsátani, hogy a Maseratikat majmolja?
Egy szó, mint száz, szerintem Frank Stephenson jó munkát végzett, a lehetőségekhez képest szép autót tervezett. Persze ez hagyomány az Alfánál. Andreas Zapatinas alkotása, a 145-ös sem csúnya verda, de ezt majd elmeséli a Pista, úgyis teljesen bele van buzulva.
Már hogy a fészkes fenébe ne lennék? Tessék parancsolni, aki Alfát akar látni (még ha a maguk módján mindkettő nevetséges a letűnt kor hátsókereseivel szemben,) annak jobbra az első ajtó. A kis piros női retikül még ki sem hűlt a mélygarázsban, de már kitartó hiénaként köröztem a Velvet főszerkesztője körül, hiszen tudtam, hogy az ő 145-ös 2.0 Twin Sparkja nekem KELL. Egy Quadrifoglio Verde minden – az autózás iránt kicsit is fogékony – emberben azonnali birtoklási vágyat kelt. Eltökélt szándékom volt, hogy földbe döngölöm a Mitót, és súlyos másodperceket verek Tóth Zolira a QV-vel. Nem nagy rébusz kitalálni: négylevelű lóhere alakú lett a szívem azonnal.
A formán kár vitatkozni, a maga módján (főleg a mai mezőnyben) szép ugyan a Mito, de számomra már túllihegett-izzadt. Túl szájbarágósan ordítja magáról, hogy ő egy Alfa Romeo. Stephenson megnézhetett volna egy-két Piedone-filmet, talán jobban képben lenne. Zapatinas megvárta, míg egy pohár bor közben beüt az ihlet, és egy pontból húzott három egyenessel megrajzolta azt, amin Frank lehet, hogy több hónapig dolgozott. A felső vonal a tető íve, a középső az övvonal, alul a padló. Egyszerű és zseniális, az ékforma mint a dinamizmust leginkább kifejező alak sosem volt bonyolult. Nem kellett egy 450 lóerős GT-t elképzelnie hozzá. Az oldalvonal törése pedig éppen az a kis plusz, amitől tudjuk:ez csak olasz autó lehet, egy Alfa Romeo.
Tipo-padlólemez szebb formát nem látott. Három centiméterrel hosszabb, mint a Mito, a függőleges hátfal miatt mégis kompakt, sokkal nagyobb üvegfelülettel, mint a modern gombóc, ebből még lehet klasszikus, ha megéli. A sok karc, a repedt lökhárító és megmattult fényezés, mint vérbeli harcost az ütközetben szerzett sebek, úgy borítják. Büszkén viseli őket, ez nem metroszexuális csupakróm pöcsköszörű, ez egy igazi utcai harcos.
Szóval a Mito szép. Kedvesen cicaszemű, de másképp, mint ahogy azt mostanában megszokhattuk. Látványos rajta az Alfa-pajzs, dögös a mélyre húzott, miniszárnyas első lökhárító, szépek, lendületesek rajta az ívek. A hátsó lámpája pedig önmagában megérdemli a hét műtárgya címet.
Az egyik felnijét boldogan tenném a nappali közepére dekorációnak, és vagány a dupla kipufogóvég meg a harcsaszájú hátsó lökös is. Jó ránézni, na.
Miután a Mitóval kapcsolatban mindenki a sportosság hiánya miatt fanyalog, és attól nyűgös, hogy túlontúl puha lett, arra gondoltam: legyünk igazán kemények, mint a moszkvai tél, és vigyük ki versenypályára ezt is, meg az öreg (ál)macsót is. Aztán ott mutassák meg, mit tudnak a stopper ellen.
Pista és autója ezúttal eleve előnyből indul: a 145 2.0 TS Quadrifoglio Verde anno a modellcsalád csúcsmodellje volt, az én 1.4 T-Jet Mitóm meg épp csak a közepe, az igazán forró aduász majd a GTA lesz. De sebaj, papíron, teljesítményre nagyjából egyformák (155 LE), a turbómotor ugyan kisebb, de nyomatékosabb, a 145-ösnek ellenben jobb a súlyelosztása, alacsonyabb a súlypontja, és rendes futómű van alatta. Nincs itt előre lefutva semmi.
Szárnyas lökhárító, ordenáré pajzs és kedvesség, na ezek a fogalmak nekem nem az Alfát jelentik. Naná, hogy ráálltam a stopperfutamra, hiszen tudtam, hogy Karotta exautója alatt vadonatúj sportfutómű és új fékek feszítenek, a kétliteres, 16 szelepes Twin Spark pedig maga a négyhengeres olasz esszencia. Harapja a fordulatszámot, közben pedig a legszebb hangot adja ki, amit ilyen kevés hengerből valaha kihoztak. Szép a japánok vinnyogó fűnyíróhangja, a németek mechanikus gépzenéje, de ettől könnyek szöknek az ember szemébe, olyan szépen muzsikál. Egy egész szimfonikus zenekar lakik odabent a motorháztető alatt, fúvósokkal, vonósokkal, ütőhangszerekkel. Én pedig magam vagyok a karmester, és olyan zenét játszik a 150 ló, amilyet csak akarok. És nehogy egy pillanatig is azt higgye bárki, hogy ez szemfényvesztés. Ugyanolyan lendülettel szalad a mutató hétezerig, mint kettőig.
Szent igaz, a Mito erősebb, nyomatékosabb, de ha mindehhez kicsi turbómotor kell, akkor köszönöm szépen, fújja meg, aki akarja, én az évtizedek óta bevált, reszelgetett-finomított igazi olasz szívómotorra szavazok. Nyissuk fel a motorháztetőt, és nézzük meg AZT a szelepfedelet, amit még Winkler is kiakasztott szobája falára. Mert az a valami, felnit gyártani Kínában is tudnak, ilyet nem. A Mito műanyag fröccsöntött burkolatából pedig igyanak a tyúkok.
Persze a 145-ös szakadtsága kívül-belül szembetűnő, de ez a legkisebb probléma, ha tizenéves (1998-as évjárat), naponta használt Alfában ülünk. Mi tudjuk, mit tud és hogyan, kit érdekel a külcsín, ha ott az igazi érték, a belbecs. Ez az utca, amott meg a pláza, lehet választani.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
